Badanie: ile Polacy są skłonni wydać na auto elektryczne?

Badanie: ile Polacy są skłonni wydać na auto elektryczne?

Badanie: ile Polacy są skłonni wydać na auto elektryczne?

30.08.2021

  • spośród osób, które deklarują rozważanie zakupu samochodu elektrycznego niemal połowa wybiera auto do 150 tys. złotych
  • 21% respondentów wskazuje przedział między 150 a 200 tys. zł, wyższe kwoty padają zdecydowanie rzadziej – sumie mówi o nich 13% ankietowanych
  • rozważanie zakupu BEV najczęściej deklarują osoby w wieku 25-34 i 35-44 lata, w obu grupach ten wskaźnik wynosi 27%
  • statystyczna osoba, która deklaruje rozważanie zakupu auta elektrycznego ma 25-44 lata, mieszka w mieście powyżej 500 tys. mieszkańców i nieco częściej jest mężczyzną

Spośród osób, które deklarują rozważanie zakupu samochodu elektrycznego, niemal połowa wybiera auto do 150 tys. zł. Według badania tańsze auta częściej wzbudzają zainteresowanie mężczyzn, niż kobiet.

Marka Volkswagen i InsightOut Lab regularnie badają wiedzę i nastawienie Polaków do elektromobilności. Najnowsza analiza przynosi odpowiedź na pytanie, w jakim przedziale cenowym mieści się auto, którego zakup rozważają ankietowani? Z badania dowiadujemy się również kim jest statystyczna osoba, zainteresowana BEV (ang. Battery Electric Vehicle) oraz jakie są jej opinie na temat bezpieczeństwa „elektryków”.

Częściej wybieramy auto z dolnego przedziału cenowego
Rozważanie zakupu auta elektrycznego deklaruje 19% ankietowanych. Około 1/5 respondentów nie jest zdecydowana w tej sprawie. Natomiast 59% badanych twierdzi, że nie bierze pod uwagę zakupu BEV.

Osoby, które zadeklarowały rozważanie zakupu auta elektrycznego zostały zapytane, w jakim przedziale cenowym mieści się samochód, o którym myślą. Okazuje się, że niemal połowa zamierza wydać maksymalnie 150 tys. zł. Kolejne 21% wskazuje przedział między 150 a 200 tys. zł. Wyższe kwoty padają zdecydowanie rzadziej. W sumie mówi o nich 13% respondentów.

 

Badanie: ile Polacy są skłonni wydać na auto elektryczne?

Kobiety wolą auta z górnego przedziału cenowego
Kim jest statystyczna osoba, która deklaruje rozważanie zakupu auta elektrycznego? Ma 25-44 lata, mieszka w mieście, liczącym powyżej 500 tys. mieszkańców i nieco częściej jest mężczyzną.

Rozważanie zakupu BEV najczęściej deklarują osoby w wieku 25-34 i 35-44 lata. W obu grupach ten wskaźnik wynosi 27%. Natomiast najmniej entuzjastów samochodów elektrycznych jest wśród osób w wieku 55+, tylko 13%. Gdzie mieszkają potencjalni nabywcy „elektryków”? 28% z nich żyje w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców. Natomiast najmniej w miastach poniżej 20 tys. mieszkańców – 15%. Mężczyźni nieco częściej niż kobiety myślą o zakupie auta elektrycznego – 22% wobec 17%.

 

Badanie: ile Polacy są skłonni wydać na auto elektryczne?

Z badania wynika, że kobiety częściej niż mężczyźni wybierają auta droższe. Aż 11% z nich deklaruje gotowość do zakupu BEV wartego ponad 250 tys. zł. Tymczasem zaledwie 3% mężczyzn rozważa taką możliwość. Również więcej pań niż panów – 8 wobec 5% – bierze pod uwagę auto z przedziału cenowego 200-250 tys. zł. Mężczyźni częściej niż kobiety deklarują wybór auta elektrycznego z dwóch niższych przedziałów cenowych. Jednocześnie warto pamiętać, że w praktyce klienci decydujący się na zakup BEV, często korzystają z leasingu jako formy finansowania auta. Wówczas różnice w całkowitej cenie samochodu odgrywają mniejszą rolę przy wyborze konkretnego modelu.

 

Badanie: ile Polacy są skłonni wydać na auto elektryczne?

Kto sądzi, że BEV są bezpieczniejsze niż samochody spalinowe?
Ankietowani, którzy deklarują rozważanie zakupu auta elektrycznego inaczej niż badani ogółem odpowiadają na niektóre pytania, dotyczące bezpieczeństwa w BEV. Przede wszystkim częściej wskazują, że „elektryk” jest bezpieczniejszy niż auto z napędem konwencjonalnym. Sądzi tak 28% z nich przy 14% ogółu ankietowanych i tylko 10% tych, którzy deklarują, że nie rozważają kupna BEV. W rzeczywistości trudno uogólniać wnioski, wynikające z badań bezpieczeństwa poszczególnych modeli, na wszystkie auta elektryczne czy spalinowe. W testach Euro NCAP samochody z obydwoma rodzajami napędów uzyskują zarówno najwyższe, jak i nieco niższe noty bezpieczeństwa.

 

Badanie: ile Polacy są skłonni wydać na auto elektryczne?

Osoby, które deklarują rozważanie zakupu auta elektrycznego częściej niż pozostali ankietowani słyszeli o wypadku z udziałem BEV. W ciągu trzech ostatnich miesięcy informacje na ten temat słyszało lub czytało 18% z nich. Wśród tych, którzy zadeklarowali, że nie myślą o zakupie samochodu elektrycznego ten wskaźnik wyniósł 9%. Natomiast dla ogółu respondentów utrzymuje się on na poziomie 10%.

Respondenci zainteresowani nabyciem auta elektrycznego różnią się od pozostałych badanych jeszcze w jednym aspekcie. Częściej wiedzą, że BEV przechodzą równie rygorystyczne testy bezpieczeństwa, jak auta z konwencjonalnym napędem. Uważa tak 85% z nich przy tylko 68% wśród osób, które nie rozważają kupna auta elektrycznego. Wśród ankietowanych ogółem ten wskaźnik wynosi 70%.

Nota metodologiczna
Badanie zostało przeprowadzone w dn. 13-16 sierpnia 2021 r. przez InsightOut Lab i markę Volkswagen na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1052 osoby. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

    Podane ceny obejmują podatek VAT (23%). 

    Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego.

    Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe.

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html