Volkswagen testuje sieć 5G pod kątem wykorzystania jej w produkcji w inteligentnych fabrykach

Volkswagen testuje sieć 5G pod kątem wykorzystania jej w produkcji w inteligentnych fabrykach

Volkswagen testuje sieć 5G pod kątem wykorzystania jej w produkcji w inteligentnych fabrykach

26.10.2021
  • projekt pilotażowy w zakładzie w Wolfsburgu: Volkswagen uruchamia lokalną sieć 5G na potrzeby działalności produkcyjnej
  • w Szklanej Manufakturze w Dreźnie za pomocą sieci 5G testuje się kontrolę systemów transportu bez kierowcy
  • szybki i niezawodny transfer danych zwiększy wydajność i elastyczność produkcji

Volkswagen robi kolejny krok w kierunku cyfrowej transformacji. Lokalna sieć 5G jest od teraz dostępna w głównym zakładzie w Wolfsburgu. Początkowo zasięgiem sieci 5G objęte są główne centrum rozwoju produkcji i hala montażowa. W ramach projektu pilotażowego Volkswagen sprawdza, czy technologia 5G spełnia surowe wymagania produkcji pojazdów, mając na uwadze rozwój tej technologii w przyszłości i wykorzystanie jej zalet do przemysłowej produkcji seryjnej. W celu zapewnienia bezpiecznej, pozbawionej opóźnień transmisji danych wykorzystana zostanie częstotliwość radiowa 5G. W Szklanej Manufakturze w Dreźnie uruchomiono również tak zwaną „wyspę 5G”. Volkswagen sam zajmuje się konfiguracją i obsługą infrastruktury sieci 5G, aby zdobyć wiedzę w zakresie wykorzystania tej nowoczesnej technologii w przyszłości i zapewnić bezpieczeństwo danych.

„Wdrażając strategię ACCELERATE pracujemy na pełnych obrotach, aby zakłady Volkswagena przekształcić w inteligentne fabryki. Celem jest ciągła optymalizacja produkcji i uczynienie jej jeszcze bardziej wydajną i elastyczną. Wierzymy, że technologia 5G ma ogromny potencjał w zakresie innowacji, od wykorzystania inteligentnych robotów i systemów transportu bez kierowcy, przez sterowanie maszynami za pomocą sieci i w czasie rzeczywistym, aż po bezprzewodowe wysyłanie oprogramowania do wyprodukowanych samochodów” – powiedział Christian Vollmer, Członek Zarządu marki Volkswagen, odpowiedzialny za produkcję i logistykę.

Transfer danych w czasie rzeczywistym ważnym czynnikiem produkcji w przyszłości
W fabryce Volkswagena w Wolfsburgu już jest około 5000 robotów, a także wiele innych maszyn i systemów roboczych. Do ich kontrolowania i monitorowania w przyszłości będzie potrzebna bezpieczna i pozbawiona opóźnień transmisja danych. Opóźnienie, czyli czas potrzebny na przesłanie danych przez sieć, w przypadku sieci 5G jest znacznie krótsze w porównaniu z innymi technologiami komunikacji bezprzewodowej, takimi jak WLAN. Technologia 5G zapewnia niezwykle krótki czas opóźnień, wynoszący do jednej milisekundy, szybkość transmisji danych na poziomie gigabitów i dużą niezawodność nawet podczas pracy pod dużym obciążeniem. Ta bezprzewodowa komunikacja w czasie rzeczywistym daje możliwość zastosowania po raz pierwszy wielu inteligentnych rozwiązań w procesie produkcji.

Jednym ze scenariuszy do przetestowania w fazie pilotażowej w rzeczywistych warunkach laboratoryjnych w Wolfsburgu jest bezprzewodowe przesyłanie danych do wyprodukowanych samochodów. Przy coraz wyższym poziomie cyfryzacji i w pełni połączonych pojazdach proces produkcyjny wymaga przesyłania do samochodów dużych ilości danych. Technologia 5G umożliwia wykonanie tego znacznie szybciej i w dowolnym momencie produkcji.

Konfiguracja i obsługa sieci 5G przez Volkswagena
„Wydajna komunikacja bezprzewodowa w czasie rzeczywistym będzie miała w przyszłości kluczowe znaczenie dla elastycznej produkcji. Technologia 5G ma potencjał, aby być jednym z motorów napędowych Przemysłowego Internetu Rzeczy. Celem jest zdobycie szerokiego doświadczenia w zakresie eksploatacji i przemysłowego wykorzystania technologii 5G” – powiedziała Beate Hofer, CIO Grupy Volkswagen. Oczekuje się, że w dłuższej perspektywie sieć w zakładzie w Wolfsburgu obejmie dużą część zakładu produkcyjnego o powierzchni aż 6,5 kilometra kwadratowego.

Volkswagen sam tworzy i obsługuje lokalną infrastrukturę sieci 5G. W przypadku sieci w zakładzie w Wolfsburgu złożono wniosek o udostępnienie prywatnej częstotliwości radiowej od 3,7 do 3,8 GHz z pasmem 100 MHz i otrzymano ją od Federalnej Agencji Sieci. Własna częstotliwość jest kluczowym czynnikiem, który umożliwia działanie sieci 5G w zakładzie produkcyjnym. Wolna od zakłóceń transmisja bezprzewodowa o wysokiej dostępności wymaga własnej częstotliwości, która będzie wykorzystywana wyłącznie przez Volkswagena do celów produkcyjnych. Sprzęt do obsługi pilotażowej sieci 5G dostarcza fińska grupa telekomunikacyjna Nokia.

W Szklanej Manufakturze w Dreźnie testuje się sterowanie systemem za pomocą sieci 5G
W Grupie Volkswagen do marki Volkswagen Samochody Osobowe należą kompetencje związane z wdrożeniem technologii 5G. W Szklanej Manufakturze w Dreźnie – pilotażowej fabryce Volkswagena, która w czasie normalnej produkcji testuje innowacyjne technologie podczas pilotażowej produkcji modelu ID.3 – uruchomiono również tzw. wyspę 5G. Obsługuje ona sieciowe sterowanie bezzałogowego systemu transportu, które jest dalej rozwijane we współpracy z Porsche, Audi i Politechniką w Dreźnie. Czujniki w systemie transportu bez kierowcy przesyłają dane do komputera za pośrednictwem chmury za pomocą sieci 5G. Komputer oblicza trasę do nadwozia ID.3 i następnie odsyła tę informację w czasie rzeczywistym. Projekt w Dreźnie jest finansowany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

    Podane ceny obejmują podatek VAT (23%). 

    Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego.

    Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe.

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html