Volkswagen testuje sieć 5G pod kątem wykorzystania jej w produkcji w inteligentnych fabrykach

Volkswagen testuje sieć 5G pod kątem wykorzystania jej w produkcji w inteligentnych fabrykach

Volkswagen testuje sieć 5G pod kątem wykorzystania jej w produkcji w inteligentnych fabrykach

26.10.2021
  • projekt pilotażowy w zakładzie w Wolfsburgu: Volkswagen uruchamia lokalną sieć 5G na potrzeby działalności produkcyjnej
  • w Szklanej Manufakturze w Dreźnie za pomocą sieci 5G testuje się kontrolę systemów transportu bez kierowcy
  • szybki i niezawodny transfer danych zwiększy wydajność i elastyczność produkcji

Volkswagen robi kolejny krok w kierunku cyfrowej transformacji. Lokalna sieć 5G jest od teraz dostępna w głównym zakładzie w Wolfsburgu. Początkowo zasięgiem sieci 5G objęte są główne centrum rozwoju produkcji i hala montażowa. W ramach projektu pilotażowego Volkswagen sprawdza, czy technologia 5G spełnia surowe wymagania produkcji pojazdów, mając na uwadze rozwój tej technologii w przyszłości i wykorzystanie jej zalet do przemysłowej produkcji seryjnej. W celu zapewnienia bezpiecznej, pozbawionej opóźnień transmisji danych wykorzystana zostanie częstotliwość radiowa 5G. W Szklanej Manufakturze w Dreźnie uruchomiono również tak zwaną „wyspę 5G”. Volkswagen sam zajmuje się konfiguracją i obsługą infrastruktury sieci 5G, aby zdobyć wiedzę w zakresie wykorzystania tej nowoczesnej technologii w przyszłości i zapewnić bezpieczeństwo danych.

„Wdrażając strategię ACCELERATE pracujemy na pełnych obrotach, aby zakłady Volkswagena przekształcić w inteligentne fabryki. Celem jest ciągła optymalizacja produkcji i uczynienie jej jeszcze bardziej wydajną i elastyczną. Wierzymy, że technologia 5G ma ogromny potencjał w zakresie innowacji, od wykorzystania inteligentnych robotów i systemów transportu bez kierowcy, przez sterowanie maszynami za pomocą sieci i w czasie rzeczywistym, aż po bezprzewodowe wysyłanie oprogramowania do wyprodukowanych samochodów” – powiedział Christian Vollmer, Członek Zarządu marki Volkswagen, odpowiedzialny za produkcję i logistykę.

Transfer danych w czasie rzeczywistym ważnym czynnikiem produkcji w przyszłości
W fabryce Volkswagena w Wolfsburgu już jest około 5000 robotów, a także wiele innych maszyn i systemów roboczych. Do ich kontrolowania i monitorowania w przyszłości będzie potrzebna bezpieczna i pozbawiona opóźnień transmisja danych. Opóźnienie, czyli czas potrzebny na przesłanie danych przez sieć, w przypadku sieci 5G jest znacznie krótsze w porównaniu z innymi technologiami komunikacji bezprzewodowej, takimi jak WLAN. Technologia 5G zapewnia niezwykle krótki czas opóźnień, wynoszący do jednej milisekundy, szybkość transmisji danych na poziomie gigabitów i dużą niezawodność nawet podczas pracy pod dużym obciążeniem. Ta bezprzewodowa komunikacja w czasie rzeczywistym daje możliwość zastosowania po raz pierwszy wielu inteligentnych rozwiązań w procesie produkcji.

Jednym ze scenariuszy do przetestowania w fazie pilotażowej w rzeczywistych warunkach laboratoryjnych w Wolfsburgu jest bezprzewodowe przesyłanie danych do wyprodukowanych samochodów. Przy coraz wyższym poziomie cyfryzacji i w pełni połączonych pojazdach proces produkcyjny wymaga przesyłania do samochodów dużych ilości danych. Technologia 5G umożliwia wykonanie tego znacznie szybciej i w dowolnym momencie produkcji.

Konfiguracja i obsługa sieci 5G przez Volkswagena
„Wydajna komunikacja bezprzewodowa w czasie rzeczywistym będzie miała w przyszłości kluczowe znaczenie dla elastycznej produkcji. Technologia 5G ma potencjał, aby być jednym z motorów napędowych Przemysłowego Internetu Rzeczy. Celem jest zdobycie szerokiego doświadczenia w zakresie eksploatacji i przemysłowego wykorzystania technologii 5G” – powiedziała Beate Hofer, CIO Grupy Volkswagen. Oczekuje się, że w dłuższej perspektywie sieć w zakładzie w Wolfsburgu obejmie dużą część zakładu produkcyjnego o powierzchni aż 6,5 kilometra kwadratowego.

Volkswagen sam tworzy i obsługuje lokalną infrastrukturę sieci 5G. W przypadku sieci w zakładzie w Wolfsburgu złożono wniosek o udostępnienie prywatnej częstotliwości radiowej od 3,7 do 3,8 GHz z pasmem 100 MHz i otrzymano ją od Federalnej Agencji Sieci. Własna częstotliwość jest kluczowym czynnikiem, który umożliwia działanie sieci 5G w zakładzie produkcyjnym. Wolna od zakłóceń transmisja bezprzewodowa o wysokiej dostępności wymaga własnej częstotliwości, która będzie wykorzystywana wyłącznie przez Volkswagena do celów produkcyjnych. Sprzęt do obsługi pilotażowej sieci 5G dostarcza fińska grupa telekomunikacyjna Nokia.

W Szklanej Manufakturze w Dreźnie testuje się sterowanie systemem za pomocą sieci 5G
W Grupie Volkswagen do marki Volkswagen Samochody Osobowe należą kompetencje związane z wdrożeniem technologii 5G. W Szklanej Manufakturze w Dreźnie – pilotażowej fabryce Volkswagena, która w czasie normalnej produkcji testuje innowacyjne technologie podczas pilotażowej produkcji modelu ID.3 – uruchomiono również tzw. wyspę 5G. Obsługuje ona sieciowe sterowanie bezzałogowego systemu transportu, które jest dalej rozwijane we współpracy z Porsche, Audi i Politechniką w Dreźnie. Czujniki w systemie transportu bez kierowcy przesyłają dane do komputera za pośrednictwem chmury za pomocą sieci 5G. Komputer oblicza trasę do nadwozia ID.3 i następnie odsyła tę informację w czasie rzeczywistym. Projekt w Dreźnie jest finansowany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%). Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów. Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.