Volkswagen testuje sieć 5G pod kątem wykorzystania jej w produkcji w inteligentnych fabrykach

Volkswagen testuje sieć 5G pod kątem wykorzystania jej w produkcji w inteligentnych fabrykach

Volkswagen testuje sieć 5G pod kątem wykorzystania jej w produkcji w inteligentnych fabrykach

26 października 2021
  • projekt pilotażowy w zakładzie w Wolfsburgu: Volkswagen uruchamia lokalną sieć 5G na potrzeby działalności produkcyjnej
  • w Szklanej Manufakturze w Dreźnie za pomocą sieci 5G testuje się kontrolę systemów transportu bez kierowcy
  • szybki i niezawodny transfer danych zwiększy wydajność i elastyczność produkcji

Volkswagen robi kolejny krok w kierunku cyfrowej transformacji. Lokalna sieć 5G jest od teraz dostępna w głównym zakładzie w Wolfsburgu. Początkowo zasięgiem sieci 5G objęte są główne centrum rozwoju produkcji i hala montażowa. W ramach projektu pilotażowego Volkswagen sprawdza, czy technologia 5G spełnia surowe wymagania produkcji pojazdów, mając na uwadze rozwój tej technologii w przyszłości i wykorzystanie jej zalet do przemysłowej produkcji seryjnej. W celu zapewnienia bezpiecznej, pozbawionej opóźnień transmisji danych wykorzystana zostanie częstotliwość radiowa 5G. W Szklanej Manufakturze w Dreźnie uruchomiono również tak zwaną „wyspę 5G”. Volkswagen sam zajmuje się konfiguracją i obsługą infrastruktury sieci 5G, aby zdobyć wiedzę w zakresie wykorzystania tej nowoczesnej technologii w przyszłości i zapewnić bezpieczeństwo danych.

„Wdrażając strategię ACCELERATE pracujemy na pełnych obrotach, aby zakłady Volkswagena przekształcić w inteligentne fabryki. Celem jest ciągła optymalizacja produkcji i uczynienie jej jeszcze bardziej wydajną i elastyczną. Wierzymy, że technologia 5G ma ogromny potencjał w zakresie innowacji, od wykorzystania inteligentnych robotów i systemów transportu bez kierowcy, przez sterowanie maszynami za pomocą sieci i w czasie rzeczywistym, aż po bezprzewodowe wysyłanie oprogramowania do wyprodukowanych samochodów” – powiedział Christian Vollmer, Członek Zarządu marki Volkswagen, odpowiedzialny za produkcję i logistykę.

Transfer danych w czasie rzeczywistym ważnym czynnikiem produkcji w przyszłości
W fabryce Volkswagena w Wolfsburgu już jest około 5000 robotów, a także wiele innych maszyn i systemów roboczych. Do ich kontrolowania i monitorowania w przyszłości będzie potrzebna bezpieczna i pozbawiona opóźnień transmisja danych. Opóźnienie, czyli czas potrzebny na przesłanie danych przez sieć, w przypadku sieci 5G jest znacznie krótsze w porównaniu z innymi technologiami komunikacji bezprzewodowej, takimi jak WLAN. Technologia 5G zapewnia niezwykle krótki czas opóźnień, wynoszący do jednej milisekundy, szybkość transmisji danych na poziomie gigabitów i dużą niezawodność nawet podczas pracy pod dużym obciążeniem. Ta bezprzewodowa komunikacja w czasie rzeczywistym daje możliwość zastosowania po raz pierwszy wielu inteligentnych rozwiązań w procesie produkcji.

Jednym ze scenariuszy do przetestowania w fazie pilotażowej w rzeczywistych warunkach laboratoryjnych w Wolfsburgu jest bezprzewodowe przesyłanie danych do wyprodukowanych samochodów. Przy coraz wyższym poziomie cyfryzacji i w pełni połączonych pojazdach proces produkcyjny wymaga przesyłania do samochodów dużych ilości danych. Technologia 5G umożliwia wykonanie tego znacznie szybciej i w dowolnym momencie produkcji.

Konfiguracja i obsługa sieci 5G przez Volkswagena
„Wydajna komunikacja bezprzewodowa w czasie rzeczywistym będzie miała w przyszłości kluczowe znaczenie dla elastycznej produkcji. Technologia 5G ma potencjał, aby być jednym z motorów napędowych Przemysłowego Internetu Rzeczy. Celem jest zdobycie szerokiego doświadczenia w zakresie eksploatacji i przemysłowego wykorzystania technologii 5G” – powiedziała Beate Hofer, CIO Grupy Volkswagen. Oczekuje się, że w dłuższej perspektywie sieć w zakładzie w Wolfsburgu obejmie dużą część zakładu produkcyjnego o powierzchni aż 6,5 kilometra kwadratowego.

Volkswagen sam tworzy i obsługuje lokalną infrastrukturę sieci 5G. W przypadku sieci w zakładzie w Wolfsburgu złożono wniosek o udostępnienie prywatnej częstotliwości radiowej od 3,7 do 3,8 GHz z pasmem 100 MHz i otrzymano ją od Federalnej Agencji Sieci. Własna częstotliwość jest kluczowym czynnikiem, który umożliwia działanie sieci 5G w zakładzie produkcyjnym. Wolna od zakłóceń transmisja bezprzewodowa o wysokiej dostępności wymaga własnej częstotliwości, która będzie wykorzystywana wyłącznie przez Volkswagena do celów produkcyjnych. Sprzęt do obsługi pilotażowej sieci 5G dostarcza fińska grupa telekomunikacyjna Nokia.

W Szklanej Manufakturze w Dreźnie testuje się sterowanie systemem za pomocą sieci 5G
W Grupie Volkswagen do marki Volkswagen Samochody Osobowe należą kompetencje związane z wdrożeniem technologii 5G. W Szklanej Manufakturze w Dreźnie – pilotażowej fabryce Volkswagena, która w czasie normalnej produkcji testuje innowacyjne technologie podczas pilotażowej produkcji modelu ID.3 – uruchomiono również tzw. wyspę 5G. Obsługuje ona sieciowe sterowanie bezzałogowego systemu transportu, które jest dalej rozwijane we współpracy z Porsche, Audi i Politechniką w Dreźnie. Czujniki w systemie transportu bez kierowcy przesyłają dane do komputera za pośrednictwem chmury za pomocą sieci 5G. Komputer oblicza trasę do nadwozia ID.3 i następnie odsyła tę informację w czasie rzeczywistym. Projekt w Dreźnie jest finansowany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.  

    Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).  

    Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.  

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.  

    Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www.  

    Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

    Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 15% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 20 000 km.  

    Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania , gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo, nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.