Volkswagen rozpoczyna sadzenie ośmiu hektarów lasów w Polsce

Volkswagen rozpoczyna sadzenie ośmiu hektarów lasów w Polsce

Volkswagen rozpoczyna sadzenie ośmiu hektarów lasów w Polsce

11.10.2021

Wraz z początkiem 2021 roku Volkswagen uruchomił projekt kompensacji śladu węglowego samochodów testowych z parku dziennikarskiego. Po każdym zakończonym teście samochodu napędzanego silnikiem spalinowym, testujący auto dziennikarz może wybrać miejsce Polsce, w którym zostanie zasadzonych 70 drzew we współpracy z Polskim Związkiem Zrzeszeń Leśnych. Z końcem września ruszyły prace związane z sadzeniem drzew w Czarnowie, jednej z trzech lokalizacji w Polsce, w których dzięki projektowi pojawi się w sumie ponad osiem hektarów lasów.

Marka Volkswagen w związku ze swoją strategią „Way To Zero” konsekwentnie zmniejsza emisję CO2, stopniowo przechodzi na wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych i równoważy emisję dwutlenku węgla, której nie da się uniknąć. Poza oferowaniem modeli elektrycznych produkowanych z neutralnym bilansem węglowym, marka dąży do pełnej dekarbonizacji w poszczególnych obszarach swoich działań. Rozpoczęty wraz z początkiem 2021 roku projekt redukcji i kompensacji śladu węglowego aut z parku dziennikarskiego jest jednym z działań odzwierciedlających dążenia Volkswagena.

Po każdym tegorocznym teście samochodu (wyposażonego w silnik spalinowy) z naszego parku prasowego, dziennikarz wskazuje jedno z trzech miejsc w Polsce w którym zasadzonych zostanie 70 drzew. Pozwoli to na zasadzenie w sumie ponad 8 hektarów lasów. Dążymy do tego, by w przyszłości testy dziennikarskie naszych aut nie generowały śladu węglowego. Obecnie co drugi samochód w parku prasowym Volkswagena ma możliwość ładowania z gniazdka (dzięki napędowi w pełni elektrycznemu lub hybrydowemu typu plug-in), a w przyszłym roku zwiększymy tę wartość do 70% - mówi Hubert Niedzielski, kierownik PR marki Volkswagen.

Volkswagen wraz z Polskim Związkiem Zrzeszeń Leśnych na miejsca nasadzeń wyselekcjonował trzy obszary. Są to dotknięte klęskami żywiołowymi: las w Czarnowie, który uległ całkowitemu zniszczeniu podczas nawałnicy w 2017 roku; poklęskowy teren we wsi Ryboły, w okolicach Puszczy Knyszyńskiej i Puszczy Białowieskiej, powstały w wyniku huraganu z 2016 roku oraz las górski w rejonie Babiej Góry, położony w miejscowości Zawoja w bezpośrednim sąsiedztwie Babiogórskiego Parku Narodowego.

Prace związane z sadzeniem drzew rozpoczęły się już w pierwszej z lokalizacji - Czarnowie. To miejsce dotknięte w 2017 roku skutkami tzw. „Huraganu Stulecia”, który wydarzył się w nocy z 11 na 12 sierpnia. Skala zniszczeń była ogromna, w ciągu kilkunastu minut żywioł spustoszył olbrzymie połacie lasu, uszkodził drogi oraz wiele budynków - od gospodarstw po leśne wiaty. Odnawianie lasów po tym huraganie wciąż trwa, to długotrwały i pracochłonny proces.

„Prace rozpoczęliśmy wraz z końcem września. Przed sadzeniami nastąpić musi przygotowanie powierzchni do orki, przygotowanie gleby, czyli głównie orka pługiem. Następnie sadzonki przywiezione ze szkółki sadzone będą w odpowiednich odległościach. Do rekonstrukcji lasu w Czarnowie częściowo wykorzystany zostanie tzw. samosiew gatunków (takich jak brzoza czy jarzębina). Wykorzystamy więc to, co dała nam natura. Brzoza czy jarzębina to gatunki pełniące rolę dodatkową, nie stają się gatunkiem głównym i nie będą tworzyć w przyszłości drzewostanu. Jarzębina na powierzchni w Czarnowie będzie znakomitym pokarmem dla ptaków. Na etapie odnawiania lasu planowane są nasadzenia tak zwanych gatunków biocenotycznych… z myślą o ptakach i pszczołach” – zaznacza Adam Dominiecki, Viceprezes Polskiego Związku Zrzeszeń Leśnych.

W poszczególnych lokalizacjach sadzone będą różnego rodzaju drzewa. Na terenach nizinnych (Czarnowo, Ryboły) zasadzone zostaną głównie sosna, dąb, buk, świerk i brzoza. W Zawoi będą to świerk, buk, jodła. Co ważne, całkowite usunięcie sadzonego w ramach projektu drzewostanu nastąpi dopiero za około 100 lat, po osiągnięciu przez drzewa tzw. wieku rębności.

Po dotychczasowych tegorocznych testach dziennikarskich samochodów Volkswagena wyposażonych w silnik spalinowy, wybór poszczególnych lokalizacji przez dziennikarzy rozkładał się bardzo równomiernie. 35% testujących wskazało, że chcą aby drzewa w ślad za ich testem zostały posadzone w Czarnowie, 29% wskazało na Ryboły, a Zawoję wybrało 36% dziennikarzy.

„Ten projekt to jedna z inicjatyw pokazujących naszą determinację w dążeniu do osiągnięcia neutralności węglowej. Między 2033, a 2035 nasza marka zaprzestanie sprzedaży samochodów spalinowych w Europie. Już dziś opracowaliśmy rozwiązania pozwalające naszym klientom obniżyć swój ślad węglowy: począwszy od produkowanych w sposób neutralny pod względem bilansu CO2 samochodów elektrycznych z rodziny ID., aż po możliwość zasilania samochodu zieloną energią za sprawą współpracy z Polenergią” – mówi Łukasz Zadworny, Dyrektor marki Volkswagen.

Dołączona do komunikatu prasowego galeria przedstawia zdjęcia wykonane
w Czarnowie, podczas sadzenia pierwszych drzew.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

    Podane ceny obejmują podatek VAT (23%). 

    Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego.

    Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe.

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html