Volkswagen wzmocni swoją pozycję w 2021 roku: elektryfikacja i cyfryzacja na pierwszym planie

Volkswagen wzmocni swoją pozycję w 2021 roku: elektryfikacja i cyfryzacja na pierwszym planie

Volkswagen wzmocni swoją pozycję w 2021 roku: elektryfikacja i cyfryzacja na pierwszym planie

17 marca 2021
  • w 2020 roku, mimo trudności związanych z pandemią, Volkswagen przeznaczył 2,7 miliarda euro na rozwój nowych technologii
  • pierwsze cele strategii ACCELERATE zostaną dzięki temu osiągnięte już w 2021 roku
  • duże przyspieszenie w dziedzinie e-mobilności: w 2021 roku do klientów trafi ponad 450.000 zelektryfikowanych pojazdów – ponad dwa razy więcej niż w 2020 roku
  • prognozy na 2021 rok: spodziewane dostawy dla klientów, przychód i zysk wyższe niż w poprzednim roku, operacyjna stopa zwrotu na poziomie 3-4 procent
  • CEO Volkswagena Ralf Brandstätter: „Dzięki surowej dyscyplinie finansowej i dobrej sprzedaży dobrze poradziliśmy sobie z kryzysem spowodowanym pandemią. Dlatego również w tym nietypowym roku będziemy mogli z pełną mocą kontynuować transformację”.

Mimo wyzwań spowodowanych pandemią, Volkswagen bardzo mocno inwestował w 2020 roku w rozwój najnowszych technologii – przeznaczył na nie łącznie 2,7 miliarda euro. Marka stworzyła dzięki temu warunki do udanego wdrożenia strategii ACCELERATE i jeszcze w tym roku zrealizuje pierwsze zawarte w niej zadania. Volkswagen spodziewa się dużego przyspieszenia w dziedzinie elektromobilności: w 2021 roku dostawy zelektryfikowanych pojazdów mają wynieść ponad 450.000 egzemplarzy, czyli ponad dwa razy więcej niż w poprzednim roku. W kolejnych latach marka spodziewa się wzrostu obrotów z tego rodzaju działalności w wysokości kilkuset milionów euro.

„Dobrze poradziliśmy sobie z kryzysem spowodowanym pandemią. Dzięki surowej dyscyplinie finansowej i dobrej sprzedaży, po pierwszym trudnym półroczu wyszliśmy na prostą. Z zyskiem operacyjnym w wysokości 454 milionów euro przed zdarzeniami specjalnymi Volkswagen okazał się mocny finansowo także w kryzysowym 2020 roku. Nawet w niezwykle wymagających czasach pandemii mogliśmy dzięki temu podjąć znaczące inwestycje w nowe technologie. To z kolei dało nam niezbędną swobodę działania pozwalającą na kontynuowanie transformacji, mimo licznych wyzwań. Za sprawą nowej strategii ACCELERATE w 2021 roku jeszcze zwiększymy jej tempo” – powiedział podczas wideokonferencji prasowej Ralf Brandstätter, CEO Volkswagena.

Dyscyplina w zakresie kosztów i inwestycji zmniejszyła skutki pandemii

Aby przeciwdziałać negatywnym skutkom pandemii Volkswagen podjął w ubiegłym roku liczne dodatkowe działania mające na celu ograniczenie kosztów. Koszty stałe zredukowano o miliard euro w porównaniu z poprzednim rokiem, a surowa polityka w tym zakresie przyniosła efekty przede wszystkim w trzecim, a zwłaszcza w czwartym kwartale. Z wynikiem 1,4 miliarda euro czwarty kwartał okazał się znacznie lepszy od tego samego okresu w poprzednim roku. Ścisłe dopasowanie produkcji do popytu pozwoliło ponadto zmniejszyć zapasy netto o 10 procent w stosunku do poprzedniego roku. W sumie, mimo obciążeń spowodowanych pandemią, w zakresie przepływu gotówki netto uzyskano pozytywny wynik. Przychód ze sprzedaży wyniósł 71,1 miliarda euro (w 2019 r.: 88,4 mld euro), a dostawy dla klientów 5,3 miliona samochodów (w 2019 r.: 6,3 mln). Przedsiębiorstwo zachowało, a nawet zwiększyło dzięki temu swój udział w ważnych światowych rynkach.

Wysokie inwestycje w najnowsze technologie były możliwe dzięki surowej polityce kosztowej. „Zabezpieczenie płynności finansowej w wyjątkowym 2020 roku było istotnym czynnikiem sukcesu. Zweryfikowaliśmy wszystkie projekty i rygorystycznie podeszliśmy do ich realizacji. Dobry wynik w drugiej połowie roku świadczy o tym, że podjęliśmy właściwe działania” – powiedział CFO Volkswagena, Alexander Seitz.

Przyspieszenie cyfryzacji

Realizując strategię ACCELERATE Volkswagen, oprócz zwiększenia tempa w zakresie
e-mobilności, zamierza w 2021 roku zrealizować nowe ważne cele w postaci rozwoju działalności opartej na wykorzystaniu danych.

Latem tego roku w sześciu miastach Niemiec Volkswagen rozpocznie testowanie ofert abonamentowych do modelu ID.3. W ramach pilotażowych projektów będzie można po raz pierwszy płacić za konkretny czas korzystania z samochodu oraz korzystać z dodatkowych cyfrowych funkcji; Volkswagen sprawdzi popularność tych rozwiązań wśród klientów. Aby oferta dodatkowych funkcji na żądanie mogła odnieść sukces, Volkswagen – jako jedyny z najpopularniejszych producentów – będzie od lata bieżącego roku, w 12-tygodniowym cyklu, oferował zdalną aktualizację oprogramowania w modelach ID.3 i ID.4. W najbliższych latach marka spodziewa się dzięki tego rodzaju usługom dodatkowych przychodów w wysokości kilkuset milionów euro.

Volkswagen przyspiesza ofensywę w dziedzinie elektryfikacji

Jeszcze w marcu na wielu europejskich rynkach do klientów trafią pierwsze modele ID.4. W Niemczech dostawy rozpoczną się 26 marca. Do końca lutego w Europie zawarto 23.500 umów na zakup tego samochodu. Jeszcze w tym roku Volkswagen wprowadzi na chiński rynek modele ID.4 GTX z napędem na cztery koła, coupé ID.5 oraz ID.6 X/CROZZ.

Wprowadzając do sprzedaży kolejne modele Volkswagen szybko zwiększa sprzedaż samochodów elektrycznych i globalne wykorzystanie platformy MEB. „Po raz kolejny pokazujemy w ten sposób, że marka Volkswagen jest w koncernie liderem w dziedzinie wykorzystania modułowych platform. Już dzisiaj około 80 procent samochodów koncernu korzysta z technologii Volkswagena” – stwierdził Ralf Brandstätter. Volkswagen zamierza dostarczyć w tym roku klientom około 300.000 samochodów skonstruowanych na platformie MEB. Należy do tego doliczyć około 150.000 pojazdów hybrydowych.

Volkswagen dobrze rozpoczął bieżący rok – w ciągu dwóch pierwszych miesięcy mimo ograniczeń na wielu rynkach spowodowanych pandemią koronawirusa klientom z całego świata dostarczono 15.500 samochodów typu BEV, co oznacza wzrost o 51 procent w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku. W Niemczech wzrost wyniósł nawet 143 procent. W wypadku hybryd (PHEV), których dostarczono 16.300, wzrost w skali świata wyniósł 174 procent, a w Niemczech aż 291 procent.

Prognozy na rok 2021: powrót do wzrostu

W celu sfinansowania inwestycji w wysokości 16 miliardów euro przeznaczonych do 2025 roku na elektryfikację i cyfryzację, Volkswagen będzie konsekwentnie dążył do wzrostu efektywności. Zdefiniował w związku z tym cztery obszary działań. Wzorem poprzedniego roku koszty stałe mają zmniejszyć się o 5 procent do roku 2023. Przyczyni się do tego zamrożenie zatrudnienia na poziomie ze stycznia 2021 roku w połączeniu z regulacjami w zakresie pracy osób starszych w niepełnym wymiarze godzin, zgodnie z ustaleniami zawartymi z Radą Zakładową. Ponadto, co roku o 5 procent ma wzrastać wydajność zakładów, a koszty materiałowe będą optymalizowane o 7 procent, rentowność w poszczególnych regionach ma zostać zapewniona na trwałe. Mimo pandemii zapewne jeszcze w bieżącym roku Volkswagen osiągnie rentowność w USA i w Ameryce Południowej.

W bieżącym roku obrachunkowym Volkswagen spodziewa się znacznego wzrostu dostaw dla klientów, zamierza też osiągnąć dużo wyższy niż w 2020 roku przychód ze sprzedaży. Operacyjna stopa zwrotu powinna zamknąć się w 2021 roku w przedziale od 3 do 4 procent. Alexander Seitz: „Mimo trudności związanych z pandemią koronawirusa konsekwentnie pracujemy nad osiągnięciem marży w wysokości 6 procent w 2023 roku”.

Realizacja powyższych celów zależy od dalszego przebiegu pandemii covid-19 na najważniejszych rynkach oraz od dostępności półprzewodników.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł. Materiał może prezentować elementy wyposażenia dodatkowego lub opcjonalnego