Power Day: Volkswagen prezentuje technologiczną mapę drogową dotyczącą akumulatorów i ładowania samochodów do 2030 roku
Power Day: Volkswagen prezentuje technologiczną mapę drogową dotyczącą akumulatorów i ładowania samochodów do 2030 roku
Power Day: Volkswagen prezentuje technologiczną mapę drogową dotyczącą akumulatorów i ładowania samochodów do 2030 roku
Power Day: Volkswagen prezentuje technologiczną mapę drogową dotyczącą akumulatorów i ładowania samochodów do 2030 roku

Power Day: Volkswagen prezentuje technologiczną mapę drogową dotyczącą akumulatorów i ładowania samochodów do 2030 roku

Power Day: Volkswagen prezentuje technologiczną mapę drogową dotyczącą akumulatorów i ładowania samochodów do 2030 roku

15.03.2021

  • unifikacja i synergia zmniejszą koszt produkcji akumulatorów do 50 procent
  • zapotrzebowanie na akumulatory zaspokoi sześć gigafabryk o łącznej zdolności produkcji 240 GWh, działających we współpracy z partnerami zewnętrznymi
  • „Northvolt Ett” w szwedzkiej miejscowości Skellefteå zostanie rozbudowana do 40 GWh
  • druga fabryka, w Salzgitter, ma wytwarzać akumulatory o łącznej mocy 40 GWh
  • pogłębienie współpracy z dostawcami w celu umożliwienia recyklingu 95 procent surowców
  • 18.000 punktów szybkiego ładowania: europejska sieć stacji ładowania pojazdów we współpracy z partnerami ma zostać pięciokrotnie zwiększona
  • ekosystem energetyczny: zarządzanie energią staje się nowym obszarem działalności koncernu
  • w celu osiągnięcia strategicznych celów finansowych inwestycje będą realizowane stopniowo i we współpracy z partnerami
  • „Naszym celem jest obniżenie kosztów produkcji i kompleksowości akumulatorów przy jednoczesnym zwiększeniu zasięgu i osiągów samochodów” – mówi Członek Zarządu ds. Techniki, Thomas Schmall. „Dzięki temu elektryczne auta będą cenowo dostępne, a elektryczny napęd stanie się dominujący”.

Poznań, 15. marca 2021 r. – Koncern Volkswagen zaprezentował dzisiaj technologiczną mapę drogową dotyczącą akumulatorów i ładowania samochodów elektrycznych do 2030 roku, podczas swojego pierwszego Power Day. Jej celem jest znaczne zmniejszenie stopnia różnorodności i kosztów produkcji akumulatorów po to, by auta elektryczne stały się atrakcyjne i cenowo dostępne dla jak największej liczby użytkowników. Koncern zamierza również zapewnić sobie potrzebną ilość akumulatorów po 2025 roku. W związku z tym w samej Europie do końca bieżącego dziesięciolecia ma powstać sześć gigafabryk, które będą w stanie wyprodukować akumulatory o łącznej pojemności 240 gigawatogodzin. Volkswagen energicznie rozbudowuje także globalną sieć publicznych stacji szybkiego ładowania. W tym celu podjął w Europie współpracę z firmami BP (Wielka Brytania), Iberdrola (Hiszpania) i Enel (Włochy).

„E-mobilność stała się główną dziedziną naszej działalności. Teraz w łańcuch wartości systematycznie włączamy kolejne ogniwa. Na dłuższą metę zapewniamy sobie wiodącą pozycję w wyścigu o najlepszy akumulator i najlepsze doświadczenie ze strony klientów w erze bezemisyjnej motoryzacji” – stwierdził Herbert Diess, Prezes Zarządu Koncernu Volkswagen. Odpowiedzialność za realizację mapy drogowej w imieniu wszystkich marek koncernu przejęła Volkswagen Group Components pod kierownictwem Thomasa Schmalla, Członka Zarządu ds. Techniki w Volkswagen AG i Prezesa Zarządu Volkswagen Group Components.

Volkswagen zamierza znacznie zwiększyć produkcję akumulatorów w Europie

Aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na akumulatory, Volkswagen dynamicznie rozbudowuje w Europie swoje zdolności produkcyjne. „Do 2030 roku razem z partnerami zamierzamy uruchomić w Europie sześć fabryk, by zapewnić sobie zaopatrzenie” – wyjaśnia Thomas Schmall. Nowe zakłady mają docelowo wytwarzać akumulatory o łącznej pojemności 240 gigawatogodzin. W ten sposób Volkswagen działa aktywnie na rzecz realizacji celów zawartych w Zielonym Ładzie Unii Europejskiej. Pierwsze fabryki powstaną w Szwecji w miejscowości Skellefteå oraz w Salzgitter w Niemczech. Z powodu większego zapotrzebowania Volkswagen zdecydował o uruchomieniu większej produkcji niż dotychczas zamierzano. Produkcja wysokiej jakości akumulatorów Volkswagena we współpracy z firmą Northvolt zostanie skoncentrowana w szwedzkiej fabryce „Northvolt Ett” w Skellefteå; ma się ona rozpocząć w 2023 roku i stopniowo osiągnąć poziom 40 GWh rocznie.

W działającej już fabryce Volkswagena w Salzgitter od 2025 roku mają być wytwarzane zunifikowane ogniwa akumulatorów do wolumenowych modeli aut, wdrażane będą też innowacje w dziedzinie produkcji, designu i procesów chemicznych. Również w tym zakładzie mają być docelowo produkowane akumulatory o łącznej pojemności 40 GWh rocznie. Przedsięwzięcia te pozwolą wykorzystać efekt skali i zmniejszą stopień kompleksowości produkcji. Obydwie fabryki mają być ponadto zasilane energią elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych. W wypadku pozostałych zakładów w tej chwili sprawdzane są najlepsze miejsca do ich budowy oraz partnerzy do produkcji.

Znaczne zmniejszenie kosztów do 2023 roku dzięki zunifikowanym ogniwom

Volkswagen dąży do zwiększenia efektywności w dziedzinie komponentów elektrycznych układów napędowych. „Naszym celem jest obniżenie kosztów produkcji i zmniejszenie kompleksowości akumulatorów, przy jednoczesnym zwiększeniu zasięgu i osiągów aut” – twierdzi Członek Zarządu ds. Techniki Thomas Schmall. „Dzięki temu elektryczne samochody będą cenowo dostępne, a elektryczny napęd stanie się dominujący”. Do znacznego zmniejszenia kosztu przyczyni się zarówno własna produkcja, jak i – przede wszystkim – nowe zunifikowane ogniwa. Zostaną one wprowadzone w 2023 roku, a od 2030 roku będą montowane w nawet 80-procentach elektrycznych samochodów wytwarzanych przez marki należące do koncernu Volkswagen. Kolejnych oszczędności koncern spodziewa się dzięki optymalizacji ogniw, innowacyjnym metodom produkcji oraz dzięki recyklingowi. W ich wyniku Volkswagen zamierza stopniowo zmniejszyć koszt akumulatorów stosowanych w najtańszych modelach aut nawet o 50 procent, a w modelach wolumenowych do 30 procent. „Również w wypadku akumulatorów zamierzamy z korzyścią dla klientów wykorzystać efekt skali. Koszt akumulatorów zmniejszymy średnio do kwoty znacznie poniżej 100 euro za kilowatogodzinę. Dzięki temu elektryczne auta w końcu staną się dostępne cenowo, a elektryczny napęd będzie dominujący” – stwierdził Thomas Schmall.

Integracja łańcucha wartości

Nowa technologiczna mapa drogowa koncernu, oprócz stworzenia zunifikowanych ogniw akumulatora i uruchomienia własnej produkcji akumulatorów, przewiduje włączenie do łańcucha wartości kolejnych elementów, włącznie z przemysłowym recyklingiem akumulatorów. Wspólnie z wybranymi partnerami strategicznymi Volkswagen zamierza na dłuższą metę zapewnić sobie dostawy akumulatorów potrzebne do realizacji ofensywy samochodów elektrycznych. Oczekuje się nie tylko zmniejszenia kosztów produkcji, lecz również zwiększenia ilości energii magazynowanej przez akumulator oraz zwiększenia prędkości ładowania. Nowe, pryzmatyczne i zunifikowane ogniwo akumulatora tworzy ponadto bardzo dobrą podstawę do wykorzystania akumulatorów ze stałym elektrolitem, które okażą się kolejnym przełomem w zakresie technologii akumulatorowej, a którego Volkswagen spodziewa się w połowie bieżącej dekady. Zarówno w zakresie akumulatorów, jak i technologii ich ładowania Volkswagen konsekwentnie stawia na strategiczną współpracę z partnerami i na efektywne wykorzystanie środków. Koncern dąży do realizacji swoich strategicznych celów finansowych i nadal spodziewa się, że do 2025 roku udział inwestycji wyniesie 6 procent, a roczny przepływ gotówki netto w dziale samochodów – ponad 10 miliardów euro.

Rozbudowa globalnej sieci szybkiego ładowania: współpraca z firmami BP, Iberdrola i Enel

Ofensywie Volkswagena w dziedzinie akumulatorów towarzyszy zakrojona na wielką skalę rozbudowa sieci punktów szybkiego ładowania. Do 2025 koncern razem z partnerami zamierza uruchomić około 18.000 publicznych punktów szybkiego ładowania w Europie. Oznacza to pięciokrotne zwiększenie tej sieci w porównaniu ze stanem obecnym i odpowiada jednej trzeciej prognozowanego na 2025 roku zapotrzebowania na naszym kontynencie.

Do osiągnięcia tego celu przyczyni się, oprócz spółki IONITY, wielu strategicznych partnerów. Razem z koncernem BP Volkswagen zamierza uruchomić w Europie około 8.000 punktów szybkiego ładowania samochodów elektrycznych. Szybkie ładowarki o mocy 150 kW zostaną zamontowane na 4.000 stacji paliwowych BP i ARAL, głównie w Niemczech i w Wielkiej Brytanii. W Hiszpanii we współpracy z Iberdrolą punkty szybkiego ładowania zostaną uruchomione przy głównych drogach. We Włoszech Volkswagen zamierza kooperować z firmą Enel i rozbudowywać sieć stacji szybkiego ładowania zarówno przy autostradach, jak i w miastach. Na program rozbudowy sieci w Europie Volkswagen wyda do 2025 roku około 400 milionów euro. Pozostałe koszty poniosą zewnętrzni partnerzy.

Sieć publicznych stacji szybkiego ładowania akumulatorów Volkswagen rozbudowuje również w USA i w Chinach. Electrify America zamierza do końca tego roku uruchomić ich w Ameryce Północnej ok. 3.500. W Chinach, w ramach spółki CAMS, koncern uruchomi do 2025 roku łącznie 17.000 takich punktów.

Volkswagen sprawia, że elektryczne samochody stają się częścią sieci energetycznej

Volkswagen zamierza w przyszłości włączyć elektryczne samochody do prywatnych, firmowych i publicznych sieci energetycznych. Prąd ze źródeł odnawialnych, np. paneli fotowoltaicznych byłby gromadzony w akumulatorze auta elektrycznego i w razie potrzeby przekazywany do domowej instalacji elektrycznej. Dzięki temu rozwiązaniu klienci nie tylko staliby się mniej zależni od publicznej sieci energetycznej, ale też zmniejszyłyby się ich wydatki na energię elektryczną oraz zmalałaby emisja dwutlenku węgla. Technologię, która to umożliwi Volkswagen będzie wykorzystywał od 2022 roku w modelach powstających na opracowanej przez niego platformie MEB. Volkswagen zaoferuje ponadto pakiet cyfrowych usług – od wallboxa zapewniającego przepływ prądu w obydwie strony (domowa sieć-akumulator i odwrotnie), po system zarządzania energią. Wkrótce technologia ta będzie stosowana na większą skalę – w osiedlach mieszkaniowych, firmach czy w odniesieniu do publicznej sieci energetycznej.

Inne materiały prasowe związane z Power Day 2021 można znaleźć pod adresem:
www.volkswagen-newsroom.comOpens an external link.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

    Podane ceny obejmują podatek VAT (23%). 

    Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego.

    Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe.

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html