„Dobry design wnętrza nie może być skomplikowany” – rozmowa z Tomaszem Bachorskim, Head of Interior Design Volkswagena, na temat wnętrza ID.4

„Dobry design wnętrza nie może być skomplikowany” – rozmowa z Tomaszem Bachorskim, Head of Interior Design Volkswagena, na temat wnętrza ID.4

„Dobry design wnętrza nie może być skomplikowany” – rozmowa z Tomaszem Bachorskim, Head of Interior Design Volkswagena, na temat wnętrza ID.4

12.02.2021

  • wnętrze auta opracowuje około 90 osób, w wypadku każdego modelu trzeba iść na pewne kompromisy, które uwzględniają wymogi prawne i techniczne – w ID.4 udało się znaleźć wiele pomysłowych rozwiązań
  • na stworzenie przestronnego wnętrza pozwala płyta podłogowa, na której budowane są elektryczne samochody Volkswagena – płaski akumulator znajduje się pod kabiną auta, inne komponenty również nie zajmują wiele miejsca
  • kiedyś wszystkie funkcje na jakie klient mógł sobie pozwolić w swoim aucie, chciał pokazać na zewnątrz; dzisiaj jest inaczej – samochód wiele rzeczy robi automatycznie, nie potrzeba już przycisków do każdej funkcji
  • „User Experience, poczucie bezpieczeństwa i estetyka – to wszystko musi ze sobą współgrać” – mówi Tomasz Bachorski, Head of Interior Design Volkswagena

Z zewnątrz SUV, w środku wygodny pokój na kołach – Volkswagen ID.4 ma bardzo przestronne wnętrze. Wywiad z Tomaszem Bachorskim, Head of Interior Design Volkswagena, o tym co znaczy dobrze czuć się w samochodzie, o bezpieczeństwie jakie daje SUV i… o białych kierownicach.

Niedługo trafią do klientów pierwsze Volkswageny ID.4. Czy jeździł Pan już tym elektrycznym SUV-em? Jakie są Pana wrażenia?

Jestem zachwycony właściwościami jezdnymi tego samochodu. Czuć w nim lekkość jak w muzyce. Zazwyczaj jest tak: człowiek staje przed SUV-em, widzi ogromne koła i nabiera pewnego wyobrażenia o tym, jak taki samochód może się prowadzić. Ale ID.4 zupełnie mnie zaskoczył. Jeździ się nim znacznie lżej i łatwiej niż mógłbym przypuszczać. Znakomicie się prowadzi, bardzo dobrze trzyma się drogi, ma małą średnicę zawracania, jest po prostu super – i to mimo że jest dużym autem.

Jako Head of Interior Design szczególne znaczenie przywiązuje Pan do tego, jak auto jest urządzone w środku. Czy jest Pan zadowolony z własnej pracy?

To nie tylko moja praca, lecz całego zespołu. Wnętrze auta opracowuje około 90 osób. Oczywiście w wypadku każdego modelu musimy iść na pewne kompromisy uwzględniając wymogi prawne i techniczne. W ID.4 udało nam się znaleźć wiele pomysłowych rozwiązań.

Co było największym wyzwaniem w czasie prac nad wnętrzem tego modelu?

Płyta podłogowa, na której budowane są nasze elektryczne samochody pozwala na stworzenie przestronnego wnętrza. Płaski akumulator znajduje się pod kabiną auta, inne komponenty również nie zajmują wiele miejsca, dlatego ID.4 może mieć równie duże wnętrze jak SUV-y zaliczane do aut większych niż on. Naszym zamiarem było nadanie temu wnętrzu szczególnego charakteru, jakiego nie sposób uzyskać w aucie z silnikiem spalinowym. Z drugiej strony musieliśmy brać pod uwagę bezpieczeństwo. Ludzie chętnie jeżdżą SUV-ami, bo mają w nich właśnie poczucie szczególnego bezpieczeństwa. Nie chcieliśmy, by ulotniło się ono gdzieś z powodu różnych stylistycznych rozwiązań, przeciwnie – zależało nam, by w pełni wykorzystać przestronność wnętrza, a jednocześnie podkreślić aspekt bezpieczeństwa, dać pasażerom poczucie przytulności.

A bardziej ogólnie: co Pan rozumie pod pojęciem „dobry” design wnętrza?

Dla mnie bardzo ważne są właściwości jezdne samochodu. Mieści się w tym sposób w jaki podczas jazdy korzysta się z różnych funkcji i urządzeń. Dobry design nie może być skomplikowany, wystarczająco skomplikowany jest już świat na zewnątrz. Obsługa musi być intuicyjna, tak jak sposób korzystania ze smartfona. Weźmy też np. schowki – podczas użytkowania auta coraz bardziej się zapełniają, ale nawet gdy jest w nich już mnóstwo różnych przedmiotów muszą wyglądać estetycznie, w samochodzie nie może być bałaganu. To musi wynikać z samej architektury wnętrza. User Experience, poczucie bezpieczeństwa i estetyka – to wszystko musi ze sobą współgrać.

Samochód staje się urządzeniem typu Smart Device. Co to oznacza dla stylistyki wnętrza?

Kiedyś wszystkie funkcje na jakie klient mógł sobie pozwolić w swoim aucie, chciał pokazać na zewnątrz. Dzisiaj jest inaczej. Samochód wiele rzeczy robi automatycznie, nie potrzeba już przycisków do każdej funkcji. Młodzi ludzie wychowali się wśród urządzeń, które nie mają żadnych przycisków.

Spójrzmy na ID.4. Co stanowi o specyfice jego wnętrza?

Jako całość wyróżnia się połączeniem wielu szczegółów i powierzchni. Już z zewnątrz widać, że ID.4 jest innym autem. Gdy otworzy się drzwi, zaskoczeniem okaże się także wnętrze. Jest bardzo nowoczesne. Celowo nie mówię o samej tablicy rozdzielczej, lecz o całym wnętrzu. Jest bardzo duże i daje wrażenie przestrzeni – mówimy o nim open space, ale ma w sobie też coś swojskiego, co przemawia do każdego użytkownika.

Elektryczne auta nie mają silnika spalinowego, wału napędowego, ani zbiornika paliwa. Czy to oznacza, że w kształtowaniu wnętrza takich aut nie obowiązują żadne ograniczenia?

Istnieje oczywiście bardzo wiele przepisów, przede wszystkim dotyczących wytrzymałości na zderzenia, które należy spełnić. Odpowiednie rozwiązania zajmują często wiele miejsca. W pobliżu kolan i nóg musi być np. przestrzeń potrzebna, by spełnić przepisy prawa w dziedzinie ochrony przed skutkami zderzenia. W Volkswagenie spełniamy te wymogi z nawiązką, by rzeczywiście zapewnić maksymalne bezpieczeństwo. Z drugiej strony chcemy też, żeby wnętrze było jak najbardziej przestronne. Rzecz robi się naprawdę ciekawa.

ID.4 to drugi produkowany seryjnie model z rodziny ID. Jakie są typowe cechy stylistyki tych samochodów?

Przede wszystkim chciałbym zwrócić uwagę na jakość wnętrza. Eleganckie materiały, ich struktura – to wszystko nadaje wnętrzu ID.4 nowoczesny i atrakcyjny charakter. Stylistycznym wyróżnikiem samochodów z rodziny ID. jest ich deska rozdzielcza. Umieściliśmy na niej wszystkie cyfrowe urządzenia i wszelkie funkcje – choćby wielki ekran pośrodku czy znakomity wyświetlacz head-up w technologii rzeczywistości rozszerzonej. We wszystkich modelach spod znaku ID. tablica rozdzielcza jest wąska, przez co wydaje się bardzo lekka. Wygląda niemal jak rzeźba zawieszona w powietrzu między dwojgiem drzwi. Szczególną uwagę poświęciliśmy środkowej konsoli – znajduje się na niej więcej schowków i jest bardziej funkcjonalna, a przy tym zastosowane materiały są wysokiej jakości. Mamy tu duże schowki, które można dzielić w różny sposób czy wyjmowane uchwyty na kubki. Musieliśmy się też wnikliwie przyjrzeć sprawie telefonów komórkowych, bo są kraje, w których nie mogą one być widoczne po odłożeniu na półkę. Ale z kolei w innych krajach klienci chcą i mogą je widzieć, bo przepisy tego nie zabraniają. Musieliśmy uwzględnić wiele różnych wymagań z różnych rynków, bo ID.4 będzie sprzedawany w wielu krajach na różnych kontynentach. Na przykład w Chinach bardzo liczą się jakość materiałów i stylowe oświetlenie wnętrza. I jeszcze jedna rzecz, o której nie można zapomnieć – nowoczesne fotele ID.4. Z jednej strony są bardzo wygodne, a z drugiej sportowe.

Dużo miejsca w kabinie, lekkość, domowa przytulność – jaką rolę grają tu kolory?

Bardzo dużo o tym rozmawialiśmy. W domach większość z nas ma jasną podłogę z drewna, laminatu albo dywan. Ale nie w samochodzie. Tu wykładzina jest ciemna, żeby nie było widać brudu. Chcieliśmy to zmienić i wprowadzić do wnętrza auta lekkość i czystość domowych pomieszczeń. Kabina miała być nie tyle miejscem pracy kierowcy, co wygodnym pokojem na kołach.

Krytycy twierdzą, że białe kierownice szybko się brudzą.

Ciemne kierownice w czasie bardzo długiej eksploatacji także się brudzą, tylko tego nie widać. W dzisiejszej sytuacji, która wymaga szczególnej dbałości o higienę większość ludzi regularnie czyście wnętrze auta. I naprawdę, gdy ekran w samochodzie przypomina wyglądem domowy tablet, kabina auta zyskuje zupełnie inny charakter. Dla wielu młodych ludzi jest oczywiste, że ich tablet jest biały. Jak dotąd otrzymujemy bardzo dobre opinie na temat kolorów. Oczywiście dostępne są też wersje w ciemnej kolorystyce, klient sam może wybrać.

Co różni pierwszego elektrycznego SUV-a Volkswagena od tradycyjnych modeli tego typu?

Takie samochody są z zewnątrz dość duże, ale mają stosunkowo małe wnętrza, bo trzeba gdzieś zmieścić różne techniczne urządzenia. Także ID.4 zawiera bardzo wiele rozwiązań technicznych, ale ich tak nie widać. Dla nas stylistów dużym wyzwaniem jest zawsze to, że auta z jednej strony są naszpikowane nowoczesnymi urządzeniami, ale z drugiej musimy je tak projektować, żeby te urządzenia ukryć. Jako stylista zawsze powtarzam – najlepszym rozwiązaniem technicznym jest to, którego nie widać.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

    Podane ceny obejmują podatek VAT (23%). 

    Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego.

    Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe.

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html