Serce i rozum: jakie są silne strony Volkswagena ID.4 GTX?

Serce i rozum: jakie są silne strony Volkswagena ID.4 GTX?

Serce i rozum: jakie są silne strony Volkswagena ID.4 GTX?

22 lipca 2021

Frank Bekemeier, Chief Technology Officer do spraw elektromobilności w Volkswagenie, i Jens Obernolte, szef działu zarządzania energią i masą pojazdów, wyjaśniają w jaki sposób w ID.4 GTX udało się połączyć świadomość ekologiczną z przyjemnością z jazdy.

SUV przyjazny środowisku naturalnemu – czy to nie sprzeczność?
Jens Obernolte: Nie, wręcz przeciwnie! Zwłaszcza jeśli stworzy się takiego SUV-a jak nasz. ID.4 GTX to w pełni elektryczny samochód, który nie emituje spalin, za to zapewnia solidne osiągi. Z czystym sumieniem można korzystać z jego sportowego, a przy tym bardzo oszczędnego napędu na cztery koła. Pasażerowie mogą cieszyć się jednocześnie wspaniałymi wrażeniami z jazdy i komfortem SUV-a, czyli auta z jakiego wielu ludzi nie chce rezygnować. Bo właściwie, dlaczego mieliby to robić?

Co sprawia, że ID.4 GTX zapewnia szczególną radość z jazdy?
Jens Obernolte: W ID.4 GTX szczególną fascynację budzi moc jaką ten samochód rozwija nie wydając przy tym żadnych dźwięków. Gdy wciśnie się do spodu prawy pedał do dyspozycji jest ogromna moc – i to od razu, auto bez najmniejszej zwłoki rusza do przodu, praktycznie w ciszy. Ze startu zatrzymanego ID.4 GTX rozpędza się do 100 km/h w czasie 6,2 s – to szybciej niż Golf GTI. A ponieważ akumulator spoczywa w podłodze niczym odważnik, punkt ciężkości znajduje się znacznie niżej niż w tradycyjnych SUV-ach. Dzięki temu ID.4 GTX znakomicie trzyma się drogi.

ID.4 GTX ma dwusilnikowy napęd na cztery koła, czyli elektryczny napęd 4x4 z dwoma pracującymi niezależnie od siebie elektrycznymi jednostkami umieszczonymi przy przedniej i tylnej osi…
Frank Bekemeier: …który włącza się dopiero wtedy, kiedy jest potrzebny – np. gdy kierowca chce zakosztować sportowej jazdy. Jednak w większości codziennych sytuacji elektryczny silnik przy tylnej osi samodzielnie zapewnia autu napęd. Zdecydowaliśmy się w tym wypadku na zastosowanie jednostki synchronicznej, ponieważ jest ona szczególnie oszczędna. Przy przedniej osi pracuje natomiast silnik asynchroniczny, który ma inne zalety – jest mały i lekki, i powoduje jedynie minimalny opór, gdy nie jest zasilany energią.

Czy taki rodzaj napędu w ID.4 jest bardziej oszczędny?
Jens Obernolte: Tak, owszem. Obywa się bez sprzęgła i wału napędowego, a więc bez dużych elementów, które w mechanicznym układzie napędowym na cztery koła powodują duży opór. W ID.4 GTX musimy tylko włączać dopływ energii elektrycznej – jak najbardziej inteligentnie i oszczędnie. Ważne jest też, żeby w fazie hamowania auta uruchamiać taki tryb rekuperacji, czyli odzyskiwania energii, który będzie najbardziej efektywny w danej sytuacji. Dzięki temu można jeszcze bardziej zmniejszyć zużycie energii elektrycznej i zwiększyć zasięg samochodu.

Dlaczego właściwie Volkswagen tak mocno stawia na napęd elektryczny?
Jens Obernolte: Bo taki rodzaj napędu najoszczędniej obchodzi się z dostarczaną do niego energią. Akumulator i silniki elektryczne w 70-80 procentach zamieniają energię w ruch. Tego nie potrafi ani samochód z ogniwem paliwowym, ani z silnikiem spalinowym napędzanym ekologicznym paliwem, czyli tzw. e-fuel. Sprawność tamtych napędów wynosi 25 do 30 procent, albo nawet jeszcze mniej.

Co to konkretnie oznacza? Jak wypada ID.4 GTX w porównaniu ze swoimi odpowiednikami z silnikami spalinowymi?
Jens Obernolte: ID.4 GTX zużywa w cyklu WLTP 18,2 kWh energii elektrycznej na 100 km. Porównywalny samochód spalinowy zasilany benzyną potrzebuje około 7 litrów na 100 km – to z kolei odpowiada energii o wartości 60 kWh, bo jego sprawność jest ponad trzy razy mniejsza niż w wypadku samochodu elektrycznego. Z dieslem sprawa wygląda niewiele lepiej, tu mówimy o około 50 kWh na 100 km.

Kolejny atut napędu elektrycznego polega na tym, że nie zajmuje dużo miejsca.
Frank Bekemeier: Właśnie. Odpada silnik spalinowy z całym osprzętem. Dzięki temu możemy zaprojektować nadwozie z krótkim przodem i odpowiednio większym wnętrzem. Z zewnątrz ID.4 GTX to nieduży, zwrotny SUV, ale w środku jest mnóstwo miejsca dla całej rodziny i na wszystko, co potrzebne.

Niemniej produkcja samochodów elektrycznych obciąża klimat, zwłaszcza produkcja akumulatorów.
Frank Bekemeier: Rzeczywiście, każde z elektrycznych aut, które zjeżdża z taśmy fabryki w Zwickau jest obciążone emisją CO2. Chodzi nie tylko o produkcję w tym zakładzie, ale o cały łańcuch dostaw, a więc także o firmy wytwarzające akumulatory, do których produkcji wykorzystuje się zresztą tzw. zielony prąd. Do klientów trafia jednak samochód neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla, ponieważ emisję, której nie jesteśmy w stanie uniknąć równoważymy udziałem w projektach mających na celu ochronę klimatu. A gdy któregoś dnia akumulator okaże się zużyty, możemy używać go nadal jako stacjonarną baterię i dopiero na końcu poddać recyklingowi. Cenne surowce, jak lit, nikiel, mangan i kobalt, a także aluminium, miedź i tworzywa sztuczne zamierzamy odzyskiwać w ponad 90 procentach.

Między produkcją i recyklingiem jest jeszcze faza użytkowania. I w czasie jej trwania auta elektryczne nie wytwarzają żadnych spalin – o ile są stale ładowane energią elektryczną ze źródeł odnawialnych.
Rzeczywiście tak jest. Jeśli porównamy ID.4 GTX z konwencjonalnym samochodem, jego bilans emisji CO2 na pewno wypadnie pozytywnie. Jeśli akumulatory będą zasilane prądem pochodzącym ze średniego europejskiego miksu energetycznego, to już dużo wcześniej niż po 100.000 przejechanych kilometrów jego ślad węglowy będzie mniejszy niż porównywalnego auta spalinowego. A w wypadku ładowania akumulatorów „zielonym prądem” ten moment zostaje osiągnięty o jedną trzecią wcześniej. Dlatego nasza marka rozbudowuje produkcję odnawialnej energii i do 2025 roku przeznaczy wielkie kwoty na budowę farm wiatrowych i słonecznych w Europie. Chcemy w ten sposób sprawić, żeby prąd, który będą zużywały na ulicach nasze elektryczne samochody pochodził z odnawialnych źródeł.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł.