Modele z rodziny ID. komunikują się z kierowcą i pasażerami za pomocą świetlnego pasa ID. Light
Modele z rodziny ID. komunikują się z kierowcą i pasażerami za pomocą świetlnego pasa ID. Light
Modele z rodziny ID. komunikują się z kierowcą i pasażerami za pomocą świetlnego pasa ID. Light
Modele z rodziny ID. komunikują się z kierowcą i pasażerami za pomocą świetlnego pasa ID. Light

Modele z rodziny ID. komunikują się z kierowcą i pasażerami za pomocą świetlnego pasa ID. Light

Modele z rodziny ID. komunikują się z kierowcą i pasażerami za pomocą świetlnego pasa ID. Light

12.04.2021

  • ID.3 i ID.4 to pierwsze modele Volkswagena seryjnie wyposażone w nowy system ID. Light.
  • Pas świetlny ID. Light składa się z 54 wielokolorowych diod LED i jest umieszczony u dołu przedniej szyby
  • Wszystkie kolory i animacje ID. Light zostały starannie skomponowane i są przekazywane w przyjaznym, uniwersalnym i łatwym do zrozumienia języku wizualnym

Cyfrowi asystenci w coraz większym stopniu towarzyszą nam w codziennym życiu, na żądanie odtwarzając naszą ulubioną muzykę, informując o pogodzie lub sterując ogrzewaniem i oświetleniem w domu. Często komunikują się z nami za pomocą sygnałów świetlnych. Taka funkcja zadebiutowała w najnowszej generacji samochodów elektrycznych Volkswagena – w modelach z rodziny ID. – jako ID. Light. To wąski pas świetlny, znajdujący się u dołu przedniej szyby, który zaprojektowano tak, aby w intuicyjny sposób wspomagał kierowcę i pasażerów. ID. Light wykorzystuje różne sygnały świetlne, dzięki którym sygnalizuje, czy samochód jest gotowy do jazdy, w którym kierunku – zgodnie ze wskazówkami nawigacji – powinien skręcić kierowca oraz że właśnie trwa ładowanie akumulatora.

ID.3 i ID.4 to pierwsze modele Volkswagena seryjnie wyposażone w nowy system ID. Light. Pas świetlny ID. Light składa się z 54 wielokolorowych diod LED i jest umieszczony u dołu przedniej szyby. Dzięki temu nie jest widoczny w głównym polu widzenia kierowcy i pod pewnym kątem można go dostrzec również z zewnątrz. Co najważniejsze, za sprawą różnych kolorów i animacji świetlnych, ID. Light pokazuje sygnały, które kierowca i pasażer odbierają intuicyjnie, co sprawia, że mogą jeszcze lepiej skoncentrować się na drodze i ruchu.

„Zależało nam na stworzeniu nowego rodzaju komunikacji między samochodem a człowiekiem” – mówi Mathias Kuhn, szef działu User Interface Design w Volkswagenie. „Ważne było opracowanie minimalistycznej, specjalnej formy interakcji, która będzie zarówno łatwa do zrozumienia, jak i emocjonalna”. Ta interakcja między człowiekiem a „maszyną” rozpoczyna się, gdy tylko kierowca wsiądzie do ID.3 lub ID.4.
ID. Light wysyła następujące sygnały:

• biało-niebieską animację „powitalną”, która informuje, że pojazd jest gotowy
do jazdy. W odwrotnej kolejności kolorystycznej animacja ta jest wyświetlana, gdy kierowca opuszcza pojazd.
• jeśli włączona jest nawigacja, ID. Light pokazuje kierunek skrętu za pomocą animowanej niebieskiej lini – na przykład przesuwającej się w lewo podczas skrętu w lewo.
• w zależności od tego, czy kierowca lub pasażer aktywuje system sterowania głosowego, ID. Light odpowiada białym światłem przed kierowcą lub pasażerem.
• przychodzące połączenia telefoniczne są sygnalizowane delikatnym zielonym światłem w środkowej części świetlnego pasa.
• w razie konieczności awaryjnego hamowania, ID. Light świeci w kolorze jaskrawoczerwonym.
• gdy ID.3 lub ID.4 jest podłączony do ładowania, ID. Light pulsuje zielonym światłem i informuje o stanie naładowania akumulatora. Światło jest widoczne także z zewnątrz.
W nowoczesnych samochodach, wraz z coraz większą liczbą systemów wspomagających i ekranów, u kierowcy wzrasta niebezpieczeństwo utraty koncentracji. „Na przykład, gdy kierowca słyszy komunikat systemu nawigacyjnego, dotyczący kierunku skrętu, musi przetworzyć tę informację, aby przypisać jej właściwy kierunek. Dlatego ważne było znalezienie nowego sposobu intuicyjnej komunikacji z kierowcą i zminimalizowanie ryzyka rozproszenia uwagi” – wyjaśnia dr Stefan Franke, który przez cztery lata był odpowiedzialny za rozwój systemu ID. Light.

Działy badawczo-rozwojowe poświęciły wiele godzin na opracowanie systemu, który sprostałby temu wyzwaniu i byłby zarówno prosty, jak i elegancki. Udało się, nie tylko dlatego, że ID. Light nie wyświetla jednocześnie dwóch „komunikatów”. System jest zaprogramowany do wyświetlania tylko najważniejszych informacji w danym momencie. Świetlny pas, umieszczony u dołu przedniej szyby, nie jest widoczny w głównym polu widzenia kierowcy, ale umożliwia mu odbieranie sygnałów bez konieczności odrywania wzroku od drogi.

Wszystkie kolory i animacje zostały starannie skomponowane i są przekazywane w wizualnym języku, który jest przyjazny, uniwersalny i łatwy do zrozumienia. „Chcieliśmy stworzyć asystenta, towarzysza podróży, który prezentuje wszystkie niezbędne informacje we właściwym czasie w taki sposób, aby kierowca mógł je intuicyjnie zrozumieć” – mówi Sascha Ziebart, kierownik projektu. „Kierowca nie ma wrażenia, że komunikuje się z nim „maszyna”, ale raczej, że samochód towarzyszy mu we wszystkich sytuacjach i wspomaga go podczas jazdy”.

„W oparciu o opinie klientów i nowe technologie możemy ostrożnie rozszerzać zakres funkcji i liczbę symboli wizualnych” – mówi Thorb Baumgarten, specjalista Human Factors w Volkswagenie. „ID. Light, jako system komunikacji między samochodem a kierowcą, może stać się wzorem dla wielu przyszłych innowacji w tej dziedzinie”.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

    Podane ceny obejmują podatek VAT (23%). 

    Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego.

    Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe.

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html