Raport: Właściciele „elektryków” zabierają głos

Raport: Właściciele „elektryków” zabierają głos – zima niewiele zmienia w użytkowaniu auta elektrycznego

Raport: Właściciele „elektryków” zabierają głos – zima niewiele zmienia w użytkowaniu auta elektrycznego

13 grudnia 2021
  • 42% właścicieli aut elektrycznych nie użytkowało jeszcze swojego auta podczas zimy
  • 83% właścicieli, którzy użytkowali swoje auta zimą, korzysta z „elektryków” z podobną częstotliwością bez względu na porę roku
  • 77% właścicieli, którzy użytkowali swoje auta zimą, wyruszało wówczas w trasy przekraczające zasięg auta
  • 93% właścicieli, którzy użytkowali swoje auta zimą, nie miało problemów z ładowaniem, spowodowanych zimowymi warunkami atmosferycznymi

Właściciele aut elektrycznych w Polsce to szybko powiększająca się grupa kierowców. Duża część z nich jeszcze nie miała okazji korzystać z „elektryka” zimą. Jednak ci, którzy mają już takie doświadczenia, nie zmieniają swoich przyzwyczajeń za kierownicą w zależności od pory roku.

Marka Volkswagen i InsighOut Lab regularnie analizują wiedzę i nastawienie Polaków do elektromobilności. Jednak tym razem raport dotyczy nie opinii czy stanu wiedzy ogółu Polaków na temat aut elektrycznych, ale doświadczeń właścicieli „elektryków”. W badaniu EV Klub Polska zrealizowanym we współpracy z marką Volkswagen i InsightOut Lab na pytania odpowiadali użytkownicy BEV (ang. battery electric vehicles), zrzeszeni w EV Klub Polska.

Badanie dotyczyło użytkowania auta elektrycznego zimą. Okazuje się, że właściciele „elektryków” to grupa powiększająca się tak dynamicznie, że duża część z nich jeszcze nie miała okazji wypróbować auta w sezonie zimowym. Natomiast z punktu widzenia użytkowników, którzy mają to doświadczenie za sobą, zima nie wpływa znacząco na codzienne korzystanie z BEV. Zdecydowana większość badanych zimą korzysta z auta tak samo często, jak latem. Nie doświadcza też problemów z ładowaniem, spowodowanych warunkami atmosferycznymi. Niskie temperatury nie odstraszają entuzjastów długich podróży autami elektrycznymi.

Pierwsze zimowe doświadczenia z BEV

Aż dla 42% ankietowanych zima 2021/2022 r. będzie pierwszą w roli właściciela auta elektrycznego. Druga pod względem liczebności grupa, czyli 37%, użytkowała auto elektryczne na co dzień w sezonie zimowym jeden raz. 15% właścicieli ma za sobą dwie zimy za kierownicą BEV. Większe doświadczenie zadeklarowało tylko 7% ankietowanych.

Właścicieli aut elektrycznych w Polsce przybywa z każdym miesiącem. Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych liczba zarejestrowanych BEV-ów w marcu 2021 r. wyniosła 11 194. Natomiast ostatnie dostępne dane mówią, że w październiku było to już 16 037. Nastąpił więc 43% wzrost liczby właścicieli „elektryków”. Widać zatem, że dane na temat rejestracji nowych aut elektrycznych i wyniki badania pokrywają się. Od poprzedniej zimy liczba właścicieli BEV wzrosła o nieco ponad 40% i w badaniu podobny był odsetek właścicieli „elektryków”, którzy jeszcze nie użytkowali swojego auta zimą.

 

Raport: Właściciele „elektryków” zabierają głos – zima niewiele zmienia w użytkowaniu auta elektrycznego

 

Elektryk dobry tak samo zimą jak latem

Tematem często dyskutowanym w kontekście aut elektrycznych jest wpływ warunków atmosferycznych na zasięg pojazdu. Testy zarówno dziennikarzy, jak i wyspecjalizowanych firm, pokazują, że w temperaturach poniżej 10°C zasięgi częściowo maleją. Jednak, czy w związku z nieco mniejszym zasięgiem w sezonie zimowym, właściciele „elektryków” rzadziej korzystają ze swoich aut?

Z badania wynika, że zima nie wpływa zasadniczo na częstotliwość korzystania z auta elektrycznego. 83% ankietowanych właścicieli, którzy użytkowali swoje auta zimą, korzysta z „elektryków” z podobną częstotliwością bez względu na porę roku. Kolejne 5% deklaruje nawet, że zimą jeździ częściej niż w innych porach roku. Tylko 13% badanych zimą ogranicza korzystanie ze swojego auta elektrycznego.

 

Raport: Właściciele „elektryków” zabierają głos – zima niewiele zmienia w użytkowaniu auta elektrycznego

 

Zima nie studzi zapału do podróżowania BEV

Zimowe warunki nie powodują, że właściciele rzadziej korzystają ze swoich aut elektrycznych. Bardziej szczegółowe pytanie, dotyczące podróżowania „elektrykiem” w sezonie zimowym, potwierdza ten trend. Około ¾ użytkowników, którzy mieli już okazję jeździć BEV-em zimą, wyruszała wówczas w trasy przekraczające zasięg auta.

Odsetek właścicieli, którzy podróżują zimą jest wysoki. Dla porównania warto przytoczyć wyniki poprzedniego badania wśród członków EV Klubu z października br. Wówczas ankietowani byli pytani o podróże wakacyjne (bez wskazania, czy trasa przekraczała zasięg auta). Okazało się, że w ostatnie wakacje na urlop BEV-em wyjeżdżało 79% respondentów.

 

Raport: Właściciele „elektryków” zabierają głos – zima niewiele zmienia w użytkowaniu auta elektrycznego

 

Brak „zimowych” problemów z ładowaniem

Z doświadczeń właścicieli aut elektrycznych wynika, że problemy z ładowaniem, które biorą się z zimowych warunków atmosferycznych, zdarzają się bardzo rzadko. Mówi o nich zaledwie 7% respondentów, którzy mają za sobą użytkowanie auta zimą. Zdecydowana większość właścicieli „elektryków” nie miała problemów z ładowaniem, które byłyby spowodowane zimowymi warunkami atmosferycznymi. Warto odnotować, że ankietowani są pewni swojego zdania na ten temat. Nikt spośród badanych nie zaznaczył odpowiedzi „trudno powiedzieć”, choć była ona dostępna.

 

Raport: Właściciele „elektryków” zabierają głos – zima niewiele zmienia w użytkowaniu auta elektrycznego

 

Metodologia badania
Badanie zrealizował EV Klub Polska w dn. 16-26.11.2021 r. wśród swoich członków. Ankietę, przygotowaną przez InsightOut Lab i markę Volkswagen, wypełniło 147 osób, które są właścicielami aut elektrycznych. Wyniki zostały zaokrąglone do pełnych liczb dlatego mogą nie sumować się do 100%.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 5000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł.