Raport: Właściciele „elektryków” zabierają głos

Raport: Właściciele „elektryków” zabierają głos – zima niewiele zmienia w użytkowaniu auta elektrycznego

Raport: Właściciele „elektryków” zabierają głos – zima niewiele zmienia w użytkowaniu auta elektrycznego

13.12.2021
  • 42% właścicieli aut elektrycznych nie użytkowało jeszcze swojego auta podczas zimy
  • 83% właścicieli, którzy użytkowali swoje auta zimą, korzysta z „elektryków” z podobną częstotliwością bez względu na porę roku
  • 77% właścicieli, którzy użytkowali swoje auta zimą, wyruszało wówczas w trasy przekraczające zasięg auta
  • 93% właścicieli, którzy użytkowali swoje auta zimą, nie miało problemów z ładowaniem, spowodowanych zimowymi warunkami atmosferycznymi

Właściciele aut elektrycznych w Polsce to szybko powiększająca się grupa kierowców. Duża część z nich jeszcze nie miała okazji korzystać z „elektryka” zimą. Jednak ci, którzy mają już takie doświadczenia, nie zmieniają swoich przyzwyczajeń za kierownicą w zależności od pory roku.

Marka Volkswagen i InsighOut Lab regularnie analizują wiedzę i nastawienie Polaków do elektromobilności. Jednak tym razem raport dotyczy nie opinii czy stanu wiedzy ogółu Polaków na temat aut elektrycznych, ale doświadczeń właścicieli „elektryków”. W badaniu EV Klub Polska zrealizowanym we współpracy z marką Volkswagen i InsightOut Lab na pytania odpowiadali użytkownicy BEV (ang. battery electric vehicles), zrzeszeni w EV Klub Polska.

Badanie dotyczyło użytkowania auta elektrycznego zimą. Okazuje się, że właściciele „elektryków” to grupa powiększająca się tak dynamicznie, że duża część z nich jeszcze nie miała okazji wypróbować auta w sezonie zimowym. Natomiast z punktu widzenia użytkowników, którzy mają to doświadczenie za sobą, zima nie wpływa znacząco na codzienne korzystanie z BEV. Zdecydowana większość badanych zimą korzysta z auta tak samo często, jak latem. Nie doświadcza też problemów z ładowaniem, spowodowanych warunkami atmosferycznymi. Niskie temperatury nie odstraszają entuzjastów długich podróży autami elektrycznymi.

Pierwsze zimowe doświadczenia z BEV

Aż dla 42% ankietowanych zima 2021/2022 r. będzie pierwszą w roli właściciela auta elektrycznego. Druga pod względem liczebności grupa, czyli 37%, użytkowała auto elektryczne na co dzień w sezonie zimowym jeden raz. 15% właścicieli ma za sobą dwie zimy za kierownicą BEV. Większe doświadczenie zadeklarowało tylko 7% ankietowanych.

Właścicieli aut elektrycznych w Polsce przybywa z każdym miesiącem. Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych liczba zarejestrowanych BEV-ów w marcu 2021 r. wyniosła 11 194. Natomiast ostatnie dostępne dane mówią, że w październiku było to już 16 037. Nastąpił więc 43% wzrost liczby właścicieli „elektryków”. Widać zatem, że dane na temat rejestracji nowych aut elektrycznych i wyniki badania pokrywają się. Od poprzedniej zimy liczba właścicieli BEV wzrosła o nieco ponad 40% i w badaniu podobny był odsetek właścicieli „elektryków”, którzy jeszcze nie użytkowali swojego auta zimą.

 

Raport: Właściciele „elektryków” zabierają głos – zima niewiele zmienia w użytkowaniu auta elektrycznego

 

Elektryk dobry tak samo zimą jak latem

Tematem często dyskutowanym w kontekście aut elektrycznych jest wpływ warunków atmosferycznych na zasięg pojazdu. Testy zarówno dziennikarzy, jak i wyspecjalizowanych firm, pokazują, że w temperaturach poniżej 10°C zasięgi częściowo maleją. Jednak, czy w związku z nieco mniejszym zasięgiem w sezonie zimowym, właściciele „elektryków” rzadziej korzystają ze swoich aut?

Z badania wynika, że zima nie wpływa zasadniczo na częstotliwość korzystania z auta elektrycznego. 83% ankietowanych właścicieli, którzy użytkowali swoje auta zimą, korzysta z „elektryków” z podobną częstotliwością bez względu na porę roku. Kolejne 5% deklaruje nawet, że zimą jeździ częściej niż w innych porach roku. Tylko 13% badanych zimą ogranicza korzystanie ze swojego auta elektrycznego.

 

Raport: Właściciele „elektryków” zabierają głos – zima niewiele zmienia w użytkowaniu auta elektrycznego

 

Zima nie studzi zapału do podróżowania BEV

Zimowe warunki nie powodują, że właściciele rzadziej korzystają ze swoich aut elektrycznych. Bardziej szczegółowe pytanie, dotyczące podróżowania „elektrykiem” w sezonie zimowym, potwierdza ten trend. Około ¾ użytkowników, którzy mieli już okazję jeździć BEV-em zimą, wyruszała wówczas w trasy przekraczające zasięg auta.

Odsetek właścicieli, którzy podróżują zimą jest wysoki. Dla porównania warto przytoczyć wyniki poprzedniego badania wśród członków EV Klubu z października br. Wówczas ankietowani byli pytani o podróże wakacyjne (bez wskazania, czy trasa przekraczała zasięg auta). Okazało się, że w ostatnie wakacje na urlop BEV-em wyjeżdżało 79% respondentów.

 

Raport: Właściciele „elektryków” zabierają głos – zima niewiele zmienia w użytkowaniu auta elektrycznego

 

Brak „zimowych” problemów z ładowaniem

Z doświadczeń właścicieli aut elektrycznych wynika, że problemy z ładowaniem, które biorą się z zimowych warunków atmosferycznych, zdarzają się bardzo rzadko. Mówi o nich zaledwie 7% respondentów, którzy mają za sobą użytkowanie auta zimą. Zdecydowana większość właścicieli „elektryków” nie miała problemów z ładowaniem, które byłyby spowodowane zimowymi warunkami atmosferycznymi. Warto odnotować, że ankietowani są pewni swojego zdania na ten temat. Nikt spośród badanych nie zaznaczył odpowiedzi „trudno powiedzieć”, choć była ona dostępna.

 

Raport: Właściciele „elektryków” zabierają głos – zima niewiele zmienia w użytkowaniu auta elektrycznego

 

Metodologia badania
Badanie zrealizował EV Klub Polska w dn. 16-26.11.2021 r. wśród swoich członków. Ankietę, przygotowaną przez InsightOut Lab i markę Volkswagen, wypełniło 147 osób, które są właścicielami aut elektrycznych. Wyniki zostały zaokrąglone do pełnych liczb dlatego mogą nie sumować się do 100%.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%). Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów. Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.