Grupa Volkswagen tworzy europejską firmę odpowiedzialną za działalnością związaną z akumulatorami

Grupa Volkswagen tworzy europejską firmę odpowiedzialną za działalnością związaną z akumulatorami

Grupa Volkswagen tworzy europejską firmę odpowiedzialną za działalnością związaną z akumulatorami

15.12.2021
  • łączenie kompetencji w zakresie ogniw akumulatorowych: Volkswagen przekształci zakład w Salzgitter w europejskie centrum akumulatorów
  • Grupa zakłada europejską firmę, która zajmie się zarządzaniem działaniami związanymi z akumulatorami i zakładaniem fabryk ogniw akumulatorowych w Europie
  • dodatkowe wsparcie czołowych specjalistów: Ahn i Müller przejmą wiodące role w obszarze ogniw akumulatorowych
  • gigafabryka w Salzgitter: Grupa Volkswagen inwestuje około 2 miliardy euro w produkcję ogniw akumulatorowych do aut wolumenowych, produkcja rozpocznie się w 2025 roku
  • pionowa integracja: nowe modele biznesowe oraz partnerstwa w łańcuchu wartości

Poznań, 15 grudnia 2021 r. – Volkswagen powołał europejską firmę (Société Européenne), aby skonsolidować działania w całym łańcuchu wartości, który dotyczy produkcji akumulatorów – od przetwarzania surowców, przez opracowanie zunifikowanego akumulatora Volkswagena, po zarządzanie europejskimi gigafabrykami. Zakres działalności firmy obejmie również nowe modele biznesowe oparte na ponownym wykorzystaniu zużytych akumulatorów samochodowych i na recyklingu zawartych w nich cennych surowców. Grupa tworzy w ten sposób wydajne i przyszłościowe struktury dla szybko rozwijającego się biznesu związanego z akumulatorami. Grupa Volkswagen, w ramach strategii NEW AUTO, zamierza stać się wiodącym światowym producentem samochodów elektrycznych. W tym celu koncern rozszerza działania związane z akumulatorami i czyni je jedną z podstawowych kompetencji.

Thomas Schmall, Członek Zarządu ds. technologii w koncernie Volkswagen i Dyrektor Generalny Volkswagen Group Components – tym samym odpowiedzialny za akumulatory, ładowanie i energię, a także za wewnętrzną produkcję komponentów – mówi: „Chcemy oferować klientom mocne, niedrogie i zrównoważone akumulatory, co oznacza, że musimy być aktywni na wszystkich etapach łańcucha wartości, który dotyczy akumulatorów, mających kluczowe znaczenie dla sukcesu. Obecnie łączymy siły w zakładach w Salzgitter, aby zachęcać do innowacji i zapewnić w przyszłości wsparcie najlepszych partnerów dla nowej firmy. Mamy już silny zespół ds. akumulatorów w Salzgitter, składający się z 500 pracowników z 24 krajów i nadal wzmacniamy go na poziomie kierowniczym”.

Pod kierownictwem Franka Blome'a, szefa ds. akumulatorów, wiodącą rolę w rozwoju ogniw akumulatorowych przejmie Soonho Ahn. Po nominacjach w firmach LG i Samsung, ostatnim stanowiskiem Ahna było stanowisko szefa ds. rozwoju akumulatorów w Apple na świecie. Kai Alexander Müller z Barclays Investment Bank w Londynie również przejdzie do Salzgitter, gdzie wniesie swoje doświadczenie finansowe na rynku kapitałowym oraz w badaniach kapitału.

Volkswagen planuje założyć sześć gigafabryk w Europie, aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na ogniwa akumulatorowe w ramach Grupy. Produkcja ogniw akumulatorowych w Salzgitter ma rozpocząć się w 2025 r. Gigafabryka w Dolnej Saksonii będzie produkować zunifikowane ogniwa akumulatorowe do samochodów tzw. segmentu wolumenowego Grupy Volkswagen. W początkowej fazie fabryka ma mieć roczną wydajność 20 gigawatogodzin; na późniejszym etapie planowane jest podwojenie jej do 40 gigawatogodzin. Na podstawie bieżącej rundy planowania Grupa Volkswagen inwestuje duże środki w rozwój produkcji ogniw akumulatorowych w Salzgitter. Na budowę i eksploatację gigafabryki w Salzgitter do rozpoczęcia produkcji przeznaczono w sumie 2 miliardy euro.

Oczekuje się, że produkcja ogniw akumulatorowych w Salzgitter zapewni w przyszłości pracę ponad 2500 osób. Pracownicy zostaną przejęci z fabryki silników w Salzgitter, po przeszkoleniu do nowych obowiązków. Niektórzy z nich wniosą wiedzę, na przykład w zakresie planowania lub logistyki, która przyda się przy budowie fabryki. W razie potrzeby, transfer know-how zostanie uzupełniony o nowe kompetencje, na przykład poprzez rekrutację personelu z zewnątrz.

Zakład w Salzgitter w Dolnej Saksonii pod jednym dachem połączy rozwój, planowanie i kontrolę produkcji, stając się w ten sposób centrum akumulatorów koncernu Volkswagen. W Hiszpanii i Europie Wschodniej planuje się budowę dodatkowych gigafabryk. Dokładne lokalizacje gigafabryk nr 3 i 4 mają zostać ustalone w pierwszej połowie 2022 roku. Do 2030 roku Volkswagen zamierza otworzyć w Europie dwie kolejne fabryki ogniw akumulatorowych.

Równolegle do rozwoju tych pięciu gigafabryk przez nowo utworzoną europejską firmę, szwedzki start-up – Northvolt AB, w którym Volkswagen ma około 20 procent udziałów — zbuduje kolejną fabrykę w Skellefteå na północy Szwecji. Od 2023 roku zakład ten będzie produkować ogniwa akumulatorowe do samochodów segmentu premium. Northvolt ma już ugruntowaną współpracę z Grupą Volkswagen w obszarze ogniw akumulatorowych do aut tego segmentu.

Volkswagen kontynuuje uprzemysłowienie produkcji akumulatorów na wszystkich poziomach łańcucha wartości. W grudniu firma uzgodniła dwa strategiczne partnerstwa – z firmami Umicore i 24M, a także długoterminową umowę na dostawy z Vulcan Energy Resources.

Celem partnerstw jest pomoc w produkcji i zaopatrzeniu w materiały pierwotne, a także optymalizacja produkcji ogniw akumulatorowych w planowanych gigafabrykach. Partnerstwa te mają na celu budowanie know-how w technologii akumulatorów i optymalizację zarządzania kosztami.

Koncern Volkswagen realizuje prawdopodobnie najbardziej wszechstronną strategię dotyczącą samochodów elektrycznych w światowym przemyśle motoryzacyjnym. W ciągu najbliższych pięciu lat Grupa zainwestuje około 52 miliardów euro w rozwój i produkcję nowych aut elektrycznych. Strategia NEW AUTO obejmuje również rozwój nowych obszarów biznesowych: akumulatorów, ładowania i energii. Ponadto, Grupa tworzy platformy technologiczne, które umożliwiają synergię między markami, w tym modułową platformę podłogową MEB oraz platformę SSP, która zadebiutuje w 2026 roku.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Podane ceny obejmują podatek VAT (23%).  Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html