Nowość w klasie małych samochodów: nowe Polo z systemem IQ.Drive Travel Assist może poruszać się częściowo automatycznie

Nowość w klasie małych samochodów: nowe Polo z systemem IQ.Drive Travel Assist może poruszać się częściowo automatycznie

Nowość w klasie małych samochodów: nowe Polo z systemem IQ.Drive Travel Assist może poruszać się częściowo automatycznie

09.06.2021

  • od 0 do 210 km/h system Travel Assist może przejąć kierowanie, hamowanie i przyspieszanie nowym Polo
  • odczuwalnie większy komfort jazdy, zwłaszcza na autostradach – Travel Assist odciąża kierowcę w wyraźnie odczuwalny sposób
  • połączenie kilku systemów asystujących – aktywny tempomat (ACC) i system utrzymania na pasie ruchu (Lane Assist) łączą się w Travel Assist

Wraz z nowym Polo na rynku debiutuje jeden z pierwszych na świecie małych samochodów, który potrafi poruszać się częściowo automatycznie. Na życzenie kierowcy miejski Volkswagen kieruje, hamuje i przyspiesza automatycznie. Zapewnia to opcjonalny system Travel Assist. Pod marką IQ.Drive Volkswagen łączy działanie różnych systemów asystujących, które w przyszłości umożliwią jazdę całkowicie zautomatyzowaną. Do tej pory systemy te były oferowane tylko do większych modeli, jak Golf, Tiguan, Passat, Arteon i Touareg. Jako pierwszy model w klasie, także Polo umożliwia od teraz częściowo zautomatyzowaną jazdę w całym zakresie prędkości. Zwłaszcza podczas jazdy autostradą Travel Assist odciąża kierowcę w wyraźnie odczuwalny sposób.

System Travel Assist jest bardzo łatwy w obsłudze – na standardowej wielofunkcyjnej kierownicy znajduje się przycisk, który uruchamia to rozwiązanie. Wystarczy go raz wcisnąć, a nowe Polo będzie poruszać się częściowo automatycznie zarówno w obrębie pasa ruchu*, jak i do przodu. System łączy działanie aktywnego tempomatu (ACC) i systemu Lane Assist, który odpowiada za utrzymanie auta na pasie ruchu. Dzięki połączeniu działania obydwu systemów asystujących nowemu Polo bliżej do samochodów wyższych klas.

Jak działa Travel Assist?

Aktywny tempomat (ACC) sprawia, że Polo automatycznie utrzymuje dozwoloną, wybraną przez kierowcę prędkość. Dzięki systemowi, który korzysta z kamery oraz rozpoznaje i wyświetla znaki ograniczenia prędkości, Polo „wie” z jaką prędkością może poruszać się w danym miejscu. Korzystając z radaru wykrywa również, czy jedzie przed nim wolniejszy samochód. Jeśli tak jest, Polo zwalnia, aby zawsze utrzymywać bezpieczną odległość od poprzedzającego auta. Jeżeli nie ma już przed nim wolniejszych samochodów, Polo ponownie przyspiesza. Do nowego Polo będzie dostępny również aktywny tempomat ACC działający z wyprzedzeniem, który potrafi dostosować prędkość do przebiegu drogi i do granic terenu zabudowanego (oferowany w połączeniu z nawigacją i przekładnią dwusprzęgłową).

System utrzymania samochodu na pasie ruchu (Lane Assist) monitoruje obszar przed Polo za pomocą tej samej kamery, co system dynamicznego rozpoznawania i wyświetlania znaków ograniczenia prędkości, która jest umieszczona za przednią szybą. Dzięki niej system asystujący wykrywa oznaczenia pasa i odpowiednio steruje autem, gdy tylko wykryje niezamierzony zjazd z pasa ruchu. Jeśli system Travel Assist jest włączony, aktywny tempomat ACC i system utrzymania auta na pasie ruchu współpracują ze sobą. Innymi słowy, w granicach możliwości systemu, Polo automatycznie hamuje, przyspiesza i skręca. Kierowca jest zobowiązany do trzymania rąk na kierownicy, ponieważ to on odpowiada za ocenę sytuacji na drodze i za kontrolowanie samochodu. System „wie” o tym za pośrednictwem pojemnościowych powierzchni na kierownicy, które są czułe na dotyk.

W wypadku 5- i 6-biegowych przekładni mechanicznych system Travel Assist działa od 30 km/h do prędkości maksymalnej (210 km/h). Jeżeli Polo jest wyposażone w 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową (DSG), system asystujący jest dostępny już od 0 km/h. IQ.Drive Travel Assist i przekładnia DSG umożliwiają zautomatyzowaną jazdę w, między innymi, korku. Kierowcy, którzy nawet w takiej sytuacji wolą sami prowadzić samochód, nie muszą aktywować systemu. Częściowo zautomatyzowana jazda odciąża jednak kierowców, zwłaszcza na długich trasach. I właśnie o to chodzi, czyli o większy komfort. Travel Assist i ACC są oferowane do Polo jako elementy opcjonalnego pakietu IQ.Drive. Asystent pasa ruchu (Lane Assist) należy do wyposażenia seryjnego nowego Polo.

W międzynarodowej skali jazda automatyczna dzieli się na sześć poziomów, od 0 do 5. Na poziomie 0 nie ma żadnego wsparcia ze strony systemów asystujących. Na poziomie 1 samochód zapewnia jedynie boczne lub wzdłużne wspomaganie prowadzenia, a za drugie odpowiada kierowca. Travel Assist spełnia wymagania częściowo zautomatyzowanej jazdy na poziomie 2, przejmując kontrolę nad prowadzeniem jednocześnie bocznym i wzdłużnym. Biorąc pod uwagę stan prawny oraz względy bezpieczeństwa, poziom 2 jest obecnie uważany za status quo. Ze względów bezpieczeństwa kierowca wciąż musi monitorować działanie systemu. Dopiero gdy nie jest to konieczne, mówi się o wysoce zautomatyzowanym poziomie 3, który jest kolejnym wielkim krokiem. Na poziomie 3 kierowca w każdej chwili musi być jednak przygotowany do przejęcia prowadzenia. Całkowicie zautomatyzowany poziom 4 oznacza, że – w określonych sytuacjach – kierowca w pełni polega na działaniu systemu. Na przykład, całkowicie przekazuje autu odpowiedzialność za jazdę na autostradzie. Jeżeli samochód, od początku do końca, potrafi poruszać się bez kierowcy, mówi się o poziomie 5. Prawdopodobnie, podzespoły oraz oprogramowanie niezbędne do jazdy automatycznej na poziomie 5 będą dostępne w następnej dekadzie.

* – w granicach możliwości systemu

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

    Podane ceny obejmują podatek VAT (23%). 

    Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego.

    Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe.

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html