Coroczne walne zgromadzenie: Volkswagen potwierdza prognozy na 2020 rok i podkreśla przyszłe inwestycje

Coroczne walne zgromadzenie: Volkswagen potwierdza prognozy na 2020 rok i podkreśla przyszłe inwestycje

Coroczne walne zgromadzenie: Volkswagen potwierdza prognozy na 2020 rok i podkreśla przyszłe inwestycje

1 października 2020
  • koncern niezmiennie zakłada pozytywny wynik operacyjny w 2020 roku
  • spodziewane jest zwiększenie dostaw dla klientów i liczby zamówień we wrześniu ponad poziom z ubiegłego roku
  • trend wzrostowy powinien trwać także w dalszej części roku
  • inwestycje w rozwiązania z zakresu elektrycznej mobilności oraz w cyfryzację potwierdzone mimo pandemii Covid-19
  • CEO Herbert Diess: „Przebudowa koncernu nie została przez pandemię wirusa zatrzymana, lecz przyspieszona. O wiele większe skutki niż zmiany w dziedzinie układów napędowych będzie miała przemiana samochodu w ciągu najbliższych 10 lat w pełni skomunikowane z otoczeniem urządzenie mobilne”.

Berlin/Poznań, 1 października 2020 r. – Koncern Volkswagen potwierdził wczoraj swoje prognozy na 2020 rok, a także – mimo pandemii Covid-19 – potwierdził zaplanowane inwestycje. „Zarówno w roku 2019, jak i 2020 wykonaliśmy ważne kroki na naszej drodze do pozycji wiodącego dostawcy w zakresie elektrycznej i cyfrowej mobilności i osiągnęliśmy na niej kolejne kamienie milowe” – powiedział szef koncernu Herbert Diess na wirtualnym, corocznym walnym zgromadzeniu Volkswagen AG. „Przebudowa koncernu nie została przez pandemię wirusa zatrzymana, lecz przyspieszona”. Do 2024 roku koncern zamierza zainwestować w rozwiązania z zakresu elektrycznej mobilności 33 miliardy euro i planuje objąć pozycję rynkowego lidera w dziedzinie akumulatorowych pojazdów elektrycznych. Kolejnym ważnym czynnikiem sukcesu jest system operacyjny VW.OS opracowywany przez Car.Software.Org, który znajdzie po raz pierwszy zastosowanie w projekcie Artemis prowadzonym przez Audi. Do 2024 roku 14 miliardów euro zostanie zainwestowanych w rozbudowę kompetencji w dziedzinie IT oraz w rozwiązania z zakresu jazdy autonomicznej. „O wiele większe skutki niż zmiany w dziedzinie układów napędowych będzie miała przemiana samochodu w ciągu najbliższych 10 lat w pełni skomunikowane z otoczeniem urządzenie mobilne” – powiedział Diess. Volkswagen zakłada korzystny rozwój sytuacji w dalszej części roku i potwierdza swoje przewidywania dotyczące osiągnięcia pozytywnego zysku operacyjnego w 2020 roku.

W bieżącym roku na rozwój przedsiębiorstwa znaczny wpływ miała pandemia Covid-19, przy czym w drugiej połowie roku jak dotąd sytuacja ulegała poprawie. W ciągu ośmiu miesięcy globalne dostawy do klientów zmniejszyły się o 21,5 procent do 5,6 (w poprzednim roku: 7,1) milionów pojazdów. Koncern rozwijał się jednak lepiej niż sam rynek i zwiększył w nim swój globalny udział w porównaniu z poprzednim rokiem o 0,4 punktu procentowego do 13 procent. Marki premium oraz luksusowe odnotowały w czasie kryzysu mniejsze spadki niż marki popularne oraz z segmentu Truck & Bus. W Chinach, na największym pojedynczym rynku koncernu, odnotowano do końca sierpnia najniższy spadek – o 11,5 procent. Co piąty nowy samochód w tym kraju należy do jednej z marek koncernu. Największy spadek w omawianym okresie – o 30,9 procent – miał miejsce w regionie Europy zachodniej, mocno dotkniętym przez pandemię. Jednak nawet tam udział w rynku zwiększył się o 0,8 punktu procentowego do 23,7 procent. Płynność netto w dziale samochodów osiągnęła do końca drugiego kwartału dobrą wartość 18,7 miliardów euro, do czego w dużym stopniu przyczyniło się zmniejszenie zapasów.

Aby utrzymać stabilność dostaw w czasie pandemii i móc zaopatrywać dealerów oraz klientów, koncern zastosował 100-punktowy plan. Volkswagen pozostał też wierny swoim zobowiązaniom społecznym i między innymi zaadaptował swoją byłą fabrykę w Afryce Południowej do funkcji prowizorycznego szpitala, podjął produkcję respiratorów i medycznych masek ochronnych, a także przekazał inną pomoc rzeczową o wartości 40 milionów euro. Szerokie wsparcie otrzymali również partnerzy handlowi. Prezes zarządu podziękował pracownikom za aktywność. „670.000 pracowników Volkswagena właśnie w czasie kryzysu spowodowanego pandemią udowodniło swoje zaangażowanie” – powiedział Herbert Diess.

Koncern spodziewa się we wrześniu zamówień i dostaw do klientów na poziomie większym niż przed rokiem i liczy na kontynuację pozytywnego trendu. W związku z tym Volkswagen potwierdził cel, jakim jest dalsze utrzymanie zyskowności we wszystkich dziedzinach działalności łącznie oraz uzyskanie w 2020 roku pozytywnego wyniku operacyjnego. „Wszystkie średnio- i długoterminowe prognozy nadal pozostają bardzo niepewne i zależą od dalszego przebiegu pandemii” – dodał Diess.

Zarząd i Rada Nadzorcza zaproponowały walnemu zgromadzeniu dywidendę w wysokości 4,80 euro za akcję zwykłą i 4,86 euro za akcję uprzywilejowaną. Tym samym koncern rewiduje pierwotną propozycję wypłat za 2019 rok przewidującą 6,50 euro za akcję zwykłą i 6,56 euro za uprzywilejowaną oraz zaksięguje zysk bilansowy w wysokości 855 milionów euro na nowym rachunku. Diess wyjaśnił powody tego działania: „Ta decyzja nie wynika z braku możliwości finansowych koncernu. Pierwotna propozycja dotycząca wysokości dywidend bazowała na dobrych wynikach udanego roku 2019. Nowa propozycja uwzględnia natomiast głębokie minione i bieżące skutki pandemii dla naszego przedsiębiorstwa”.

Zagadnienia strategiczne oraz poszczególne marki

W dziale samochodów dostawczych koncern kładzie nacisk na strategię Global-Champion mającą na celu lepsze wykorzystanie synergii i potencjału oszczędności między markami MAN i SCANIA. „W ramach zarządu koncernu odpowiedzialność za segment Truck&Bus przejął Gunnar Kilian, który konsekwentnie wdraża restrukturyzację w dziale samochodów ciężarowych. Wspólnie z nowym CEO firmy Traton – Matthiasem Gründlerem – i nowym szefem MAN-a Andreasem Tostmannem prowadzone są działania zmierzające przede wszystkim do zwiększenia efektywności monachijskiej firmy MAN” – powiedział Herbert Diess. Możliwe przejęcie amerykańskiej firmy Navistar produkującej samochody ciężarowe Diess nazwał ważnym krokiem w realizacji tej strategii.

Na temat elektryfikacji samochodów Porsche Herbert Diess stwierdził: „Spośród wszystkich marek koncernu Porsche wyznaczyło sobie najambitniejsze cele w dziedzinie elektryfikacji. Marka zakłada, że najpóźniej do 2025 roku ponad połowa nowych Porsche będzie zelektryfikowana, co oznacza, że będą one miały napęd wyłącznie elektryczny albo hybrydowy typu plug-in”.

O roli Audi szef koncernu powiedział: „Wyznaczać techniczne i technologiczne kierunki dla całego koncernu – to zadanie Audi i nowego prezesa zarządu tej marki Markusa Duesmanna. Nowy zespół rozpoczął działania wiosną z zamiarem ponownego wprowadzenia Audi na szczyt we współzawodnictwie marek premium”. Szczególne znaczenie przypadło projektowi Artemis prowadzonemu pod kierunkiem Alexandra Hitzingera. Artemis przewiduje skonstruowanie samochodu elektrycznego nowej generacji oraz – razem z Car.Software.Org – opracowanie do niego oprogramowania E3 2.0. Oprogramowanie to będzie później stosowane przez wszystkie marki koncernu. „Będzie to pierwszy samochód koncernu wykorzystujący nowy system operacyjny VW.OS. Projekt jest prowadzony w ścisłej współpracy z Car.Software.Org – firmą, w której Volkswagen skupił posiadane już oraz nowo pozyskane poprzez zakupy kompetencje w dziedzinie oprogramowania.

Aktualną sytuację marek Sports&Luxury Herbert Diess scharakteryzował następująco: „Nasze marki luksusowe Bentley, Lamborghini i Bugatti przechodzą kryzys łagodniej niż inne. Liczba zamówień w motocyklowej firmie Ducati jest znacznie większa niż w zeszłym roku”.

Mówiąc o głównej marce koncernu – Volkswagenie – Herbert Diess skupił się na dwóch pierwszych modelach skonstruowanych na bazie platformy MEB przeznaczonej dla aut elektrycznych. Diess stwierdził: „Dla przyszłości Volkswagena i dla realizacji celów z zakresu ochrony klimatu istotne jest rozpoczęcie sprzedaży ID.3. Na ten elektryczny model wpłynęło ponad 30.000 zamówień. Po ID.3 nowy CEO marki Volkswagen – Ralf Brandstätter – zapowiedział w zeszłym tygodniu premierę ID.4 – drugiego modelu z rodziny ID. Produkcja ID.4 rozpocznie się prawie równocześnie w Europie, Chinach i w USA.
Dla marki SKODA obchodzącej w tym roku 125-lecie istnienia, Herbert Diess wyraził uznanie z okazji premiery pierwszego modelu skonstruowanego na platformie MEB. SKODA pokazała właśnie model Enyaq, swojego pierwszego elektrycznego SUV-a, wyróżniającego się typowymi cechami aut tej marki – zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi, przestronnością wnętrza i dobrym stosunkiem ceny do jakości. „Życzę Thomasowi Schäferowi, nowemu CEO marki, sukcesów w dalszym wdrażaniu tych wartości” – powiedział Diess.

Na temat marek SEAT i CUPRA szef koncernu zauważył: „SEAT to synonim emocjonujących samochodów, wraz z CUPRĄ przesuwa się do coraz wyższych segmentów cenowych. CUPRA będzie marką elektryczną i elektryzującą, przyciągającą klientów emocjonalną stylistyką, najnowszą technologią i wyglądem nowoczesnego auta miejskiego. Pierwszymi zelektryfikowanymi modelami CUPRY będą CUPRA Leon – hybryda plug-in, oraz w pełni elektryczny el-Born, który pojawi się na rynku w przyszłym roku.

W związku z przebudową marki Volkswagen Samochody Dostawcze podjęto w zeszłym roku ważne decyzje. Herbert Diess: „Prawdopodobnie najbardziej radykalne zmiany w koncernie dokonują się w Hanowerze w obszarze lekkich samochodów dostawczych. Decyzje o partnerstwie z Fordem, elektryfikacji VW Bulli oraz o przygotowaniach do opracowania wspólnie z ArgoAI autonomicznych środków transportu osób i towarów wytyczyły nowe kierunki działania. Zmiany te dokonują się pod kierunkiem Carstena Intry”. Szczególnie ważna okazuje się współpraca z Fordem, dzięki której znacznie zmniejszą się koszty i zwiększy skala produkcji obydwu partnerów.

Jako pierwszy producent samochodów Volkswagen zobowiązał się do realizacji celów klimatycznych zawartych w Porozumieniu Paryskim. W odniesieniu do Europejskiego Zielonego Ładu Herbert Diess powiedział: „Za sprawą szybko rosnącej oferty elektrycznych samochodów oraz silnej przebudowy łańcucha wartości koncern Volkswagen jest lepiej niż konkurenci przygotowany do spodziewanego zaostrzenia przepisów w dziedzinie emisji dwutlenku węgla. W celu wsparcia Zielonego Ładu wyznaczonego przez Komisję Europejską należy jeszcze bardziej zwiększyć wysiłki w zakresie przebudowy całego łańcucha wartości”.

Na zakończenie Prezes Zarządu podkreślił znaczenie cyfrowej transformacji dla branży samochodowej: „Zmiany w zakresie układów napędowych są dla tradycyjnych producentów samochodów mniej wymagające. O wiele większe znaczenie będzie miała w ciągu najbliższych dziesięciu lat przemiana samochodu w pełni skomunikowane z otoczeniem urządzenie mobilne. Volkswagen musi być w stanie zaoferować nie tylko skorupę do transportu, ale też mózg, który będzie bezpiecznie sterował pojazdem wyposażonym w sztuczną inteligencję. Volkswagen zamierza połączyć samochód, ów mózg i usługi, oferując nieznaną dotąd jakość w dziedzinie mobilności. W tym celu musimy się zmienić w firmę komputerową, która w niezawodny sposób obsługuje miliony mobilnych urządzeń na świecie, zawsze pozostając w kontakcie z klientami i która co tydzień lub nawet codziennie poprawia usługi, komfort pojazdów i bezpieczeństwo ”.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.  

    Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).  

    Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.  

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.  

    Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www.  

    Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

    Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 15% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 20 000 km.  

    Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania , gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo, nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.