Motoryzacja przyjazna dla klimatu: co Volkswagen robi w tej dziedzinie

Motoryzacja przyjazna dla klimatu: co Volkswagen robi w tej dziedzinie

Motoryzacja przyjazna dla klimatu: co Volkswagen robi w tej dziedzinie

29 stycznia 2020

Wolfsburg/Poznań, 29. stycznia 2020 – Podczas tegorocznego światowego forum gospodarczego w Davos bardzo wiele mówiono o zmianach klimatu. Jeśli firmy nie zmienią swojego postępowania w tej dziedzinie wzrostu temperatury na Ziemi nie uda się zahamować. Volkswagen doskonale to rozumie – i już reaguje.

W tegorocznym Światowym Forum Gospodarczym (WEF) wzięło udział wiele ważnych postaci ze świata gospodarki, polityki i życia społecznego, m.in. amerykański prezydent Donald Trump, kanclerz Niemiec Angela Merkel czy aktywistka Greta Thunberg. Rozmawiano o sytuacji na świecie, a dominującym tematem okazały się zmiany klimatu. Nawiązując do coraz bardziej widocznych katastrof naturalnych prezes WEF (World Economic Forum), Borge Brende, powiedział: „Przywódcy z całego świata muszą ze sobą współpracować we wszystkich obszarach społecznych”, aby rozwiązać te problemy. Dotyczy to również wielkich przedsiębiorstw: „Presja ze strony inwestorów, ustawodawców, klientów i samych pracowników rośnie”. Wszyscy oni oczekują, że również uczestnicy życia gospodarczego zrozumieją swoją odpowiedzialność w tej dziedzinie.

Energię przepływu wody można wykorzystać: Volkswagen prowadzi neutralne dla klimatu centrum danych w Rjukan, w Norwegii

Volkswagen jest tego świadomy, poczuwa się do realizacji celów określonych w Porozumieniu Paryskim i dlatego z całą mocą pracuje nad rozwojem technologii układów napędowych oraz sposobów produkcji przyjaznych środowisku. Koncern Volkswagen postawił sobie jako wyzwanie i zobowiązał się do osiągnięcia w 2050 roku neutralności pod względem emisji CO2. Celem Porozumienia Klimatycznego jest podjęcie wszelkich działań, które sprawią, że wzrost temperatury na Ziemi zostanie ograniczony do dwóch stopni Celsjusza. Jednym z ważniejszych elementów strategii Volkswagena w tej dziedzinie jest nowy ID.3, pierwsze neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla auto elektryczne na świecie.

Branża transportowa powoduje 14 procent emisji CO2 na świecie

ID.3 stanowi początek nowej epoki, także w dziedzinie zrównoważonego rozwoju. To dlatego, że nowy model Volkswagena, w chwili, w której trafia do rąk klienta jest neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla. Jest to możliwe m.in. dlatego, że zarówno podczas produkcji akumulatorów, jak i samego pojazdu Volkswagen wykorzystuje wyłącznie prąd pochodzący ze źródeł odnawialnych. Emisję CO2, której nie da się wyeliminować Volkswagen równoważy uczestnictwem w projektach służących ochronie klimatu. Z kolei od samego klienta zależy, czy eksploatując samochód również będzie korzystał z „zielonego prądu” do ładowania akumulatorów ID.3 – Volkswagen ma w tej dziedzinie odpowiednią ofertę, przygotowaną przez należącą do niego firmę Elli („Electric Life”).

Korzystając z ładowarki ID. Charger użytkownicy samochodu elektrycznego będą mogli szybko i wygodnie zasilać go energią elektryczną w domu. „Dla marki Volkswagen ID.3 oznacza początek wielkiej ofensywy w dziedzinie elektrycznych aut” – podkreślił Prezes Zarządu Herbert Diess. Do 2029 roku koncern zamierza wprowadzić na rynek do 75 modeli z wyłącznie elektrycznym napędem oraz około 60 pojazdów hybrydowych. Produkcja planowanych do 2029 roku modeli elektrycznych ma wynieść 26 milionów egzemplarzy. Ponadto Volkswagen zamierza do 2029 roku sprzedawać prawie 6 milionów aut hybrydowych. Około 20 milionów spośród planowanych do 2029 roku pojazdów elektrycznych zostanie skonstruowanych w oparciu o platformę MEB, którą koncern Volkswagen stworzył specjalnie do produkcji aut elektrycznych. Ofensywa ta znacząco zmieni oblicze oferty koncernu. „W ciągu około 10 lat prawie co drugi samochód koncernu Volkswagen sprzedawany w Europie i w Chinach będzie autem elektrycznym. Żaden inny tradycyjny producent samochodów nie realizuje tego celu z taką konsekwencją, jak my” – powiedział CEO Herbert Diess.

Tak zmniejszamy emisję CO2 w całym procesie powstawania i życia produktu

Modele należące do rodziny ID. od początku stworzono z myślą o zastosowaniu w nich napędu elektrycznego. Auta te wykorzystują wszystkie możliwości jakie daje tego rodzaju technologia – wyróżniają się dużym zasięgiem i przestronnym wnętrzem, mają dynamiczne właściwości jezdne i są wszechstronnie skomunikowane z otoczeniem. Pierwszym modelem z tej rodziny jest produkowany w Zwickau od listopada 2019 roku kompaktowy ID.3, który na rynku pojawi się w 2020 roku. Niewiele później zadebiutują SUV ID.CROZZ, van ID.BUZZ i limuzyna ID.VIZZION. Volkswagen będzie w przyszłości oferował atrakcyjne modele z napędem elektrycznym w każdym segmencie – od aut kompaktowych po lifestylowego Bulli. Również inne marki koncernu Volkswagen wprowadzą na rynek samochody elektryczne, pierwsze z nich – już oferowane – to Audi e-tron i Porsche Taycan.

Samochody elektryczne dostarczają kierowcom prawdziwej przyjemności z jazdy, charakteryzują się doskonałym przyspieszeniem oraz są niedrogie w serwisowaniu i użytkowaniu. „Samochód ma przed sobą wspaniałą przyszłość. Zapewni bezpieczeństwo i nie będzie wpływał negatywnie na środowisko. Będzie jednocześnie spełniał odwieczne pragnienie człowieka do samodzielnego decydowania o sobie, zaspokoi pragnienie wolności, rozwoju technicznego, postępu i dobrobytu” – powiedział Herbert Diess.

Bilans ekologiczny pokazuje na ile dany produkt jest rzeczywiście zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju 

Volkswagen nie tylko produkuje samochody elektryczne, ale też dokonuje przeglądu całego procesu powstawania i życia produktu od pozyskiwania surowców po recykling – robi to w ramach tzw. analizy cyklu życia produktu, po angielsku Life Cycle Assessment (LCA). Szczególnie dużo energii wykorzystuje się dzisiaj podczas produkcji akumulatorów, ogólny bilans ekologiczny jest też mocno obciążany w przypadku, gdy korzysta się z energii elektrycznej produkowanej z węgla. Żeby samochód elektryczny rzeczywiście na dłuższą metę mógł być przyjazny dla klimatu, trzeba poświęcić szczególną uwagę tym dwóm zagadnieniom. I Volkswagen właśnie to robi: od fazy projektowania samochodu do surowców potrzebnych do jego produkcji, od logistyki po produkcję, od pierwszego do ostatniego kilometra na drodze, od wyrejestrowania auta do jego utylizacji. Na potrzeby wspomnianej wyżej analizy życie samochodu dzieli się na trzy fazy – produkcję, eksploatację i utylizację. Produkcja składa się z trzech podkategorii, w obrębie każdej z nich zbierane są odpowiednie informacje: o sposobie pozyskiwania surowców, o komponentach i o samej produkcji pojazdu. Faza eksploatacji dzieli się na kategorie pozyskiwania paliwa/energii elektrycznej i na zagadnienia związane z emisją szkodliwych substancji przez samochód. Oczywiście bardzo ważnym zagadnieniem dla Volkswagena jest również sprawa recyklingu, w tym np. ponownego wykorzystania zużytych akumulatorów czy odzyskiwania i ponownego wykorzystywania cennych materiałów.

Podczas całego życia pojazdu bardzo istotne są zagadnienia emisji CO2

Łańcuch dostaw dlatego ma wielkie znaczenie dla „ekologiczności” samochodu, że produkcja wydajnych akumulatorów pochłania bardzo dużo energii. To z tego powodu podczas produkcji elektrycznych pojazdów powstaje znacznie więcej dwutlenku węgla niż w czasie produkcji aut z klasycznymi silnikami benzynowymi lub Diesla – średnio o 1,5 razy więcej. Dlatego samochody elektryczne w porównaniu ze spalinowymi już na starcie są obciążone większą emisją dwutlenku węgla. Jeśli więc mimo to mają być neutralne dla klimatu, już na bardzo wczesnym etapie trzeba podjąć odpowiednie działania. W wypadku akumulatorów rozwiązanie jest proste – jeśli do ich wytwarzania będzie się wykorzystywać energię elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych ich niekorzystne oddziaływanie na środowisko od razu ogromnie się zmniejszy. Akumulatory do Volkswagena ID.3 dostarcza koreańska firma LG Chem, która produkuje je w Europie inwestując w fabrykę w Polsce. Volkswagen już dawno zawarł z LG Chem porozumienie, że firma ta będzie wykorzystywać do produkcji akumulatorów wyłącznie „zielony prąd”. Dlatego emisja CO2 z tego obszaru produkcji spadła niemal do zera. Inny dział mający znaczenie dla emisji dwutlenku węgla to produkcja stali oraz silników elektrycznych. W wypadku stali w wyniku złożonych procesów jakie wprowadzono w ostatnich latach emisję CO2 zmniejszono nawet o 70 procent. W wypadku silników elektrycznych Volkswagen stosuje do obudowy specjalnie przygotowane aluminium. Tu możliwość oszczędności wynosi jeszcze około 50 procent.

Centrum kompetencyjne w dziedzinie akumulatorów w Saltzgitter

Ponieważ akumulator jest najważniejszym komponentem samochodu elektrycznego, Volkswagen – na potrzeby całego koncernu – stworzył w zeszłym roku w Salzgitter specjalne Center of Excellence zajmujące się rozwojem, zakupem, planowaniem i zapewnieniem odpowiedniej jakości samochodowych „baterii”. Zatrudnia ono 300 ekspertów pracujących w działach elektrochemicznym, technologii cel akumulatorowych oraz w klasycznych działach, jak zapewnienie jakości, konstrukcja i dostawy. Koncern zainwestował niemal miliard euro w budowę, wspólnie z firmą Northvolt, fabryki akumulatorów zdolnej wyprodukować rocznie „baterie” o łącznej wydajności 16 gigawatogodzin. Temu, by komponenty powstawały zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju służą także inne działania: „Od wszystkich dostawców wymagamy, by przy wydobyciu surowców zapewniali godne warunki pracy. Chcemy wykorzystywać w naszych akumulatorach kobalt pozyskiwany wyłącznie w warunkach przemysłowych. Firmy, które pozyskują go od drobnych właścicieli nielegalnych kopalń, nie mogą być naszymi dostawcami” – powiedział Frank Blome, dyrektor Center of Excellence w Salzgitter. Poza tym udział kobaltu w akumulatorach kolejnej generacji zostanie zmniejszony. „Możliwe jest również, że kobalt w ogóle nie będzie w nich stosowany”– dodał Blome.

W ten sposób Volkswagen ponownie wykorzystuje elementy akumulatorów

Kluczowym zagadnieniem dla ograniczenia zmian klimatu jest dekarbonizacja, czyli zmniejszenie emisji dwutlenku węgla (carbon oznacza węgiel). Skuteczność wszelkich środków potrzebnych do zmniejszenia emisji CO2 zawarto w „Decarbonisation Index” (DKI). Ma on ogromne znaczenie jako Key Performance Indicator w strategii Volkswagena „Together 2025” i dla sformułowanego w niej celu, jakim ma być przekształcenie koncernu w wiodącego dostawcę środków transportu zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Emisja dwutlenku węgla w minionych dziesięcioleciach zwiększyła się wielokrotnie

Przestawienie gospodarki na taki sposób funkcjonowania, który będzie neutralny z punktu widzenia emisji dwutlenku węgla daje jednocześnie ogromną szansę ekonomiczną. „W wypadku strategicznego celu, jakim jest to, by Volkswagen stał się wiodącym dostawcą środków transportu zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju, skoncentrowanie się na dekarbonizacji może dać wielką przewagę konkurencyjną” – powiedział Georg Kell, rzecznik niezależnej Rady ds. Zrównoważonego Rozwoju w koncernie Volkswagen. „Na pewno wyznacza ona wspólną drogę ku bezpiecznej i pewnej pod względem ekonomicznym przyszłości na naszej planecie”. CEO Volkswagena – Herbert Diess – także podkreślił strategiczne znaczenie tego tematu dla przedsiębiorstwa: „Ochrona klimatu to nie jest przeszkoda, lecz nowa szansa dla Niemiec i Europy. To tu może powstać ojczyzna i wiodący rynek dla środków transportu niepowodujących emisji dwutlenku węgla. Ochrona klimatu jest motorem innowacyjności i daje coraz większą przewagę konkurencyjną. Możemy tak kształtować te zmiany, żeby każdego było stać na chronienie klimatu”.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 5000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł.