Grupa Volkswagen z pozytywnym wynikiem biznesowym w 2019 roku

Grupa Volkswagen z pozytywnym wynikiem biznesowym w 2019 roku

Grupa Volkswagen z pozytywnym wynikiem biznesowym w 2019 roku

9 marca 2020
  • przychody ze sprzedaży wzrosły do 252,6 mld. euro (+7,1 procent). Zysk operacyjny przed zdarzeniami specjalnymi osiągnął 19,3 mld. euro (+12,8 procent)
  • dział samochodów koncernu: przepływ gotówki netto znacznie zwiększony do 10,8 (2018: -0,3) mld. euro, płynność netto także – do 21,3 (2018: 19,4) mld. euro
  • Zarząd i Rada Nadzorcza proponują zwiększenie dywidendy do 6,50 (4,80) euro za akcję zwykłą i 6,56 (4,86) euro za akcję uprzywilejowaną
  • Spodziewane dostawy dla klientów w roku 2020 na poziomie dostaw w roku poprzednim; spodziewane przychody ze sprzedaży o 4 procent wyższe niż w 2019 roku, operacyjna stopa zwrotu wyniesie między 6,5 i 7,5 procent

Wolfsburg/Poznań, 9. marca 2020 – Koncern Volkswagen zakończył 2019 rok pozytywnym wynikiem finansowym. Przychody ze sprzedaży zwiększyły się o 16,8 mld. euro do 252,6 mld. euro, zysk operacyjny przed zdarzeniami specjalnymi wzrósł do 19,3 (17,1) mld. euro. Operacyjna stopa zwrotu przed zdarzeniami specjalnymi wyniosła 7,6 (7,3) procent i okazała się nieco wyższa niż przewidywana na 2019 rok. Zwiększył się także zysk operacyjny – do 17,0 (13,9) mld. euro. Negatywny wpływ zdarzeń specjalnych (sprawa diesli) zmniejszył się do 2,3 (3,2) mld. euro. Znacznie wzrósł przepływ gotówki netto w dziale samochodów – do 10,8 (-0,3) mld. euro, płynność netto zwiększyła się dzięki temu do 21,3 (19,4) mld. euro. Zarząd i Rada Nadzorcza zaproponowały zwiększenie dywidendy za akcję zwykłą do 6,50 (4,80) euro za sztukę, a akcji uprzywilejowanej do 6,56 (4,86) euro. Wskaźnik stopy wypłat dywidend wzrósłby przez to do 24,5 (20,4) procent.

Frank Witter, Członek Zarządu Koncernu ds. Finansów i IT, powiedział: „W 2019 roku przyciągnęliśmy wielu klientów atrakcyjną ofertą i mimo malejącego rynku umocniliśmy naszą pozycję. Zwiększyliśmy przychody ze sprzedaży i zysk operacyjny koncernu, w dziale samochodów wzrosły natomiast przepływ gotówki netto oraz płynność netto, z tego powodu mamy mocną pozycję finansową. Zakładamy, że w bieżącym roku utrzyma się trudna sytuacja na rynku, dlatego osiągnięcie ambitnych celów jakie sobie stawiamy będzie wymagało dużego wysiłku ze strony całego koncernu”.

Pozytywna sytuacja finansowa w 2019 roku jest wynikiem lekkiego wzrostu dostaw dla klientów do 10,97 mln. samochodów (+1,3 procent). Wzrosty odnotowano przede wszystkim w Europie i Ameryce Południowej, z kolei w Ameryce Północnej i w regionie Azji i Pacyfiku – z powodu trudnej sytuacji na tamtejszych rynkach – zanotowano lekkie spadki. W niemal wszystkich regionach koncern zwiększył udział w rynku. Pozytywny wpływ na przychody ze sprzedaży miały głównie większa sprzedaż, lepsza oferta oraz dobre wyniki w dziale usług finansowych, natomiast niekorzystne okazały się kursy walutowe. Wynik finansowy przed opodatkowaniem zwiększył się o 17,3 procent do 18,4 mld. euro, stopa zwrotu przed opodatkowaniem wzrosła do 7,3 (6,6) procent. Mimo trudnej sytuacji na chińskim rynku udział w wyniku operacyjnym chińskich spółek wyniósł 4,4 (4,6) mld. euro i był niemal taki sam jak w poprzednim roku.

Przepływ gotówki netto w dziale samochodów, w porównaniu z niskim poziomem ubiegłorocznym, wzrósł do 10,8 mld. euro. Było to możliwe przede wszystkim dzięki wyższemu zyskowi, mniejszemu odpływowi środków w związku ze sprawą diesli oraz z powodu gromadzenia mniejszych zapasów. Płynność netto w dziale samochodów w porównaniu z końcem 2018 roku – mimo negatywnego wpływu wprowadzenia IFRS 16 (bilansowanie i warunki leasingu) – zwiększyła się i wyniosła 21,3 (19,4) mld. euro. Koszty badań i rozwoju (F&E) wyniosły 6,7 (6,8) procent i były nawet nieco niższe niż w poprzednim roku. Udział inwestycji nadal wynosił 6,6 (6,6) procent.

Prognozy

Volkswagen przewiduje, że dostawy koncernu dla klientów w 2020 roku z powodu trudnej sytuacji rynkowej utrzymają się mniej więcej na poziomie poprzedniego roku. Wyzwaniem będą gorsza koniunktura, rosnąca konkurencja, niepewna sytuacja na rynkach surowcowych i walutowych, a także wyższe wymagania w dziedzinie emisji. Spodziewamy się, że w 2020 roku przychody koncernu Volkswagen ze sprzedaży będą wyższe od ubiegłorocznych do 4 procent, a wyniki działu samochodów osobowych nieznacznie przekroczą ubiegłoroczną wartość. Zakładamy, że operacyjna stopa zwrotu koncernu i działu samochodów osobowych wyniesie w 2020 roku między 6,5 a 7,5 procent. W dziale samochodów dostawczych spodziewamy się nieco niższych przychodów ze sprzedaży i zakładamy operacyjną stopę zwrotu na poziomie od 4,0 do 5,0 procent. W dziale Power Engineering spodziewamy się przychodów na poziomie poprzedniego roku i zmniejszenia straty operacyjnej. W wypadku działu usług finansowych koncernu liczymy się z przychodami i zyskiem operacyjnym na ubiegłorocznym poziomie.

Na wyniki przedstawione w powyższej prognozie mogą mieć wpływ – oprócz ryzyk przedstawionych wyżej – także m.in. napięcia i konflikty geopolityczne, a także epidemie w różnych krajach i regionach świata, jak np. rozprzestrzeniający się obecnie koronawirus, którego skutki dla gospodarki są ściśle monitorowane.

Szczegółowa tabela z danymi znajduje się w pliku pdf

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 5000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł.