Koncern Volkswagen i rząd Grecji na jednej z wysp Morza Egejskiego tworzą modelowy system mobilności neutralnej dla klimatu

Koncern Volkswagen i rząd Grecji na jednej z wysp Morza Egejskiego tworzą modelowy system mobilności neutralnej dla klimatu

Koncern Volkswagen i rząd Grecji na jednej z wysp Morza Egejskiego tworzą modelowy system mobilności neutralnej dla klimatu

5 listopada 2020
  • spektakularny projekt: śródziemnomorska wyspa Astypalea przestawia się na elektryczną mobilność, inteligentne rozwiązania z dziedziny transportu i na produkcję „zielonego” prądu
  • przedstawiciele Grupy Volkswagen i rządu Grecji podpisali stosowne porozumienie
  • premier Grecji, Mitsotakis: „Ten ambitny projekt jest efektem ścisłej współpracy”
  • CEO Grupy Volkswagen, Diess: „Elektryczna mobilność i inteligentne rozwiązania z dziedziny transportu poprawiają jakość życia i przyczyniają się do wprowadzenia ważnych dla przyszłości rozwiązań nie obciążających klimatu”.

Poznań, 5 listopada 2020 r. – Koncern Volkswagen i rząd Grecji uzgodniły stworzenie nowoczesnego systemu mobilności na śródziemnomorskiej wyspie Astypalea. Zakłada on przebudowę komunikacji na wyspie poprzez przestawienie jej na pojazdy elektryczne i wykorzystanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. W dłuższej perspektywie Astypalea ma się stać modelowym przykładem rozwiązań z zakresu komunikacji neutralnej dla klimatu. Deklarację w tej sprawie podpisali w Atenach i w Wolfsburgu Konstantinos Fragogiannis, wiceminister spraw zagranicznych ds. gospodarczych Republiki Greckiej oraz dr Herbert Diess, Prezes Zarządu koncernu Volkswagen. Nowe rozwiązania z zakresu komunikacji, jak car-sharing czy ride-sharing przyczynią się do zmniejszenia natężenia ruchu i jego usprawnienia. Energia elektryczna będzie pochodzić głównie z lokalnych źródeł – z instalacji solarnych i elektrowni wiatrowych. Projekt będzie początkowo prowadzony przez sześć lat.

Dr Herbert Diess, Prezes Zarządu koncernu Volkswagen, stwierdził: „Politycy, przedsiębiorcy i społeczeństwo są wspólnie odpowiedzialni za to, by ograniczyć zmiany klimatyczne. Naszym dalekosiężnym celem jest zapewnienie powszechnego systemu transportu i komunikacji, który nie będzie obciążał środowiska. Projekt na wyspie Astypalea pokaże jak tę wizję urzeczywistnić już dzisiaj. Pojazdy elektryczne i inteligentne usługi z zakresu mobilności poprawią jakość życia, a jednocześnie będą stanowić wkład w przyszłe rozwiązania niepowodujące emisji CO2”.

Grecki premier – Kyriakos Mitsotakis – podpisując deklarację oświadczył: „Mocno wierzę we wspólne przedsięwzięcia. Rządy nie zdołają same spełnić wszystkich oczekiwań, a prywatne przedsiębiorstwa nie mają rozwiązań na każdy problem. Dlatego ten ambitny projekt jest efektem ścisłej współpracy między państwem greckim i koncernem Volkswagen, który jako lider na światowym rynku motoryzacyjnym postawił sobie za cel osiągnięcie do 2050 roku neutralności klimatycznej – zarówno produkowanych przez siebie samochodów, jak i samego przedsiębiorstwa, podążając wspólnie z Europejczykami drogą całkowitej transformacji”.

Konstantinos Fragogiannis, wiceminister spraw zagranicznych Grecji, powiedział: „Dziś jest wielki dzień dla Astypalei, Wysp Dodekańskich, Morza Egejskiego i dla całej Grecji. Rozpoczynamy pierwszy w Grecji projekt „Smart Green Island” będący kamieniem milowym dla przyszłości naszego kraju. Elektryczna mobilność, podobnie jak szeroki plan działań prowadzący do budowy systemu transportu zgodnego z zasadami zrównoważonego rozwoju, znacznie poprawią codzienne życie mieszkańców wyspy. Nowy system komunikacji pozwoli już teraz wdrożyć przyszłościowe rozwiązania. Grecja pokazuje dzisiaj, że jest gotowa do wdrażania innowacyjnych i spektakularnych inwestycji, które wprowadzą społeczeństwo na nowy poziom w zakresie komunikacji, inteligentnych rozwiązań przyjaznych środowisku i funkcjonalności.

Głównym elementem projektu jest stworzony od podstaw, niezwykle nowoczesny system komunikacji zawierający inteligentne usługi mobilne, jak np. działająca przez cały rok usługa ride-sharing wykorzystująca pojazdy elektryczne, która usprawni mocno dziś ograniczoną komunikację autobusową. Wraz z miejscowymi partnerami część tradycyjnych wypożyczalni samochodów zostanie przekształcona w car-sharing obejmujący oprócz elektrycznych samochodów także elektryczne hulajnogi marki SEAT oraz elektryczne rowery. Już tylko dzięki tym rozwiązaniom znacznie zmniejszy się liczba samochodów na wyspie. W sumie 1500 aut z silnikami spalinowymi ma zostać zastąpionych przez 1000 samochodów elektrycznych. Wprowadzając na rynek nowe elektryczne pojazdy z rodziny ID. Volkswagen prowadzi wielką ofensywę w dziedzinie pojazdów zasilanych wyłącznie energią elektryczną. Oprócz kompaktowego ID.3 i SUV-a ID.4 w następnych latach planuje się produkcję wielu innych modeli. Elektryfikacji mają podlegać również samochody wykorzystywane przez lokalne firmy, służby publiczne (w tym radiowozy i karetki), a także przez sektor publiczny. W tym celu Volkswagen zainstaluje na wyspie ładowarki firmy Elli i stworzy w ten sposób gęstą sieć stacji ładowania akumulatorów.

Projekt jest elementem strategii dekarbonizacyjnej Volkswagena i jest wspierany przez niezależny komitet ds. zrównoważonego rozwoju działający w koncernie. Margo T. Oge, członkini komitetu i była dyrektor Office of Transportation Air Quality amerykańskiej agencji ochrony środowiska EPA (Environmental Protection Agency), powiedziała: „Zmiany klimatu stanowią egzystencjalne zagrożenie dla ludzkości. Elektryczne pojazdy w połączeniu ze stosowaniem energii odnawialnej przyczynią się do zmniejszenia najgroźniejszych skutków zmian klimatycznych. Jak powiedział Arystoteles: „W najciemniejszych chwilach musimy się skupiać się na tym, by zobaczyć światło”. Projekt na wyspie Astypalea to światło w ciemności, ma wskazywać drogę ku rozwiązaniom, które pozwolą uniknąć zagrożeń dla środowiska naturalnego”.

Astypalea to wyspa o powierzchni około 100 km2 położona w południowej części Morza Egejskiego. Ma około 1300 mieszkańców i jest odwiedzana każdego roku przez 72.000 turystów. Na wyspie funkcjonuje obecnie bardzo ograniczony system publicznej komunikacji, w ramach którego kursują tylko dwa autobusy obsługujące niewielką część wyspy. Zapotrzebowanie na energię elektryczną jest pokrywane niemal wyłącznie ze źródeł kopalnych. W przyszłości Astypalea ma objąć wiodącą rolę w dziedzinie zrównoważonej turystyki. Jej głównym elementem będzie wykorzystanie pojazdów przyjaznych środowisku. Republika Grecka wspiera ten projekt w ramach swojego narodowego planu dotyczącego energii i klimatu.

Koncern Volkswagen zobowiązał się do realizacji celów zawartych w Paryskim Porozumieniu Klimatycznym. Koncern zamierza osiągnąć w 2050 roku neutralność klimatyczną i opracował w tym celu strategię „goTOzero” w zakresie zrównoważonego rozwoju. Jej trzon stanowi największa w historii przemysłu samochodowego ofensywa w dziedzinie pojazdów elektrycznych. W ciągu kolejnych pięciu lat Grupa Volkswagena zamierza zainwestować w rozwój elektrycznej mobilności 33 miliardy euro i wprowadzić na rynek do 2029 roku około 75 nowych modeli wyposażonych w napęd elektryczny. Jednym z pierwszych jest kompaktowy ID.3, który od niedawna znajduje się w sprzedaży. Projekt na wyspie Astypalea to element strategii „goTOzero” mającej przyczynić się do zmniejszenia śladu węglowego w motoryzacji. Pod parasolem koncernu Volkswagen w projekcie uczestniczy kilka marek – wśród nich Volkswagen, SEAT, Volkswagen Samochody Dostawcze, firma Elli działająca w sektorze dostaw energii oraz UMI Urban Mobility International z usługą „We Share”.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%). Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów. Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.