Rozmowa o formach wspierania zakupu samochodów elektrycznych w Polsce w ósmym odcinku podcastu „Elektrycznie tematyczni”

Rozmowa o formach wspierania zakupu samochodów elektrycznych w Polsce w ósmym odcinku podcastu „Elektrycznie tematyczni”

Rozmowa o formach wspierania zakupu samochodów elektrycznych w Polsce w ósmym odcinku podcastu „Elektrycznie tematyczni”

15.07.2020

  • od 26 czerwca można składać wnioski o dofinansowanie zakupu samochodu elektrycznego
  • uruchomiono trzy programy – zielony samochód (dla osób prywatnych), eVAN (dla przedsiębiorców), koliber (dla taksówkarzy)
  • z badania InsightOut Lab i marki Volkswagen wynika, że 63 procent respondentów uważa, iż zakup auta elektrycznego powinien być wspierany z budżetu państwa

W ósmym odcinku napędzanego przez markę Volkswagen podcastu „Elektrycznie Tematyczni” prowadzący wraz gościem, którym jest Maciej Mazur – dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych – rozmawiają o dofinansowaniu zakupu aut elektrycznych w ramach trzech programów Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Maciej Mazur mówi m.in. o programach wsparcia elektromobilności w innych krajach oraz prezentuje rożne plany, które dotyczą dofinansowania zakupu aut elektrycznych i rozwoju infrastruktury potrzebnej do ich obsługi.

Z badania InsightOut Lab i marki Volkswagen wynika, że 63 procent respondentów uważa, że zakup auta elektrycznego powinien być wspierany z budżetu państwa. Aż 59 procent z nich jest zdania, że najlepszą zachętą do zakupu samochodu zasilanego energią elektryczną są ulgi podatkowe, czyli obniżenie ceny pojazdu już przy jego zakupie. Jednocześnie ponad 1/3 respondentów uważa, że program rządowy powinien uwzględniać zwrot części kosztu zakupu, ale dopiero po nabyciu auta elektrycznego za cenę katalogową. Jako zachętę do zakupu auta elektrycznego 30 procent ankietowanych wskazało dołączanie do samochodu ładowarki, czyli tzw. wallboxa, który montuje się w garażu.

Dofinansowanie zakupu samochodów elektrycznych przybiera różną formę w różnych krajach. Aktualnie najwyższe jest oferowane w Rumunii i wynosi 10.000 euro, na drugim miejscu plasują się Niemcy – 9.000 euro, na trzecim Słowacja – 8.000 euro. W Słowenii wysokość dopłaty ustalono na 7.500 euro, we Francji na 7.000 euro. We Włoszech i na Malcie dopłata wynosi 6.000 euro, w Hiszpanii – 5.500 euro, w Holandii – 4.000 euro, a w Wielkiej Brytanii – 3.000 GBP (dane: PSPA, 2020 rok).

Łączny budżet polskiego programu „Zielony samochód – dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu osobowego” wynosi 37,5 mln zł. Maksymalna wysokość dotacji w ramach tego programu może wynieść 18.750 zł lub do 15 procent kosztów kwalifikowanych.

„Dopłaty są tylko jednym z elementów wspierania rozwoju elektromobilności. W innych krajach podobną funkcję pełni również obniżenie lub całkowite zwolnienie z płacenia niektórych podatków. W Polsce kwota dofinansowania wciąż nie pozwala, niestety, zbliżyć się samochodom elektrycznym do aut z silnikiem spalinowym pod względem ceny. To tłumaczy dlaczego w pierwszym tygodniu od momentu uruchomienia programów złożono jedynie 160 wniosków, podczas gdy pula samochodów wynosi 4 tysiące. Na Słowacji limit dopłat został wyczerpany w niespełna 5 minut.” – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Zarówno najnowszy, jak i pozostałe odcinki podcastu można znaleźć na największych platformach podcastowych: Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts, Stitcher i YouTube oraz na stronie internetowej https://www.volkswagen.pl/pl/elektromobilnosc/elektrycznie-tematyczni.htmlOpens an external link

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

    Podane ceny obejmują podatek VAT (23%). 

    Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego.

    Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe.

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html