Przegląd rynku: najpopularniejsze modele Volkswagena w Chinach to kompaktowe sedany

Przegląd rynku: najpopularniejsze modele Volkswagena w Chinach to kompaktowe sedany

Przegląd rynku: najpopularniejsze modele Volkswagena w Chinach to kompaktowe sedany

14 kwietnia 2020
  • Volkswagen jest najpopularniejszą marką samochodową w Chinach
  • w 2019 roku Volkswagen sprzedał w tym kraju ponad 1,6 miliona sedanów klasy kompaktowej; w ofercie znajduje się sześć modeli
  • pierwsze oznaki normalizacji po wygaśnięciu pandemii koronawirusa: w niemal wszystkich fabrykach Volkswagena w Chinach wznowiono produkcję samochodów i komponentów

Europejscy klienci preferują kompaktowe auta z nadwoziem typu hatchback, jak np. Golf, który od ponad 40 lat przoduje w statystykach sprzedaży. Na światowych rynkach dominują natomiast kompakty z nadwoziem typu sedan – jedna trzecia wszystkich aut dostarczanych przez Volkswagena klientom to właśnie sedany, w samych Chinach sprzedano ich 1,6 miliona. Popyt jest więc bardzo duży, dlatego Volkswagen oferuje w Chinach aż sześć modeli tego typu. Przegląd hitów tamtejszego rynku pokazuje różnice pomiędzy poszczególnymi modelami oferowanymi przez Volkswagena.

Większy rozstaw osi, większa wygoda na każdym z miejsc, do tego duży bagażnik:
w wypadku wielu chińskich klientów właśnie te zalety decydują o wyborze i właśnie dlatego sedany cieszą się tam większą popularnością niż hatchbacki. Volkswagen odpowiada na to zapotrzebowanie modelami, które zostały skonstruowane specjalnie z myślą o chińskim rynku. W ramach spółek SAIC-Volkswagen i FAW-Volkswagen, a także pod marką JETTA Volkswagen oferuje w najważniejszym segmencie aż sześć modeli, każdy opracowano pod chińskie potrzeby. To dzięki nim Volkswagen zwiększył w 2019 roku swój udział na tym największym pojedynczym rynku zbytu.

JETTA VA3*

JETTA to osobna marka powołana do życia w 2019 roku. Pierwszy raz w historii Volkswagena jeden model, sedan cieszący się w Chinach przez lata niezwykłą popularnością, dał początek osobnej marce z własną siecią sprzedaży. Jeśli zsumować sprzedaż dotychczasowej Jetty i modelu Jetta VA3 w 2019 roku okaże się, że do klientów trafiło ponad 145.000 egzemplarzy tego modelu. Jest on produkowany w Chengdu. Chińska Jetta z tą oferowaną w Ameryce Północnej i Południowej ma wspólną jedynie nazwę – długość jej nadwozia wynosi 4,50 metra, jest to więc samochód znacznie mniejszy od amerykańskiego. Pod maską ma wolnossący silnik o pojemności 1,5 litra i mocy 82 kW/112 KM. Jetta VA3 jest skierowana przede wszystkim do młodszych klientów.

FAW-Volkswagen Sagitar*

FAW-Volkswagen produkuje Sagitara od 2006 roku, dzisiaj w fabrykach w Changchun i Chengdu. Model skonstruowany na platformie MQB jest oferowany do wyboru z benzynowymi silnikami 1.2 TSI (85 kW/116 KM) lub 1.4 TSI (110 kW/150 KM) z turbodoładowaniem. Od 2019 roku w Chinach sprzedawany jest model trzeciej generacji jako wersja wydłużona z rozstawem osi wynoszącym 2,73 m (dla porównania rozstaw osi Jetty oferowanej w Ameryce Płn. i Łacińskiej to 2,69 m). W roku, w którym wprowadzono do sprzedaży model nowej generacji na zakup Sagitara zdecydowało się prawie 310.000 klientów, z tej liczby ponad 176.000 osób wybrało nowy model.

SAIC Volkswagen Lamando*

Lamando jest produkowany w Chinach przez SAIC Volkswagen od listopada 2014 roku. Jest to czterodrzwiowy sedan o nadwoziu w stylu coupé – szerokim (1,82 m), ale dosyć niskim (1,42 m). Także ten model skonstruowano w oparciu o płytę podłogową MQB, jego długość wynosi 4,60 m, a rozstaw osi 2,65 m. Lamando jest wyposażany w czterocylindrowy silnik 1.4 TSI w dwóch wersjach mocy – 96 kW/131 KM i 110 kW/
150 KM; w obydwu współpracuje z dwusprzęgłową skrzynią biegów. Od 2016 roku w sprzedaży znajduje się sportowa wersja GTS z silnikiem 2.0 TSI (162 kW/220 KM).
W 2019 roku nabywców znalazło ponad 101.000 egzemplarzy Lamando.

FAW-Volkswagen Bora*

Ciesząca się wielką popularnością chińska Bora nie ma nic wspólnego z modelem sprzedawanym 20 lat temu na zachodnich rynkach. W zeszłym roku FAW-Volkswagen dostarczył klientom 323.400 egzemplarzy tego auta. Również ono zostało skonstruowane z wykorzystaniem platformy MQB; wyposaża się je do wyboru w wolnossący silnik 1.5 (83 kW/113 KM) lub w turbodoładowaną jednostkę 1.4 TSI (110 KM/150 KM). W ofercie jest ponadto e-Bora1) z elektrycznym zespołem napędowym. Bora ma długość 4,66 m, szerokość 1,81 m i wysokość 1,46, rozstaw osi to 2,69 m.

SAIC Volkswagen Santana*

Również ten wzięty w Chinach model jest pozbawiony jakichkolwiek wspólnych cech z kanciastą pra-Santaną na bazie Passata drugiej generacji, którego sprzedawano w Niemczech jeszcze w latach 80. W Europie produkcję zakończono w 1985 roku, w Chinach był jednak wytwarzany nadal jako sedan i kombi. Od 2013 roku w chińskiej ofercie znajduje się zupełnie nowy model o tej nazwie, opracowany specjalnie na potrzeby tamtejszego rynku. Santana ma długość 4,48 m, szerokość 1,71 i wysokość 1,47 m, rozstaw osi to 2,60 m. W zeszłym roku sprzedano 245.000 egzemplarzy.

SAIC Volkswagen Lavida*

Od maja 2018 w sprzedaży znajduje się produkowana przez SAIC Volkswagen Lavida trzeciej generacji – także ten model jest dostępny jedynie w Chinach, i także on został stworzony z myślą o spełnieniu specyficznych potrzeb chińskich klientów. Lavida aktualnej generacji bazuje na płycie podłogowej MQB i cieszy się w Chinach taką samą popularnością jak Passat w Niemczech – w 2019 roku sprzedano 491.000 egzemplarzy Lavidy, która okazała się najchętniej kupowanym autem w Chinach. Jest ono dostępne do wyboru z wolnossącym silnikiem 1.5 o mocy 85 kW/116 KM lub z jednostką 1.4 TSI osiągającą 110 kW/150 KM, rozstaw osi ma 2,68 m, a wymiary nadwozia to: długość 4,67 m, szerokość 1,81 m i wysokość 1,47 m. Tak jak w wypadku Bory, również Lavida istnieje w wersji elektrycznej – e-Lavida ma taki sam zespół napędowy jak chińska odmiana e-Golfa1).

Ponad 30 lat sukcesów w Chinach

Volkswagen produkuje w Chinach samochody przeznaczone specjalnie na tamtejszy rynek w ramach dwóch spółek. W 2019 roku marki Volkswagen i JETTA dostarczyły klientom łącznie 3,16 miliona samochodów. Fundamenty dzisiejszego sukcesu Volkswagena położono prawie 40 lat temu. W 1983 roku w ramach spółki Shanghai Volkswagen (dzisiaj SAIC Volkswagen) w Szanghaju wyprodukowano pierwszy samochód – Santanę. FAW-Volkswagen, druga spółka działająca w Chinach, wyprodukowała na miejscu pierwszy model w 1991 roku, była to Jetta. Łącznie Volkswagen Group China zatrudnia dzisiaj ponad 100.000 pracowników.

Pandemia koronawirusa zarówno w Chinach, jak i teraz w Europie spowodowała przerwanie produkcji w fabrykach. Sytuacja w przemyśle samochodowym w Chinach zaczyna się jednak normalizować. W niemal wszystkich chińskich zakładach znowu wytwarzane są samochody i komponenty. Według badań instytutu Ipsos z marca bieżącego roku epidemia zmieniła nastawienie Chińczyków do indywidualnych środków transportu. Dwie trzecie spośród 1.620 badanych, którzy nie posiadają własnego samochodu, chciałoby kupić auto w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Trzy spośród czterech osób, które wyrażają zamiar kupna pierwszego samochodu, jako główny powód podaje chęć zabezpieczenia się przed zarażeniem. W grupie najbardziej pożądanych środków transportu samochód awansował z trzeciego na pierwsze miejsce.

* – samochody nie są oferowane w sprzedaży w Europie

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 5000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł.