Volkswagen zaprezentował specjalny dźwięk emitowany przez ID.3
Volkswagen zaprezentował specjalny dźwięk emitowany przez ID.3
Volkswagen zaprezentował specjalny dźwięk emitowany przez ID.3
Volkswagen zaprezentował specjalny dźwięk emitowany przez ID.3

Volkswagen zaprezentował specjalny dźwięk emitowany przez ID.3

Volkswagen zaprezentował specjalny dźwięk emitowany przez ID.3

16.12.2019

  • modele z rodziny ID. będą wyposażone w generatory dźwięku działające do 30 km/h
  • brzmienie modelu ID.3 Dział Designu marki opracował wspólnie z kompozytorem Lesliem Mandokim

Od lipca 2019 roku obowiązują przepisy, według których wszystkie nowo homologowane modele elektryczne w sprecyzowanych okolicznościach muszą emitować sztuczny dźwięk. Podczas wydarzenia o nazwie „Future Sounds”, które odbyło się w ramach Drive Forum w Berlinie zaprezentowano brzmienie elektrycznego Volkswagena ID.3. Ponieważ napęd elektryczny sam w sobie nie wytwarza prawie żadnych odgłosów, powstaje szerokie pole do opracowania dźwięku typowego nie tylko dla konkretnego modelu, lecz także dla marki. Elektryczne samochody Volkswagena będzie można przez to rozpoznać również dzięki ich specyficznemu brzmieniu.

Elektrycznych aut, jeśli poruszają się z niewielką prędkością, prawie wcale nie słychać, co – zwłaszcza w mieście – powoduje zagrożenie dla pieszych czy rowerzystów. Właśnie dlatego modele z rodziny ID. będą wytwarzały sztuczny dźwięk. Posłuży do tego Acoustic Vehicle Alerting Systems (AVAS) – będzie on emitował sztuczny odgłos podczas ruszania z miejsca, jazdy z prędkością do 30 km/h, jak również w czasie jazdy na wstecznym biegu. 

Dźwięk wytwarzany przez system AVAS zastosowany w modelu ID.3 do prędkości 30 km/h jest słyszalny zarówno na zewnątrz auta, jak i w kabinie. We wnętrzu samochodu słychać go zawsze – jego natężenie zależy od prędkości jazdy i pozycji pedału przyspieszenia. Powyżej 30 km/h szum toczących się opon oraz wiatru opływającego nadwozie są już na tyle wyraźne, że dostatecznie informują otoczenie o zbliżającym się pojeździe.

Ścieżka dźwiękowa epoki aut elektrycznych

Dźwięk samochodów marki Volkswagen powstał we współpracy z kompozytorem i producentem muzycznym Lesliem Mandokim. Wielowarstwowe brzmienie odzwierciedla prędkość i dynamikę z jaką porusza się elektryczny samochód. „Odgłos wydawany przez elektryczne auto określa jego tożsamość. Dźwięk powinien być niepowtarzalny i miły dla ucha. Oczywiście może być „futurystyczny”, ale przede wszystkim musi być oryginalny” – wyjaśnia dr Frank Welsch, Członek Zarządu Marki Volkswagen ds. Rozwoju.

Oprócz aspektu bezpieczeństwa jaki wiąże się z dźwiękiem emitowanym przez pojazd, ważne jest też i inne znaczenie: „Dzięki specyficznemu brzmieniu elektryczne auto zyskuje swój własny głos, który możemy sami tworzyć zupełnie niezależnie od odgłosów mechanicznych” – zauważa Klaus Bischoff, główny stylista Volkswagena.

Dźwięk wydawany przez ID.3 można usłyszeć TUTAJ
https://uploads.volkswagen-newsroom.com/system/production/uploaded_files/15404/file/3888d12f9e9fc02cdba25efc16e7c180646dbd1d/AVAS_EU_VW-ID3_Start_Fahrt_ueber30kmh_Bremsen.wav?1576142614Opens an external link

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

    Podane ceny obejmują podatek VAT (23%). 

    Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego.

    Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe.

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html