Powrót do przyszłości.
Początki elektrycznej mobilności w Volkswagenie.
W codziennym życiu bardzo często mamy do czynienia z elektrycznymi samochodami, lecz niewiele wiemy o ich początkach. Dlatego spotkaliśmy się z kimś, kto już przed 50 laty wprowadził elektryczny napęd na nasze drogi: dr Adolf Kalberlah – pionier elektrycznej mobilności.
Elektrochemik i specjalista z dziedziny badań nad bateriami
- Wyposażył VW Ogórka T2 w baterię elektryczną
- Zaprojektował pierwszego Golfa z napędem elektrycznym
- W latach 80-tych wyprodukowana została krótka seria opracowanego przez niego Golfa I City-STROMer
Gdy w 1970 roku Volkswagen utworzył centrum prognozowania technologicznego, zadanie Kalberlaha i jego małego zespołu polegało na stworzeniu pierwszego „napędu przyszłości” dla Volkswagena. On sam jako elektrochemik i specjalista od badań nad bateriami idealnie pasował do tej pracy, w której przede wszystkim chodziło o opracowanie rozwiązań przyspieszających rozwój elektrycznej mobilności. Podczas gdy inni jeszcze prowadzili badania teoretyczne, w pracach 10-osobowej grupy pionierów z Volkswagena nastąpił przełom: zespół Kalberlaha opracował system baterii, przetestował procesory sterujące silnikami i już po dwóch latach na drogi wyjechał pierwszy VW Ogórek T2 z napędem elektrycznym.
Pewnie zastanawiacie się, dlaczego już w 1970 roku pracowano nad tak ambitnym projektem? Odpowiedź jest prosta: wtedy zakładano, że zasoby ropy naftowej skończą się jeszcze w dwudziestym wieku. Czy ktoś pamięta czasy, gdy w niektórych krajach obowiązywał zakaz poruszania się pojazdami mechanicznymi w niedziele?
Ogórek T2 z napędem elektrycznym
Prędkość maksymalna: 70 km/h
Zasięg: ok. 70 kilometrów
Masa baterii akumulatorów ołowiowych: 850 kg
Czas ładowania: 10 godzin
Masa własna elektrycznego Transportera T2 (1972): 2,2 tony
Bateria elektrycznego Transportera 850 kg
> cięższa niż Garbus
Z akumulatorem ponad: 3 tony
Sensacja: pierwszy Ogórek z napędem elektrycznym.
Ale to jeszcze nie wszystko: Kaberlah i jego zespół testowali i kombinowali dalej, gdyż wierzyli w przyszłość elektrycznych napędów. W 1976 roku rzeczywiście pojawił się pierwszy elektryczny Golf. A gdy Museum of Modern Art w Nowym Jorku w tym samym roku ogłosiło konkurs na taksówkę przyszłości, Kaberlah ze swoim CityTaxi – Elektrotransporterem z napędem hybrydowym – praktycznie w ciągu jednej nocy stał się sławny. Także w Niemczech, po powrocie z Nowego Jorku, „ojciec napędu elektrycznego” zyskał status gwiazdy: w żółtym elektrycznym Ogórku wjechał do studia nadawanej na żywo audycji telewizyjnej „Die aktuelle Schaubude”.
„Byliśmy dumni z naszego elektrycznego Transportera. Zdawał się być idealną alternatywą na krótkie trasy: dla służb komunalnych, jako samochód serwisowy czy miejski samochód dostawczy”.
Przyszłość w małej serii.
W 1981 roku do produkcji w krótkiej serii wszedł Golf I City-STROMer. Najpierw jednak w ramach testów. Kaberlah osobiście korzystał z elektrycznego Golfa prawie codziennie. Związane z nim historie, jak brak napięcia w elektrycznym napędzie hybrydowym czy brak plakietki ekologicznej na tablicy rejestracyjnej, do dzisiaj jeszcze wywołują uśmiech na jego twarzy.