Miękka hybryda
Samochody hybrydowe

Silnik hybrydowy na widelcu

20.11.2023

Samochody z napędem hybrydowymOpens an external link cieszą się coraz większą popularnością wśród kierowców w Polsce i innych krajach. Rozwiązanie to niesie wiele korzyści, do których należą m.in. niższe zużycie paliwa i mniejsza emisja gazów cieplarnianych. Tzw. „miękkie” hybrydy stanowią wsparcie dla jednostki benzynowej, natomiast w hybrydach typu plug-in istnieje możliwość ładowania z sieci elektrycznej, co umożliwia bezemisyjneOpens an external link pokonywanie nawet kilkudziesięciu kilometrów na jednym naładowaniu. Przedstawiamy historię i budowę układów hybrydowych, a także wskazujemy, od czego zależy czas ładowania akumulatorów trakcyjnych.

Historia silników hybrydowych

Czy wiesz, że historia silników hybrydowych jest niewiele krótsza niż jednostek spalinowych? Pierwszym samochodem wyposażonym w silnik hybrydowyOpens an external link był Lohner-Porsche Mixte, który swoją premierę miał już w 1900 r. podczas targów Expo w Paryżu! Wydarzenie to miało miejsce niespełna 14 lat po opatentowaniu pierwszego samochodu spalinowego przez Carla Benza.

Wróćmy do początków silników hybrydowych. Dzieło 25-letniego wtedy Ferdinanda Porsche sprzedawano pod nazwą Semper Vivus, co po łacinie oznacza: zawsze żywy. Układ napędowy pierwszej generacji modelu składał się z dwóch silników elektrycznych o mocy 2,5 KM, które umieszczono w piastach przednich kół. Za dostarczanie energii do napędzania jednostek elektrycznych odpowiadały dwa jednocylindrowe silniki spalinowe o mocy 3,5 KM każdy. Pojazd zdecydowanie nie należał do lekkich, ponieważ ważył ok. 1700 kg, na co składały się m.in. zespół akumulatorów o łącznej wadze 420 kg oraz silniki elektryczne o masie 270 kg każdy. Waga kluczowych elementów napędu hybrydowego sięgała więc niemal 1000 kg. Pomimo znacznej masy i niewielkiej mocy pojazd rozpędzał się do 35 km/h, a w ciągu 15 lat produkcji sprzedano ok. 300 egzemplarzy tego modelu.

Współczesne silniki hybrydowe

Nowoczesne układy hybrydoweOpens an external link osiągają wysoką moc i poza niskim zużyciem paliwa zapewniają także bardzo dobre osiągi, co jest szczególnie zauważalne w danych technicznych hybryd plug-in. Technologia ta stosowana w wielu modelach Volkswagena  może składać się z turbodoładowanego silnika benzynowego 1,4 TSI, połączonego z elektryczną jednostką napędową. W zależności od wybranego modelu i wariantu, zespół napędowy osiąga moc systemową od 204 do 245 KM. SUV Tiguan zdecydowanie należy do dynamicznych pojazdów, osiągając 100 km/h w 7,5 s.

golf gte

Najlepsze osiągi zapewnia flagowy SUV Touareg R, którego układ hybrydowy składający się z jednostki benzynowej V6 o pojemności 3 litrów i silnika elektrycznego, osiąga moc systemową 462 KM. Dzięki temu ten luksusowy model Volkswagena przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,1 s.

golf e-hybrid

Najoszczędniejszy seryjny samochód na świecie to hybryda plug-in

W 2011 roku Volkswagen zaprezentował model XL1 o futurystycznej sylwetce nadwozia. Pod aerodynamiczną karoserią znajdował się układ hybrydowy plug-in, który składał się z wysokoprężnego silnika TDI o pojemności 0,8 litra połączonego z jednostką elektryczną. Pojazd wyposażono w akumulatoryOpens an external link  trakcyjne o pojemności 5,7 kWh. Masa całkowita pojazdu wynosiła z kolei 800 kg. To wszystko sprawiło, że model XL1 zużywał 0,9 l oleju napędowego na 100 km. Wynik ten zapewnił pojazdowi tytuł najoszczędniejszego seryjnego samochodu świata, który wyprodukowano w 250 egzemplarzach, z czego do sprzedaży trafiło ok. 200.

Najoszczędniejszy samochód świata

Budowa silników hybrydowych

W samochodach Volkswagena występują dwa rodzaje układów hybrydowych. Pierwszym z nich jest mHEV (mild Hybrid Electric Vehicle), czyli tzw. miękka hybryda, która składa się z mniejszego silnika elektrycznego i akumulatorów pozbawionych możliwości ładowania z gniazdka lub wallboxa. Z sieci elektrycznej można z kolei ładować hybrydy plug-in, których oficjalna nazwa to PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). Ponadto pojazdy tego typu wyposażone są w akumulatory trakcyjne o znacznej pojemności, co pozwala pokonać nawet kilkadziesiąt kilometrów na samej energii elektrycznej.

Budowa silników hybrydowych

mHEVmiękka hybryda

Podstawową wersją napędu hybrydowego w samochodach Volkswagena jest mHEVOpens an external link Technologia 48V, nazywana popularnie miękką hybrydą, składa się z trzech najważniejszych elementów:

-           silnik elektryczny o napięciu 48V,
-           przetwornik prądu DC/AC,
-           akumulator litowo-jonowy o napięciu 48V.

 

Silnik elektryczny połączony jest paskiem z kołem umieszczonym na wale korbowym jednostki spalinowej. Dzięki temu niewielka jednostka napędowa może wspierać silnik spalinowy np. podczas ruszania z miejsca lub wyprzedzania. Ponadto silnik elektryczny wykonany w technologii 48V pełni także funkcję rozrusznika i alternatora. Zastąpienie klasycznej prądnicy możliwe jest dzięki wykorzystaniu przetwornika prądu DC/AC, który pozwala na zasilanie samochodowej instalacji elektrycznej o napięciu 12V. Natomiast integracja rozrusznika z jednostką elektryczną wpływa na niemal niewyczuwalne uruchamianie silnika benzynowego np. podczas ruszania ze świateł.

Ładowanie podczas rekuperacji

Volkswageny z tzw. miękką hybrydą są wyposażone w niewielki akumulator, umieszczony zazwyczaj pod fotelem pasażera. Jego ładowanie następuje dzięki rekuperacji podczas toczenia się lub hamowania pojazdu. Generator odzyskuje wtedy energię kinetyczną i przekształca ją w energię elektryczną, która zasila akumulator o napięciu 48V. Wpływa to na niższe zużycie paliwa, które może sięgać nawet 0,4 l/100 km w porównaniu do wersji spalinowych o podobnych parametrach.

Warto też zauważyć, że miękkie hybrydy w przeciwieństwie do wersji plug-in nie mogą poruszać się jedynie z wykorzystaniem energii elektrycznej. Do przeniesienia napędu w modelach mHEV służy 7-biegowa przekładnia automatyczna DSG.

PHEV – hybryda plug-in

Technologia plug-in hybrid stosowana jest w wielu popularnych modelach Volkswagena, takich jak Tiguan, Passat, Arteon czy Touareg. Hybrydy PHEVOpens an external link składają się z turbodoładowanych silników benzynowych połączonych z jednostkami elektrycznymi o zróżnicowanej mocy. Touareg korzysta z widlastego sześciocylindrowego silnika spalinowego o pojemności skokowej trzech litrów. W pozostałych modelach wykorzystano  czterocylindrową jednostkę o pojemności 1,4 litra. Elementy układu hybrydowego współpracują ze sobą w celu płynnego rozwijania mocy i zapewnienia satysfakcjonujących osiągów. Hybrydowe modele Tiguan i Passat już niebawem zostaną zaprezentowane w nowych odsłonach, które będą korzystać z najnowocześniejszych rozwiązań napędowych.

Technologia plug-in hybrid

Nad wydajną pracą silnika hybrydowego czuwa sterownik zespołu napędowego, który dopasowuje stopień zaangażowania każdej z jednostek napędowych w zależności od sytuacji drogowej. Silnik elektryczny w zależności od modelu samochodu może stanowić jedyne źródło napędu nawet do prędkości 140 km/h. Gdy zespół akumulatorów jest naładowany, pojazdy ruszają z miejsca, korzystając tylko z napędu elektrycznego. Z kolei w przypadku rozładowania akumulatora trakcyjnego Volkswagena z napędem PHEV, za napędzanie samochodu odpowiada jednostka benzynowa. Dzięki temu hybrydowe modele zapewniają duży zasięg, a od decyzji kierowcy zależy wybór zasilania energią spalinową, elektryczną lub wydajne wykorzystanie dwóch rodzajów napędu.

Skrzynie biegów w Volkswagenach
z napędem hybrydowym

Wszystkie hybrydy PHEVOpens an external link Volkswagena wyposażone są tylko i wyłącznie w automatyczne skrzynie biegów. Przekładnia DSG o 6 przełożeniach spotykana jest w układach hybrydowych korzystających z silnika 1,4 TSI i słynie z szybkiej zmiany biegów. Pozwala to zachować niskie obciążenie układu hybrydowego podczas spokojnej jazdy z równą prędkością oraz dynamiczną redukcję przełożeń podczas przyspieszania np. w celu wyprzedzenia innego pojazdu. Z kolei w luksusowym modelu Touareg zastosowano 8-biegową przekładnię Tiptronic, która doskonale pasuje do dynamicznego i komfortowego charakteru flagowego SUV-a i pozwala wydajnie przenosić wysoki moment obrotowy o wartości 700 nm.

Ładowanie i pojemność baterii

Hybrydy PHEVOpens an external link  zapewniają możliwość ładowania akumulatorówOpens an external link trakcyjnych z sieci elektrycznej. Rozwiązanie to wpływa na znaczne zmniejszenie zużycia paliwa oraz ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Każdy Volkswagen w wersji hybrydowej plug-in może pracować wyłącznie w trybie elektrycznym, co pozwala bezemisyjnieOpens an external link pokonać nawet ponad 50 km.

Według danych GUS sprzed kilku lat, średni przebieg dzienny samochodu osobowego w Polsce wynosi 37 km, a wielu kierowców pokonuje jeszcze mniejsze dystanse za kierownicą swoich pojazdów. Wynika z tego, że wielu użytkowników hybrydowych Volkswagenów może z powodzeniem korzystać jedynie z energii elektrycznej do napędzania swoich samochodów podczas codziennej eksploatacji.

Volkswagen e-up

Samochód hybrydowy - zasięg

Zasięg samochodów hybrydowych w trybie elektrycznym zależy m.in. od pojemności elektrycznej akumulatora trakcyjnego, która może wynosić:

-           10,9 kWh w Tiguanie,
-           10,4 kWh w Passacie i Arteonie,
-           14,3 kWh w Touaregu.

Kolejnym czynnikiem wpływającym na zasięg hybryd plug-in jest zużycie energii elektrycznej w trakcie jazdy. Tiguan zużywa od 16,6 kWh do 17,8 kWh, co w połączeniu z nieco mniejszą pojemnością akumulatora zapewnia zasięg „na prądzie” wynoszący od 50 do 56 km. Największy w gamie modelowej Touareg zużywa 23,5 kWh energii elektrycznej na przejechanie 100 km. Dzięki akumulatorom trakcyjnym o znacznej pojemności, flagowy SUV może pokonać bezemisyjnieOpens an external link do 53 km według normy WLTP.

Zasięg hybryd plug-in VW

Napęd hybrydowy a czas ładowania

Czas ładowania akumulatorów trakcyjnych Volkswagenów z napędem hybrydowym plug-in zależy od ich pojemności, a także mocy dostarczanego źródła energii. Wszystkie hybrydy można ładować ze zwykłego gniazdka o mocy 2,3 kW. Proces ten trwa wtedy jednak najdłużej. Akumulator trakcyjny Tiguana zostanie naładowany ze zwykłego gniazdka w ok. 5,5 godziny. Znacznie szybszym sposobem na uzupełnienie energii elektrycznej w hybrydzie plug-in jest użycie stacji szybkiego ładowania lub zamontowanie w garażu wallboxaOpens an external link 

Czas ładowania napędu hybrydowego

To ostatnie urządzenie, w przypadku zasilania prądem trójfazowym, osiąga moc ładowania nawet 11 kW, co pozwala naładować akumulatoryOpens an external link większości hybryd VolkswagenOpens an external link  w czasie krótszym niż 60 minut. Warto zauważyć, że samochody z technologią plug-in podobnie jak miękkie hybrydy,  ładują się także podczas jazdy dzięki zaawansowanej rekuperacji.

Jak wygląda wallbox

Źródła:

https://www.porsche.com/stories/innovation/gamechanger-how-ferdinand-porsche-designed-first-hybrid-carOpens an external link

https://magazynauto.pl/wiadomosci/naped-hybrydowy-kto-byl-prekursorem-nie-litera-t-tylko-p,aid,2335Opens an external link

https://pl.wikipedia.org/wiki/Samoch%C3%B3d_hybrydowyOpens an external link

https://autokult.pl/moc-maksymalna-hybrydy-sumaryczna-czy-systemowa,6809108882487425aOpens an external link

https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/aktualnosci/2019/maj/nowy-golf-w-wersji-mhev-z-instalacja-elektryczna-o-napieciu-48v.html?campaign=V2PL0949&language=PL&adchan=seah&publisher=GADW&country=PL&adplt=pseac&cpid=16500181345&adpay=pd&gclid=CjwKCAjw29ymBhAKEiwAHJbJ8rmyv6MIt5cfSyiHJcKS8fgC9Tfg_ogVacfhiA3ARIYR2cfPrSOeIxoCeZkQAvD_BwE&gclsrc=aw.dsOpens an external link

https://www.auto-swiat.pl/uzywane/co-warto-kupic/sprawdzamy-uzywana-toyote-prius-ii-nie-taki-straszny-ten-prius/8w1508xOpens an external link

https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/magazine/technologia/hybrydy.htmlOpens an external link

https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/magazine/technologia/test-touareg-r-ehybrid.html#dane_techniczneOpens an external link

https://www.volkswagen.pl/pl/samochody-elektryczne-i-hybrydowe/samochody-hybrydowe.htmlOpens an external link

https://vw-press.pl/komunikat-prasowy,32685,od-golfa-ehybrid-do-touarega-r-%E2%80%93-volkswagen-oferuje-az-9-modeli-hybrydowych-t.html#komunikatOpens an external link

https://www.auto-swiat.pl/testy/testy-nowych-samochodow/volkswagen-xl1-pierwsza-jazda-na-polskich-drogach/nzv02jhOpens an external link

 

Może Cię również zainteresować:

Samochody hybrydowe
typu plug-in

Mity o samochodach elektrycznych

Samochody elektryczne a hybrydowe

Samochody elektryczne - perspektywy rozwoju rynku w Polsce

Ceny samochodów
hybrydowych plug-in

Wyprzedzić przyszłość: ID. Vizzion

Może Cię również zainteresować:

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Więcej informacji na temat WLTP na stronie: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska/wltp.html?

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie https://www.volkswagen.pl/pl/connected-car/lacznosc/we-connect.html? Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł. Materiał może prezentować elementy wyposażenia dodatkowego lub opcjonalnego