Samochody plug-in Volkswagen
Samochody hybrydowe

Samochody hybrydowe
typu plug-in

20.11.2023

Samochody hybrydowe typu plug-in obecne są na motoryzacyjnym rynku już od kilku lat. Technologia ta pozytywnie wpływa na poprawę ekonomii jazdy oraz niższą emisję gazów cieplarnianych. Samochody napędzane układem PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) można łatwo i niedrogo naładować nawet ze zwykłego gniazdka, a znaczna pojemność akumulatorów trakcyjnych pozwala pokonywać spore dystanse, korzystając tylko i wyłącznie z napędu elektrycznego Opens an external link

Obecność silnika spalinowego w pojazdach PHEV zapewnia duży zasięg, który można szybko zwiększyć podczas wizyty na stacji benzynowej. Sprawdź, czym jeszcze charakteryzują się hybrydy plug-in, a także, jakie różnice występują pomiędzy nimi a zwykłymi hybrydami oraz autami elektrycznymiOpens an external link

Czym charakteryzuje się hybryda plug-in?

Hybrydy plug-in w użyteczny sposób łączą cechy pojazdów spalinowych i elektrycznych. Do napędu samochodów PHEV używane są dwa silniki, które wspólnie tworzą zespół hybrydowy. Spalinowa jednostka napędowa gra tu zazwyczaj pierwsze skrzypce, a silnik elektryczny wspiera jej pracę. Przyjrzyjmy się teraz bardziej szczegółowo budowie wyżej wspomnianych silników.

Każdy z silników może też działać osobno, np. gdy kierowca przełączy pojazd w tryb elektryczny. Podobnie w przypadku wyładowania akumulatora trakcyjnego,  główną funkcję napędową może pełnić jedynie silnik spalinowy. Rozwiązania te wpływają na duży zasięg i uniwersalność aut z technologią PHEV, co sprawia, że są one wybierane coraz częściej wśród polskich kierowców jako oszczędne auta do miasta i nie tylko.

Hybrydy plug-in Volkswagen

Hybrydy plug-in wyposażone są w akumulatory trakcyjneOpens an external link, które często mają znaczną pojemność. Dzięki temu po naładowaniu układu baterii mogą one pokonywać znaczne dystanse, korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego.

Modele Volkswagena z układem napędowym PHEV są w stanie przejechać nawet do 50 km w trybie bezemisyjnymOpens an external link, co w wielu przypadkach stanowi wystarczający zasięg do codziennej eksploatacji. Zbliżające się niebawem premiery nowych generacji modeli Tiguan i Passat przyniosą najnowsze rozwiązania technologiczne, które z pewnością będą dotyczyć także wersji z układem napędowym eHybrid.

 

Hybryda plug-in - ładowanie

Ładowanie aut z napędem hybrydowym nie różni się od procesu wykonywanego w samochodach elektrycznych. Zazwyczaj z boku lub z przodu nadwozia umieszczona jest wtyczka, która kształtem nie odbiega od tej spotykanej w pełnych elektrykach. Następnie wystarczy jedynie skorzystać z kabla dostarczonego wraz z samochodem PHEV i podłączyć układ elektryczny do źródła zasilania.

Hybryda plug-inOpens an external link Volkswagena ładuje się także podczas jazdy. Gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, rozpoczyna się proces odzyskiwania energii kinetycznej, która dzięki rekuperacji przetwarzana jest na prąd zasilający zespół baterii trakcyjnych. Największa intensywność rekuperacji następuje podczas hamowania.

Hybryda plug-in ładowanie

Czas potrzebny na uzupełnienie energii elektrycznej w akumulatorze trakcyjnymOpens an external link zależy od jego pojemności oraz mocy źródła zasilania. Korzystając ze zwykłego gniazdka o mocy 2,3 kW, proces ten może trwać kilka godzin. Nieco szybciej można naładować hybrydę plug-in ze źródła prądu trójfazowego, które zapewnia moc 3,6 kW.

Znacznie wydajniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie ze stacji ładowania pojazdów elektrycznych lub montaż wallboxa Opens an external linkw swoim garażu. Rozwiązania te często pozwalają na pełne naładowanie akumulatorów w mniej niż godzinę. Warto zauważyć, że samochody hybrydowe typu plug-in zużywają znacznie mniej paliwa od podobnych modeli wyposażonych w klasyczne jednostki spalinowe.

Montaż wallboxa

Czym różnią się zwyczajne hybrydy od wersji plug-in?

Zwyczajne hybrydy HEV pozbawione są funkcji ładowania z zewnętrznych źródeł energii. Pojazdy tego typu trafiły na rynek na przełomie wieków, a znaczny wzrost popularności tych aut przypada na wczesne lata 2000. Klasyczny układ hybrydowy podobnie jak system plug-in składa się z połączenia silników spalinowych i elektrycznych. Zespół akumulatorów trakcyjnychOpens an external link ma zazwyczaj znacznie mniejszą pojemność w zwykłych hybrydach. Wynika to z możliwości ładowania baterii tylko i wyłącznie na skutek wspomnianego procesu rekuperacji, czyli odzyskiwania energii podczas toczenia się lub hamowania pojazdu.

Zasięg auta z napędem hybrydowym

Klasyczne samochody hybrydowe, podobnie jak bardziej zaawansowane technologicznie samochody PHEV, także oferują możliwość pokonywania pewnych odległości wyłącznie z wykorzystaniem energii elektrycznej. Zasięg oferowany przez zwyczajne auta hybrydowe jest zazwyczaj niewielki i ogranicza się do kilku kilometrów. Oznacza to, że klasyczne hybrydy mogą bezemisyjnieOpens an external link pokonywać niewielkie odległości. Ponadto kierowca, chociaż może przełączyć tryb jazdy elektrycznej, ma ograniczony wpływ na poziom naładowania baterii np. z powodu warunków drogowych lub ukształtowania terenu.

Zasięg auta z napędem hybrydowym

Wybierając hybrydę plug-in kierowca zyskuje większą dowolność w zakresie wyboru trybów jazdy. Dla przykładu odcinek prowadzący autostradą lub drogą ekspresową, może pokonać z użyciem napędu spalinowego. Z kolei podczas pozostałej trasy biegnącej drogami lokalnymi lub w ruchu miejskim, kierowca może włączyć napęd elektryczny i poruszać się w bezemisyjny (Link: https://www.volkswagen.pl/pl/samochody-elektryczne-i-hybrydowe/waytozero.html)   i cichy sposób. Rozwiązanie to pozwala znacznie ograniczyć zużycie paliwa dzięki efektywnemu wykorzystaniu energii elektrycznej zmagazynowanej w akumulatorze trakcyjnymOpens an external link

Hybryda plug-in tryby jazdy

Tryb jazdy układu hybrydowego można szybko i łatwo zmieniać za pomocą intuicyjnego interfejsu systemu multimedialnego, z którego słyną auta Volkswagena.

Jakie są trendy sprzedaży hybryd plug-in?

Wybór samochodu z technologią hybrydową plug-in to poważny krok w kierunku elektromobilności. Niskie zużycie i znacznie ograniczona emisja dwutlenku węgla stanowią argumenty, które przemawiają do coraz większej liczby kierowców. Wyniki badania przeprowadzonego przez InsightOut Lab i Volkswagena wskazują, że wśród osób, które planowały zakup nowego samochodu w 2022 roku, aż 15% respondentów zamierzało kupić hybrydy plug-in, co stanowiło drugą lokatę w zestawieniu. Na pozycji lidera znalazły się samochody z silnikami benzynowymi, które wskazało 32% badanych. Z kolei na trzecim miejscu uplasowały się auta z jednostkami na LPG, a dopiero na czwartym samochody z silnikami wysokoprężnymi.

Trendy sprzedaży hybryd plug-in

Rynek plug-in hybrid w Polsce

Ile hybryd plug-in  jeździ po polskich drogach? Według licznika elektromobilności publikowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) we współpracy z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), stale i dynamicznie rośnie liczba samochodów z napędem elektrycznymOpens an external link, do których zaliczają się auta w pełni elektryczne oraz hybrydy plug-in.

Licznik elektromobilności w Polsce

Dane z czerwca 2023 wskazują, że w Polsce zarejestrowanych było 39452 samochodów PHEV. Oznacza to wzrost o 4% w okresie od maja do czerwca 2023 r. Natomiast jeśli spojrzeć na dane od stycznia do czerwca 2023 r., liczba hybryd plug-in na polskich drogach wzrosła o 7556 sztuk. W analogicznym okresie roku 2022 w Polsce przybyło 5836 samochodów z napędem PHEV, co oznacza wzrost o ok. 30%.

Hybrydy plug-inOpens an external link przez długi czas dominowały na polskim rynku elektromobilności. Dla przykładu w grudniu 2021 r. w Polsce zarejestrowanych było 19206 samochodów PHEV, co stanowiło większą liczbę od pojazdów w pełni elektrycznych, których w tamtym czasie na polskich drogach było 18795 szt. Z kolei w lipcu 2022 r. przewaga hybryd plug-in nad autami elektrycznymi była jeszcze większa i wynosiła 25185 szt. wobec 23698 zarejestrowanych „elektryków”.

Liczebność samochodów PHEV w Polsce

Trend zaczął odwracać się w grudniu 2022 r., gdy samochody w pełni elektryczne wysunęły się na prowadzenie. Sytuacja wyglądała podobnie w pierwszym półroczu 2023 r. Spośród 80232 zarejestrowanych w Polsce samochodów o napędzie elektrycznym 40780 szt. stanowiły auta elektryczne, a 39452 hybrydy plug-in.

Samochody hybrydowe plug-in a pojazdy elektryczne – jakie są kluczowe różnice?

Różnice pomiędzy samochodami elektrycznymi a hybrydami plug-in na pierwszy rzut oka mogą wydawać się niewielkie. W końcu oba rodzaje pojazdów poruszają się z wykorzystaniem energii elektrycznej. W przypadku pojazdów PHEV jest to tylko jedna możliwość, co stanowi istotną różnicę w porównaniu do samochodów jeżdżących jedynie na prąd. Sprawdź, co jeszcze odróżnia oba rodzaje napędów.

Samochody hybrydowe plug-in a pojazdy elektryczne

Konstrukcja układu napędowego i nadwozia

Hybryda plug-inOpens an external link wykorzystuje moc generowaną przez układ napędowy składający się z silnika spalinowego i jednej lub więcej jednostek elektrycznych. Zespół sterujący pracą układu rozdziela obciążenie dwóch źródeł napędu, w zależności od czynników takich jak: styl i prędkość jazdy czy stopień naładowania akumulatorów trakcyjnych. W przypadku aut elektrycznych cała wytwarzana moc pochodzi z jednego lub większej liczby silników napędzanych energią elektryczną. Tym, co łączy oba rodzaje układów napędowych, jest zastosowanie automatycznych skrzyń biegów, choć konstrukcja tych podzespołów znacznie się różni w zależności od typu silnika.

Elementy elektrycznego układu napędowego mają znacznie mniejsze rozmiary od tych stosowanych w jednostkach spalinowych. Dzięki temu wnętrza samochodów elektrycznych często oferują większą przestronność i brak przetłoczeń w płycie podłogowej, które są charakterystyczne dla samochodów spalinowych, m.in. z uwagi na skrzynię biegów czy układ przeniesienia napędu.

Jak jest zbudowana hybryda plug-in

Samochody elektryczne mają niżej położony środek ciężkości, ponieważ silnik i zespół akumulatorów znajdują się blisko nawierzchni, co wpływa pozytywnie na właściwości jezdne. Warto zwrócić uwagę, że elektryki korzystają ze znacznie większych i cięższych baterii od samochodów hybrydowych plug-in. Sprawia to, że masa aut elektrycznych jest zazwyczaj większa niż w przypadku większości modeli aut PHEV.

Zasięg i sieć stacji ładowania

Hybrydy plug-inOpens an external link bywają nazywane pomostem pomiędzy teraźniejszością a przyszłością. Znaczna grupa polskich kierowców korzystających obecnie z samochodów spalinowych nie jest jeszcze gotowa na podjęcie decyzji o zakupie aut z napędem w pełni elektrycznym, mimo że zasięg oferowany przez pojazdy tego typu w coraz mniejszym stopniu odbiega od wartości osiąganych przez auta z napędem konwencjonalnym.

Sieć stacji ładowania

Hybrydy plug-in nie zapewniają tak dużego zasięgu bezemisyjnegoOpens an external link, jak auta w pełni elektryczne. Jednak biorąc pod uwagę badanie PSPA z 2020 r., aż 62% polskich kierowców pokonuje dziennie samochodem dystans mniejszy niż 30 km. Oznacza to, że średni zasięg elektryczny samochodów PHEV Volkswagena wynoszący około 50 km okazuje się w zupełności wystarczający do codziennej eksploatacji. Rozwój infrastruktury przeznaczonej do ładowania pojazdów elektrycznych jest mocno zróżnicowany w poszczególnych krajach europejskich. Według danych niemieckiego dziennika “Die Welt” ponad 60% ogólnodostępnych ładowarekOpens an external link  znajduje się na terenie Niemiec, Francji i Holandii.

Zasięg elektryczny samochodów PHEV Volkswagena

W Polsce stacje ładowania występują aktualnie głównie w miastach i przy najważniejszych drogach, dlatego wciąż istnieją miejsca, w których po prostu brakuje ładowarek do aut elektrycznych.

Warto zauważyć też, że użytkownicy samochodów napędzanych energią elektryczną mogą liczyć na wiele udogodnień, takich jak: dopłaty do zakupu pojazdu, darmowe parkowanie w miejskich strefach płatnego postoju czy jazda po buspasach.

Przepisy uchwalone przez Unię Europejską w 2023 r. nakładają na państwa członkowskie obowiązek stworzenia sieci ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych w odległości nie większej niż co 60 km lub 60 km od siebie do 2026 r. Dopóki to nie nastąpi hybrydy plug-in będą wygodniejsze w codziennej eksploatacji, zwłaszcza podczas dalszych podróży lub w przypadku zamieszkiwania w miejscu, gdzie ilość ładowarek jest niewielka.

Stacje ładowania - przepisy unijne

Może Cię również zainteresować:

Silnik hybrydowy na widelcu

Mity o samochodach elektrycznych

Samochody elektryczne a hybrydowe

Samochody elektryczne - perspektywy rozwoju rynku w Polsce

Ceny samochodów
hybrydowych plug-in

Wyprzedzić przyszłość: ID. Vizzion

Może Cię również zainteresować:

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Więcej informacji na temat WLTP na stronie: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska/wltp.html?

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie https://www.volkswagen.pl/pl/connected-car/lacznosc/we-connect.html? Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł. Materiał może prezentować elementy wyposażenia dodatkowego lub opcjonalnego