Zwickau – miasto samochodów. Od Horcha do aut elektrycznych

Zwickau jest kolebką przemysłu motoryzacyjnego Saksonii, samochody produkuje się tu już od 115 lat. Teraz Volkswagen rozpoczyna produkcję elektrycznego ID.3 otwierając nowy rozdział w historii fabryki.

W lipcu 1999 roku świętowano w Saksonii wyprodukowanie milionowego Volkswagena
W lipcu 1999 roku świętowano w Saksonii wyprodukowanie milionowego Volkswagena

Miasto narodzin marki Horch, potem produkcji Trabanta, a teraz miejsce, w którym z taśm będą zjeżdżać nowoczesne auta elektryczne – w ciągu 115 lat Zwickau odgrywało wielką rolę w historii niemieckiej motoryzacji. Od 29 lat tę historię kształtuje także Volkswagen dając impulsy do rozwoju innowacyjnych technologii w całym regionie.

Wyprodukowanie pierwszego w NRD Volkswagena Polo
Wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę fabryki samochodów przez ówczesnego kanclerza Niemiec dr Helmuta Kohla, 26 września 1990 roku

Wyprodukowanie pierwszego w NRD Volkswagena Polo w hali montażowej kombinatu IFA w maju 1990 roku i położenie 26 września 1990 roku kamienia węgielnego pod budowę fabryki w wówczas odrębnej miejscowości Mosel na północ od Zwickau otworzyło nowy rozdział w długiej historii przemysłu samochodowego w tym mieście. Zaczęła się ona 10 maja 1904 roku.

August Horch, twórca przemysłu samochodowego w Saksonii

Właśnie tego dnia niemiecki inżynier budowy maszyn, August Horch, przeniósł do Zwickau swoje przedsiębiorstwo A. Horch Cie. Założył je w 1899 roku w Kolonii Ehrenfeld, a od 1902 roku prowadził w Reichenbach w Vogtland. Dzięki wpisanemu do rejestru handlowego w Zwickau przedsiębiorstwu A. Horch & Cie. Motorwagenwerke AG August Horch stał się ojcem założycielem przemysłu motoryzacyjnego w Saksonii. Już w 1900 roku ten pionier budowy samochodów skonstruował automobil wyposażony w silnik bezuderzeniowy (silnik, który siłę napędową przenosi na wał napędowy i na koła równomiernie, a nie uderzeniowo), a w 1903 roku zaprezentował pierwszy niemiecki samochód z silnikiem czterocylindrowym.

August Horch, twórca przemysłu samochodowego w Saksonii
August Horch, twórca przemysłu samochodowego w Saksonii

Nazwisko Horch kojarzy się nie tylko z wysoką jakością, luksusem i zaawansowaniem technicznym samochodów tej marki. Po wycofaniu się z firmy w 1909 r. jeszcze w tym samym roku August Horch utworzył Audi Automobilwerke GmbH i w 1910 wyprodukował w Zwickau pierwsze Audi. W 1932 marki Horch, Wanderer i DKW połączyły się tworząc wspólne przedsiębiorstwo Auto Union AG, w 1949 zostało ono w Ingolstadt powołane ponownie do życia jako Auto Union GmbH, w 1969 roku nastąpiła fuzja z NSU Motorenwerke AG, a w 1985 roku powstało Audi AG – firma osiągnęła pozycję wiodącego na świecie producenta samochodów premium. Od 1965 roku Audi należy do koncernu Volkswagen.

Od Trabanta do Polo i Golfa

Zakładając 12 grudnia 1990 roku przedsiębiorstwo Volkswagen Sachsen GmbH Volkswagen kontynuował długą tradycję produkcji samochodów w Zwickau. W budowę nowej fabryki, w której miał powstawać Golf, zainwestował początkowo cztery miliardy marek.

1990 rok: w wybudowanych w Mosel nowych halach montażowych ówczesnych zakładów Sachsenring razem z Trabantem…
1990 rok: w wybudowanych w Mosel nowych halach montażowych ówczesnych zakładów Sachsenring razem z Trabantem…
…z taśmy zjechał pierwszy zmontowany w Mosel Volkswagen Polo
…z taśmy zjechał pierwszy zmontowany w Mosel Volkswagen Polo
Styczeń 1991 r.: przygotowanie technicznych warunków montażowych do seryjnej produkcji Golfa
Styczeń 1991 r.: przygotowanie technicznych warunków montażowych do seryjnej produkcji Golfa

Już wcześniej w NRD następowało przejście od masowej produkcji Trabanta, którego w VEB Sachsenring Automobilwerke wytwarzano od 1957 roku, do nowoczesnych aut wyposażonych w katalizatory. 22 grudnia 1989 roku koncern Volkswagen razem z kombinatem IFA PKW z NRD założyły przedsiębiorstwo Volkswagen IFA-PKW GmbH. Później w nowym zakładzie Sachsenring kombinatu IFA PKW w Mosel od 21 maja 1990 roku do sierpnia 1990 równolegle z taśm zjeżdżały Trabant i Polo. Ostatni Trabant wyprodukowany w tym zakładzie miał kolor niebieski i silnik VW Polo pod maską, z kolei pierwsze Polo z Saksonii było białe, miało nadwozie typu hatchback i 55-konny silnik. Do 12 września 1991 roku wyprodukowano w Mosel łącznie 17.978 egzemplarzy VW Polo.

Rozpoczęcie przez Volkswagena produkcji Golfa w halach montażowych budowanej jeszcze wtedy fabryki w Mosel nastąpiło 15 lutego 1991 roku. Już w październiku 1991 roku liczba aut przekroczyła 20 tysięcy, a we wrześniu 1992 roku było ich 100 tysięcy.

15 lutego 1991 r.: produkcja pierwszego Golfa w fabryce w Mosel
15 lutego 1991 r.: produkcja pierwszego Golfa w fabryce w Mosel
Dwa lata później, 23 lipca 1992 roku, w Zwickau powstaje pierwszy Golf trzeciej generacji
Dwa lata później, 23 lipca 1992 roku, w Zwickau powstaje pierwszy Golf trzeciej generacji
Sierpień 1994 r: z taśm zjeżdża 250-tysięczny samochód wyprodukowany w Saksonii
Sierpień 1994 r: z taśm zjeżdża 250-tysięczny samochód wyprodukowany w Saksonii

Innowacje i ochrona środowiska

Volkswagen przykładał wówczas dużą wagę do inwestycji w infrastrukturę oraz do działań na rzecz ochrony środowiska w regionach, w których znajdowały się fabryki. W listopadzie 1991 roku na terenie zakładu w Mosel Volkswagen otworzył kotłownię działającą w oparciu o gaz ziemny. W lecie 1992 roku powstało centrum utylizacji ścieków. Kolejną odpowiedzią na coraz większe wyzwania w zakresie ochrony środowiska był Golf Ecomatic. We wrześniu 1993 roku uruchomiono w Mosel, jako jedynej fabryce, seryjną produkcję tego modelu. Jego silnik odłączał się automatycznie jeśli kierowca nie naciskał na pedał gazu lub gdy samochód stał i załączał się ponownie bez używania sprzęgła poprzez dodanie gazu w czasie jazdy lub poprzez załączenie biegu i dodanie gazu jeśli samochód stał. Dzięki zainstalowaniu nowoczesnych systemów odzyskiwania ciepła Volkswagen zwiększył jednocześnie w swojej fabryce wydajność energetyczną.

Październik 1995 r.: fabryka wystąpiła o europejski certyfikat ekologiczny zgodny z normą EU. Przyznano go w 1996 roku
Październik 1995 r.: fabryka wystąpiła o europejski certyfikat ekologiczny zgodny z normą EU. Przyznano go w 1996 roku

W lutym 1994 roku premierę miał Golf CitySTROMer. Był to pierwszy Golf z napędem wyłącznie elektrycznym – produkowano go w latach 90. tylko w tej fabryce. Jako dowód uznania za to zaangażowanie zakładowi przyznano w 1996 roku europejski certyfikat ochrony środowiska.

Volkswagen podniósł fabrykę w Mosel do rangi jednego z najnowocześniejszych zakładów produkcji samochodów również za sprawą regularnego rozwoju i wdrażania nowoczesnych technologii, np. koncepcji „tarczy obrotowej”. Dzięki niej stosując nowe urządzenia współpracujące ze sobą pod względem technicznym, można było w krótkim czasie przestawiać produkcję z jednego modelu na inny. Od 1996 roku umożliwiło to podjęcie równolegle elastycznej produkcji dwóch różnych aut osobowych – Golfa i Passata. Bardzo nowoczesny był system transportowy w postaci podwieszanej linii zasilanej elektrycznie, która przez całą halę, na odległość 1.240 m, przenosiła nadwozia i całe samochody.

Marzec 1996 r.: trwa montaż urządzeń do produkcji karoserii VW Passata
Marzec 1996 r.: trwa montaż urządzeń do produkcji karoserii VW Passata

Dzięki wprowadzeniu modułowej produkcji samochodów w fabryce w Mosel Volkswagen okazał się również pionierem innowacyjności. Złożone podzespoły montowano jeszcze u kooperantów, tam poddawano je kontroli, a następnie, z pominięciem magazynów, dostarczano do zakładu. W 1998 roku Volkswagen Sachsen GmbH został za tę współpracę z dostawcami odznaczony Niemiecką Nagrodą Logistyczną.

Fabryka samochodów w Mosel bije kolejne rekordy

Sukces fabryki w Mosel można też mierzyć jej kolejnymi rekordami produkcyjnymi. Moce zakładu zostały po raz pierwszy wykorzystane w pełni w 1998 roku; świętowano wtedy również wyprodukowanie 250-tysięcznego modelu Volkswagena.

Autem tym był Golf czwartej generacji wyposażony w silnik TDI o mocy 110 KM, w wersji z kierownicą po prawej stronie, przeznaczony dla odbiorcy w Anglii. Saksońska fabryka Volkswagena stała się przedsiębiorstwem o największych przychodach ze sprzedaży w nowych krajach związkowych RFN. 9 lipca 1999 r. z jej taśm zjechał milionowy Volkswagen wyprodukowany w Saksonii, z kolei w 2003 roku pierwszym pojedynczym modelem Volkswagena, którego wyprodukowano w liczbie miliona sztuk został Passat. W lutym 2005 roku dołączył do niego milionowy Golf.

Grudzień 1996 r.: pożegnanie Golfa III
Grudzień 1996 r.: pożegnanie Golfa III
W lipcu 1999 roku obchodzono uroczyście wyprodukowanie w Saksonii milionowego modelu Volkswagena
W lipcu 1999 roku obchodzono uroczyście wyprodukowanie w Saksonii milionowego modelu Volkswagena

Podejmując produkcję nadwozi Phaetona (do 2016 roku) i karoserii dla Bentleya, koncern od grudnia 2001 roku zwiększył w Zwickau swoje portfolio o dwa luksusowe produkty. Od 2017 roku powstają tutaj również nadwozia Lamborghini Urusa. Każdego dnia 7.700 pracowników wytwarza 1.350 kompletnych nadwozi do samochodów marek Bentley, Lamborghini i Volkswagen.

Do zakładu w Zwickau należą ponadto centrum obsługi klientów i centrum serwisowe, a także fabryka w St. Egidien. Wytwarza się tam pojazdy specjalne oraz podzespoły do samochodów zasilanych gazem ziemnym.

W latach 2001-2016 w Zwickau produkowano karoserie Phaetona
W latach 2001-2016 w Zwickau produkowano karoserie Phaetona
Od 2001 roku wytwarza się również nadwozia modeli Bentleya, w 2016 r. ruszyła produkcja karoserii do Bentleya Bentaygi
Od 2001 roku wytwarza się również nadwozia modeli Bentleya, w 2016 r. ruszyła produkcja karoserii do Bentleya Bentaygi
Od 2017 roku w Zwickau produkuje się nadwozia do Lamborghini Urusa
Od 2017 roku w Zwickau produkuje się nadwozia do Lamborghini Urusa

Ważne miejsce na mapie elektromobilności

Ważnym celem koncernu Volkswagen w odniesieniu do fabryki w Zwickau na najbliższe lata jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla i przygotowanie zakładu do epoki elektrycznej mobilności. Już pod koniec 2013 roku w zakładzie w Zwickau podłączono nowo wybudowany blok energetyczny, dzięki któremu będzie można zmniejszyć emisję CO2 o 23.000 ton rocznie. W 2014 roku uruchomiono urządzenia fotowoltaiczne, które wytwarzają rocznie około 90.000 kW energii elektrycznej i są podłączone bezpośrednio do instalacji zasilającej linie montażowe. Dzięki temu każdego roku do atmosfery trafi o 80 ton dwutlenku węgla mniej. W 2015 roku – równo 25 lat po tym, gdy z taśmy produkcyjnej w Zwickau zjechał pierwszy Volkswagen wyprodukowany w Saksonii – otwarto tu park energetyczny ze stacją zasilania aut w energię elektryczną. Do jej produkcji wykorzystuje się siłę wiatru oraz urządzenia fotowoltaiczne. W 2018 roku Volkswagen Sachsen GmbH ponownie podpisał wspólne zobowiązanie do ochrony środowiska i zobowiązał się do ochrony zasobów naturalnych.

ID.3

Trwa produkcja przedseryjna, a w listopadzie 2019 roku rozpocznie się produkcja seryjna Volkswagena ID.3. Do 2020 roku fabryka w Zwickau zostanie rozbudowana i stanie się największym centrum elektromobilności w Europie

Od początku 2018 roku Volkswagen stopniowo przestawia fabrykę w Zwickau z produkcji wyłącznie silników spalinowych na produkcję tylko jednostek elektrycznych. Przebudowa ma się zakończyć do końca 2020 roku. Dział produkcji karoserii oraz lakiernia już w dużym stopniu pracują na potrzeby ID.3. W całości powstała też jedna z dwóch linii montażu końcowego – to na niej od listopada będzie produkowany ID.3. Na terenie fabryki powstaje 12 nowych budynków, rozbudowywane są również istniejące hale. Sam dział pras jest powiększany i przygotowywany na nowe czasy kosztem 75 milionów euro. Dzięki temu zakład w Zwickau będzie mógł od 2021 roku wytwarzać na miejscu wszystkie najważniejsze elementy karoserii do aut powstających na platformie MEB.

Druga linia montażowa w Zwickau zostanie zaadaptowana do nowej produkcji w lecie 2020 roku i zacznie pracować jeszcze w tym samym roku. Po zakończeniu przebudowy w Zwickau, od 2021 roku produkowanych będzie tu sześć modeli na bazie platformy MEB należących do trzech marek koncernu. Zdolność produkcyjna wzrośnie z 300.000 do 330.000 aut rocznie. Zwickau stanie się przez to największą i najwydajniejszą fabryką samochodów elektrycznych w Europie. Łącznie Volkswagen wyda na jej transformację 1,2 miliarda euro. Około 800 milionów euro już zainwestował.

ID.3

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł.