Zakup nowego samochodu
Finansowanie i ubezpieczenia

Ile będzie wart twój samochód?

13.12.2023

Zakup nowego auta często stanowi spełnienie motoryzacyjnych marzeń. Jednak zanim skonfigurujesz i zamówisz nowy samochódOpens an external link lub wybierzesz gotowy egzemplarz z oferty dealera, sprawdź, ile wybrany pojazd straci na wartości po kilku latach eksploatacji. Dzięki temu unikniesz przykrej niespodzianki podczas sprzedaży auta. Wyjaśniamy też, czym jest wartość rezydualna samochodu i w jaki sposób jest wyliczana prognozowana wartość pojazdu.

Jak samochody tracą na wartości?

Nowe samochody najczęściej tracą na wartości w momencie rozpoczęcia ich eksploatacji. Poza nielicznymi przypadkami trudno oczekiwać, aby klient był skłonny zapłacić więcej za pojazd, który po wyjechaniu z salonu pokonał już pewnie przebieg, skoro w niższej cenie może nabyć fabrycznie nowe autoOpens an external link. Wyjątkiem są rzadkie modele aut, zazwyczaj sportowych lub luksusowych, które po zakupie mogą zyskiwać na wartości. Wynika to np. z długiego okresu oczekiwania lub braku możliwości zamówienia nowego pojazdu. W zdecydowanej większości przypadków wartość aut maleje wraz z upływem czasu i innych czynników eksploatacyjnych.

Utrata wartości samochodu

Podstawowe czynniki wpływające na utratę wartości samochodu to:

·       Marka i model pojazdu – modele samochodów cieszące się wśród kierowców dobrymi opiniami w kwestiach m.in. bezawaryjności, ekonomii jazdy, ergonomii czy komfortu mogą znacznie mniej tracić na wartości. Istotne jest także postrzeganie marki samochodu przez użytkowników.

·       Rok produkcji – na polskim rynku jednym z najważniejszych czynników wpływających na utratę wartości jest rok produkcji pojazdu. Oznacza to, że nowy samochód z rocznika 2022, którego eksploatacja rozpoczęła się w kolejnym roku, będzie miał zazwyczaj mniejszą wartość od nowego pojazdu wyprodukowanego w 2023 r. Kluczowy wpływ na cenę sprzedaży używanego auta ma długość jego użytkowania. Spadek wartości auta na przestrzeni lat może być większy, gdy w tym czasie zaprezentowano nową generację lub facelifting modelu.

·       Przebieg – kolejny istotny czynnik wpływający na wartość pojazdu. Zazwyczaj niższe przebiegi pokonują auta użytkowane prywatnie niż np. firmowe pojazdy flotowe. Znaczny przebieg może mieć niebagatelny wpływ na utratę wartości. Przykładowo 3-letni samochód, który pokonał 160 tys. km, będzie zazwyczaj tańszy od identycznego pojazdu 4-letniego z przebiegiem o połowę niższym.

·       Rodzaj silnika – według danych firmy EurotaxGlass’s z czerwca 2023 r. najmniejszą utratą wartości na europejskim rynku charakteryzują się hybrydy oraz auta z silnikami benzynowymi. Z niższą ceną sprzedaży po kilku latach eksploatacji muszą z kolei liczyć się posiadacze aut z wysokoprężnymi jednostkami napędowymi.

·       Wersja nadwoziaSUV-yOpens an external link i crossovery stanowią obecnie niemal połowę nowych samochodów osobowych sprzedawanych w Europie. Wpływa to na wyższą wartość pojazdów tego typu podczas sprzedaży po kilkuletnim użytkowaniu. Jednym z najchętniej kupowanych samochodów na Starym Kontynencie w 2022 r. był miejski, kompaktowy SUV Volkswagen T-RocOpens an external link.

·       Historia serwisowa – osoby kupujące samochody z drugiej ręki, są skłonne zapłacić wyższą cenę za pojazdy, które były serwisowane w ASO. Korzystanie z autoryzowanych serwisów może zauważalnie podnieść wartość auta podczas sprzedaży. Wartym uwagi rozwiązaniem jest zakup pakietów serwisowych, które zapewniają nie tylko wysoką jakość usług, lecz także pozwalają korzystniej sprzedać pojazd.

·       Historia szkód – wystąpienie podczas eksploatacji zdarzeń, takich jak drobne szkody parkingowe, stłuczki czy poważniejsze kolizje mogą mieć znaczny wpływ na utratę wartości samochodu. Niewielkie zarysowanie karoserii, które zostało usunięte w profesjonalny sposób, nie wpływa w dużym stopniu na cenę sprzedaży używanego auta. Jeśli jednak pojazd wymagał zaawansowanej naprawy blacharsko-lakierniczej, to jego wartość zazwyczaj znacznie maleje w porównaniu do identycznych egzemplarzy z bezwypadkową historią.

Przyczyny utraty wartości samochodu

Ile może wynosić utrata wartości auta?

Według danych, które zostały opublikowane przez firmę carVertical specjalizującą się w badaniu historii pojazdów, w pierwszym roku eksploatacji większość samochodów traci od 20 do 30% początkowej wartości. Natomiast 5-letnia eksploatacja auta wiąże się utratą nawet 60-70% kwoty, którą zapłacono za nowy samochód. Badanie wykonano na podstawie analizy 72 mln jednostek danych pochodzących z rynku europejskiego, USA i Australii z lat 2019-2022.

Badanie dotyczące polskiego rynku motoryzacyjnego opublikował w lipcu 2020 r. tygodnik motoryzacyjny Auto Świat. Według uzyskanych wyników średnia utrata wartości 3-letniego samochodu wynosiła zazwyczaj od 40 do 50%. Oznacza to, że największa dynamika spadku wartości pojazdu ma miejsce podczas pierwszych 3 lat eksploatacji nowego autaOpens an external link, a następnie proces ten postępuje już wolniej.

Marka samochodu

Sytuacja na świecie - wpływ na rynek motoryzacyjny

W ubiegłych latach miało miejsce wiele bezprecedensowych wydarzeń, które poważnie zaburzyły sprzedaż samochodów w Polsce, Europie i na całym świecie. Mowa tu o kryzysie na rynku półprzewodników, zakłóceniach w globalnych łańcuchach dostaw z powodu pandemii oraz o wojny w Ukrainie. Wydarzenia te miały niebagatelny wpływ na gospodarkę, w tym także na zachwianie poziomów podaży i popytu w branży motoryzacyjnej. W latach 2020-2022 dochodziło do rynkowych anomalii, na co wskazują m.in. dane opublikowane przez portal autobaza.pl, wg których Volkswagen Golf  VIIOpens an external link z rocznika 2014 z przebiegiem ok. 200 tys. km w maju 2020 r. kosztował średnio ok. 26,2 tys. zł. Natomiast po dwuletniej eksploatacji wartość auta w maju 2023 r. wzrosła o 300 zł i wynosiła ok. 26500 zł! Tego typu zdarzenia należy jednak zaliczyć do jednostkowych przypadków, bo niemal każdy model samochodu wraz z upływem czasu traci na wartości.

Średnia utrata wartości auta

Jakie samochody tracą najwięcej na wartości?

Sprzedaż auta po kilkuletniej eksploatacji w niektórych przypadkach może stanowić przykrą niespodziankę. Z największą utratą wartości muszą liczyć się właściciele luksusowych limuzyn. 3-letnia eksploatacja tego typu pojazdów często skutkuje utratą nawet 50% ceny zakupu nowego auta. Biorąc pod uwagę, że wartość początkowa limuzyn z górnej półki nierzadko przekracza 500 tys. zł, właściciele aut tego typu mogą w ciągu 3 lat stracić nawet ponad 250 tys. zł. Nieco lepiej sytuacja wygląda w segmencie E, czyli w klasie wyższej średniej. Za przykład może służyć Volkswagen ArteonOpens an external link, który po 3 latach eksploatacji traci na wartości ok. 40%. Z kolei ten sam model po 4. latach użytkowania według danych ADAC nadal warty będzie ok. 51,1% wartości początkowej.

Arteon

Wśród modeli samochodów z niższych klas z większą utratą wartości powinni liczyć się właściciele sedanów i 3-drzwiowych kompaktów. Świadczy to m.in. o tym, że osoby kupujące auta z drugie ręki cenią walory praktyczne, które oferuje np. wersja nadwozia kombi. Niższe ceny sprzedaży notują zazwyczaj samochody z silnikami wysokoprężnymi w porównaniu do tych samych modeli wyposażonych w benzynowe lub hybrydowe jednostki napędowe.

Które auta tracą na wartości najmniej?

Samochodami, które obecnie najmniej tracą na wartości, są wszelkiego rodzaju SUV-y. Miejskie crossoveryOpens an external link to jeden z najdynamiczniej rozwijających się segmentów na terenie Polski i całej Europy. Wysoka popularność tego typu samochodów wpływa na wysoką wartość po kilkuletniej eksploatacji. Największym zaufaniem kierowcy darzą modele pochodzące od niemieckich producentów. Widać to szczególnie wyraźnie na przykładzie Volkswagena T-Roc, który należy do najchętniej kupowanych nowych samochodów w Europie. Po upływie 3 lat od zakupu, miejski kompaktowy SUV traci jedynie 34,6% ceny zakupu. Znacznie większa utrata wartości zauważalna jest w przypadku francuskich i włoskich marek samochodowych.

T-Roc

Średniej wielkości SUV-y to kolejny segment, w którym popularność idzie w parze z wysoką wartością nawet po upływie kilku lat. Rodzinny Volkswagen TiguanOpens an external link po 3-letniej eksploatacji może zostać sprzedany w cenie niższej o ok. 34,5% od kwoty, za którą kupiono samochód w salonie. Z kolei luksusowe SUV-y charakteryzują się nieco większą utratą wartości, co widać w przypadku Volkswagena TouaregOpens an external link. 3-letnie egzemplarze tego modelu kosztują zazwyczaj o 39% mniej niż w momencie zakupu. Warto zauważyć, że nadal jest to znacznie mniejsza utrata wartości od tej zauważalnej np. w segmencie luksusowych limuzyn.

Tiguan

Samochody elektryczne i minivany

Jak wygląda utrata wartości samochodów elektrycznych i rodzinnych minivanówOpens an external link marki Volkswagen? Sięgnijmy po dane niemieckiego automobilklubu ADAC, który corocznie we współpracy z redakcją Auto Bild prezentuje zestawienie aut najmniej tracących na wartości podczas 4-letniej eksploatacji. W najnowszej edycji badania wartości używanych samochodów wśród pojazdów elektrycznych, pierwsze miejsce zajął Volkswagen ID.4 PROOpens an external link. Wspomniany model po 4. latach użytkowania nadal osiągał cenę sprzedaży wynoszącą 67,7% wartości początkowej. Model zajął 1. miejsce w klasie elektryków o cenie zakupu do 40 tys. euro. Natomiast w segmencie minivanów Volkswagen Multivan T7 zajął drugą lokatę. Średnia wartość tego modelu po 4-letniej eksploatacji wynosiła aż 62,9% ceny początkowej.

ID.4 Pro

Czym jest wartość rezydualna pojazdu?

Wartość rezydualna to spodziewana wartość samochodu po upływie pewnego okresu. Parametr ten określany jest najczęściej w przypadku leasingu lub wynajmu długoterminowegoOpens an external link aut. Dzięki temu możliwe jest precyzyjne wyliczenie miesięcznych należności wynikających z rat wybranej formy finansowania oraz wartość wykupu końcowego pojazdu. Pojęcie wartość rezydualna wywodzi się od angielskiego terminu residual value.

Wartość rezydualna pojazdu

Wartość rezydualna – jak ją liczyć?

Wyliczenie wartości rezydualnej to złożony proces, który w pewnym stopniu jest zbliżony do obliczania spadku cen samochodów wraz z ich użytkowaniem. W celu prognozowania ceny sprzedaży pojazdu po kilkuletniej eksploatacji brane są pod uwagę podobne czynniki jak w przypadku określania utraty wartości auta. Należą do nich:

Wyliczenie wartości rezydualnej

Czy taki parametr jak wartość rezydualna można wyliczyć samodzielnie? To trudne zadanie, ponieważ wymaga wzięcia pod uwagę nie tylko parametrów dotyczących samego auta, lecz także sytuacji rynkowej w wybranym kraju czy regionie. Większość osób nie posiada dostępu do tego typu danych, dlatego ich wyliczenia mogą być obarczone dużym błędem.

Badanie wartości rezydualnej – kto się tym zajmuje?

Na polskim rynku dominują dwie firmy oferujące określanie wartości rezydualnej pojazdów:

  • Info-Ekspert – polskie przedsiębiorstwo zajmujące się analizą cen samochodów od 1992 r.
  • EurotaxGlass’s – międzynarodowa spółka z długoletnią tradycją, która od 2015 r. należy do Autovista Group.

Z usług powyższych firm korzystają m.in. instytucje finansowe, ubezpieczalnie, a nawet organy państwowe, takie jak urzędy celne i skarbowe. Dostęp do zasobów obu firm dostępny jest jedynie dla klientów biznesowychOpens an external link i wymaga rejestracji oraz wniesienia opłaty.

Analiza cen samochodów

Wartość rezydualna a zarządzanie flotą

Precyzyjne określenie wartości rezydualnej jest niezbędne do przygotowania oferty finansowania samochodu. Parametr ten jest także niezwykle istotny dla osób i firm kupujących nowe pojazdy. Dzięki prognozowaniu wartości rezydualnej auta, po upływie 2, 3 czy 5 lat eksploatacji pojazdu, jego właściciel może znacznie łatwiej zaplanować koszty związane z wymianą auta na nowe. Korzystanie z tego typu informacji jest przydatne nie tylko dla osób prywatnych posiadających jedno lub kilka aut, lecz także dla menedżerów firmowych flot samochodówOpens an external link, którzy często zarządzają nawet setkami pojazdów.

Określenie wartości rezydualnej samochodu

Sprawdź dostępne od ręki

Może Cię również zainteresować:

Ubezpieczamy samochód – dobre praktyki

Samochód dostępny od ręki czy własna konfiguracja?

Finansowanie auta – dobre praktyki

Wybieramy samochód do firmy

Jak wybrać wystarczająco dobry samochód?

Bezpieczeństwo samochodów elektrycznych

Może Cię również zainteresować:

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Więcej informacji na temat WLTP na stronie: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska/wltp.html?

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie https://www.volkswagen.pl/pl/connected-car/lacznosc/we-connect.html? Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł. Materiał może prezentować elementy wyposażenia dodatkowego lub opcjonalnego