VW ID.4 GTX jedzie o zmierzchu przez most.

Zasoby: skąd pochodzą surowce na samochody elektryczne?

Skąd pochodzą surowce dla samochodów elektryczych?

Elektromobilność szybko się rozwija, a tym samym rośnie zapotrzebowanie na specjalne surowce, jak lit i kobalt. Z czego składa się dzisiaj samochód elektrycznyOpens an external link, z czego będzie składał się w przyszłości i jak zmienia się zapotrzebowanie na surowce?

Kilka interesujących faktów dotyczących surowców dla samochodów elektrycznych:

  • elektromobilność spowodowała zmiany zapotrzebowania na surowce,
  • obecnie w bateriach samochodów elektrycznych wykorzystywany jest grafit, lit, nikiel, mangan i kobalt,
  • Volkswagen pracuje nad technologiami baterii, przy których potrzebne będzie mniej surowców,
  • recykling: stare baterie powinny być ponownie wykorzystywane.

Dynamiczny i inny

Po wielu samochodach elektrycznych od razu widać, że nie są to „normalne” auta spalinowe. Aerodynamiczna stylistyka i nowoczesne elementy szybko pozwalają stwierdzić, że jest to samochód pełen nowych technologii. Najpóźniej w momencie, gdy się wsiądzie i po raz pierwszy wciśnie pedał przyspieszenia, wyraźnie zauważalna staje się różnica w stosunku do samochodu z napędem spalinowym – auta elektryczne przyspieszają prawie bezgłośnie, są dynamiczne od samego początku i natychmiast rozwijają maksymalny moment obrotowy.

Natomiast samochody z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym potrzebują dużo więcej czasu na przeniesienie mocy silnika na koła. Ale nie tylko wyglądem, techniką i zachowaniem podczas jazdy samochody elektryczneOpens an external link różnią się od spalinowych. 

Także surowce potrzebne do produkcji samochodów elektrycznych i ich podzespołów różnią się od surowców używanych do budowy konwencjonalnych pojazdów. Wynika to przede wszystkim z akumulatorów litowo-jonowych, z których auta elektryczne czerpią energię do poruszania się i dzięki którym nie generują lokalnych emisji CO2. Do produkcji tych baterii używany jest między innymi grafit, lit, nikiel, mangan i kobalt. Bez tych surowców nie da się obecnie stworzyć akumulatorów o porównywalnych właściwościach.

Specjalne surowce stosowane są również w silnikach samochodów elektrycznych. Na magnesy wykorzystywane są na przykład metale ziem rzadkich.

Pochodzenie surowców na baterie

Mniej surowców, więcej recyklingu

Ile surowców jest właściwie potrzebnych teraz i w przyszłości dla ciągle rosnącej światowej produkcji samochodów elektrycznych? Zgodnie z raportem „Gigafactories für Lithium-Ionen-Zellen – Rohstoffbedarfe für die globale Elektromobilität bis 2050“ („Gigafabryki ogniw litowo-jonowych – Zapotrzebowanie na surowce dla globalnej elektromobilności do 2050 r.”), sporządzonym przez Öko-Institut, w 2016 roku użyto w samochodach elektrycznych ok. 10 tys. ton litu. Według szacunków podanych w raporcie w 2050 roku ilość ta może wzrosnąć do 1,1 mln ton. Konsekwentny recykling zużytych baterii mógłby pokryć nawet 40 procent zapotrzebowania. Zatem recykling akumulatorów aut elektrycznych pozwoliłby na znaczną redukcję emisji CO2.

Recykling baterii pozwala na znaczną oszczędność surowców w porównaniu z produkcją nowych akumulatorów. Dlatego producenci baterii coraz intensywniej pracują nad kwestią recyklingu. Volkswagen już od 2020 roku poddaje recyklingowi własne prototypowe baterie. Aby przygotować się na jeszcze większe ilości w przyszłości, koncern uruchomił w 2020 roku w Salzgitter pierwszą pilotażową linię recyklingu. 

Jest jeszcze wiele możliwości ponownego wykorzystania akumulatorów – tak zwane „second life”. Już teraz w ramach projektów pilotażowych używane, lecz działające jeszcze baterie, otrzymują „drugie życie”, na przykład jako zasobniki energii dla domowych instalacji elektrycznych.

 

 

Za kilka lat powinno być możliwe wielokrotne ponowne wykorzystywanie baterii samochodów elektrycznych.

Długoterminowo zakładany jest zamknięty obieg materiałów, zarówno pod względem bilansu środowiskowego, jak i bilansu kosztów, co powinno zapewnić zaopatrzenie w surowce w dłuższej perspektywie. Wszyscy mają świadomość, że światowe zasoby surowców kiedyś się skończą.

Baterie samochodów elektrycznych zostaną w przyszłości włączone w obieg recyklingowy.

Mniejsze zużycie kobaltu

Volkswagen pracuje nad inteligentnymi i chroniącymi zasoby naturalne rozwiązaniami dla produkcji baterii dla aut elektrycznych. Prowadzone są badania nad technologiami baterii przyszłości i nad możliwościami dalszej redukcji ilości kobaltu w akumulatorach. W przyszłości krytyczne surowce powinny całkowicie zniknąć z produkcji akumulatorów samochodowych. To ważny krok, gdyż pojazdy jutra prawie na pewno nie będą napędzane olejem napędowym lub benzyną. Liczne raporty wskazują, że bilans ekologiczny pojazdów elektrycznych przez cały cykl ich życia wypada znacznie lepiej niż bilans samochodów z silnikami spalinowymi. Emisje CO2 również są znacznie niższe.

Chcesz umówić się na jazdę próbną lub skonfigurować auto? Przejdź do naszych modeli ID.

Chcesz umówić się na jazdę próbną lub skonfigurować auto? Przejdź do naszych modeli ID.

Modele ID.: ID.3, ID.4, ID.5 GTX i ID. Buzz.

Chcesz poznać bliżej nasze elektryczne modele ID.? Umów się na jazdę próbną z najbliższym dealerem Volkswagena lub skorzystaj z naszego konfiguratora online, by skonfigurować swojego wymarzonego ID.

Umów się na jazdę próbną.Opens an external link

Skonfiguruj.Opens an external link

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł. Materiał może prezentować elementy wyposażenia dodatkowego lub opcjonalnego