Auta elektryczne
Elektromobilność

Eksploatacja aut elektrycznych

Elektromobilność

Eksploatacja aut elektrycznych

29.06.2023

Eksploatacja aut elektrycznych

Auta elektryczne

Auta na prąd stanowią obecnie ok. 3% ogółu sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce, a dynamika wzrostu ich sprzedaży sięga niemal 60% rocznie.

Coraz więcej kierowców zasiada za kierownicą tych nowoczesnych i ekologicznych pojazdów.

Podpowiadamy, jak w praktyce wygląda ich eksploatacja, ile kosztuje utrzymanie oraz obalamy mity na temat aut z napędem elektrycznym. 

Różnice w eksploatacji samochodów elektrycznych i spalinowych

Auta elektryczne i spalinowe pod względem obsługi są do siebie zbliżone. Zaprojektowane od podstaw pojazdy na prąd pozbawiono wielu ograniczeń, m.in.:

●      Brak hałasu – auta elektryczne są praktycznie bezgłośne. Cisza podczas jazdy jest szczególnie doceniana przez osoby spędzające za kierownicą wiele godzin.

●      Więcej miejsca dla pasażerów i bagaży – auta elektryczne budowane są na nowoczesnych płytach podłogowych, co daje większą ilość miejsca wewnątrz pojazdu przy podobnych gabarytach zewnętrznych jak w przypadku aut spalinowych.

●      Nisko umieszczony środek ciężkości oraz korzystne rozłożenie masy pojazdu wpływają na lepszą stabilność podczas pokonywania zakrętów.

●      Brak tunelu środkowego to większa ilość miejsca na nogi pasażerów oraz łatwiejsze zajmowanie i zmienianie miejsc w pojeździe.

Wszystkie samochody elektryczneOpens an external link korzystają z automatycznej skrzyni biegów zwiększając komfort codziennej eksploatacji w porównaniu do manualnych przekładni. Kierowca nie musi pamiętać o zmianie biegów ani wciskaniu sprzęgła podczas jazdy.

Manualna skrzynia biegów

Auta na prąd są znacznie bardziej dynamiczne od większości spalinowych odpowiedników. Wynika to między innymi z wysokiej wydajności w przeniesieniu energii na koła pojazdu, która w elektryku wynosi ok. 70%.

Dla porównania samochody spalinowe przenoszą zazwyczaj 20- 24% zużytej energii na koła pojazdu.

Baterie – fakty i mity

Wokół baterii samochodów elektrycznychOpens an external link narosło chyba najwięcej mitów. Do najczęściej spotykanych nieprawdziwych opinii należą:

●      W przypadku uszkodzenia akumulatorówOpens an external link właściciela czeka wymiana całego podzespołu – to mit, ponieważ w wielu nowoczesnych elektrykach nie trzeba wymieniać całego akumulatora. W miejsce uszkodzonych wystarczy zamontować pojedyncze ogniwa znacznie obniżać koszty. Ponadto do uszkodzeń ogniw dochodzi niezwykle rzadko.

●      Zużyty akumulatorOpens an external link staje się drogim i trudnym w utylizacji elektrośmieciem – to mit, ponieważ akumulatorowi wyciągniętemu z auta możemy dać drugie życie np. jako magazyn energii lub ładowarkaOpens an external link. Baterie pochodzące z aut elektrycznych zawierają wiele cennych surowców, które w ok. 90% można odzyskać w ramach akcji recyklinguOpens an external link.

Podczas wypadku występuje duże ryzyko porażenia prądem – to mit, gdyż  nowoczesne akumulatory wyposażone są w pirotechniczny wyłącznik, który rozłącza główną klemę HV- w przypadku wystrzelenia poduszek powietrznych

Pogłoski o żywotności akumulatora

Wiele nieprawdziwych pogłosek narosło też wokół żywotności baterii. Aktualne badania wskazują, że najnowszej generacji akumulatoryOpens an external link tracą nie więcej niż 1% pojemności rocznie.

Oznacza to, że w przypadku wieloletniej eksploatacji ryzyko nagłego zmniejszenia zasięguOpens an external link auta na prąd jest niewielkie, zwłaszcza jeżeli bateria jest eksploatowana i ładowana zgodnie z zaleceniami producenta.

Jeśli jednak mimo wszystko zauważymy, że bateria działa nieprawidłowo – jesteśmy chronieni 8-letnią gwarancją producenta.

Coraz większy zasięg 

Wraz z rozwojem technologii produkcji samochodów elektrycznychOpens an external link rośnie ich zasięg. Obecnie każde auto osobowe na prąd z oferty Volkswagena zapewnia zasięg nie mniejszy niż 400 km. Prognozuje się, że najnowszy model z oferty niemieckiej marki, czyli ID.7Opens an external link, może pokonać nawet do 700 km zasięgu według normy WLTP.

Według statystyk połowa polskich kierowców pokonuje nie więcej niż 30 km dziennie, a 80% mniej niż 50 km. Zatem zasięg oferowany przez nowoczesne pojazdy elektryczne nie tylko w zupełności wystarcza do codziennej eksploatacji, ale także wraz z rozwojem sieci ładowarekOpens an external link oraz skróceniem czasu potrzebnego na uzupełnienie prądu w baterii, nawet dalekie wyjazdy nie stanowią już problemu.

Wzrost zasięgu samochodów elektrycznych umożliwia dalsze podróże

Samochód elektrycznyOpens an external link wyświetla pozostały zasięg na tablicy rozdzielczej, dlatego planowanie ładowania staje się niezwykle proste. Komputer sterujący pracą układu napędowego stale analizuje wiele czynników wpływających na zużycie energii, a kierowca może na bieżąco sprawdzać, ile kilometrów jest w stanie jeszcze pokonać.

Ponadto nowoczesne rozwiązania nawigacyjne stosowane w samochodach Volkswagen z rodziny ID zapewniają inteligentne planowanie trasy na podstawie stylu jazdy kierowcy, aktualnego ruchu drogowego, stanu baterii oraz dostępnej sieci ładowarek, która w Polsce systematycznie się rozwija.

Zgodnie z najnowszymi przepisami unijnymi już za 4 lata takie ogólnodostępne punkty mają być zlokalizowane co 60 km na sieci TEN-T. 

Serwisowanie i części zamienne

Samochody elektryczneOpens an external link w porównaniu do aut spalinowych pozbawione są wielu podzespołów, które wymagają kosztownego serwisowania. W elektrykach na próżno szukać turbosprężarek, wtryskiwaczy, sprzęgieł, czy filtrów cząstek stałych.

Dzięki temu koszt serwisowania samochodu elektrycznegoOpens an external link jest o ok. 30 - 40% niższy niż w przypadku tradycyjnego auta spalinowego.

Kosztowna naprawa podzespołów w samochodzie

Biorąc pod uwagę kilku lub kilkunastoletnie eksploatowanie to znacząca oszczędność czasu i środków finansowych dla właściciela.

Do standardowych czynności serwisowych w samochodach elektrycznych, które powinno się wykonywać cyklicznie, należą między innymi:

●      wymiana tarcz i klocków hamulcowych,

●      wymiana płynu chłodzącego silnik elektryczny oraz baterie,

●      wymiana filtra kabinowego,

●      wymiana płynu hamulcowego.

Jakie części wymagają wymiany w aucie spalinowym

Warto wykonywać tego typu usługi w autoryzowanych punktach serwisowych, aby mieć pewność, że odbyły się z należytą starannością. Dzięki temu, że samochodów elektrycznychOpens an external link w Polsce przybywa, coraz więcej warsztatów specjalizuje się w ich naprawie, co wiąże się z rozwojem branży. 

Koszty eksploatacji samochodu elektrycznego 

Jednym z podstawowych kosztów związanych z eksploatacją samochodu elektrycznegoOpens an external link jest cena energii elektrycznej potrzebnej do naładowania akumulatorów. Najkorzystniejszym dla użytkownika rozwiązaniem jest ładowanie auta na prąd we własnym domu.

Obecnie maksymalna stawka za energię elektryczną dla gospodarstw domowych (po przekroczeniu rocznego limitu 2000 kWh) wynosi 0,8585 zł/kWh. Naładowanie 10- 80% Volkswagena ID.4 z baterią o pojemności 77 kWh (uzupełnienie ok. 54 kWh energii akumulatora) wyniesie jakieś 60 zł. Biorąc pod uwagę średnie zużycie energii na poziomie 16,5 kWh na 100 km, powyższa kwota 60 zł pozwala na pokonanie ok. 330 km.

Samochód spalinowy, aby dorównać ekonomicznością pojazdowi elektrycznemu, musiałby spalać ok. 2,5 litra paliwa konwencjonalnego. Jak natomiast przedstawiają się ceny ładowania u zewnętrznych dostawców?

Jakie części wymagają wymiany w aucie spalinowym

Korzystanie z ogólnodostępnych ładowarekOpens an external link jest zazwyczaj nieco droższe niż domowe zasilanie akumulatora. Aktualne ceny energii elektrycznej na stacjach ładowaniaOpens an external link można znaleźć na stronach internetowych operatorów.

Należy wziąć też pod uwagę, że obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC) dla modelu ID.3 to koszt ok. 650 zł. Ostateczna wysokość stawki zależy między innymi od historii szkód komunikacyjnych danego kierowcy.

Z uwagi na znaczną wartość nowoczesnych aut na prąd, zdecydowana większość ich nabywców decyduje się na zakup pełnego pakietu ubezpieczeń zawierającego AC. Kupując nowe auto elektryczne w jednym z salonów VolkswagenaOpens an external link, można liczyć na specjalne promocje pakietów ubezpieczeniowych i atrakcyjne rabaty.

Dodatkową korzyścią dla posiadaczy elektryków jest zwolnienie z opłat za parkowanie w centrach większości polskich miast. Władze Warszawy i Krakowa zapowiedziały wprowadzenie stref czystego transportu (SCT), do których stopniowo będzie zakazywany wjazd samochodów spalinowych, począwszy od najstarszych i najbardziej szkodliwych dla środowiska pojazdów.

Podobne regulacje planowane są w wielu innych polskich miastach. Zapowiadane ograniczenia nie dotyczą właścicieli samochodów elektrycznych, którzy będą mogli podróżować bez ograniczeń. 

Darmowe parkowanie elektryka

Wpływ samochodów elektrycznych na środowisko

Według badań zleconych przez Komisję Europejską samochody osobowe odpowiadają za emisję ok. 12% dwutlenku węgla na terenie Unii Europejskiej. Wprowadzenie samochodów zeroemisyjnych na szeroką skalę to jedyne skuteczne rozwiązanie, aby w znacznym stopniu ograniczyć emisję szkodliwych gazów cieplarnianych. Ma to bezpośredni wpływ na lepszą jakość powietrza, poprawę zdrowia i komfortu życia mieszkańców.

Samochody zeroemisyjne poprawiają jakość powietrza

Sceptycy elektromobilności podważają bezemisyjnośćOpens an external link aut elektrycznych w Polsce z uwagi na wytwarzanie energii elektrycznej z węgla. Obecnie węgiel stanowi źródło ok. 70% energii elektrycznej, a jego udział systematycznie się zmniejsza. Równolegle wzrasta udział odnawialnych źródeł energii (OZE), który obecnie wynosi ok. 17%.

Badania przeprowadzone przez ekspertów jednoznacznie wskazują, że nawet w przypadku miksu elektrycznego opartego w znacznym stopniu na węglu auta elektryczne nadal stanowią o wiele mniejsze obciążenie dla środowiska naturalnego niż samochody spalinowe.

Samochody spalinowe obciążają środowisko

Odzyskiwanie energii elektrycznej w trybie Rekuperacji

Ładowanie akumulatora prądem elektrycznym z sieci to nie jedyne rozwiązanie, które pozwala zwiększyć zasięg auta na prąd. Bateria może być ładowana także w czasie jazdy dzięki rekuperacji energii wytwarzanej podczas hamowania samochodu.

Inteligentny układ hamulcowy, w który wyposażono samochody Volkswagen z rodziny IDOpens an external link, pozwala odzyskiwać energię elektryczną także, gdy auto toczy się w trybie Rekuperacji lub gdy jedzie z aktywnym tempomatem.

Rekuperacja polega na zmianie energii kinetycznej na energię elektryczną, dzięki silnikowi, który zaczyna pełnić funkcję generatora. Energia odzyskiwana podczas hamowania w znacznej części trafia do baterii wysokonapięciowej zwiększając zasięg samochodu elektrycznego. 

Rekuperacja umożliwia odzyskiwanie energii elektrycznej podczas hamowania

Podczas jazdy warto wykonywać tzw. żeglowanie polegające na zdjęciu nogi z gazu i toczeniu się pojazdu. Takie wytracanie prędkości pozwala na efektywne odzyskiwanie energii elektrycznej przez generator.

Im częściej kierowca toczy swoje auto elektryczne, tym więcej energii trafia z powrotem do akumulatora wysokonapięciowego. Płynna jazda jest więc ekologiczna i pozytywnie wpływa na komfort pasażerów.

Samochody elektryczne są wygodne w codziennej
eksploatacji

Nowoczesne auta na prąd charakteryzują komfortowe wnętrza, dobra dynamika i coraz większy zasięg. Elektryczny układ napędowy pozbawiono wielu mechanicznych, zużywających się i kosztownych elementów. „Tankowanie” samochodu elektrycznegoOpens an external link jest znacznie tańsze, zwłaszcza w warunkach domowych.

Koszt ładowania elektryka jest niższy niż tankowania

Może Cię również zainteresować:

Mity o samochodach elektrycznych

Technologia przyszłości bliska: elektromobilność poddana próbie

Samochody elektryczne - perspektywy rozwoju rynku w Polsce

Twoja szybka ładowarka wiedzy

Wyprzedzić przyszłość: ID. Vizzion

Koncepcje zrównoważonej mobilności

Może Cię również zainteresować:

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł. Materiał może prezentować elementy wyposażenia dodatkowego lub opcjonalnego