Auto elektryczne
Elektromobilność

Mity o samochodach elektrycznych

29.06.2023

Mity o samochodach elektrycznych

Auto elektryczne

Wokół samochodów elektrycznych narosło wiele mitów, które nie mają przełożenia na rzeczywistość. Sporo niekorzystnych opinii wynika z używania nieaktualnych danych lub powielania nieprawdziwych stereotypów.

Zamiast ślepo ufać usłyszanym miejskim legendom, lepiej sprawdzić, jak prezentują się udokumentowane fakty dotyczące elektromobilności.

Sprawdzamy,  jakich jest 7 najczęściej powtarzanych mitów dotyczących samochodów elektrycznych i obalamy po kolei każdy z nich. 

1.  Samochody elektryczne nie nadają się na dłuższe trasy

Wraz z rozwojem technologii produkcji wydajnych baterii zasięg samochodów elektrycznychOpens an external link uległ znacznemu zwiększeniu. Przeważająca część konstrukcji sprzed 10 czy 15 lat mogła pokonać ok. 200 kilometrów na jednym ładowaniuOpens an external link akumulatorów, co było wystarczające do codziennej eksploatacji przeciętnego użytkownika.

Jednak niemal połowa polskich kierowców pokonuje nie więcej niż 30 km dziennie. Obecnie zdecydowana większość samochodów elektrycznychOpens an external link marki Volkswagen zapewnia natomiast zasięg przekraczający 400 km.

Pokonywanie znacznych dystansów samochodem elektrycznym

Prognozuje się, że najnowszy model ID.7 może pokonać nawet 700 km bez konieczności ładowania baterii, co trafia w potrzeby najbardziej wymagających użytkowników.

Pokonywanie znacznych dystansów samochodem elektrycznym staje się wygodniejsze dzięki rozwojowi sieci szybkich ładowarek DC. Silnik elektryczny o pojemności 58 kWh 10 - 80% będzie się ładował w takim miejscu poniżej 30 minut. Sieć stacji ładowania DC o mocy powyżej 58 kW stale się rozwija nawet przy tłumnie uczęszczanych szlakach komunikacyjnych

 2. Samochody elektryczne są bardziej awaryjne niż spalinowe

Samochody elektryczneOpens an external link pozbawione są wielu mechanicznych elementów, które mogą ulec awariom i wymagać kosztownych napraw np. turbosprężarki, sprzęgła, czy filtrów cząstek stałych.

Jakie części należy cyklicznie wymieniać w aucie

Auto elektryczne nie potrzebuje układu paliwowego i wtryskowego, a w przypadku pojazdu z napędem na jedną oś umieszczenie silnika elektrycznego z tyłu pojazdu wyklucza konieczność montażu układu przeniesienia napędu.

Silniki elektryczne montowane w nowoczesnych autach są zazwyczaj niezawodne, co potwierdzają liczne opinie serwisów. Baterie podlegają zazwyczaj długoletniej gwarancji producenta, co stanowi dodatkowe zabezpieczenie. Zespoły akumulatorów stosowane w elektrycznych autach Volkswagena posiadają aż 8-letnią gwarancję do przebiegu 160 tys. km. 

Jakie są koszty naprawy samochodu elektrycznego

Mniejsza liczba części mechanicznych to niższe koszty eksploatacji i serwisowania. Elektryki nie wymagają regularnej wymiany oleju silnikowego i filtrów paliwa, a podzespoły układu hamulcowego wytrzymują znacznie większe przebiegi dzięki hamowaniu rekuperacyjnemu, które służy także do ładowania baterii.

Według ekspertów marki Volkswagen koszt serwisowania auta elektrycznego jest niższy o ok. 30% w porównaniu do pojazdów spalinowych.

3. Baterie w samochodach elektrycznych nie podlegają recyklingowi, więc te auta nie są ekologiczne

RecyklingOpens an external link wyeksploatowanych akumulatorów to ostatni etap życia wspomnianych podzespołów, który pozwala na odzyskanie wielu elementów użytych do produkcji baterii, stosowanych w samochodach elektrycznych.

Do najczęściej wykorzystywanych pierwiastków należą między innymi lit, nikiel, kobalt i mangan. Najnowsze technologie recyklinguOpens an external link zużytych akumulatorówOpens an external link pozwalają na odzyskanie nawet 96% kobaltu i ponad 98% litu.

Postęp w tej dziedzinie budzi uzasadnione nadzieje, iż w przyszłości wartości te ulegną dalszemu wzrostowi. 

Najnowsze technologie recyklingu zużytych akumulatorów

Zanim wyeksploatowana bateria samochodu elektrycznegoOpens an external link trafi do utylizacji, z powodzeniem może służyć też do produkcji magazynów energii. Budowa magazynów energii z ogniw pochodzących z baterii używanych wcześniej do zasilania aut elektrycznych zapewnia dostęp do szybkich ładowarekOpens an external link w miejscach, gdzie moc przyłącza jest niewystarczająca do budowy stacji szybkiego ładowania.

To doskonałe rozwiązanie na niewielkich osiedlach pozwalające na tanie oraz efektywne wykorzystanie ogniw ze zużytych baterii z aut na prąd. Dopiero po całkowitym zużyciu ogniw służących jako magazyny energii elektrycznej podzespoły trafią do recyklingu umożliwiającego odzyskiwanie związków chemicznych użytych do produkcji akumulatorów

4. Samochody elektryczne nie są przyjazne środowisku, bo prąd pochodzi z elektrowni węglowych

To prawda, że polskie elektrownie nadal w większości korzystają z węgla jako źródła energii. Trudno jest jednak nie zauważyć zmian, jakie nastąpiły w ciągu ostatnich lat.

Jeszcze w 2010 r. polski miks energetyczny bazował na węglu aż w 86,6%. Natomiast w 2021 r. udział ten spadł do 70,8%. W analogicznym okresie znaczne zmiany nastąpiły także w udziale odnawialnych źródeł energii (OZE), które w 2010 r. stanowiły jedynie 6,9% całości miksu energetycznego, a 11 lat później ich udział wzrósł do 16,9%.

Udział odnawialnych źródeł energii w Polsce

Warto także zauważyć, że według danych Eurostat udział odnawialnych źródeł energii zużywanych w transporcie wzrósł z 4% w 2016 r. do 6,6% w roku 2020. Nie byłoby to możliwe bez rozwoju elektromobilności.

Liczne badania udowodniły, że nawet w przypadku miksu energetycznego opartego na węglu auta elektryczne wciąż są bardziej ekologiczne od spalinowych. Jako przykład warto wskazać analizę wykonaną przez redakcję portalu 300gospodarka.pl we współpracy z Fundacją Promocji Pojazdów Elektrycznych.

W ramach badania porównano auta spalinowe, hybrydoweOpens an external link i elektryczne  pochodzące z 3 segmentów modelowych: SUV/crossover, B (samochody miejskie) oraz C (kompakty). Wskaźnikiem, który brano pod uwagę, była ilość gramów szkodliwych substancji emitowanych podczas pokonania jednego kilometra. W badaniu wzięto pod uwagę także emisje związane z wyprodukowaniem energii elektrycznej.

Do jakich wniosków udało się dojść? Auta na prąd w każdym badanym segmencie okazały się bardziej ekologiczne od spalinowych odpowiedników, a różnice wynosiły od 19 do 31% na korzyść elektryków.

Auta na prąd są bardziej ekologiczne od spalinowych odpowiedników

5. Baterie w samochodach elektrycznych długo się ładują

Czas ładowania samochodu elektrycznego zależy od mocy ładowarki i możliwości technologicznych pojazdów na prąd. Obecnie niemal każdy nowy elektryk przystosowany jest do korzystania z szybkich ładowarek DC.

Najmocniejsze z nich osiągają moc nawet 350 kWh. Przed skorzystaniem z najmocniejszych ładowarek należy sprawdzić, jaką moc maksymalną jest w stanie przyjąć samochód elektrycznyOpens an external link oraz stosować się w tej kwestii do zaleceń producenta.

Ile w rzeczywistości trwa ładowanie auta na prąd? Sprawdźmy to na przykładzie Volkswagena ID.4 wyposażonego w akumulatory o pojemności 77 kWh. W codziennej eksploatacji zalecane jest ładowanie baterii do 80%.

Czas ładowania Volkswagena ID.4

Przyjmijmy, że stan akumulatorów wynosi 10% i chcemy je naładować do optymalnej wartości wskazanej przez producenta za pomocą:

●      Najmocniejszej ładowarki o mocy do 350 kW – ok. 29 minut.

●      Szybkiej ładowarki o mocy do 150 kW – ok. 38 minut.

●      Stacji szybkiego ładowania o mocy do 50 kW – ok. 1 godziny i 10 minut.

●      WallboxaOpens an external link (AC) o mocy do 11 kW – ok. 5 godzin i 15 minut.

●      Gniazdka domowej instalacji elektrycznej o mocy do 2,3 kW – ok. 30 godzin i 5 minut.

Po naładowaniu baterii Volkswagena ID.4 do 80% otrzymujemy do dyspozycji ok. 62 kW, co przy średnim zużyciu energii elektrycznej w cyklu mieszanym na poziomie 16,5 kW pozwoli pokonać maksymalny dystans wynoszący ponad 370 km.

Jak więc wyraźnie widać, szybkie naładowanie pojazdu elektrycznego jest jak najbardziej możliwe.

6. Przejechanie 100 km jest tańsze w przypadku oszczędnych samochodów spalinowych

Ceny energii elektrycznej są zróżnicowane, a czynnikiem wpływającym na to jest miejsce ładowania. Najtaniej naładujesz auto na prąd we własnym domu.

Maksymalny koszt 1 kWh wynosi obecnie 0,8585 zł, już po wykorzystaniu rocznego limitu wynoszącego 2000 kWh. Oznacza to, że w przypadku ładowania wspomnianego Volkswagena ID.4 w najwyższej możliwej cenie od 10% do 80% zużyjesz ok. 54 kW energii, za co zapłacisz ok. 60 zł.

Przy średnim zużyciu prądu na poziomie 16,5 kWh/100 km naładowana energia elektryczna pozwala pokonać ok. 330 km. Oznacza to, że koszt pokonania dystansu 100 km elektrycznym Volkswagenem wyniesie ok. 18 zł. 

Jaki dystans można pokonać Volkswagenem ID.4

Ile konwencjonalnego paliwa można kupić za 18 zł? Biorąc pod uwagę aktualne ceny paliw, niewiele. Przyjmując średnią cenę benzyny i oleju napędowego na poziomie 6,5 zł za litr (stan na dzień 25.05.2023) kwota ta wystarczy na zakup zaledwie ok. 2,6 litra paliwa. Pokonanie 100 km z taką ilością paliwa w baku jest niemożliwe dla niemal każdego samochodu wyposażonego w silnik spalinowy.

Ile kosztuje tankowanie

Warto w tym miejscu nadmienić, że Volkswagen ID.4 to komfortowy samochód z rozstawem osi sięgającym 2,77 m, który zapewnia 5 wygodnych miejsc siedzących i duży bagażnik.

7. Konieczne jest posiadanie własnej, domowej stacji ładowania

Sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych w Europie stale się rozwija. Według raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) w 2021 r. liczba publicznych punktów w Niemczech liczyła 26 na każde 100 km. Jeszcze lepszy wynik odnotowano w Holandii, gdzie na 100 km dróg przypadały aż 64 stacje ładowania.

Co prawda Polska nie jest liderem w tej dziedzinie, ale nie sposób nie docenić dynamiki zmian. W marcu tego roku w naszym kraju funkcjonowało 5305 punktów ładowania, co oznacza wzrost o 33% rok do roku.

Przed nami jeszcze sporo pracy by sprostać założeniom planu Unii Europejskiej i wywiązać się z unijnych ustaleń. Już teraz, przy odpowiednim planowaniu podróży, pokonywanie znacznych dystansów pojazdem elektrycznym po Polsce nie jest problemem.

Planowanie podróży ułatwia podróżowanie elektrykiem

Samochody elektryczne to nowoczesne i ekologiczne pojazdy

Tym razem przeanalizujmy fakt stojący w opozycji do nieprawdziwych opinii dotyczących zasięgu, awaryjności, czy szkodliwości zużytych baterii z samochodów elektrycznychOpens an external link.

Niezaprzeczalnym faktem jest poziom emisji ok. 12% gazów cieplarnianych przez samochody spalinowe poruszające się po drogach Unii Europejskiej. Pośrednio lub bezpośrednio rzutuje to na stan środowiska i zdrowie ludzi niosąc za sobą negatywne, często nieodwracalne zmiany. Naukowcy oraz ekolodzy apelują o rozwagę w tej kwestii i podjęcie konkretnych działań, aby odwrócić ten niepokojący trend.

Rozwój elektromobilności to nie tylko nowoczesne technologie, niska awaryjność i większa ekonomia codziennej eksploatacji. Od wprowadzenia na szeroką skalę aut na prąd zależy komfort życia i zdrowie każdego mieszkańca Wspólnoty Europejskiej.

Pojazdy elektryczne podnoszą komfort życia

Źródła:

https://vw-press.pl/komunikat-prasowy,33113,swiatowa-premiera:-volkswagen-id-7-z-zasiegiem-do-700-km-(wg-wltp).html#komunikatOpens an external link

https://motoryzacja.interia.pl/raport-samochody-elektryczne/news-ladowarka-co-60-km-polske-czeka-duzo-pracy-i-sporo-wydatkow,nId,6687408Opens an external link

https://www.leaseplan.com/pl-pl/blog/ev-i-hybrydy/ile-kosztuje-serwisowanie-auta-elektrycznego/Opens an external link

https://e.autokult.pl/uzywane-auto-elektryczne-porady-eksperta-awarie-problemy-bateria,6807665869469825aOpens an external link

https://www.volkswagen.pl/pl/serwis-akcesoria-i-aktualizacje/informacje-o-twoim-samochodzie/gwarancje.htmlOpens an external link

https://www.volkswagen.pl/pl/samochody-elektryczne-i-hybrydowe/samochody-elektryczne.htmlOpens an external link

https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/porsche-turbo-charger-najmocniejsze-w-polsce-ladowarki-do-aut-elektrycznych/3dzhbpe#slajd-1Opens an external link

https://en.wikipedia.org/wiki/European_Automobile_Manufacturers_AssociationOpens an external link

https://www.volkswagen.pl/pl/samochody-elektryczne-i-hybrydowe/narzedzia-e-mobilty/symulator-czasu-ladowania.html?intcmp=lpid3-tools-chargingOpens an external link

https://vw-press.pl/komunikat-prasowy,33054,wyniki-badania:-ladowanie-aut-elektrycznych-w-praktyce-wyglada-inaczej-niz-s?.html#komunikatOpens an external link

https://vw-press.pl/komunikat-prasowy,33059,badanie-volkswagena:-polacy-uwazaja--ze-ladowarek-do-aut-elektrycznych-powin.html#komunikatOpens an external link

https://vw-press.pl/komunikat-prasowy,33034,przyszlosc-motoryzacji:--piec-najwiekszych-zalet-napedu-elektrycznego.html#komunikatOpens an external link

https://vw-press.pl/komunikat-prasowy,33031,wyniki-badania-volkswagena:-jak-polacy-oceniaja-ekologicznosc-%E2%80%9Eelektrykow?.html#komunikatOpens an external link

https://vw-press.pl/komunikat-prasowy,32951,volkswagen-uruchomil-park-szybkiego-ladowania-zbudowany-z-wyeksploatowanych-og.html#komunikatOpens an external link

https://www.leaseplan.com/pl-pl/blog/ev-i-hybrydy/ile-kosztuje-serwisowanie-auta-elektrycznego/Opens an external link

https://www.orlen.pl/pl/dla-biznesu/hurtowe-ceny-paliw#paliwa-archiveOpens an external link

 

Sprawdź dostępne od ręki

Może Cię również zainteresować:

Eksploatacja aut elektrycznych

Technologia przyszłości bliska: elektromobilność poddana próbie

Samochody elektryczne - perspektywy rozwoju rynku w Polsce

Twoja szybka ładowarka wiedzy

Wyprzedzić przyszłość: ID. Vizzion

Koncepcje zrównoważonej mobilności

Może Cię również zainteresować:

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Więcej informacji na temat WLTP na stronie: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska/wltp.html?

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie https://www.volkswagen.pl/pl/connected-car/lacznosc/we-connect.html? Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł. ID.7 Tourer Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Tourer Special Edition: 47 430 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł. Materiał może prezentować elementy wyposażenia dodatkowego lub opcjonalnego