Rodzina Volkswagen ID. z modelami ID.3, ID.4 i ID.5.

Bateria wysokonapięciowa:
gwarancja i eksploatacja

MEB: System akumulatorów

Mobilność z prądu. Wydaje się być proste, ale takie nie jest. Dlatego przedstawiamy tutaj w zrozumiały sposób budowę i zalety systemu akumulatorów modułowych platformy dla samochodów z napędem elektrycznym (MEB). W końcu powinieneś wiedzieć, co Twój ID. ma w środku.

--:--
1. Ogniwa akumulatora
2. Moduły akumulatora
3. System akumulatorów
4. Akumulator
5. Napęd

Zrozumiałe wyjaśnienie: budowa systemu akumulatorów

Nowa platforma MEB dla modeli rodziny ID. jest zaprojektowana specjalnie dla samochodów elektrycznych. Jej sercem jest bateria wysokonapięciowa (bateria HV) - system akumulatorów przystosowany do szybkiego ładowania, składający się z wielu modułów i wbudowany w podłogę samochodu.  W zależności od żądanego zasięgu, ich liczba może być różna. Większe baterie mają więcej modułów, a tym samym większą pojemność.

W każdym z modułów znajduje się 12 ogniw litowo-jonowych. Zastosowana w MEB forma tych ogniw to tak zwane ogniwo kieszeniowe ( „pouch”). Składa się ono z kilku ułożonych jedna na drugiej lub składanych warstw aktywnych owiniętych elastyczną folią. Dzięki temu ogniwa kieszeniowe charakteryzują się wysoką elastycznością formy i mogą zostać optymalnie dopasowane do wymagań. Ponadto ich gładka powierzchnia ułatwia odprowadzanie ciepła.

Kilka interesujących faktów dotyczących akumulatorów samochodów elektrycznych:

  • odpowiednio dbając o baterię dojedziesz dalej
  • trzy złote zasady pozwalają zwiększyć zasięg
  • aby właściwie ładować, trzeba uwzględnić sposób eksploatacji.
Mężczyzna ładuje Volkswagena ID. ze stacji szybkiego ładowania.

Trzy złote zasady dla większego zasięgu

Właściwa eksploatacja baterii auta elektrycznego jest stosunkowo prosta. Jeżeli będziesz przestrzegać trzech złotych zasad, zrobisz wiele dla długiej żywotności akumulatorów i zadbasz, by Twój samochód zachował duży zasięg, a także możesz zrobić wiele dobrego dla Twojego osobistego bilansu CO2:

  1. Jeżeli regularnie pokonujesz tylko krótkie trasy, nie ładuj baterii powyżej 80%.

  2. W przypadku postoju ponad 12 godzin, poziom naładowania baterii powinien wynosić między 30% a 80%.

  3. Jeżeli ładujesz baterię samochodu elektrycznego do pełna (100%), ustaw timer ładowania w systemie zarządzania ładowania tak, aby ruszyć krótko po zakończeniu ładowania.

Właściwa eksploatacja pomaga

Każda bateria litowo-jonowa samochodu elektrycznego podlega naturalnemu procesowi starzenia i zużycia. W przeciwieństwie do samochodów z napędem spalinowym, w których trzeba dbać przede wszystkim o silnik, w samochodzie elektrycznym takim newralgicznym podzespołem są akumulatory litowo-jonowe oraz silnik elektryczny. Dlatego właściwe postępowanie z pojazdami elektrycznymi może w istotny sposób przyczynić się do utrzymania dobrego stanu technicznego systemu litowo-jonowego, a tym samym do zachowania zdolności do magazynowania energii po ładowaniu. Celem jest zachowanie przez możliwie długi czas wysokiego poziomu pojemności użytkowej baterii. Dlatego zestawiliśmy tutaj praktyczne wskazówki dotyczące eksploatacji baterii wysokonapięciowej Twojego elektrycznego auta. Stosując się do nich możesz zadbać o utrzymanie przez długi czas dużego zasięgu oraz zachowanie wartości napędu elektrycznego, a tym samym całego samochodu.

Sercem samochodu elektrycznego jest bateria wysokonapięciowa. Tutaj znajdziesz ważne informacje o jej eksploatacji, ładowaniu oraz o gwarancji, jaką daje Volkswagen na baterie samochodów elektrycznych. Abyś codziennie, przez wiele miesięcy mógł się w pełni cieszyć swoim modelem ID. 

Sposób działania akumulatora litowo-jonowego

--:--
1. Anoda
2. Katoda
3. Separator
4. Elektrolit
5. Ładowanie
6. Rozładowanie

Łatwe ładowanie z managerem ładowania

Abyś zawsze mógł ruszyć z naładowaną baterią, polecamy inteligentny system zarządzania ładowaniem (manager ładowania) w naszych modelach ID. Obsługuje się go łatwo przy użyciu panelu dotykowego systemu Infotainment. Manager ładowania pozwala ustawić graniczny poziom ładowania baterii, określić miejsca ładowania i wybrać natychmiastowe lub opóźnione ładowanie. 

Różne sposoby użytkowania,
różne sposoby ładowania

Dla właściwego ładowania z gniazdka lub stacji ładowania decydujący jest przede wszystkim jeden czynnik: Twój sposób użytkowania. Bowiem sposób, w jaki używasz swojego samochodu elektrycznego zależy od sytuacji (codzienne krótkie trasy lub dłuższe przejazdy autostradą) i może mieć wpływ na poziom graniczny, czas i moc ładowania akumulatora.

Ilustracja: VW ID. jedzie długą trasą i szuka stacji szybkiego ładowania.

Ładowanie natychmiastowe

<b>Ładowanie natychmiastowe</b>

Wybierz sposób użytkowania Twojego samochodu

Ustawienia managera ładowania

Krótkie trasy

  • Codzienny dojazd do pracy
  • Na zakupy
  • Wystarczy niewielki zasięg

Długie trasy

  • Wyjazd na wakacje
  • Długa trasa autostradą
  • Konieczny maksymalny zasięg

Górna granica ładowania

80%

100% (unikać postoju)

Dolna granica ładowania

20% latem / 40% zimą

40%

Prąd ładowania

a. Zmniejszony przy ładowaniu AC przez noc
b. Podwyższony przy ładowaniu AC i niewielkiej ilości czasu na ładowanie

a. Zmniejszony przy ładowaniu AC przez noc
b. Podwyższony przy ładowaniu AC i niewielkiej ilości czasu na ładowanie

Szybkie ładowanie

Unikać codziennego ładowania DC

Z ładowania DC korzystać podczas długich tras

Ustawienia managera ładowania

Górna granica ładowania

Dolna granica ładowania

Prąd ładowania

Szybkie ładowanie

Kobieta ładuje VW ID. z publicznej stacji ładowania.

Wskazówki na lato i zimę

Oprócz dolnych granic naładowania w ciepłych i zimnych porach roku (patrz wyżej), są też inne rzeczy, które mogą przedłużyć żywotność akumulatora. Na przykład unikanie ekstremalnych temperatur otoczenia. Dlatego latem najlepiej parkować w cieniu, a zimą w garażu. Zimą zalecane jest również ładowanie akumulatora zaraz po zakończeniu podróży, gdyż jest on wtedy ciepły, a to jest dla niego korzystniejsze i skraca też czas ładowania.

Elektryzująca: bateria litowo-jonowa

Ogniwo akumulatora litowo-jonowego składa się zawsze z czterech komponentów: anody, katody, separatora i elektrolitu. Ogniwo to nazywane jest ogniwem galwanicznym. Jony litu, od których akumulator wziął swoją nazwę, znajdują się w elektrolicie. Podczas ładowania jony litu przemieszczają się od katody do anody i tam są magazynowane. Energia elektryczna z sieci jest przy tym zamieniana w energię chemiczną. 

Przy procesie rozładowania, na przykład by zasilać silnik elektryczny, proces przebiega w odwrotnym kierunku: jony litu wracają z anody do katody i zmieniają energię chemiczną z powrotem w elektryczną.

Jeżeli wziąć pod uwagę niezawodność i możliwości samochodów elektrycznych, dotychczas nie znaleziono lepszego rozwiązania niż akumulatory litowo-jonowe.
 

Kilka interesujących faktów dotyczących systemu akumulatorów dla modeli ID.:

  • bateria wysokonapięciowa w modelach ID. składa się z wielu modułów, w każdym module jest 12 ogniw,
  • ogniwa mają wysoką elastyczność formy, dzięki czemu możliwe jest optymalne wykorzystanie dostępnego miejsca na ich montaż,
  • inteligentne ładowanie umożliwi w przyszłości wykorzystywanie samochodów elektrycznych jako zasobników energii dla sieci energetycznej.

Pewna sprawa: gwarancja i żywotność

Żywotność i wydajność akumulatorów litowo-jonowych zależą również od czynników zewnętrznych, na przykład warunków atmosferycznych i temperatury otoczenia. W ramach gwarancji i na określonych w niej warunkach, Volkswagen AG jako producent udziela gwarancji posiadaczom fabrycznie nowych, napędzanych bateriami elektrycznymi samochodów, iż przy prawidłowym użytkowaniu pojemność użytkowa baterii nie spadnie poniżej 70% przez okres ośmiu lat lub do przebiegu 160 tys. kilometrów, w zależności, co nastąpi wcześniej. Chcemy w ten sposób pokazać, jak ważna jest dla Volkswagena kwestia gwarancji na baterie samochodów. 

--:--
1. Pojemność całkowita
2. Pojemność użytkowa
3. Ochrona przed przeładowaniem
4. Ochrona przed głębokim rozładowaniem
Ilustracja: dwa modele VW ID. przy stacji ładowania.

Mobilność jutra: samochody elektryczne jako magazyny energii

Samochody elektryczne i ich akumulatory staną się także ważnym elementem przełomu energetycznego: inteligentne ładowanie pozwoli w przyszłości wykorzystywać auta elektryczne jako magazyny energii dla sieci energetycznej. Dzięki temu możliwe będzie kompensowanie wahań występujących przy produkcji energii wiatrowej i solarnej. 

Idea ta związana jest z koncepcją „Vehicle-to-Grid”, w skrócie V2G. Zasada jest następująca: samochód elektryczny będzie podłączany do sieci nie tylko w celu ładowania, a inteligentne systemy zarządzania energią (EMS) będą automatycznie koordynować pobieranie i oddawanie energii. 

Ochrona systemu akumulatorów

Aby zapobiec niezamierzonemu, szkodliwemu nadmiernemu naładowaniu lub głębokiemu rozładowaniu baterii samochodu elektrycznego, zastosowaliśmy dwa bufory bezpieczeństwa w formie rezerw awaryjnych. Dlatego w szczególnych przypadkach nie będzie dostępna pełna pojemność, ale chcemy w miarę możliwości zapobiec uszkodzeniu baterii.

Zarządzanie energią na co dzień

W praktyce mogłoby to wyglądać następująco:

  • na dachu domu jednorodzinnego zamontowana jest instalacja fotowoltaiczna, ogrzewanie wykorzystuje pompę ciepła, w garażu samochód elektryczny jest podłączony do Wallbox,
  • EMS koordynuje wszystkie urządzenia podłączone do lokalnej sieci,
  • jeżeli do dyspozycji jest mniej prądu niż zaplanowano, samochód pobiera mniej energii do ładowania lub pompa ciepła przestaje pracować,
  • jeżeli konieczne jest pobranie większej ilości energii z instalacji, samochód będzie mógł być ładowany z większą mocą. 

Celem jest zmagazynowanie w samochodzie nadmiarowej energii, na przykład z instalacji fotowoltaicznej. W razie potrzeby prąd będzie mógł zostać pobrany z akumulatora samochodu lub przekazany do sieci elektrycznej. Akumulator wysokonapięciowy nie będzie przy tym rozładowywany do końca, aby samochód był w pełni sprawny przed kolejnym uruchomieniem. 

Chcesz się umówić na jazdę próbną lub skonfigurować auto? 
Przejdź do naszych modeli ID.

Chcesz się umówić na jazdę próbną lub skonfigurować auto? 
Przejdź do naszych modeli ID.

Modele ID.: ID.3, ID.4, ID.5 GTX i ID. Buzz.

Chcesz poznać bliżej nasze elektryczne modele ID.? Umów się na jazdę próbną z najbliższym dealerem Volkswagena lub skorzystaj z naszego konfiguratora online, by skonfigurować swojego wymarzonego ID.

To mogłoby Cię również zainteresować:

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł.