Jak jeździ się elektrycznym samochodem?

10 pytań i odpowiedzi dotyczących elektrycznego samochodu.

Wielu osobom wystarczy jedna  podróż e-Golfem lub e-up!, by stali się wielbicielami elektrycznej mobilności. Mimo to elektryczne samochody rodzą wiele pytań. Odpowiadamy na dziesięć najważniejszych.

e-Golf

01.JAK DZIAŁA ELEKTRYCZNY SAMOCHÓD?

Decydująca różnica w stosunku do samochodu z silnikiem spalinowym: podczas gdy silnik benzynowy czy wysokoprężny zamienia energię chemiczną na mechaniczną potrzebną do napędu kół, silnik elektryczny wykorzystuje do tego energię elektryczną. Wykorzystywane są pola magnetyczne: kilka nieruchomych magnesów (stojany) po doprowadzeniu prądu błyskawicznie zmienia biegunowość i wprawia ruchomy magnes (wirnik) w ruch obrotowy. Ruch ten przenoszony jest na koła, samochód jedzie. Silnik elektryczny ma duży zakres użytkowych prędkości obrotowych, dlatego napęd nie wymaga zmiany biegów.

02. JAK JEŹDZI SIĘ SAMOCHODEM ELEKTRYCZNYM?

Podczas pierwszej jazdy samochodem elektrycznym zauważamy przede wszystkim dwie rzeczy: doskonałe przyspieszenie i ciszę. Aby ruszyć, silnik spalinowy musi rozwinąć określoną prędkość obrotową, podczas gdy w silniku elektrycznym pełna moc dostępna jest natychmiast. Dlatego przy ruszaniu spod świateł małe auto elektryczne bez problemów wyprzedza większe samochody z silnikami spalinowymi. Z reguły słychać przy tym tylko minimalny szum: silniki elektryczne są niezwykle ciche. Konstrukcja układu napędowego sprawia, że podczas hamowania energia jest odzyskiwana (rekuperacja). Być może kierowcy, którzy preferują sportowy styl jazdy zmienią go jeżdżąc samochodem „na prąd” - będą jeździć spokojniej oraz bardziej przewidująco, by zaoszczędzić jak najwięcej energii elektrycznej.

03. JAK ZAPLANOWAĆ PODRÓŻ SAMOCHODEM ELEKTRYCZNYM?

Wielu kierowców pokonuje na co dzień tylko około 50 kilometrów, czyli idealną odległość dla małego samochodu elektrycznego. Ale co z wyjazdem, na przykład, na wakacje? Aplikacja Volkswagena „maps + more” pokazuje kierowcom e-up! dokąd mogą dojechać przy aktualnym poziomie naładowania baterii i gdzie pod drodze znajdują się stacje ładowania. Taką samą funkcję posiada system nawigacji Discover Pro montowany fabrycznie w e-Golfie. W Niemczech najwygodniej płacić kartą Charge&Fuel Volkswagena (patrz ramka poniżej). Także małe objazdy i przerwy na ładowanie, które ewentualnie będą konieczne, można z góry uwzględnić i wykorzystać na wypicie kawy, zwiedzanie miasta czy spacer po okolicy. Spokój, jaki zapewnia jazda elektrycznym samochodem przenosi się w ten sposób na całą podróż – mobilność elektryczna to zupełnie nowy sposób podróżowania.

04. JAKI SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY JEST DLA MNIE NAJLEPSZY?

Kryteria wyboru są prawie takie same, jak w wypadku każdego innego samochodu. Czy potrzebne jest nam auto rodzinne? Samochód inny niż wszystkie? Do jazdy po mieście czy na dalsze podróże? Duży czy kompaktowy? Volkswagen e-up! to elektryczne auto idealne do codziennego poruszania się po mieście. e-Golf oferuje więcej miejsca, a z zasięgiem 300 km (NEFZ)* umożliwia dalsze podróże. Marka rozwija również technologię hybryd typu plug-in w postaci nowych wersji Golfa GTE oraz Passata GTE.

e-Golf

05. JAK WYGLĄDA PROCES ŁADOWANIA?

Każdy samochód elektryczny jest dostarczany z przewodem umożliwiającym podłączenie do stacji ładowania. Ponieważ początki mobilności elektrycznej nie były normalizowane, istnieją różne typy gniazd (które jednak można dopasować stosując adaptery). Proces pełnego naładowania pustej baterii z konwencjonalnych stacji ładowania trwa do ośmiu godzin (czyli najlepiej robić to w nocy). W stacjach szybkiego ładowania można zaoszczędzić dużo czasu: po koło 45 minutach bateria jest naładowana w 80 procentach – specjalne wtyki CCS znajdują się przy stacji. Ważne: z reguły nie można zapłacić kartą płatniczą bezpośrednio przy stacji, konieczne są systemy autoryzacji, na przykład karta Charge&Fuel (patrz ramka poniżej). Można też naładować samochód elektryczny z konwencjonalnego gniazdka, na przykład, w domu – patrz pytanie 9.

WTYCZKI

WTYCZKA SCHUKO

WTYCZKA SCHUKO

Można naładować samochód elektryczny także z normalnego gniazdka domowej instalacji elektrycznej. Ogranicznik mocy w przewodzie gwarantuje, że słabsze instalacje nie zostaną przeciążone.

WTYCZKA CCS

WTYCZKA CCS

CCS to skrót od Combined Charging System. Wtyczka służy do podłączenia do nowych stacji szybkiego ładowania i jest wyposażona w dwa dodatkowe styki. Elektryczne modele Volkswagenów mają także odpowiednie gniazdo umożliwiające ładowanie (prądem przemiennym i stałym (AC i DC) do 170 kW. W praktyce wartość ta wynosi często 50 kW.

WTYCZKA TYPU 2

WTYCZKA TYPU 2

Trójfazowa wtyczka jest obecnie najpopularniejsza w Europie. Elektryczne modele Volkswagenów także dysponują takim gniazdem.

06. JAKIE SYSTEMY UŁATWIAJĄ EKSPLOATACJĘ SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO?

Podczas jazdy aktualny poziom naładowania baterii jest zawsze widoczny na wyświetlaczu, a niski poziom jest odpowiednio wcześnie sygnalizowany. Volkswagen oferuje także dodatkowe, praktyczne usługi: w modelach z systemami multimedialnymi Discover Media i Discover Pro (w niektórych modelach jako opcja), Car-Net dostarcza informację o lokalizacji stacji ładowania i przy użyciu nawigacji prowadzi do najbliższej z nich. Dla elektrycznych Volkswagenów jest dostępna także usługa e-Remote, która umożliwia sprawdzenie poziomu naładowania baterii z każdego miejsca przy użyciu smartfona lub komputera oraz zainicjowanie lub zatrzymanie procesu ładowania (jeżeli samochód jest połączony z Internetem).

07. CO SIĘ STANIE, JEŻELI NA TRASIE ROZŁADUJE SIĘ BATERIA?

Zanim bateria się rozładuje, kierowca zostanie odpowiednio ostrzeżony, a samochód wyłączy samodzielnie niepotrzebne systemy, aby zaoszczędzić energię.

08. CZY SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY WYMAGA SPECJALNEGO SERWISU?

Koszty przeglądów, konserwacji i napraw samochodów elektrycznych są z reguły dużo niższe niż aut z silnikami spalinowymi. Dlaczego? Ponieważ samochód elektryczny nie potrzebuje filtra paliwa, świec zapłonowych, sprzęgła czy układu wydechowego. Mniej ruchomych części, niższe temperatury i ciśnienie oznaczają mniejsze zużycie. Nawet układ hamulcowy na ogół jest trwalszy. Mimo to  samochody elektryczne też muszą być poddawane regularnym przeglądom. Należ

EKOLOGIA.

Samochód elektryczny jest szczególnie ekologicznym śodkiem transportu, gdy jest ładowany "zieloną energią".

W DOMU.

Wallbox daje możliwość komfortowego ładowania.

09. CZY MOGĘ KUPIĆ STACJĘ ŁADOWANIA DO DOMU?

Najlepszym sposobem, aby rano wyjechać samochodem z pełną baterią jest zamontowanie stacji ładowania w domu. Ta opcja nie dotyczy wyłącznie osób, które mieszkają w domu jednorodzinnym. Stację ładowania można zainstalować również w garażu podziemnym. Warunek: budynek musi być wyposażony w przyłącze siły (najczęściej jest dostępne w każdym budynku, bo większość kuchenek elektrycznych jest zasilana prądem trójfazowym) lub trzeba uzyskać  pozwolenie od właściciela budynku wielorodzinnego. Jeżeli warunki techniczne są zapewnione, specjalista może zainstalować Wallboxa przy miejscu postojowym samochodu lub w prywatnym garażu. Ładowanie przy użyciu Wallboxa jest dużo szybsze niż ze zwykłego gniazdka. Licznik w Wallboxie ułatwia rozliczenie kosztów zużycia energii.

10. DLACZEGO SAMOCHODY ELEKTRYCZNE TO PRZYSZŁOŚĆ?

Ponieważ oferują najlepiej dostosowaną do potrzeb naszych czasów, najbardziej ekologiczną formę mobilności. Nie tylko dlatego, że zasoby paliw kopalnych są ograniczone, a niektóre państwa już teraz wprowadzają przepisy wspierające bezemisyjną motoryzację. Także dlatego, że postęp technologiczny jest dziś tak szybki, że również inne zalety samochodów elektrycznych – przyspieszenie, bezgłośna jazda, efektywność elektryczna – stają się coraz ważniejszymi argumentami. Z historycznego punktu widzenia samochód elektryczny jest nawet starszy niż auto z silnikiem spalinowym – elektrycznie napędzane pojazdy istniały już pod koniec XIX. wieku. Z kolei dzisiaj napęd elektryczny idealnie pasuje do cyfrowych wizji, jak Smart City czy autonomiczne pojazdy. Zasięgi, jakie umożliwiają baterie, w najbliższych latach znacznie się zwiększą, przez co samochód elektryczny stanie się preferowanym środkiem transportu w każdej sytuacji. Już w 2019 roku rozpoczenie się sprzedaż modelu samochodu elektrycznego nowej generacji - Volkswagena ID NEO, który będzie oferował zasięgo do 600 kilometrów.

e-Golf: zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km: 12,7 (cykl mieszany), emisja CO₂ w g/km: 0 (cykl mieszany), klasa efektywności: A+;
e-up!: zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km: 11,7 (cykl mieszany), emisja CO₂ w g/km: 0 (cykl mieszany), klasa efektywności: A+;
Golf GTE: zużycie paliwa w l/100 km: 1,6 (cykl mieszany), zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km: 11,4 (cykl mieszany), emisja CO₂ w g/km: 36 (cykl mieszany), klasa efektywności: A+;
Passat GTE: zużycie paliwa w l/100 km: 1,7 (cykl mieszany), zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km: 12,5 (cykl mieszany), emisja CO₂ w g/km: 38 (cykl mieszany), klasa efektywności: A+;
Passat GTE Variant: zużycie paliwa w l/100 km: 1,7 (cykl mieszany), zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km: 12,7 (cykl mieszany), emisja CO₂ w g/km: 38 (cykl mieszany), klasa efektywności: A+
* Podany zasięg został określony na podstawie cykli jazdy na rolkowym stanowisku testowym wg NEDC. Rzeczywisty zasięg może różnić się od podanego. Przy najczęściej stosowanym w praktyce stylu jazdy, średni zasięg wynosi 200 km i zależy od stylu jazdy, prędkości, użycia dodatkowych urządzeń, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów/obciążenia ładunkiem, wybranego profilu jazdy (Normal, ECO, ECO+) i topografii terenu.
Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.
Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. 
Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.
Dane na podstawie świadectw homologacji typu.
Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa i emisji CO2 oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.
Więcej informacji na temat WLTP na stronie: https://www.volkswagen.pl/pl/wltp.html

Podane ceny obejmują podatek VAT.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu.

Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania.

W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe.

Your browser is outdated!

Please get a decent browser here or there