Samochód elektryczny w warsztacie
1
Elektromobilność

Nigdy więcej wymiany oleju, czyli samochody elektryczne w warsztacie

Elektromobilność

Nigdy więcej wymiany oleju, czyli samochody elektryczne w warsztacie

9 kwietnia 2019

Konserwacja, przeglądy i naprawy samochodów elektrycznych różnią się od pojazdów z klasycznym silnikiem spalinowym: nie ma świec zapłonowych, układu wydechowego, skrzyni biegów; a to oznacza oszczędność czasu i pieniędzy. Mimo to regularne przeglądy nadal są niezwykle ważne.

Dowiedz się:

  • dlaczego samochody elektryczne rzadziej odwiedzają warsztat,
  • czym różni się konserwacja samochodu elektrycznego od auta z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym,
  • co możesz zrobić, aby utrzymać optymalny stan techniczny auta,
  • na co powinieneś zwrócić uwagę przy wyborze warsztatu.

Ze względu na inną technologię napędu wiele części tradycyjnych silników jest w samochodzie elektrycznym po prostu niepotrzebnych. Należą do nich na przykład: filtry powietrza, paliwa i oleju, układ chłodzenia silnika, świece, części ulegające zużyciu, takie jak układ wydechowy czy sprzęgło. Same silniki praktycznie nie wymagają konserwacji, ponieważ w samochodach elektrycznych stosowane są silniki synchroniczne prądu przemiennego, które nie mają żadnych zestyków ciernych. Ponadto w samochodach elektrycznych nie ma skrzyni biegów. Krótko mówiąc, mniej podzespołów oznacza mniejsze koszty konserwacji i napraw.

Mniej podzespołów – mniej konserwacji i napraw

Do części, które jak w innych samochodach trzeba sprawdzać i wymieniać, należą na przykład hamulce. Jednak w samochodzie elektrycznym są one mniej obciążone, dlatego mniej się zużywają. Wynika to między innymi z rekuperacji, czyli odzyskiwania energii kinetycznej przy zwalnianiu i zamianie jej w energię elektryczną. Rekuperacja działa także jako hamulec silnikowy, dzięki czemu układ hamulcowy jest mniej używany i nie zużywa się tak szybko, jak w samochodach spalinowych. Trzeba również kontrolować układ kierowniczy, klimatyzację, koła i opony. W rezultacie przeglądy muszą odbywać się z podobną częstotliwością, jak przy samochodach z silnikami spalinowymi.

Wprawdzie z listy konserwacji odpadają niektóre typowe części silnika spalinowego, dochodzą jednak inne podzespoły, specyficzne dla pojazdu elektrycznego – na przykład akumulator, który poddawany jest kontroli wzrokowej. W ramach ogólnego przeglądu i konserwacji sprawdzane są złącza do ładowania i połączenia przewodów oraz stan baterii.

Przegląd samochodu elektrycznego
1

Sprawdzanie akumulatora

W większości samochodów elektrycznych montowane są akumulatory litowo-jonowe. Jeżeli ktoś chce właściwie dbać o baterię swojego auta, nie powinno pozostawiać się go na dłuższy czas z baterią naładowaną do poziomu poniżej 20%. Podobnie jak w smartfonach, w których również stosowane są akumulatory litowo-jonowe, ładowania baterii przedłuża jej żywotność. Przy czym ładowanie prądem przemiennym, na przykład z gniazdka domowej instalacji elektrycznej, jest korzystniejsze niż ładowanie prądem stałym ze stacji szybkiego ładowania. Akumulator jest najdroższą częścią zamienną samochodu, dlatego opłaca się o niego dbać. 

Kolejną rzeczą, na której zużycie powinni zwracać uwagę właściciele samochodów z silnikiem elektrycznym, są opony. Samochody elektryczne przy ruszaniu rozwijają znacznie wyższy moment obrotowy niż większość innych pojazdów. Jeżeli kierowca regularnie będzie korzystał z tego wysokiego momentu obrotowego, odbije się to niekorzystnie na bieżniku opon. Opłaca się zatem ruszać spokojnie i uwzględniać specyfikę samochodu elektrycznego zarówno przy zakupie, jak i przy konserwacji opon.

Koszty przeglądów, konserwacji i napraw niższe o 35 procent niż przy silnikach spalinowych

Jak wykazały badania Instytutu Ekonomiki Samochodowej, nawet jeżeli samochody elektryczne mają częściowo inne wymagania w zakresie przeglądów niż tradycyjne samochody z silnikiem spalinowym, koszty konserwacji i napraw są łącznie o 35 procent niższe niż porównywalnego auta spalinowego. Według aktualnych badań przeprowadzonych wspólnie przez Instytutu Ekonomiki Samochodowej i DEKRA, już w 2020 roku łączne koszty samochodu elektrycznego, obejmujące zakup, energię elektryczną, regularne przeglądy i naprawy, będą o 3,2 procent niższe niż w przypadku samochodu z silnikiem spalinowym, i to bez uwzględniania premii środowiskowych lub możliwości bezpłatnego ładowania.

Samochód elektryczny można oddać zasadniczo do każdego warsztatu, który wykonuje przeglądy zgodnie z zaleceniami producenta. Jednakże prace przy systemie wysokonapięciowym mogą przeprowadzać tylko warsztaty z odpowiednim wyposażeniem i odpowiednio przeszkolonymi pracownikami. Przed rozpoczęciem prac przy samochodzie mechanik musi sprawdzić, czy w instalacji wysokonapięciowej nie ma napięcia. Zasadniczo obowiązuje zasada: jeżeli zaprowadzisz auto do warsztatu z odpowiednimi kwalifikacjami, możesz być pewien, że spełnione zostaną wszystkie wymagane kryteria.

Może Cię również zainteresować:

Całkowicie elektryczny: Oslo

Visions of now: Via Grafik

Visions of now: Van Bo Le-Mentzel

To dla każdego z nas

Visions of now: Bearcubs

Przyszłość nadchodzi: ID.3 1ST

Może Cię również zainteresować:

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

1.
Fotos: Getty Images
  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%). Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów. Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.