Nigdy więcej wymiany oleju, czyli samochody elektryczne w warsztacie
Nigdy więcej wymiany oleju, czyli samochody elektryczne w warsztacie
Konserwacja, przeglądy i naprawy samochodów elektrycznych różnią się od pojazdów z klasycznym silnikiem spalinowym: nie ma świec zapłonowych, układu wydechowego, skrzyni biegów; a to oznacza oszczędność czasu i pieniędzy. Mimo to regularne przeglądy nadal są niezwykle ważne.
Dowiedz się:
- dlaczego samochody elektryczne rzadziej odwiedzają warsztat,
- czym różni się konserwacja samochodu elektrycznego od auta z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym,
- co możesz zrobić, aby utrzymać optymalny stan techniczny auta,
- na co powinieneś zwrócić uwagę przy wyborze warsztatu.
Ze względu na inną technologię napędu wiele części tradycyjnych silników jest w samochodzie elektrycznym po prostu niepotrzebnych. Należą do nich na przykład: filtry powietrza, paliwa i oleju, układ chłodzenia silnika, świece, części ulegające zużyciu, takie jak układ wydechowy czy sprzęgło. Same silniki praktycznie nie wymagają konserwacji, ponieważ w samochodach elektrycznych stosowane są silniki synchroniczne prądu przemiennego, które nie mają żadnych zestyków ciernych. Ponadto w samochodach elektrycznych nie ma skrzyni biegów. Krótko mówiąc, mniej podzespołów oznacza mniejsze koszty konserwacji i napraw.
Mniej podzespołów – mniej konserwacji i napraw
Do części, które jak w innych samochodach trzeba sprawdzać i wymieniać, należą na przykład hamulce. Jednak w samochodzie elektrycznym są one mniej obciążone, dlatego mniej się zużywają. Wynika to między innymi z rekuperacji, czyli odzyskiwania energii kinetycznej przy zwalnianiu i zamianie jej w energię elektryczną. Rekuperacja działa także jako hamulec silnikowy, dzięki czemu układ hamulcowy jest mniej używany i nie zużywa się tak szybko, jak w samochodach spalinowych. Trzeba również kontrolować układ kierowniczy, klimatyzację, koła i opony. W rezultacie przeglądy muszą odbywać się z podobną częstotliwością, jak przy samochodach z silnikami spalinowymi.
Wprawdzie z listy konserwacji odpadają niektóre typowe części silnika spalinowego, dochodzą jednak inne podzespoły, specyficzne dla pojazdu elektrycznego – na przykład akumulator, który poddawany jest kontroli wzrokowej. W ramach ogólnego przeglądu i konserwacji sprawdzane są złącza do ładowania i połączenia przewodów oraz stan baterii.
Sprawdzanie akumulatora
W większości samochodów elektrycznych montowane są akumulatory litowo-jonowe. Jeżeli ktoś chce właściwie dbać o baterię swojego auta, nie powinno pozostawiać się go na dłuższy czas z baterią naładowaną do poziomu poniżej 20%. Podobnie jak w smartfonach, w których również stosowane są akumulatory litowo-jonowe, ładowania baterii przedłuża jej żywotność. Przy czym ładowanie prądem przemiennym, na przykład z gniazdka domowej instalacji elektrycznej, jest korzystniejsze niż ładowanie prądem stałym ze stacji szybkiego ładowania. Akumulator jest najdroższą częścią zamienną samochodu, dlatego opłaca się o niego dbać.
Kolejną rzeczą, na której zużycie powinni zwracać uwagę właściciele samochodów z silnikiem elektrycznym, są opony. Samochody elektryczne przy ruszaniu rozwijają znacznie wyższy moment obrotowy niż większość innych pojazdów. Jeżeli kierowca regularnie będzie korzystał z tego wysokiego momentu obrotowego, odbije się to niekorzystnie na bieżniku opon. Opłaca się zatem ruszać spokojnie i uwzględniać specyfikę samochodu elektrycznego zarówno przy zakupie, jak i przy konserwacji opon.
Koszty przeglądów, konserwacji i napraw niższe o 35 procent niż przy silnikach spalinowych
Jak wykazały badania Instytutu Ekonomiki Samochodowej, nawet jeżeli samochody elektryczne mają częściowo inne wymagania w zakresie przeglądów niż tradycyjne samochody z silnikiem spalinowym, koszty konserwacji i napraw są łącznie o 35 procent niższe niż porównywalnego auta spalinowego. Według aktualnych badań przeprowadzonych wspólnie przez Instytutu Ekonomiki Samochodowej i DEKRA, już w 2020 roku łączne koszty samochodu elektrycznego, obejmujące zakup, energię elektryczną, regularne przeglądy i naprawy, będą o 3,2 procent niższe niż w przypadku samochodu z silnikiem spalinowym, i to bez uwzględniania premii środowiskowych lub możliwości bezpłatnego ładowania.
Samochód elektryczny można oddać zasadniczo do każdego warsztatu, który wykonuje przeglądy zgodnie z zaleceniami producenta. Jednakże prace przy systemie wysokonapięciowym mogą przeprowadzać tylko warsztaty z odpowiednim wyposażeniem i odpowiednio przeszkolonymi pracownikami. Przed rozpoczęciem prac przy samochodzie mechanik musi sprawdzić, czy w instalacji wysokonapięciowej nie ma napięcia. Zasadniczo obowiązuje zasada: jeżeli zaprowadzisz auto do warsztatu z odpowiednimi kwalifikacjami, możesz być pewien, że spełnione zostaną wszystkie wymagane kryteria.