Samochód elektryczny w warsztacie
Elektromobilność

Nigdy więcej wymiany oleju, czyli samochody elektryczne w warsztacie

Elektromobilność

Nigdy więcej wymiany oleju, czyli samochody elektryczne w warsztacie

9 kwietnia 2019

Konserwacja, przeglądy i naprawy samochodów elektrycznych różnią się od pojazdów z klasycznym silnikiem spalinowym: nie ma świec zapłonowych, układu wydechowego, skrzyni biegów; a to oznacza oszczędność czasu i pieniędzy. Mimo to regularne przeglądy nadal są niezwykle ważne.

Dowiedz się:

  • dlaczego samochody elektryczne rzadziej odwiedzają warsztat,
  • czym różni się konserwacja samochodu elektrycznego od auta z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym,
  • co możesz zrobić, aby utrzymać optymalny stan techniczny auta,
  • na co powinieneś zwrócić uwagę przy wyborze warsztatu.

Ze względu na inną technologię napędu wiele części tradycyjnych silników jest w samochodzie elektrycznym po prostu niepotrzebnych. Należą do nich na przykład: filtry powietrza, paliwa i oleju, układ chłodzenia silnika, świece, części ulegające zużyciu, takie jak układ wydechowy czy sprzęgło. Same silniki praktycznie nie wymagają konserwacji, ponieważ w samochodach elektrycznych stosowane są silniki synchroniczne prądu przemiennego, które nie mają żadnych zestyków ciernych. Ponadto w samochodach elektrycznych nie ma skrzyni biegów. Krótko mówiąc, mniej podzespołów oznacza mniejsze koszty konserwacji i napraw.

Mniej podzespołów – mniej konserwacji i napraw

Do części, które jak w innych samochodach trzeba sprawdzać i wymieniać, należą na przykład hamulce. Jednak w samochodzie elektrycznym są one mniej obciążone, dlatego mniej się zużywają. Wynika to między innymi z rekuperacji, czyli odzyskiwania energii kinetycznej przy zwalnianiu i zamianie jej w energię elektryczną. Rekuperacja działa także jako hamulec silnikowy, dzięki czemu układ hamulcowy jest mniej używany i nie zużywa się tak szybko, jak w samochodach spalinowych. Trzeba również kontrolować układ kierowniczy, klimatyzację, koła i opony. W rezultacie przeglądy muszą odbywać się z podobną częstotliwością, jak przy samochodach z silnikami spalinowymi.

Wprawdzie z listy konserwacji odpadają niektóre typowe części silnika spalinowego, dochodzą jednak inne podzespoły, specyficzne dla pojazdu elektrycznego – na przykład akumulator, który poddawany jest kontroli wzrokowej. W ramach ogólnego przeglądu i konserwacji sprawdzane są złącza do ładowania i połączenia przewodów oraz stan baterii.

Przegląd samochodu elektrycznego

Sprawdzanie akumulatora

W większości samochodów elektrycznych montowane są akumulatory litowo-jonowe. Jeżeli ktoś chce właściwie dbać o baterię swojego auta, nie powinno pozostawiać się go na dłuższy czas z baterią naładowaną do poziomu poniżej 20%. Podobnie jak w smartfonach, w których również stosowane są akumulatory litowo-jonowe, ładowania baterii przedłuża jej żywotność. Przy czym ładowanie prądem przemiennym, na przykład z gniazdka domowej instalacji elektrycznej, jest korzystniejsze niż ładowanie prądem stałym ze stacji szybkiego ładowania. Akumulator jest najdroższą częścią zamienną samochodu, dlatego opłaca się o niego dbać. 

Kolejną rzeczą, na której zużycie powinni zwracać uwagę właściciele samochodów z silnikiem elektrycznym, są opony. Samochody elektryczne przy ruszaniu rozwijają znacznie wyższy moment obrotowy niż większość innych pojazdów. Jeżeli kierowca regularnie będzie korzystał z tego wysokiego momentu obrotowego, odbije się to niekorzystnie na bieżniku opon. Opłaca się zatem ruszać spokojnie i uwzględniać specyfikę samochodu elektrycznego zarówno przy zakupie, jak i przy konserwacji opon.

Koszty przeglądów, konserwacji i napraw niższe o 35 procent niż przy silnikach spalinowych

Jak wykazały badania Instytutu Ekonomiki Samochodowej, nawet jeżeli samochody elektryczne mają częściowo inne wymagania w zakresie przeglądów niż tradycyjne samochody z silnikiem spalinowym, koszty konserwacji i napraw są łącznie o 35 procent niższe niż porównywalnego auta spalinowego. Według aktualnych badań przeprowadzonych wspólnie przez Instytutu Ekonomiki Samochodowej i DEKRA, już w 2020 roku łączne koszty samochodu elektrycznego, obejmujące zakup, energię elektryczną, regularne przeglądy i naprawy, będą o 3,2 procent niższe niż w przypadku samochodu z silnikiem spalinowym, i to bez uwzględniania premii środowiskowych lub możliwości bezpłatnego ładowania.

Samochód elektryczny można oddać zasadniczo do każdego warsztatu, który wykonuje przeglądy zgodnie z zaleceniami producenta. Jednakże prace przy systemie wysokonapięciowym mogą przeprowadzać tylko warsztaty z odpowiednim wyposażeniem i odpowiednio przeszkolonymi pracownikami. Przed rozpoczęciem prac przy samochodzie mechanik musi sprawdzić, czy w instalacji wysokonapięciowej nie ma napięcia. Zasadniczo obowiązuje zasada: jeżeli zaprowadzisz auto do warsztatu z odpowiednimi kwalifikacjami, możesz być pewien, że spełnione zostaną wszystkie wymagane kryteria.

Może Cię również zainteresować:

Całkowicie elektryczny: Oslo

Visions of now: Via Grafik

Visions of now: Van Bo Le-Mentzel

Skąd pochodzą surowce
na samochody elektryczne

Visions of now: Bearcubs

Pompa ciepła: efektywne ogrzewanie

Może Cię również zainteresować:

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

1.
Fotos: Getty Images

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł.