Elektryczny samochód sportowy NIO EP9
1
Elektromobilność

5 najbardziej niezwykłych samochodów elektrycznych na świecie

Elektromobilność

5 najbardziej niezwykłych samochodów elektrycznych na świecie

10 maja 2019

Samochodo-rower, elektryczne składane auto, które nie zajmuje dużo miejsca na parkingu i samochód elektryczny z cukru – to trzy niezwykłe pojazdy elektryczne, ale jest ich więcej.

Dowiedz się:

  • dlaczego niektóre auta elektryczne nigdy nie trafią na złom,
  • jak szybka może być elektryczna mobilność,
  • co to jest elektryczny samochodo-rower,
  • jakie auta elektryczne mogą się ze sobą łączyć.

Nobe – trójkołowe auto elektryczne dla miłośników stylu retro

Elektryczne auto Nobe 100 wygląda jak oldtimer
2

Estońska firma Nobe tworząc swój pojazd w stylu new vintage - trójkołowy, z napędem na wszystkie koła, trzema siedzeniami i dwojgiem drzwi - kierowała się emocjami: „Chcieliśmy zbudować auto, przy którym każdy się zatrzyma, żeby je obejrzeć. Tak jak robi to teraz wielu, którzy zobaczą starego Volkswagena Garbusa i przypomną im się dawne czasy” – mówi producent. Właściciele tego elektrycznego samochodu nigdy nie będą musieli się z nim pożegnać, gdyż jak twierdzi producent, Nobe 100 nigdy nie będzie musiał trafić na złom. W przypadku uszkodzenia właściciel po prostu wyśle zużyte części i zamówi nowe, a producent wszystkie nienadające się do użytku elementy podda recyklingowi. 

Od 2020 roku Nobe 100 trafi do produkcji seryjnej – z najnowocześniejszymi rozwiązaniami technologicznymi ukrytymi pod karoserią retro. Auto to posiada wbudowaną na stałe baterię oraz mniejszą baterię przenośną. Baterie można wszędzie ładować, na przykład będąc w odwiedzinach u znajomych. Obie baterie umożliwiają ważącemu 390 kilogramów Nobe przejechanie nawet 230 kilometrów, i to z prędkością maksymalną 110 km/h.

Noah: samochód elektryczny z lnu i cukru

Elektryczne auto Noah wykonane jest w większości z płyt z lnu i cukru
3

Noah, holenderskie auto elektryczne, zaprojektowane przez studentów Uniwersytetu Technicznego w Eindhoven, wykonane jest w 90 procentach z surowców odnawialnych – podstawę stanowią włókna lnu i cukier. Zatem po upływie swojego cyklu życia Noah może być poddany recyklingowi. To efektywne auto miejskie waży tylko 350 kilogramów bez 60-cio kilogramowej baterii. Między innymi dzięki niewielkiej masie ten ekologiczny, dwuosobowy pojazd elektryczny może przejechać na pełnej baterii nawet 240 kilometrów, rozwijając prędkość maksymalną 110 km/h. Noah jest nie tylko ekologiczny, lecz również praktyczny: pusty akumulator nie zmusza do zatrzymania się, gdyż można go łatwo wymienić. Twórcy tego elektrycznego auta zakładają również, że w przyszłości będzie można zastąpić aktualny akumulator nowszym technologicznie, umożliwiającym większy zasięg. Na razie produkcja seryjna Noah nie jest planowana – studenci z Eindhoven chcieli tylko pokazać, że przyjazna dla środowiska mobilność jest możliwa.

NIO EP9: w okamgnieniu 100 km/h

Elektryczny samochód sportowy NIO EP9
1

Już pierwsze spojrzenie zdradza, że ten elektryczny samochód nie jest miejskim autem, którym można jeździć na co dzień. Cztery wymienne akumulatory zasilają chińskiego NIO EP9 mocą łączną 1 megawata. Według producenta, normalnym trybie pracy to elektryczne, dwuosobowe auto ma zasięg 427 kilometrów. Ale z pewnością nikt nie będzie jeździł powoli i spokojnie samochodem dysponującym tak imponującymi możliwościami. Na torze wyścigowym NIO EP9 z napędem na wszystkie koła rozpędza się do 100 km/h w mniej niż 3 sekundy, po 7,1 sekundy pędzi z prędkością 200 km/h, a jego prędkość maksymalna wynosi 313 km/h. Jednak gdy kierowca będzie chciał uzyskiwać takie osiągi, przyjemność skończy się po około 20 minutach. Jedno jest pewne — tętno kierowcy na pewno podskoczy, a ilość pieniędzy na koncie zmaleje, gdyż wprawdzie producent nazywa NIO EP9 samochodem seryjnym, jednak produkuje go tylko na zamówienie – dla tych, którzy mają zbędne 1,3 mln euro.

PodRide: elektryczny samochodo-rower także dla tych, którzy lubią uprawiać sport tylko przy ładnej pogodzie

Przekręcamy kluczyk w stacyjce i ruszamy? Nie PodRidem. Aby uruchomić ten elektryczny pojazd, kierowca musi najpierw nacisnąć na pedały. PodRide to wyjątkowa forma hybrydy: w połowie rower, w połowie elektryczny samochód. Szwedzki majsterkowicz Mikael Kjellman wyposażył go w podwozie przypominające samochód, silnik o mocy 250 W i pedały z elektrycznym wspomaganiem. Według Kjellmana zasięg ważącego 70 kilogramów, długiego na 1,80 metra i wysokiego na 1,45 metra pojazdu elektrycznego wynosi do 60 kilometrów – przy maksymalnej prędkości 25 km/h. Przed wiatrem i deszczem kierowcę chroni wodoszczelna osłona rozpostarta na stelażu, z przednią szybą i zaznaczonymi drzwiami, przez które jednak nikt nie wsiądzie... Aby wejść do środka, trzeba przechylić osłonę elektrycznego samochodo-roweru do przodu. 

Mikael Kjellman zebrał przez fundraising około 90 tys. euro i chce możliwie szybko rozpocząć produkcję swojego pojazdu.

EO smart connecting cars: elektryczny pojazd do składania

Znalezienie miejsca parkingowego w mieście często jest równie trudne, jak trafienie szóstki w lotto. Wiedzą o tym naukowcy z Robotics Innovation Center przy Deutsche Forschungszentrum für Künstliche Intelligenz“ (DFKI) (Niemieckie Centrum Badawcze Sztucznej Inteligencji). EO smart connecting car – elektryczny pojazd wypełniony rozwiązaniami z dziedziny robotyki – ma być rozwiązaniem tego problemu. Parkowanie bokiem, ustawienie kół prostopadle do osi samochodu i zmniejszanie nadwozia do długości około 1,80 metra nie stanowią dla tego samochodu elektrycznego żadnego problemu. I od razu łatwiej jest znaleźć miejsce parkingowe, a mimo niewielkich rozmiarów kierowca nie czuje się w nim jak w pudełku zapałek. Ale to nie wszystkie zalety tego auta: kilka pojazdów może połączyć się w łańcuch i w ten sposób oszczędzać energię podczas jazdy. Jeżeli jednemu z pojazdów w łańcuchu skończy się prąd, inne podzielą się z nim energią. Dające się połączyć z innymi auto rozwija prędkość 65 km/h, a jego zasięg (gdy jedzie oddzielnie, nie w łańcuchu) wynosi 70 kilometrów. Zatem ten zrobotyzowany samochód jest przeznaczony wyłącznie do ruchu w mieście. Z możliwością autonomicznej jazdy i elastycznymi punktami ładowania EO smart connecting cars staną się częścią przyszłej elektromobilności – wprawdzie może nie jutro, ale być może pojutrze. Stworzony przez DFKI samochód koncepcyjny służy testowaniu autonomicznych funkcji pojazdów elektrycznych w ruchu miejskim i ma pokazać, jak może wyglądać mobilność, szczególnie w wielkich aglomeracjach przyszłości.

Może Cię również zainteresować:

Całkowicie elektryczny: Oslo

Visions of now: Via Grafik

Visions of now: Van Bo Le-Mentzel

To dla każdego z nas

Visions of now: Bearcubs

Przyszłość nadchodzi: ID.3 1ST

Może Cię również zainteresować:

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

1.
Fotos: Nio
2.
Fotos: Nobe
3.
Foto: Noah/Bart van Overbeeke
4.
Fotos: PodRide
5.
Fotos: DFKI GmbH / Timo Birnschein
  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%). Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów. Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.