Nadjeżdżają elektryczne skutery. Dowiedz się, co Cię czeka, gdy przesiądziesz się na elektryczny jednoślad.
Nadjeżdżają elektryczne skutery. Dowiedz się, co Cię czeka, gdy przesiądziesz się na elektryczny jednoślad.
Cichy i dynamiczny – elektryczny skuter szturmem zdobywa ulice. Przeczytasz tutaj, dlaczego coraz więcej osób jeździ elektrycznymi jednośladami i co powinieneś wiedzieć o cechach charakterystycznych skuterów z elektrycznym silnikiem.
Dowiedz się:
- dlaczego elektryczny skuter cieszy się takim powodzeniem i jak dba o portfel,
- jakiej mocy silnika potrzebujesz, aby jazda sprawiała prawdziwą przyjemność,
- na co trzeba zwrócić uwagę przy wyborze akumulatora,
- jakie wyposażenie dodatkowe warto kupić.
Zgadza się, że elektryczne skutery są zasadniczo droższe niż benzynowe, ale tylko przy zakupie. Dzięki niskim kosztom eksploatacji cena zakupu zwraca się po roku do dwóch lat, gdyż prąd jest tańszy niż paliwo. W zależności od dostawcy energii elektrycznej, przejechanie 100 kilometrów elektrycznym skuterem kosztuje tylko około 4 złote. Także koszty napraw, konserwacji i przeglądów są niższe. Elektryczny skuter nie posiada żadnych części wymagających konserwacji czy wymiany, takich jak: skrzynia biegów czy układ wydechowy, i nie trzeba zmieniać oleju.
Zasięg – stworzony do jazdy po mieście
Według „Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motocykli” popyt na elektryczne skutery wzrósł od początku 2018 roku o 51 procent. Jaki jest powód, że elektryczne skutery cieszą się taką popularnością? Z zasięgiem od 50 do 150 kilometrów idealnie nadają się do jazdy po mieście. Szybki dojazd do pracy lub na zakupy do centrum? Elektrycznym skuterem to żaden problem, podobnie jak znalezienie miejsca parkingowego. Dzięki wyjmowanemu akumulatorowi możesz naładować skuter wygodnie z każdego gniazdka domowej instalacji elektrycznej. Jeżeli planujesz jednak dłuższą trasę swoim elektrycznym jednośladem, bierzesz ze sobą zapasowy akumulator i możesz zwiększyć zasięg nawet o 100 kilometrów.
Jak daleko Twój elektryczny skuter zajedzie na pełnym akumulatorze zależy przede wszystkim od tego, ile energii akumulator może zmagazynować. Pojemność jest różna u różnych producentów i w różnych modelach. Tym, co generalnie zmniejsza zasięg, jest mokra nawierzchnia, przeciwny wiatr i niska temperatura. Pamiętaj, że zimą pojemność akumulatora może spaść od 10 do 20 procent.
Moc silnika: przyjemność jazdy należy do wyposażenia podstawowego
Jeżeli chodzi o przyjemność jazdy, to skuter elektryczny ma również tutaj przewagę nad benzynowym. Już od pierwszej chwili poczujesz, że jest dynamiczniejszy, gdyż pełny moment obrotowy jest dostępny natychmiast, a nie dopiero przy pewnym zakresie prędkości obrotowych. Przy prawie wszystkich modelach elektrycznych skuterów masz możliwość wyboru między wariantami z prędkością maksymalną 45 km/h i 25 km/h.
Rada: Jeździsz głównie po płaskim terenie? Wtedy całkowicie wystarczy Ci pojemność akumulatora 2000 W. W przypadku nachylenia podłoża powyżej 15% – większa pojemność akumulatora oznacza większą przyjemność: będziesz mógł sprawnie podjechać pod wzniesienie, a nie powoli człapać.
Rodzaje akumulatorów: lit lepszy od ołowiu
Kupując elektryczny skuter możesz wybrać akumulator ołowiowy lub litowo-jonowy. Akumulator ołowiowy jest tańszy i bardziej odporny na niskie temperatury, jednak waży więcej, a to skraca zasięg. Ponadto żywotność tego akumulatora ze względu na efekty memory jest krótsza.
Ryzyko takie nie występuje przy akumulatorze litowym. Ponadto ładuje się średnio cztery do pięciu godzin, czyli o dwie do trzech godzin krócej niż akumulator ołowiowy. Naładowanie do 70% trwa dwie godziny. Także praktyczne dodatkowe akumulatory zwiększające zasięg są dostępne tylko dla skuterów z bateriami litowo-jonowymi. Aby przyjemność poruszania się skuterem trwała dłużej, opłaca się zainwestować trochę więcej pieniędzy, tym bardziej, że ceny akumulatorów litowo-jonowych stale spadają i jednocześnie wydłuża się ich zasięg.
Elektryczny skuter dla niezdecydowanych: oferty sharingu
Jeśli zanim zdecydujesz się na zakup, chciałbyś najpierw sprawdzić, jak jeździ się takim elektrycznym jednośladem, możesz skorzystać z oferty sharingu, podobnie jak przy samochodach osobowych. Rada na początek: nie wyjeżdżaj od razu na ruchliwą ulicę, lecz zrób najpierw kilka rund po spokojnej dzielnicy lub na pustym parkingu. Trzeba się przyzwyczaić do dynamiki elektrycznego skutera. Nie zapomnij o kasku!