Mobilność elektryczna w Europie
Elektromobilność

Mobilność elektryczna w Europie - jak to wygląda u naszych sąsiadów?

Elektromobilność

Mobilność elektryczna w Europie - jak to wygląda u naszych sąsiadów?

9 kwietnia 2019

Samochody elektryczne są w ofensywie – jak podała firma consultingowa McKinsey, w 2018 roku na całym świecie sprzedano nawet dwa miliony elektrycznych aut. Po drogach porusza się zatem już ponad pięć milionów pojazdów elektrycznych, z tego prawie połowa w Chinach. Jak na tym tle wygląda Europa?

Dowiedz się:

  • w których europejskich krajach jeździ najwięcej aut elektrycznych,
  • jakie są główne przyczyny zainteresowania elektrycznymi samochodami,
  • dlaczego Norwegia, Wielka Brytania i Estonia są liderami,
  • jak rozwija się infrastruktura stacji ładowania.

Mobilność elektryczna w Europie: stały wzrost

Z roku na rok po europejskich drogach jeździ coraz więcej elektrycznych samochodów. Łączna liczba nowozarejestrowanych pojazdów elektrycznych z 2017 roku, wynosząca 97 tys., w 2018 roku została przekroczona już we wrześniu. Pod koniec roku liczba nowych elektrycznych aut wynosiła około 100 tysięcy sztuk – to nowy rekord i wielki sukces elektrycznej mobilności, szczególnie gdy przypomnimy sobie początki: w 2010 roku w Europie zarejestrowanych zostało zaledwie 700 elektrycznych samochodów.

Trzy państwa Unii Europejskiej, w których w 2018 roku zarejestrowanych zostało najwięcej nowych samochodów elektrycznych (źródło: Statista):

  1. Norwegia – ponad 72 680 samochodów,
  2. Niemcy – około 67 658 samochodów,
  3. Wielka Brytania – prawie 59 947 samochodów.
Nowozarejestrowane samochody elektryczne w Europie - infografika
Elektryzujące: w Europie z roku na rok jeździ coraz więcej elektrycznych aut. Kierowcy przesiadają się na ten cichy środek transportu przede wszystkim w Norwegii, Niemczech i Wielkiej Brytanii. (Źródło: Statista)

Zniżki w podatku od pojazdów mechanicznych dla samochodów elektrycznych

Oprócz osiągów, designu lub marki, istnieją trzy powody, dla których europejscy klienci decydują się na zakup elektrycznego pojazdu:

  1. Elektryczna mobilność jest dostosowana do wymagań naszych czasów. Nie tylko świadomi zagrożeń dla środowiska hipsterzy chcą poprawić bilans CO2. Na przykład dla 29 procent norweskich nabywców samochodów elektrycznych głównym czynnikiem decydującym o jego zakupie była troska o środowisko naturalne. 
  2. W niektórych europejskich miastach kierowcy pojazdów elektrycznych cieszą się dodatkowymi przywilejami: w Amsterdamie mają ułatwione parkowanie, w Oslo mogą jeszcze jeździć po pasach przeznaczonych dla autobusów oraz taksówek i szybciej docierają do celu przy dużym natężeniu ruchu. 
  3. W wielu europejskich państwach rząd wprowadził wysokie premie dla samochodów elektrycznych. W Norwegii właściciele aut elektrycznych nie muszą płacić VAT przy zakupie samochodu, podatku przy rejestracji, corocznego podatku od pojazdów mechanicznych ani opłat na płatnych drogach.
Infografika – kiedy kupić elektryczny samochód
Decydującymi czynnikami dla ekspansji samochodów elektrycznych jest ich możliwie duży zasięg, cena oraz dostępność infrastruktury do ładowania. (Źródło: Statista)

Samochód elektryczny jako fenomen masowy w Norwegii

Wprawdzie Norwegia nie jest oficjalnie w Unii Europejskiej, jest jednak mocno powiązana gospodarczo ze wszystkimi państwami UE. Liczące pięć milionów mieszkańców państwo stało się liderem elektrycznej mobilności – Norwegowie mają więcej elektrycznych aut niż wszyscy europejscy sąsiedzi. 

Norwegian Electric Vehicle Association z dumą podaje, że pod koniec 2018 roku już prawie co drugi kupowany samochód miał napęd elektryczny lub był przynajmniej hybrydą plug-in (30 procent to czysto elektryczne samochody, pozostałe 19 procent to hybrydy plug-in). Jednak według Norwegian Road Federation  w 2017 roku zarejestrowanych zostało aż 33 025 nowych, elektrycznych aut. W ten sposób ten mały kraj jest liderem europejskiego rynku pojazdów elektrycznych – rynek samochodów elektrycznych stał się w Norwegii rynkiem masowym. 

Również w Wielkiej Brytanii dużo dzieje się w kwestii rozwoju elektrycznej mobilności. Brytyjski dostawca prądu i gazu National Grid szacuje wysokość niezbędnej inwestycji w infrastrukturę szybkiego ładowania wzdłuż autostrad na kwotę między ok. 582 mln a 1,2 mld euro. 

Jeszcze dalej idzie Estonia, która podąża nowymi drogami także w innych dziedzinach, na przykład w dziedzinie cyfrowego społeczeństwa. Już w 2011 roku wdrożony został estoński program rozwoju mobilności elektrycznej ELMO. Estońskie ministerstwo spraw społecznych samo nabyło 507 elektrycznych aut i wprowadziło programy wsparcia zakupu samochodów elektrycznych dla obywateli oraz rozwoju obejmującej cały kraj infrastruktury do ładowania. W 2016 roku po estońskich drogach poruszało się 1100 elektrycznych samochodów, z czego połowę wykorzystywały instytucje publiczne. W 2014 roku Estonia wprowadziła kolejne udogodnienia dla obywateli – rząd gwarantuje dotację w wysokości 50 procent na zakup samochodu elektrycznego oraz wsparcie przy instalacji domowej stacji ładowania. 

Rozwój stacji ładowania w Europie

Także rozwój infrastruktury do ładowania w Europie postępuje z dużą prędkością. Organizacja Transport and Environment (T&E), skupiająca pozarządowe organizacje związane ze zrównoważonym transportem ocenia, że jeżeli wszyscy członkowie UE będą realizować swoje cele dotyczące infrastruktury, nie wystąpią w Europie problemy z ładowaniem elektrycznych pojazdów. 

Komisja Europejska zaleca jedną publiczną stację ładowania na dziesięć samochodów elektrycznych. Wielka Brytania już rozbudowała swoją infrastrukturę do tego poziomu. Dla porównania: obecnie średnia europejska wynosi sześć samochodów elektrycznych na jedną stację ładowania. 

Według T&E we Francji, Austrii i Niemczech w 2020 roku na jedną publiczną stację ładowania przypadać będzie 15 elektrycznych samochodów. Zdaniem T&E jest to nadal dobry wynik. Pomocne mogą być aplikacje i cyfrowe mapy, które w czytelny sposób będą prezentować europejską sieć stacji ładowania. Na przykład kierowca z mobilną aplikacją alzackiego start-up’u Chargemap będzie miał oznaczoną każdą stację ładowania wzdłuż swojej trasy przez kilka państw. To gwarantuje płynny przejazd przez Unię Europejską.

Stacje ładowania w Europie - infografika
W idealnym przypadku odległość między dwoma stacjami ładowania nie powinna przekraczać 200 kilometrów. Dlatego wiele europejskich państw pracuje intensywnie nad rozwojem infrastruktury do ładowania. Liderem w tej dziedzinie jest Norwegia. (Źródło: „EAFO“, „VCÖ“)

Może Cię również zainteresować:

Całkowicie elektryczny: Oslo

Visions of now: Via Grafik

Visions of now: Van Bo Le-Mentzel

Szwecja – kraj „zielonej” motoryzacji

Visions of now: Bearcubs

Produkcja elektrycznych samochodów na trzech kontynentach

Może Cię również zainteresować:

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

1.
Fotos: Getty Images

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł. Materiał może prezentować elementy wyposażenia dodatkowego lub opcjonalnego