Rok strategii ACCELERATE: Volkswagen poprawia wydajność i przyspiesza transformację

Rok strategii ACCELERATE: Volkswagen poprawia wydajność i przyspiesza transformację

Rok strategii ACCELERATE: Volkswagen poprawia wydajność i przyspiesza transformację

16.03.2022
  • prezes Volkswagena Ralf Brandstätter: „Staliśmy się bardziej rentowni, wydajni i odporni na kryzysy niż byliśmy w 2020 roku. Dzięki strategii ACCELERATE kolejny raz zwiększyliśmy tempo naszej transformacji w firmę technologiczną”
  • mimo trudnych warunków i znacznego spadku sprzedaży, przychody ze sprzedaży wzrosły do 76,1 mld euro, zysk operacyjny bez zdarzeń specjalnych wzrósł o ok. 2 mld euro – do 2,5 mld euro, rentowność sprzedaży bez zdarzeń specjalnych na poziomie 3,3 procent mieści się prognozowanym przedziale
  • trwały wzrost wydajności: koszty stałe niższe o 1 mld euro niż w 2019 roku
  • najważniejsze regiony: znacząca poprawa wyników w obu Amerykach
  • prognozy: zwiększone dostawy samochodów elektrycznych, rentowność sprzedaży na poziomie 6 procent w 2023 roku

Volkswagen w pierwszym roku od wprowadzenia strategii ACCELERATE zanotował spory postęp na drodze transformacji w firmę technologiczną. Osiągnięto założone cele w kluczowych obszarach – elektromobilności, cyfryzacji i rozwoju nowych modeli biznesowych. Jednocześnie firma poprawiła swoją wydajność mimo trudnych warunków na rynku. W minionym roku podatkowym zanotowano wzrost przychodów ze sprzedaży, rentowności i zysku operacyjnego, mimo spadku liczby sprzedanych samochodów.

„2021 był niezwykłym rokiem. W bardzo trudnych warunkach udało nam się nie tylko utrzymać założony kurs, lecz także zwiększyć wydajność. Dziś jesteśmy bardziej rentowni, wydajni i odporni na kryzysy niż jeszcze rok temu. Jednocześnie, dzięki naszej strategii ACCELERATE kolejny raz zwiększyliśmy tempo naszej transformacji w firmę technologiczną” – powiedział CEO marki Volkswagen, Ralf Brandstätter. „W 2022 roku będziemy kontynuować naszą transformację i wzmacniać odporność. Jednak nie można dzisiaj przewidzieć przebiegu wojny w Ukrainie, w tym jej wpływu na łańcuchy dostaw i całą światową gospodarkę. W 2021 r. stworzyliśmy jednak solidne podstawy, aby opanować również ten kryzys” – dodał Ralf Brandstätter.

Optymalizacja kosztów, ścisła dyscyplina wydatków, lepszy miks modelowy
Dostawy pojazdów w wymagajacym 2021 roku, wynoszące 4,9 mln sztuk, były o 8 procent niższe niż w roku poprzednim (5,3 mln). Mimo to przychody ze sprzedaży wzrosły o 7 procent – do 76,1 mld euro (rok wcześniej 71,1 mld euro). Zysk operacyjny bez uwzględnienia zdarzeń specjalnych również znacznie wzrósł: o 2 mld euro, do 2,5 mld euro. Rentowność operacyjna sprzedaży bez uwzględnienia zdarzeń specjalnych w 2021 roku wyniosła 3,3 procent (rok wcześniej 0,6 procent), mieszcząc się w prognozowanym przedziale (3-4 procent).

W efekcie restrykcyjnej polityki dotyczącej wydatków, cel dotyczący zmniejszenia kosztów ogólnych został w 2021 roku osiągnięty z nawiązką. Koszty stałe były o ponad 1 mld euro niższe niż w roku 2019. Jednocześnie Volkswagen kontynuował inwestycje w przyszłość: co drugie euro zainwestowane lub wydane na badania i rozwój zostało przeznaczone na elektromobilność. Do 2026 roku firma zainwestuje 18 miliardów euro w elektromobilność, hybrydyzację i cyfryzację.

Ameryka Północna i Południowa znów przynoszą zyski
„Konsekwentnie realizujemy transformację Volkswagena poprzez inwestycje w przyszłe projekty, optymalizujemy struktury ogólne, czego efektem – dzięki atrakcyjnym produktom i dopasowanemu do poszczególnych rynków miksu modelowego – jest zwiększenie zysków. Poprawa sytuacji w regionach pozwoliła w 2021 roku jeszcze bardziej wzmocnić odporność Volkswagena” – powiedział dyrektor finansowy Volkswagena, Alexander Seitz.

W 2021 roku sprzedaż i zyski w obu Amerykach znacznie przekroczyły wyniki z roku poprzedniego, a regiony te po raz pierwszy od kilku lat stały się rentowne. „W Ameryce Północnej i Południowej dostosowaliśmy portfolio produktów do wymagań lokalnych rynków, obniżyliśmy koszty stałe i zmodyfikowaliśmy lokalną produkcję. Regiony te osiągnęły obecnie trwałą rentowność i mają solidny plan na przyszłość, aby jeszcze bardziej zwiększyć swoją konkurencyjność w najbliższych latach” – powiedział Ralf Brandstätter.

Kamienie milowe – elektromobilność i cyfryzacja
Dzięki wprowadzonej w ubiegłym roku strategii ACCELERATE, Volkswagen nie tylko wzmacnia swoją konkurencyjność, ale także przyspiesza rozwój e-mobilności i cyfryzacji. W roku podatkowym 2021 firma dostarczyła na całym świecie więcej pojazdów elektrycznych i hybrydowych niż kiedykolwiek wcześniej: do klientów trafiło ponad 369 000 pojazdów ładowanych z gniazdka (o 73 procent więcej niż w 2020), z czego około 106 000 stanowiły hybrydy PHEV (+33 procent), a 263 000 pojazdy całkowicie elektryczne (+97 procent). Volkswagen podwoił zatem dostawy aut elektrycznych w porównaniu z poprzednim rokiem. W 2021 roku wprowadzono na rynek trzy nowe samochody elektryczne: ID.4 i ID.5, oba dostępne także we flagowej odmianie GTX oraz ID.6 (model dostępny wyłącznie w Chinach). Niedawno zadebiutował model ID. Buzz. Jego przedsprzedaż rozpocznie się w maju, a dostawa pierwszych egzemplarzy jest planowana jesienią.

W odpowiedzi na rosnący popyt będą zwiększane możliwości produkcyjne. Po przestawieniu fabryki w Zwickau na produkcję wyłącznie aut elektrycznych zmiany czekają także kolejne zakłady. Samochody elektryczne będą od 2022 roku produkowane także w Emden, Hanowerze i Chattanooga (USA).
Firma rozwija także swoje kompetencje, jeśli chodzi o cyfryzację: w 2021 roku Volkswagen stał się pierwszym producentem samochodów, który oferuje zdalne aktualizacje (Over-the-air) do aut produkowanych seryjnie. W pojazdach klientów w Europie zainstalowano już ponad 100 000 aktualizacji oprogramowania. Przed końcem 2022 roku zdalna aktualizacja będzie również dostępna dla klientów w USA i Chinach. Firma uruchomi także możliwość instalacji dodatkowych funkcji w samochodach (Functions-on-demand), które – podobnie jak aktualizacje oprogramowania – będą dostępne zdalnie. Volkswagen stale poprawia oprogramowanie, by obsługa systemów w samochodzie była jak najprostsza. Najnowsza wersja oprogramowania – ID. software 3.1 – jest już dostępna w modelach ID.5 i ID. Buzz, a wkrótce będą mogli z niej korzystać także użytkownicy pozostałych samochodów z rodziny ID. Atuty nowego oprogramowania to m.in. krótszy czas ładowania i większa wygoda użytkowania.

Wolfsburg nabiera rozpędu w awangardzie transformacji
Zgodnie z założeniami strategii ACCELERATE, Volkswagen planuje transformację fabryki w Wolfsburgu. Od 2023 roku będzie w niej produkowany model ID.3, a kolejny – Trinity – od 2026 roku. W tym modelu czas ładowania będzie znacząco skrócony, a zasięg ma przekroczyć 700 km. Będzie on wyposażony w najnowocześniejsze oprogramowanie, które pozwoli na jazdę autonomiczną (poziom 4). Podstawą do budowy modelu Trinity będzie platforma SSP, nad którą prace już trwają.

Volkswagen zainwestuje ok. 2 mld euro w budowę nowej fabryki, zlokalizowanej niedaleko głównego zakładu w Wolfsburgu. Dodatkowe 800 mln euro zostanie przeznaczone na nowe centrum badawczo-rozwojowe o nazwie Campus Sandkamp. To Właśnie w nim zostanie opracowana nowa platforma elektryczna SSP do modelu Trinity, która znacznie przyspieszy rozwój i produkcję oraz wyznaczy nowe standardy. Celem na przyszłość jest skrócenie czasu potrzebnego na opracowanie nowych modeli o 25 procent. W efekcie będą one powstawać w ciągu 40, a nie 54 miesięcy, jak to miało miejsce do tej pory.

Prognozy na rok 2022: wyższe przychody ze sprzedaży, zyski i dostawy pojazdów elektrycznych
Volkswagen planuje znacząco zwiększyć dostawy samochodów elektrycznych w obecnym roku podatkowym. Ma w tym pomóc lepsza dostępność półprzewodników, co ma nastąpić najpóźniej w drugiej połowie 2022 roku. Dodatkowo Volkswagen chce zwiększyć przychody ze sprzedaży, rentowność i zysk operacyjny. „Potwierdzamy, że naszym celem jest uzyskanie rentowności ze sprzedaży na poziomie 6 procent w 2023 roku. W bieżącym roku będziemy prowadzić działania, które przybliżą nas do uzyskania tego wyniku” – powiedział dyrektor finansowy Volkswagena, Alexander Seitz.

Osiągnięcie tych celów zależy w dużej mierze od sytuacji związanej z wojną w Ukrainie, a w szczególności od jej wpływu na łańcuchy dostaw Grupy i całą światową gospodarkę. W chwili przygotowywania niniejszej prognozy istniało ryzyko, że ostatnie wydarzenia związane z wojną w Ukrainie będą miały negatywny wpływ na działalność marki Volkswagen Samochody Osobowe.

Dane finansowe marki Volkswagen Samochody Osobowe znajdują się w załączonym pliku pdf.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Podane ceny obejmują podatek VAT (23%).  Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html