Rok strategii ACCELERATE: Volkswagen poprawia wydajność i przyspiesza transformację

Rok strategii ACCELERATE: Volkswagen poprawia wydajność i przyspiesza transformację

Rok strategii ACCELERATE: Volkswagen poprawia wydajność i przyspiesza transformację

16.03.2022
  • prezes Volkswagena Ralf Brandstätter: „Staliśmy się bardziej rentowni, wydajni i odporni na kryzysy niż byliśmy w 2020 roku. Dzięki strategii ACCELERATE kolejny raz zwiększyliśmy tempo naszej transformacji w firmę technologiczną”
  • mimo trudnych warunków i znacznego spadku sprzedaży, przychody ze sprzedaży wzrosły do 76,1 mld euro, zysk operacyjny bez zdarzeń specjalnych wzrósł o ok. 2 mld euro – do 2,5 mld euro, rentowność sprzedaży bez zdarzeń specjalnych na poziomie 3,3 procent mieści się prognozowanym przedziale
  • trwały wzrost wydajności: koszty stałe niższe o 1 mld euro niż w 2019 roku
  • najważniejsze regiony: znacząca poprawa wyników w obu Amerykach
  • prognozy: zwiększone dostawy samochodów elektrycznych, rentowność sprzedaży na poziomie 6 procent w 2023 roku

Volkswagen w pierwszym roku od wprowadzenia strategii ACCELERATE zanotował spory postęp na drodze transformacji w firmę technologiczną. Osiągnięto założone cele w kluczowych obszarach – elektromobilności, cyfryzacji i rozwoju nowych modeli biznesowych. Jednocześnie firma poprawiła swoją wydajność mimo trudnych warunków na rynku. W minionym roku podatkowym zanotowano wzrost przychodów ze sprzedaży, rentowności i zysku operacyjnego, mimo spadku liczby sprzedanych samochodów.

„2021 był niezwykłym rokiem. W bardzo trudnych warunkach udało nam się nie tylko utrzymać założony kurs, lecz także zwiększyć wydajność. Dziś jesteśmy bardziej rentowni, wydajni i odporni na kryzysy niż jeszcze rok temu. Jednocześnie, dzięki naszej strategii ACCELERATE kolejny raz zwiększyliśmy tempo naszej transformacji w firmę technologiczną” – powiedział CEO marki Volkswagen, Ralf Brandstätter. „W 2022 roku będziemy kontynuować naszą transformację i wzmacniać odporność. Jednak nie można dzisiaj przewidzieć przebiegu wojny w Ukrainie, w tym jej wpływu na łańcuchy dostaw i całą światową gospodarkę. W 2021 r. stworzyliśmy jednak solidne podstawy, aby opanować również ten kryzys” – dodał Ralf Brandstätter.

Optymalizacja kosztów, ścisła dyscyplina wydatków, lepszy miks modelowy
Dostawy pojazdów w wymagajacym 2021 roku, wynoszące 4,9 mln sztuk, były o 8 procent niższe niż w roku poprzednim (5,3 mln). Mimo to przychody ze sprzedaży wzrosły o 7 procent – do 76,1 mld euro (rok wcześniej 71,1 mld euro). Zysk operacyjny bez uwzględnienia zdarzeń specjalnych również znacznie wzrósł: o 2 mld euro, do 2,5 mld euro. Rentowność operacyjna sprzedaży bez uwzględnienia zdarzeń specjalnych w 2021 roku wyniosła 3,3 procent (rok wcześniej 0,6 procent), mieszcząc się w prognozowanym przedziale (3-4 procent).

W efekcie restrykcyjnej polityki dotyczącej wydatków, cel dotyczący zmniejszenia kosztów ogólnych został w 2021 roku osiągnięty z nawiązką. Koszty stałe były o ponad 1 mld euro niższe niż w roku 2019. Jednocześnie Volkswagen kontynuował inwestycje w przyszłość: co drugie euro zainwestowane lub wydane na badania i rozwój zostało przeznaczone na elektromobilność. Do 2026 roku firma zainwestuje 18 miliardów euro w elektromobilność, hybrydyzację i cyfryzację.

Ameryka Północna i Południowa znów przynoszą zyski
„Konsekwentnie realizujemy transformację Volkswagena poprzez inwestycje w przyszłe projekty, optymalizujemy struktury ogólne, czego efektem – dzięki atrakcyjnym produktom i dopasowanemu do poszczególnych rynków miksu modelowego – jest zwiększenie zysków. Poprawa sytuacji w regionach pozwoliła w 2021 roku jeszcze bardziej wzmocnić odporność Volkswagena” – powiedział dyrektor finansowy Volkswagena, Alexander Seitz.

W 2021 roku sprzedaż i zyski w obu Amerykach znacznie przekroczyły wyniki z roku poprzedniego, a regiony te po raz pierwszy od kilku lat stały się rentowne. „W Ameryce Północnej i Południowej dostosowaliśmy portfolio produktów do wymagań lokalnych rynków, obniżyliśmy koszty stałe i zmodyfikowaliśmy lokalną produkcję. Regiony te osiągnęły obecnie trwałą rentowność i mają solidny plan na przyszłość, aby jeszcze bardziej zwiększyć swoją konkurencyjność w najbliższych latach” – powiedział Ralf Brandstätter.

Kamienie milowe – elektromobilność i cyfryzacja
Dzięki wprowadzonej w ubiegłym roku strategii ACCELERATE, Volkswagen nie tylko wzmacnia swoją konkurencyjność, ale także przyspiesza rozwój e-mobilności i cyfryzacji. W roku podatkowym 2021 firma dostarczyła na całym świecie więcej pojazdów elektrycznych i hybrydowych niż kiedykolwiek wcześniej: do klientów trafiło ponad 369 000 pojazdów ładowanych z gniazdka (o 73 procent więcej niż w 2020), z czego około 106 000 stanowiły hybrydy PHEV (+33 procent), a 263 000 pojazdy całkowicie elektryczne (+97 procent). Volkswagen podwoił zatem dostawy aut elektrycznych w porównaniu z poprzednim rokiem. W 2021 roku wprowadzono na rynek trzy nowe samochody elektryczne: ID.4 i ID.5, oba dostępne także we flagowej odmianie GTX oraz ID.6 (model dostępny wyłącznie w Chinach). Niedawno zadebiutował model ID. Buzz. Jego przedsprzedaż rozpocznie się w maju, a dostawa pierwszych egzemplarzy jest planowana jesienią.

W odpowiedzi na rosnący popyt będą zwiększane możliwości produkcyjne. Po przestawieniu fabryki w Zwickau na produkcję wyłącznie aut elektrycznych zmiany czekają także kolejne zakłady. Samochody elektryczne będą od 2022 roku produkowane także w Emden, Hanowerze i Chattanooga (USA).
Firma rozwija także swoje kompetencje, jeśli chodzi o cyfryzację: w 2021 roku Volkswagen stał się pierwszym producentem samochodów, który oferuje zdalne aktualizacje (Over-the-air) do aut produkowanych seryjnie. W pojazdach klientów w Europie zainstalowano już ponad 100 000 aktualizacji oprogramowania. Przed końcem 2022 roku zdalna aktualizacja będzie również dostępna dla klientów w USA i Chinach. Firma uruchomi także możliwość instalacji dodatkowych funkcji w samochodach (Functions-on-demand), które – podobnie jak aktualizacje oprogramowania – będą dostępne zdalnie. Volkswagen stale poprawia oprogramowanie, by obsługa systemów w samochodzie była jak najprostsza. Najnowsza wersja oprogramowania – ID. software 3.1 – jest już dostępna w modelach ID.5 i ID. Buzz, a wkrótce będą mogli z niej korzystać także użytkownicy pozostałych samochodów z rodziny ID. Atuty nowego oprogramowania to m.in. krótszy czas ładowania i większa wygoda użytkowania.

Wolfsburg nabiera rozpędu w awangardzie transformacji
Zgodnie z założeniami strategii ACCELERATE, Volkswagen planuje transformację fabryki w Wolfsburgu. Od 2023 roku będzie w niej produkowany model ID.3, a kolejny – Trinity – od 2026 roku. W tym modelu czas ładowania będzie znacząco skrócony, a zasięg ma przekroczyć 700 km. Będzie on wyposażony w najnowocześniejsze oprogramowanie, które pozwoli na jazdę autonomiczną (poziom 4). Podstawą do budowy modelu Trinity będzie platforma SSP, nad którą prace już trwają.

Volkswagen zainwestuje ok. 2 mld euro w budowę nowej fabryki, zlokalizowanej niedaleko głównego zakładu w Wolfsburgu. Dodatkowe 800 mln euro zostanie przeznaczone na nowe centrum badawczo-rozwojowe o nazwie Campus Sandkamp. To Właśnie w nim zostanie opracowana nowa platforma elektryczna SSP do modelu Trinity, która znacznie przyspieszy rozwój i produkcję oraz wyznaczy nowe standardy. Celem na przyszłość jest skrócenie czasu potrzebnego na opracowanie nowych modeli o 25 procent. W efekcie będą one powstawać w ciągu 40, a nie 54 miesięcy, jak to miało miejsce do tej pory.

Prognozy na rok 2022: wyższe przychody ze sprzedaży, zyski i dostawy pojazdów elektrycznych
Volkswagen planuje znacząco zwiększyć dostawy samochodów elektrycznych w obecnym roku podatkowym. Ma w tym pomóc lepsza dostępność półprzewodników, co ma nastąpić najpóźniej w drugiej połowie 2022 roku. Dodatkowo Volkswagen chce zwiększyć przychody ze sprzedaży, rentowność i zysk operacyjny. „Potwierdzamy, że naszym celem jest uzyskanie rentowności ze sprzedaży na poziomie 6 procent w 2023 roku. W bieżącym roku będziemy prowadzić działania, które przybliżą nas do uzyskania tego wyniku” – powiedział dyrektor finansowy Volkswagena, Alexander Seitz.

Osiągnięcie tych celów zależy w dużej mierze od sytuacji związanej z wojną w Ukrainie, a w szczególności od jej wpływu na łańcuchy dostaw Grupy i całą światową gospodarkę. W chwili przygotowywania niniejszej prognozy istniało ryzyko, że ostatnie wydarzenia związane z wojną w Ukrainie będą miały negatywny wpływ na działalność marki Volkswagen Samochody Osobowe.

Dane finansowe marki Volkswagen Samochody Osobowe znajdują się w załączonym pliku pdf.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.  

    Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).  

    Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.  

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.  

    Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www.  

    Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

    Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 15% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 20 000 km.  

    Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania , gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo, nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.