Czy akumulator samochodu elektrycznego można naprawiać?

Czy akumulator samochodu elektrycznego można naprawiać?

Czy akumulator samochodu elektrycznego można naprawiać?

30.03.2022
  • nawet jeśli akumulator trakcyjny samochodu elektrycznego jest zużyty można próbować go naprawić
  • naprawy akumulatorów są przeprowadzane przez ekspertów wysokich napięć w centrach, znajdujących się w Erfurcie i Wolfsburgu
  • by wydłużyć żywotność akumulatora w samochodzie elektrycznym powinno się utrzymywać stopień naładowania między 20 a 80 procent

Czy auto z napędem elektrycznym nadaje się tylko na złom, jeśli akumulator się zużyje? Nie, zwykle da się go naprawić. Volkswagen uruchomił dwa centra, które się tym zajmują – w Erfurcie i Wolfsburgu, a wkrótce dołączy do nich także trzecie – zlokalizowane w Nürtingen.

Takie pytanie pojawia się podczas każdej rozmowy o samochodach elektrycznych – jaką żywotność mają akumulatory i co zrobić, gdy już się zużyją? Często wówczas można usłyszeć, że nadają się tylko na śmietnik. Tyle, że to byłoby mocno nieekonomiczne i oznaczałoby marnowanie cennych surowców. Co więc można zrobić z wyeksploatowanym akumulatorem o wysokim napięciu i czy można go naprawić?
Tak, oczywiście – można go regenerować. Specjaliści, tacy jak Johannes Walther w Volkswagen Qualification Center w Erfurcie wyjaśniają podczas szkoleń dla pracowników autoryzowanych serwisów Volkswagena, w jaki sposób się to odbywa. Jeśli akumulator jest uszkodzony, dzięki modularnej budowie można wymienić część modułów, co oczywiście poprzedzone jest dokładną diagnozą każdego przypadku. To znacznie bardziej ekonomiczne niż wymiana całego akumulatora.

Volkswagen dysponuje dwoma tego typu centrami, w Erfurcie i Wolfsburgu, odbywają się w nich szkolenia, których uczestnicy stają się ekspertami od akumulatorów wysokiego napięcia w samochodach elektrycznych Volkswagena. Wkrótce zostanie otwarte trzecie centrum, w Nürtingen. Wszyscy partnerzy serwisowi Volkswagena w Niemczech, a jest ich obecnie około 1850 potrafią obsługiwać samochody elektryczne, a ich personel jest odpowiednio przeszkolony i umie przeprowadzić przegląd czy naprawę. W Niemczech są wyznaczone miejsca, które zajmują się naprawami akumulatorów. Takich wyspecjalizowanych punktów jest dziś 265, a ta liczba ma się wkrótce zwiększyć do 450. Pracownicy tych serwisów są przeszkoleni w demontażu, otwieraniu i pracy z akumulatorami.

Jak dbać o akumulator – porady profesjonalistów
Gdy do autoryzowanego serwisu Volkswagena przyjeżdża samochód elektryczny, w którym jest podejrzenie usterki akumulatora w pierwszej kolejności przeprowadzana jest diagnostyka. Dzięki niej można odczytać wszystkie istotne parametry akumulatora, takie jak m.in. SOH (kondycja baterii). Określa ona pozostałą pojemność akumulatora – dzięki temu można określić, ile kWh ubyło w trakcie użytkowania samochodu.
Prędkość z jaką akumulator traci swoją pojemność zależy w głównej mierze od tego, jak jest on traktowany przez użytkownika. Naczelna zasada jest taka, by utrzymywać stan naładowania baterii między 20 a 80 procent. Pozwala to opóźnić degradację akumulatora. Także z tego powodu oprogramowanie Volkswagenów rodziny ID. pozwala ustawić limit, powyżej którego akumulator nie będzie ładowany.

Niezbędna jest dokładna diagnoza
Jeśli podczas diagnostyki okaże się, że problem dotyczy akumulatora, partner serwisowy przekaże pojazd do centrum pomocy technicznej, chyba że sam posiada taki status. Przyczyn problemów może być wiele – któryś z modułów, układ sterujący lub ogniwo akumulatora. Niezależnie od tego czy samochód uległ wypadkowi czy nie, specjaliści zawsze sprawdzają obudowę akumulatora pod kątem ewentualnych odkształceń i nieszczelności. Jeśli wykryte zostanie jakiekolwiek potencjalne zagrożenie, samochód jest najpierw umieszczany w tzw. strefie kwarantanny, gdzie jest izolowany i monitorowany.
Dalsza procedura zależy od wyniku diagnostyki. Odkształcenia mogą występować w miejscach, w których nie ma wrażliwych części, zatem wgniecenie nie musi oznaczać problemu technicznego. Akumulatory wysokiego napięcia w samochodach rodziny ID. mają konstrukcję wielowarstwową. Osłona podwozia i układ chłodzenia chronią ogniwa akumulatorów od dołu. Zapobiega to uszkodzeniu drogich elementów.

Moduły mogą być wymieniane, pojedyncze ogniwa – nie
Awarię pojedynczych ogniw w module akumulatorowym można łatwo wykryć: jeśli jedno ogniwo ulegnie awarii, pojemność modułu nadal wynosi od 50 do 66%. Pozostałe sprawne ogniwa w module muszą wtedy „pracować” ciężej. Powoduje to, że osiągają one wyższą temperaturę przy niższym napięciu. Pojedynczych ogniw akumulatora nie można wymienić, dlatego – jeśli uszkodzone jest ogniwo – wymienia się cały moduł. Bateria MEB składa się z siedmiu do dwunastu modułów, w zależności od pojemności.

Koszt wymiany modułów
Trudno dokładnie go oszacować, bo wynika on z wielu czynników, zależy od konkretnego modelu samochodu i rodzaju usterki. Jednak z pewnością, jeśli akumulator ma wciąż co najmniej 70 procent wyjściowej pojemności warto wymienić jeden czy dwa moduły.

Naprawy mają swój wkład w strategię Way to ZERO
Dzięki zoptymalizowanej pod względem energetycznym produkcji, wykorzystaniu zielonej energii elektrycznej oraz kompensacji nieuniknionych emisji, modele Volkswagen ID.3 i ID.4 są neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla netto już w momencie przekazania ich do klientów.
Naprawy akumulatorów mogą przedłużyć ich żywotność, dzięki nim otrzymują one drugie życie, mogą także służyć jako przenośny lub domowy magazyn energii. Akumulator jest zaprojektowany na cały okres eksploatacji pojazdu, przy czym ponad 95% akumulatora można poddać recyklingowi po zakończeniu jego cyklu życia. Aby to osiągnąć, Volkswagen uruchomił własny zakład recyklingu akumulatorów w Salzgitter.
Volkswagen planuje, w ramach strategii ACCELERATE, zwiększyć udział samochodów elektrycznych w sprzedaży do 2030 roku do przynajmniej 70 procent w Europie i 50 procent w USA i Chinach.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%). Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów. Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.