Ups !!

Twoja przeglądarka wydaje się być nieaktualna przez to nasza strona może nie wyświetlać się dobrze u Ciebie.

Zalecane przeglądarki:

  • Chrome od wersji 68
  • Safari od wersji 11
  • Firefox od wersji 61
  • Edge od wersji 42
  • Opera od wersji 55
  • Samsung IE od wersji 7.2

Zalecamy aktualizację przeglądarki internetowej!

Dziękujemy za wizytę,
Zespół Volkswagen

An owner parked his car with Volkswagen tyres – tyre knowledge

Czy wiesz wszystko swoich oponach? Tutaj znajdziesz informacje i porady.

Czy wiesz wszystko swoich oponach? Tutaj znajdziesz informacje i porady.

Opony stanowią jedyny punkt styczności między samochodem i nawierzchnią i średnio pokonują odległość równą obwodowi kuli ziemskiej. Odpowiednie ciśnienie w oponach pozwala przy tym zaoszczędzić pieniądze. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Opony stanowią jedyny punkt styczności między samochodem i nawierzchnią i średnio pokonują odległość równą obwodowi kuli ziemskiej. Odpowiednie ciśnienie w oponach pozwala przy tym zaoszczędzić pieniądze. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Bezpieczeństwo, komfort, zużycie paliwa - to wszystko zależy od opon

A Volkswagen Genuine tyre with the EU tyre label – tyre knowledge

Etykieta UE za pomocą prostych symboli informuje, jakie właściwości ma opona

Od 1 lipca 2012 r. wszystkie fabrycznie nowe opony muszą posiadać etykietę, od 1 listopada 2012 roku etykieta obowiązuje dla wszystkich opon sprzedawanych na terenie krajów członkowskich Unii Europejskiej.

Illustration of fuel efficiency – Volkswagen tyres
Przykład możliwego zużycia paliwa pojazdu na dystansie 1000 km przy średnim zużyciu paliwa na poziomie 6,6 l/100 km

Efektywność energetyczna

Im mniejszy opór muszą pokonać opony przy toczeniu się, tym mniej energii potrzebuje Twój Volkswagen, a tym samym mniejsze są emisje CO2. Różnica w zużyciu paliwa między klasą A a G przy 100 km/h wynosi nawet 0,7 l.

Przyczepność na mokrej nawierzchni

Im lepsza przyczepność opon na mokrej nawierzchni, tym krótsza droga hamowania na mokrym podłożu. Przy prędkości 80 km/h różnica długości drogi hamowania między kolejnymi klasami wynosi 3 do 7 m. Oznacza to, że mimo hamowania z pełną siłą uderzyłbyś w przeszkodę z prędkością nawet 30 km/h.

Illustration of the wet grip efficiency and the corresponding braking distances – Volkswagen tyres
Droga hamowania z prędkości 80 km/h
Illustration of the meaning of the numbers of black sound waves – Volkswagen tyres

Zewnętrzny hałas toczenia

Ciche opony są bardziej przyjazne dla otoczenia. Hałas większy o 10 dB człowiek odbiera jako dwa razy większy. Jak głośne lub ciche są opony, poznasz po ilości czarnych fal dźwiękowych.

  • Czerwona ikona:
    Poziom zewnętrznego hałasu toczenia spełnia wymagania UE obowiązujące od 2016 r.
  • Żółta ikona:
    Poziom zewnętrznego hałasu toczenia spełnia wymagania UE obowiązujące od 2016 r. lub jest do 3 dB poniżej tych wymagań.
  • Zielona ikona:
    Poziom zewnętrznego hałasu toczenia spełnia wymagania UE obowiązujące od 2016 r. lub jest ponad 3 dB poniżej tych wymagań.

Oznaczenie opon

Co oznaczają cyfry na oponie? Na oponach oprócz nazwy producenta i produktu umieszczone są ważne informacje, jak rodzaj opony, średnica felgi czy dopuszczalna prędkość maksymalna.

01
Szerokość opony w milimetrach

Szerokość jest mierzona od jednej do drugiej ściany bocznej opony. Opony dla samochodów osobowych mają szerokość między 125 a 335 mm.

Illustration of the tyre labelling: tyre width in millimetres
02
Stosunek wysokości do szerokości

Jak wysoka jest opona w porównaniu do szerokości jej przekroju w procentach? Im mniejsza liczba, tym niższy bok opony.

Illustration of the tyre labelling: height-width ratio
03
Konstrukcja opony

Osnowa opony składa się z cienkich włókien kordu.

  • R (opona radialna):
    włókna osnowy przebiegają prostopadle do kierunku jazdy.
  • D (opona diagonalna):
    włókna przebiegają ukośnie do kierunku jazdy. Opon R i D nie można ze sobą łączyć.
  • RF (opony Run Flat)
    samonośne opony umożliwiające jazdę w trybie awaryjnym.
Illustration of the tyre labelling: tyre design type
04
Średnica obręczy w calach

Mierzona jest od krawędzi felgi do krawędzi felgi. Zazwyczaj między 10" a 20".

Illustration of the tyre labelling: rim diameter in inches
05
Indeks nośności (Load Index)

Określa maksymalną obciążalność opony w połączeniu z jej prędkością maksymalną. Np. przy 94 dopuszczalne obciążenie wynosi 670 kg.

Illustration of the tyre labelling: load index
06
Indeks prędkości

Dopuszczalna prędkość maksymalna jest powiązana z indeksem nośności. Przy dużej prędkości jazdy nośność opony może się obniżyć.

Illustration of the tyre labelling: speed index
07
Data produkcji (DOT)

Na co najmniej jednym boku opony umieszczony jest tzw. numer DOT. DOT to skrót od Department of Transportation i podaje informacje o dacie produkcji. Istotne są dwie ostatnie cyfry. Pierwsze dwie cyfry określają tydzień kalendarzowy, w którym opona została wyprodukowana, a dwie ostatnie cyfry - rok produkcji.

Illustration of the tyre labelling: date of manufacture (DOT)

Jak mierzyć głębokość bieżnika opony?

Bieżnik opony

W szerokich rowkach opon znajdują się małe mostki o wysokości 1,6 mm - jest to minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika. Porównując grubość bieżnika z mostkami można sprawdzić, jak mocno opona jest zużyta. Można też włożyć monetę 1 euro w rowek - złota krawędź ma szerokość 4 mm. Zalecamy, aby taką minimalną grubość miał bieżnik opon zimowych.

Illustration of a Volkswagen tyre and the right minimum tread depth and how to measure it

Jaką głębokość powinien mieć bieżnik opony?

Im głębsze rowki w oponie, tym lepsze odprowadzanie wody i mniejsze ryzyko aquaplaningu. Jeżeli rowki są płytsze niż 4 mm, opona ma o wiele gorszą przyczepność na mokrej nawierzchni. Powód: rowki nie odprowadzają już wody i opona traci kontakt z nawierzchnią. Nie ryzykuj - zmień opony, gdy rowki są zbyt płytkie. Zalecamy 3 mm dla opon letnich i 4 mm dla opon zimowych.

Opony zimowe na zaśnieżonej nawierzchni.

Droga hamowania od 50 km/h do zatrzymania.

  • 8 mm grubości bieżnika 
    Nowe opony.
  • 4 mm grubości bieżnika 
    Zalecana granica bezpieczeństwa.
  • 1.6 mm grubości bieżnika
    Opony zużyte.
Illustration of the braking distance at 50 km/h on a snowy surface with winter tyres with different tread depths

Opona samochodowa składa się z wielu warstw.

Każda opona składa się z bieżnika i konstrukcji nośnej.

Illustration of the different layers of a VW car tyre – Volkswagen tyre knowledge

Bieżnik oraz osnowa:

  1. Rowki bieżnika - zapewniają dobrą przyczepność do nawierzchni i odprowadzanie wody
  2. Opasanie - umożliwia rozwijanie dużych prędkości
  3. Stalowe warstwy usztywniające - optymalizują stabilność jazdy i opór toczenia
  4. Stalowe warstwy usztywniające - optymalizują stabilność jazdy i opór toczenia
  5. Warstwa wewnętrzna - uszczelnia oponę
  6. Bok opony - chroni przed bocznymi uszkodzeniami
  7. Wzmocnienie ścianki bocznej - wpływa na stabilność jazdy i zachowanie się na zakrętach
  8. Drutówka - zapewnia stabilne osadzenie na feldze
  9. Stopka - wspiera stabilność jazdy i precyzyjne zachowanie się na zakrętach

Jakość premium dla osiągów i komfortu

Najnowsze technologie zapewniające efektywność i bezpieczeństwo

Jakość, komfort jazdy i design to najważniejsze aspekty uwzględniane przy projektowaniu naszych oryginalnych kompletnych kół. Możesz tutaj poznać proces powstawania: od pierwszego projektu po końcową kontrolę jakości.

Nasze kompletne koła przechodzą wiele etapów, zanim staną się Twoimi towarzyszami na drodze:

  • projektowanie i rozwój
  • produkcja
  • kontrole i badania
  • montaż
  • kontrola jakości

Uszkodzenia opon

Uszkodzenie zagraża bezpieczeństwu Twojemu i innych uczestników ruchu, dlatego należy je niezwłocznie usunąć. Znajdziesz tutaj informacje o najczęstszych rodzajach uszkodzeń opon, możliwych przyczynach i skutkach.

Illustration of the tyre damage: abrasion points

Punkty ścierania

  • Objawy:
    przetarcia na bocznej stronie opony
  • Możliwe przyczyny:
    na przykład najechanie na krawężnik, przy czym możliwe jest również uszkodzenie osnowy
  • Skutki:
    osnowa opony może pęknąć lub do wnętrza wedrze się wilgoć, co spowoduje korozję metalowej siatki, która z kolei powoduje niestabilność całej opony

Uszkodzenia osnowy często nie można zauważyć z zewnątrz i dlatego są one szczególnie niebezpieczne. Specjalista od opon wie, czy dane przetarcie może być niebezpieczne. Dlatego należy niezwłocznie udać się do specjalistycznego warsztatu.

Wskazówka: Czy felgi mają wyraźne ślady uderzenia? Jeżeli tak, również opona mogła ulec uszkodzeniu.

Rysy, pęknięcia i porowate miejsca

  • Objawy:
    oznaki starzenia, jak rysy, pęknięcia lub porowate miejsca
  • Możliwe przyczyny:
    uszkodzenie w wyniki niewłaściwego przechowywania, na przykład narażenia na promieniowanie UV światła słonecznego lub zbyt wysokie ciśnienie wody i agresywny środek czyszczący przy myciu

Nie zakładaj takich opon w następnym sezonie. Jeżeli nie masz pewności co do stanu opon, zwróć się do specjalisty. Zasadniczo zalecamy wymianę opon po sześciu latach.

Wskazówka: wybrane Autoryzowane Serwisy Volkswagena oferują usługę przechowywania opon - odpowiedni magazyn dla Twoich opon i więcej miejsca w Twoim garażu.

Illustration of the tyre damage: cracks, ruptures and porous areas
Illustration of the tyre damage: embedded foreign objects

Ciało obce w oponie

  • Objawy:
    odłamki szkła, gwoździe lub ostre kamienie w bieżniku
  • Skutki:
    Częstym skutkiem jest niebezpieczny, powolny spadek ciśnienia, wilgoć może wedrzeć się do wnętrza opony i spowodować korozję stalowego kordu, co może doprowadzić do odklejenia się bieżnika lub warstwy usztywniającej.

Specjalista od opon potrafi ocenić uszkodzenie. Dlatego należy niezwłocznie udać się do specjalistycznego warsztatu.

Nienormalne zużycie opon

Należy zwrócić uwagę, jeżeli ślady zużycia opony są nierównomiernie rozłożone na powierzchni bieżnika. Jak postępować przy nieregularnych oznakach zużycia, dowiesz się tutaj.

Illustration of an abnormal tyre wear: emergence of sawtooth

Tworzenie się "zębów piły"

  • Objawy:
    nieregularne zużycie barków opony w formie zębów piły, głośny odgłos toczenia
  • Możliwe przyczyny:
    uszkodzone amortyzatory, przestawiona geometria osi, sportowy lub nadmiernie ostrożny styl jazdy
  • Skutki:
    krótsza przydatność do użycia, częstsze wymiany opon i związane z tym dodatkowe koszty.

Gdy odkryjesz "zęby piły" na oponie, wyjaśnij ze specjalistą przyczyny i dalszy sposób postępowania.

Zużycie głównie na barkach opony

  • Objawy:
    bieżnik wyraźnie mniej zużyty na środku niż na obu barkach
  • Możliwe przyczyny:
    zbyt niskie ciśnienie, gdyż przy toczeniu kontakt z podłożem mają głównie barki opony (przy równomiernym zużyciu) lub częste zbyt szybkie pokonywanie zakrętów przy za niskim ciśnieniu w oponach (zużycie zewnętrznego barku)
  • Skutki:
    krótszy okres eksploatacji i związane z tym dodatkowe koszty, w ekstremalnych przypadkach możliwe jest uszkodzenie osnowy lub trwałe uszkodzenie opony, gdyż osnowa nadal pozostanie uszkodzona, mimo że zwiększymy ciśnienie w oponach

Sprawdzaj regularnie ciśnienie i w razie wątpliwości udaj się do specjalistycznego warsztatu.

Illustration of an abnormal tyre wear: wear primarily on the shoulder of the tyre
Illustration of an abnormal tyre wear: wear primarily in the centre of the contact surface

Zużycie głównie na środku bieżnika

  • Objawy:
    równomierne zużycie środka bieżnika na całym obwodzie opony
  • Możliwe przyczyny:
    za duże ciśnienie, dlatego kontakt z nawierzchnią ma głównie środek bieżnika, lub przekraczanie prędkości maksymalnej dopuszczalnej dla danej opony
  • Skutki:
    częstsze wymiany opon i związane z tym dodatkowe koszty

Najlepiej zapytać w specjalistycznym warsztacie. I regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach.

Wytarcie od hamowania lub postoju

  • Objawy:
    wytarcie na całym obwodzie opony lub punktowe
  • Możliwe przyczyny:
    hamowanie z pełną siłą przy zblokowanym kole (wytarcie od hamowania), zasadniczo jeszcze tylko w samochodach bez ABS, lub z powodu długiego postoju opony lub samochodu w połączeniu ze zbyt niskim ciśnieniem (odcisk od postoju)

Zapytaj w specjalistycznym warsztacie, czy nadal możesz używać tej opony.

Illustration of an abnormal tyre wear: isolated wear caused by braking or inactivity
Illustration of an abnormal tyre wear: severe wear at one shoulder

Mocne zużycie tylko jednego barku opony.

  • Objawy:
    mocne zużycie tylko jednego barku w jednym lub wszystkich kołach
  • Możliwe przyczyny:
    niewłaściwe ustawienie lub zużyte zawieszenie, za duże obciążenie samochodu lub niedopuszczalna kombinacja obręcz/opona

W przypadku takiego objawu należy zawsze udać się do specjalistycznego warsztatu.

Mniejsze zużycie i większy komfort jazdy

Tutaj znajdziesz odpowiedzi na pytania związane z ciśnieniem w oponach.

Za niskie ciśnienie w oponach lub uszkodzony wskaźnik ciśnienia

Ciśnienie w jednej z opon znacznie spadło lub uszkodzona jest struktura opony. Jedź wolniej, unikaj gwałtownych skrętów i hamowania i możliwie jak najszybciej sprawdź opony. Wszystko w porządku, a lampka nadal się świeci? Udaj się do Autoryzowanego Serwisu Volkswagena.

Yellow VW warning lamp: tyre pressure too low or Tyre Pressure Loss Indicator faulty

System kontrolny ciśnienia w oponach

Mniejsze zużycie i większy komfort jazdy

Zbyt niskie ciśnienie prowadzi do szybkiego uszkodzenia opony. Uszkodzenia opon są przyczyną 40% wypadków z obrażeniami ciała. Od listopada 2014 roku wszystkie modele Volkswagenów osobowe i SUV są wyposażone w system kontrolny ciśnienia w oponach.

Illustration of the tyre pressure monitoring system in a VW car – direct system

System bezpośredni

Sposób działania:

  • W każdym kole zamontowany jest czujnik ciśnienia.
  • Przekazuje on informacje do modułu sterującego.
  • Komputer pokładowy wyświetla ciśnienie w oponach.
  • Jeżeli ciśnienie obniży się, system ostrzega kierowcę.

Ważne:
Przy zamianie kół z letnich na zimowe i odwrotnie, w niektórych przypadkach trzeba wymienić czujniki. Zawsze jednak czujniki muszą zostać skalibrowane.

Modele z seryjnym systemem bezpośrednim:

  • Touareg
  • Arteon

Modele z opcjonalnym systemem bezpośrednim:

  • Tiguan
  • Passat
  • Touran

System pośredni

Sposób działania:

  • System nie mierzy ciśnienia, lecz prędkość obrotową kół.
  • W zależności od ciśnienia w oponie, koło pokonuje przy jednym obrocie określony odcinek.
  • Na tej podstawie obliczana jest prędkość obrotowa koła.
  • Z prędkości obrotowej system wylicza ciśnienie.
  • Jeżeli prędkość obrotowa wzrośnie, oznacza to, że spadło ciśnienie, i system ostrzega kierowcę.

Ważne: Przy sezonowej wymianie opon nie są potrzebne nowe czujniki. System jest zatem tańszy, lecz mimo to spełnia wymogi przepisów unijnych.

Modele z systemem pośrednim:

  • up!
  • Polo
  • Golf
  • T-Cross
  • T-Roc
  • Touran
  • Tiguan
  • Passat
  • Sharan
Illustration of the tyre pressure monitoring system in a VW car – indirect system

Co zrobić, aby opony dłużej były w dobrym stanie technicznym

Maksymalny okres trwałości opon wynosi sześć lat, pod warunkiem że nie są uszkodzone i mają odpowiednią głębokość bieżnika. O wieku opony informuje numer DOT na oponie. Poniżej kilka porad, jak przedłużyć żywotność opony.

Illustration of the inside of an AirStop® tyre with sealing technology, that protects the tyre from pressure loss in case of damage

AirStop®

Mniej uszkodzonych opon to większa mobilność. Tutaj dowiesz się więcej o oponach samouszczelniających i technologii Seal.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. 
Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.
Dane na podstawie świadectw homologacji typu.
Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa i emisji CO2 oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.
Więcej informacji na temat WLTP na stronie: https://www.volkswagen.pl/pl/wltp.html

Podane ceny obejmują podatek VAT.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu.

Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania.

W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe.