1.3.0.7_0, 2016-11-14 16:21:24

Leksykon

ABS

ABS to układ zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania i pozwalający na zachowanie sterowności pojazdu. Podczas gwałtownego hamowania, układ dba o utrzymanie zamierzonego toru jazdy, pozwala także na bezpieczne omijanie przeszkód, bez konieczności zwalniania pedału hamulca. W momencie działania układu ABS, kierowca wyczuwa delikatne pulsowanie pedału hamulca. Układ ABS ściśle współdziała z elektronicznym rozdziałem siły hamowania (EBV).

ABS Plus

Układ ABS to układ zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania. Zastosowany w modelu Touareg, posiada dodatkową funkcję, aktywowaną automatycznie podczas jazdy w terenie (m.in. przy prędkości poniżej 5 km/h i zablokowanym dyferencjale centralnym). W takim przypadku ABS Plus pozwala na krótko zablokować koła. Piasek lub żwir zbiera się, tworząc klin pod kołami, zwiększając tym samym skuteczność hamowania w terenie. Droga hamowania ulega znacznemu skróceniu, a Touareg podczas jazdy terenowej pozostaje sterowny.

ACC

ACC & Front Assist

ACC (Adaptive Cruise Control) to innowacyjny aktywny tempomat, który wykorzystuje czujnik radarowy Front Assist. Czujnik ten monitoruje odległość samochodu od poprzedzającego go innego pojazdu. ACC automatycznie utrzymuje zadaną prędkość (w zakresie 30-200km/h) i przyspiesza lub hamuje, w zależności od sytuacji na obranym pasie jezdni. Kierowca może wybrać jeden z pięciu zakresów odstępu między pojazdami. Komputer pokładowy MFA wyświetla aktualne informacje o ustawieniach ACC. W razie sytuacji krytycznej, ACC włącza hamowanie samochodu do całkowitego zatrzymania. Jest to rozwiązanie podnoszące komfort jazdy na długich dystansach, które w znacznym stopniu wspomaga kierowcę w niebezpiecznych sytuacjach na drodze.

Amortyzatory - elektroniczna regulacja charakterystyki

Elektroniczna regulacja charakterystyki amortyzatorów jest elementem zawieszenia pneumatycznego dla modelu Toaureg. Elektroniczny system sterowania reguluje poziom amortyzacji w zależności od prędkości jazdy, wielkości załadunku, warunków drogowych lub terenowych. Kierowca może też samodzielnie regulować charakterystykę amortyzatorów. Dostępny jest tryb automatyczny, sportowy lub komfortowy. Przy załadunku prześwit ma 160 mm, automatyczny szosowy: 220 mm, a do jazdy terenowej maksymalnie 300 mm. Zawieszenie pneumatyczne z elektroniczną regulacją charakterystyki amortyzatorów zapewnia większy komfort i bezpieczeństwo jazdy, niezależnie od nawierzchni.

Antena

Wielofunkcyjna antena, zintegrowana w tylnej szybie modelu Pheaton, służy do obsługi drogą radiową wielu urządzeń i systemów. Antena obsługuje m.in. centralny zamek, opcjonalne ogrzewanie postojowe, telefon, system nawigacyjny oraz radiowy, a także TV i wzmacniacz antenowy. Wykorzystanie tylnej szyby jako anteny dla tak wielu zastosowań, jest najlepszą ochroną przed uszkodzeniami. Brak tradycyjnej anteny dachowej wpływa korzystnie także na sylwetkę pojazdu, która jest teraz bardziej harmonijna.

Asferyczne lusterko zewnętrzne

Asferyczne lusterka zewnętrzne mają dwuczęściową powierzchnię, na której lekkie zakrzywienie ku zewnątrz eliminuje martwe pole i zdecydowanie zwiększa bezpieczeństwo, np. przy zmianie pasa ruchu. W asferyczne lusterka zewnętrzne po stronie kierowcy wyposażone są wszystkie modele osobowe marki Volkswagen.

ASR

Układ antypoślizgowy ASR poprzez redukcję mocy silnika zapobiega utracie przyczepności kół podczas przyspieszania. W sytuacji, gdy przyczepność kół napędowych jest bardzo słaba, układ ASR znacznie ułatwia, a czasem wręcz umożliwia ruszanie, przyspieszanie lub podjazd. Czujniki systemu ABS przekazują dane, dzięki którym następuje dopasowanie momentu napędowego kół - odbywa się to poprzez automatyczne zmniejszenie prędkości obrotowej silnika. Układ ASR ściśle współpracuje z elektronicznym pedałem gazu, wykorzystuje elementy układu zapobiegającego blokadzie kół podczas hamowania (ABS), współdziała także z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego (EDS), wchodzi również w skład elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy (ESP). W momencie pracy ASR, na zestawie wskaźników zapala się odpowiednia kontrolka. Układ ASR można dezaktywować za pomocą przycisku ESP.

Asystent hamowania

Asystent hamowania wspomaga kierowcę w sytuacji nagłego hamowania, jeśli niewystarczająco mocno naciskany jest pedał hamulca. Szybkie naciśnięcie na pedał hamulca sprawia, że asystent hamowania reaguje natychmiast i - wytwarzając dużo większe ciśnienie w układzie hamulcowym - zdecydowanie skraca drogę hamowania.

Asystent podjazdu

Asystent podjazdu na wzniesienie reguluje moment ruszania i - poprzez działanie układu hamulcowego z hydraulicznym asystentem hamowania oraz za pomocą sterownika skrzyni biegów - zapobiega staczaniu się samochodu ze wzniesienia.

Asystent zjazdu

Asystent zjazdu steruje pracą silnika, zapewniając bezpieczne i kontrolowane zjeżdżanie ze wzniesień, przy włączonym pierwszym biegu. Zjazd ze wzniesienia jest łagodny dzięki redukcji obrotów a także - w razie konieczności - dzięki ingerencji hamulców. Asystent umożliwia łatwe i bezpieczne pokonywanie odcinków o ekstremalnym nachyleniu. Pojazd utrzymuje stałą prędkość, porównywaną z tempem marszu. Dzieje się to bez ingerencji kierowcy i szczególnie przydaje się podczas terenowej jazdy po górzystych trasach.

Auto Hold

Funkcja Auto Hold jest dostępna w samochodach wyposażonych w ESP i elektromechaniczny hamulec postojowy. Funkcja aktywowana jest za pomocą jednego przycisku i wspomaga codzienną jazdę, np. w mieście po zatrzymaniu pojazdu, automatycznie uruchamia hamulce. Działa także w przypadku ruszania ze wzniesienia, zapobiegając cofaniu się auta podczas zatrzymania i ruszania. Rozłącza się po naciśnięciu pedału gazu oraz - w przypadku samochodów wyposażonych w skrzynie manualne - po naciśnięciu pedału sprzęgła. Auto Hold po odpięciu pasa bezpieczeństwa, wyłączeniu zapłonu i otwarciu drzwi kierowcy, automatycznie uruchamia hamulec postojowy. Funkcja poprawia komfort i poziom bezpieczeństwa jazdy, jest dostępna np. dla modelu Passat, Passat CC, czy Tiguan.

Bagażnik - Elektryczne otwieranie/zamykanie pokrywy

Umiejscowiony w drzwiach obok kierowcy przycisk umożliwia elektryczne otwieranie i zamykanie bagażnika. Automatyczne zamknięcie następuje po wciśnięciu przycisku umieszczonego po wewnętrznej stronie pokrywy bagażnika. Funkcja dostępna jest dla wybranych modeli np. dla Passata Varianta, czy Touarega. Istnieje także możliwość zaprogramowania kąta otwarcia tylnej klapy.

Bezpieczeństwo bierne

Na bezpieczeństwo bierne składają się elementy, których zadaniem jest zapewnienie pasażerom optymalnej ochrony przed skutkami kolizji. Zalicza się do nich nie tylko elementy chroniące samych pasażerów, lecz w równym stopniu również te, które zmniejszają ryzyko obrażeń innych użytkowników ruchu drogowego, także pieszych. Bierne bezpieczeństwo zapewniają m.in. pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne, strefy kontrolowanego zgniotu, wzmocnienia boczne, a także konstrukcja kabiny pasażerskiej i konstrukcja pokrywy silnika. Połączenie elementów bezpieczeństwa aktywnego i biernego zapewnia pasażerom Volkswagena maksymalną ochronę przed skutkami kolizji.

Bezpieczeństwo czynne

Na bezpieczeństwo czynne składają się systemy i urządzenia, które mają na celu zapobieganie kolizjom. Należą do nich elektroniczne systemy wspomagające, takie jak ABS, ASR, EBV, EDS, ESP. Ponadto, do elementów bezpieczeństwa czynnego zalicza się także precyzyjny układ kierowniczy, skuteczne hamulce, wygodne fotele, czy wydajną klimatyzację. W połączeniu z elementami bezpieczeństwa biernego, systemy bezpieczeństwa czynnego dbają o zapewnienie maksymalnej ochrony wszystkim pasażerom podczas jazdy.

Bi-turbo

W samochodach Volkswagen oznaczenie Bi-turbo oznacza zastosowanie w silnikach widlastych (w układzie V) dwóch turbosprężarek - po jednej na każdy rząd cylindrów. Zaletą tego rozwiązania jest zwiększenie momentu obrotowego już w niskim zakresie obrotów, a tym samym - zwiększenie mocy silnika.

Bluetooth

Bluetooth umożliwia bezprzewodowe łączenie różnych urządzeń przenośnych, takich jak telefon komórkowy, notebook czy urządzenie PDA. Transfer danych odbywa się na nielicencjonowanej częstotliwości 2,4 GHz, z prędkością do 1 megabita na sekundę. Niska moc nadawcza zapewnienia bezpieczeństwo, ponieważ z jednej strony zapobiega „podsłuchowi”, a z drugiej - generuje tylko niewielkie zakłócenia spowodowane promieniowaniem elektromagnetycznym. W celu zabezpieczenia przed nasłuchem podczas transmisji danych, każde urządzenie Bluetooth otrzymuje tzw. "profil" składający się z unikalnego kodu, umożliwiającego nawiązywanie połączeń pomiędzy urządzeniami. Dodatkowym zabezpieczeniem podczas transferu danych jest kodowanie za pośrednictwem 128-bitowego klucza, generowanego podczas każdej operacji.

Climatic

Climatic to półautomatyczna klimatyzacja, która pozwala na ustawienie konkretnej temperatury wewnętrznej - kierowca ręcznie reguluje tylko kierunek i siłę nadmuchu. Ustawiona temperatura jest utrzymywana automatycznie. Układ osiąga optymalną wydajność przy włączonym drugim stopniu dmuchawy. Zaletą klimatyzacji półautomatycznej jest utrzymywanie zadanej temperatury, dzięki czemu pasażerowie podróżują w komfortowych warunkach. Dodatkowo klimatyzacja osusza powietrze i szybciej oczyszcza zaparowane szyby, zwłaszcza w okresie jesiennym i zimowym. Aby działała prawidłowo, należy pamiętać o okresowym przeglądzie (odgrzybianie, czyszczenie, sprawdzenie czynnika chłodniczego) i o jej okresowym włączaniu. Wówczas czynnik chłodniczy będzie mógł zakonserwować elementy sprężarki układu klimatyzacji.

Climatronic

Klimatyzacja Climatronic

Climatronic to klimatyzacja automatyczna pozwala na ustawienie przez kierowcę temperatury wewnątrz pojazdu, a kierunek i siła nadmuchu są regulowane automatycznie. Kilkanaście czujników, w tym czujnik nasłonecznienia, rozmieszczonych jest w różnych miejscach wewnątrz samochodu, co pozwala precyzyjnie dostosować najbardziej optymalną temperaturę. Volkswagen wyposaża samochody w 2- lub 4-strefową klimatyzację automatyczną Climatronic. Temperatura może się różnić pomiędzy strefami maksymalnie o około 4-5 stopni Celsjusza. W przypadku klimatyzacji 4-strefowej, regulacja temperatury jest niezależna dla kierowcy i pasażera z przodu oraz dla pasażerów siedzących przy oknach na tylnej kanapie. 4-strefowa klimatyzacja Climatronic dostępna jest w modelach Pheaton i Touareg. W niektórych modelach czujnik jakości powietrza reaguje na podwyższone stężenie substancji szkodliwych wokół samochodu i automatycznie włącza tryb zamkniętego obiegu powietrza. Zaletą klimatyzacji automatycznej jest zapewnienie pasażerom bardzo dużego komfortu podczas podróży. Dodatkowo, klimatyzacja osusza powietrze i szybciej oczyszcza zaparowane szyby, co jest przydatne zwłaszcza w okresie jesiennym i zimowym. Aby działała prawidłowo, należy pamiętać o okresowym przeglądzie (odgrzybianie, czyszczenie, sprawdzenie czynnika chłodniczego) i o okresowym włączaniu klimatyzacji - po to, by czynnik chlodniczy mógł zakonserwować elementy sprężarki układu klimatyzacji.

Coming / leaving home

Funkcja coming /leaving home polega na opóźnionym wyłączeniu świateł mijania, świateł pozycyjnych z tyłu i podświetlenia tablicy rejestracyjnej podczas wysiadania (coming home). Ponadto, system uruchamia się podczas otwierania lub zamykania drzwi samochodu - za pomocą centralnego zamka następuje włączenie lub wyłączenie świateł. Funkcja coming/leaving home pozwala oświetlić drogę, ułatwia odnalezienie auta nocą na parkingu, oświetla drogę wjazdu na teren posesji.

Common Rail

W silnikach wysokoprężnych z systemem Common Rail, pompa wysokociśnieniowa tłoczy paliwo do zbiornika. Tu następuje wyrównanie ciśnienia, następnie paliwo ze zbiornika wysokociśnieniowego, kierowane jest bezpośrednio do cylindrów poprzez piezoelektryczne wtryskiwacze, sterowane elektronicznie. Ciśnienie wtrysku w technologii Common Rail najnowszej generacji wynosi 1800 bar. Dawka paliwa może być dzielona na kilka części, dzięki czemu proces spalania jest pełniejszy, a dźwięk pracy silnika - łagodniejszy.

Czujnik deszczu

Czujnik deszczu znajdujący się na przedniej szybie spowoduje automatyczne włączenie wycieraczek. Częstotliwość ich pracy zostanie dostosowana do intensywności opadów. Specjalny regulator prędkości wycieraczek, umieszczony jest w dźwigni sterowania - dzięki temu kierowca sam może dopasować wrażliwość czujnika deszczu. W pełni automatyczne sterowanie szybkością pracy wycieraczek zwiększa bezpieczeństwo np. podczas wyprzedzania pojazdu, czy zmiennych warunków atmosferycznych.

Czujnik jakości powietrza

Czujnik jakości powietrza jest elementem klimatyzacji automatycznej. Jego zadaniem jest precyzyjny pomiar stężenia substancji szkodliwych w powietrzu zasysanym z zewnątrz. W przypadku stwierdzenia stężenia wykraczającego poza ustalone normy, np. podczas jazdy w tunelu czy za ciężarówką, klimatyzacja automatycznie przełącza wentylację na obieg wewnętrzny. Dzięki temu zanieczyszczone powietrze z zewnątrz nie dociera do wnętrza samochodu.

Czujnik zmierzchu

Dzięki czujnikowi zmierzchu, kiedy zapadnie zmrok, lub podczas jazdy w tunelu w ciągu dnia, światła włączą się automatycznie. Światła są również aktywowane w przypadku opadów deszczu (stała praca wycieraczek przez ponad 5 sekund) lub podczas szybkiej jazdy (przy prędkości ponad 140 km/h dłużej niż 10 sekund). Jeśli prędkość ponownie się zmniejszy lub wycieraczki zostaną wyłączone, system automatycznie wyłączy światła.

Dach panoramiczny uchylny

Uchylny dach panoramiczny, przepuszczając więcej światła do wnętrza samochodu, daje poczucie wyjątkowej przestrzeni. Posiada dwukrotnie większą powierzchnię, niż w przypadku klasycznych szklanych dachów. Elektryczne sterowanie pozwala na uchylenie dachu w górę o ok. 40 mm. Przyciemniane szkło oraz roleta przeciwsłoneczna zapobiegają nadmiernemu nagrzewaniu się wnętrza. Uchylny dach panoramiczny dostępny jest dla modeli Passat CC i Scirocco.

Dach solar

Elektrycznie otwierany dach Solar ze zintegrowanymi ogniwami słonecznymi, już przy minimalnym działaniu promieni słonecznych przetwarza tę energię na energię elektryczną, która służy do zasilania specjalnej dmuchawy w układzie wentylacji. Wentylacja nie obciąża akumulatora pojazdu. Dmuchawa - pomimo wyłączonego zapłonu - dostarcza do wnętrza pojazdu świeże powietrze, wstępnie oczyszczone przez filtr przeciwpyłkowy. Pozwala to na obniżenie temperatury wnętrza aż o 50 procent. Zaraz po wejściu do samochodu możliwe jest szybsze schłodzenie wnętrza, które w upalne dni niemal w ogóle się nie nagrzewa.

DCC

Adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC

Adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC, dzięki elektronicznemu sterowaniu pracą amortyzatorów, nieustannie dostosowuje twardość zawieszenia do jakości nawierzchni oraz parametrów jazdy. Działa w trzech trybach: normalnym, sportowym i komfortowym. Wybór odpowiedniego trybu następuje po naciśnięciu jednego przycisku. Zmiana charakterystyki zawieszenia determinuje także zmianę charakterystyki elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego Servotronic. DCC pozwala na dopasowanie pracy zawieszenia do upodobań kierowcy oraz wpływa na poczucie bezpieczeństwa podczas jazdy.

DPF

DPF to filtr cząstek stałych w silnikach wysokoprężnych, który oczyszcza spaliny silnika z cząsteczek sadzy. W samochodach Volkswagena zastosowano najnowsze rozwiązanie technologiczne, tzw. Catalysed Soot Filter (CSF). To filtr, którego powierzchnia pokryta jest powłoką z cząstek metali szlachetnych. Filtr ten działa na dwa sposoby: w przypadku regeneracji biernej, następuje powolna i oszczędna przemiana zbierającej się w katalizatorze sadzy w dwutlenek węgla. Proces ten zachodzi w temperaturze od 350ºC do 500ºC i jest – szczególnie podczas jazdy na autostradzie - procesem ciągłym. W przypadku dłuższego użytkowania i niewielkiego obciążenia pojazdu, np. podczas jazdy miejskiej, temperatura spalania średnio co 1000-1200 kilometrów podnosi się do 600ºC, umożliwiając dodatkową regenerację filtra. Zgromadzone w filtrze cząstki sadzy ulegają wówczas spaleniu.

DSG

/content/dam/vw-ngw/international-mastersite/showrooms/scirocco/content/highlights/efficiency/SC0768_Doppelkupplungsgetriebe_3840x2160.jpg

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG jest innowacyjnym rozwiązaniem w zakresie budowy skrzyni biegów. Dzięki zastosowaniu dwóch sprzęgieł, płynna zmiana biegu następuje w ciągu zaledwie 0,03 do 0,04 s, moment obrotowy przekazywany jest na koła bez przerwy. W zależności od stylu jazdy, możliwe jest zmniejszenie zużycia paliwa aż do 10 % w porównaniu z 6-biegową przekładnią manualną. Skrzynia DSG może być obsługiwana przez kierowcę zarówno w trybie ręcznym (tiptronic), jak i automatycznym. Ręczna zmiana biegów możliwa jest przy użyciu dźwigni zmiany biegów lub manetek umieszczonych na kierownicy. Oprócz standardowego trybu automatycznego, możliwe jest wykorzystanie trybu sportowego, w którym silnik wykorzystuje wyższy zakres obrotów. Obecnie w samochodach Volkswagen dostępne są skrzynie DSG dla silników TSI i TDI o 6 lub 7 przełożeniach. Siedmiobiegowa skrzynia DSG jest pierwszą na świecie przekładnią zastosowaną w segmencie samochodów kompaktowych, przeznaczoną do silników montowanych poprzecznie.

DSP

DSP (Digital Sound Processing) to system, który zapewnia zupełnie nową jakość nagłośnienia. Wszystkich pasażerów znajdujących się w samochodzie otacza przestrzenny dźwięk - podobny do tego, jaki usłyszeć można w sali koncertowej. DSP jest elementem systemu Dynaudio.

Dynamiczne doświetlanie zakrętów

Reflektory biksenonowe z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów zapewniają aż o 90 procent lepsze oświetlenie. Już przy prędkości ok. 10 km/h reflektory biksenonowe wysuwają się w zakresie 15 stopni (7,5 stopnia w prawo i 7,5 stopnia w lewo), zgodnie z kierunkiem skrętu. Wcześniejsze doświetlenie zakrętów pozwala szybciej dostrzec przeszkodę, i - w połączeniu z doświetlaniem statycznym zakrętów - zapewnia kierowcy komfortowe prowadzenie nocą.

Dynaudio

System dźwiękowy Dynaudio, w zależności od modelu VW, składa się z 10 lub 12 wysokiej jakości głośników wyposażonych w technologię DSP (Digital Sound Processng ) oraz cyfrowego wzmacniacza. Głośniki i ich rozmieszczenie są dostosowane do wnętrza samochodu, czego efektem jest najwyższa jakość dźwięku. Konstrukcja i materiały, z których są wykonane (np. podwójne mocne magnesy czy membrany z ekskluzywnego, lekkiego, odpornego na zniekształcenia i wibracje materiału MSP Magnesium Silikat Polymer), gwarantują realistyczny dźwięk sali koncertowej. Dynaudio to duńska firma, od 1977 roku słynąca z produkcji najwyższej jakości głośników.

EBV

EBV to elektroniczny rozdział siły hamowania. System ten współpracuje z układem zapobiegającym blokowaniu się kół podczas hamowania (ABS). EBV zapewnia optymalny rozdział siły hamowania pomiędzy dwie osie - przednią i tylną, co stabilizuje samochód podczas hamowania. EBV zapobiega nadmiernemu zużyciu przednich tarczy hamulcowych i ich przegrzaniu, eliminuje zjawisko „fadingu” (wydłużenie drogi hamowania).

EcoFuel

EcoFuel to oznaczenie samochodów Volkswagena, napędzanych gazem ziemnym CNG. W stosunku do porównywalnych silników benzynowych, jednostka EcoFuel napędzana gazem ziemnym emituje o 80 % mniej tlenku węgla, o 80 % mniej tlenku azotu i o 23 % mniej dwutlenku węgla. Zawartość węglowodorów zawierających metan zmniejsza się aż o 73%. Pojazdy przystosowane do gazu CNG nie mogą być tankowane gazem LPG. W celu wykluczenia pomyłek, każdemu z rodzajów gazu przyporządkowano inny rodzaj końcówki do tankowania.

EDS

EDS to elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego. Jeżeli na śliskim lub nieutwardzonym podłożu jedno z napędzanych kół zaczyna tracić przyczepność, system EDS powoduje przyhamowywanie obracającego się w miejscu koła, co umożliwia płynne ruszenie. Układ EDS działa do prędkości ok. 40 km/h. EDS jest częścią składową elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy (ESP) oraz układu antypoślizgowego (ASR).

Ergonomia

Ergonomia to nauka badająca możliwości stworzenia człowiekowi optymalnych warunków pracy. Projektując wnętrze każdego samochodu, Volkswagen wykorzystuje najnowszą wiedzę z tej dziedziny. W efekcie, modele marki zapewniają przemyślane rozmieszczenie elementów bezpieczeństwa aktywnego, a także komfort obsługi. Ergonomicznie ukształtowane siedzenia gwarantują wygodę i dobre samopoczucie, szczególnie podczas długich podróży.

ESP

ESP to elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy. ESP jest najbardziej zaawansowanym układem bezpieczeństwa działającym w interakcji z pozostałymi układami, takimi, jak: ABS, ASR, EDS, EBV, MSR. Na podstawie informacji z wielu czujników (m.in. skrętu kierownicy, sterownika pracy silnika, hamowania, przyspieszenia wzdłużnego i poprzecznego, obrotu samochodu, czy czujnika prędkości), układ ESP ocenia, co w danej chwili dzieje się z samochodem. System automatycznie decyduje o tym, który z układów antypoślizgowych uruchomić i w dalszej kolejności - steruje ich pracą. W momencie, gdy samochód wpadnie w poślizg przodem lub tyłem, układ ESP poprzez przyhamowanie jednego lub kilku kół i/lub zmniejszenie mocy, stabilizuje tor jazdy, wspomagając kierowcę w niebezpiecznej sytuacji. Dodatkowo układ ESP może być rozszerzony np. o funkcję stabilizacji przyczepy.

Euro NCAP (New Car Assessment Programme)

Euro NCAP (New Car Assessment Programme), to program testujący jakość elementów bezpieczeństwa biernego w nowych samochodach. Testy zderzeniowe Euro NCAP są dziś jednym z najważniejszych kryteriów oceny bezpieczeństwa biernego każdego pojazdu. Testowane auto rozbija się wg ściśle określonej procedury. Symulacja zderzenia w barierę odkształcalną odbywa się przy prędkości 64 km/h.

Fotele przednie klimatyzowane

Klimatyzacja przednich foteli np. w modelu Phaeton czy Passat CC, oferuje pasażerom niespotykany komfort podróżowania. Specjalna przepuszczająca powietrze tkanina lub perforowana tapicerka skórzana pozwala na chłodzenie lub podgrzewanie powierzchni siedziska i oparcia. Odpowiednią wentylację zapewniają bezszelestnie pracujące wentylatory z płynną regulacją. Ich maksymalna wydajność wynosi 250m3 na 1 m2 powierzchni. W upalne dni wentylacja foteli gwarantuje miłe poczucie chłodu i zapewnia odprężenie. Zimą podgrzewane fotele z regulacją intensywności grzania sprawiają, że jazda staje się jeszcze przyjemniejsza, m.in. dzięki temu, że można zrezygnować np. z kurtki.

Fotele przednie z funkcją masażu

Fotel z funkcją masażu

limatyzowane fotele z funkcją masażu gwarantują najwyższy komfort. Dobre samopoczucie, jakie zapewniają podgrzewane siedzenia i wentylacja foteli, może być jeszcze lepsze, dzięki funkcji masażu kręgosłupa. Cały system mechaniczny przez 10 minut wykonuje ruchy masujące. Uruchamia się go wciśnięciem jednego przycisku. Przewagą mechanicznego masażu nad rozwiązaniami pneumatycznymi jest ich skuteczniejsze działanie na kręgosłup. Zapewnia to naturalne odprężenie i rozluźnienie mięśni pleców. Funkcja dostępna jest np. dla modelu Pheaton.

Fotele przednie z regulacją wielostopniową

Samochody marki Volkswagen mogą być wyposażone w manualną lub elektryczną wielostopniową regulację ustawienia przednich foteli. Zależnie od modelu, istnieje 10, 12, a nawet 18 stopni regulacji. Fotele można ustawiać zarówno, jeśli chodzi o wysokość, głębokość oraz kąt nachylenia siedziska, ale także w zakresie oparcia oraz podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa i wysokości zagłówków. Duży zakres regulacji zapewnia dobre samopoczucie, komfort, wygodę - całkowicie dopasowane do indywidualnych preferencji. Pozwala to zapobiec dolegliwościom spowodowanym częstą i długą jazdą samochodem.

Front Assist

ACC and Front Assist

Front Assist to system aktywnego monitorowania odległości od poprzedzającego pojazdu. Front Assist jest częścią systemu ACC. Czujnik radarowy monitoruje odległość od poprzedzającego pojazdu i ostrzega wizualnie i dźwiękowo kierowcę, gdy odległość jest zbyt mała. W niebezpiecznych sytuacjach, krótki impuls hamowania zwraca uwagę kierowcy na konieczność zmniejszenia prędkości lub hamowania awaryjnego. System wstępnie zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym, aby osiągnąć maksymalną skuteczność ewentualnego hamowania awaryjnego (działa niezależnie od ACC - aktywnego tempomatu).

FSI®

FSI to technologia bezpośredniego wtrysku paliwa do komory spalania, wykorzystywana w silnikach benzynowych. Technologia oferuje szereg korzyści: do 15 % mniejsze zużycie paliwa (w porównaniu do tradycyjnego rodzaju wtrysku), wyższą moc silnika, większy moment obrotowy i czystsze spaliny. Najnowsze silniki FSI zasilane są zwykłym paliwem pb95. Zaleca się stosowanie paliw tzw. bezsiarkowych, które mają lepsze parametry spalania oraz gwarantują większą odporność na korozję układów wtryskowych.

Funkcja Gala

Funkcja Gala zapewnia regulację głośności zależną od prędkości jazdy. Odtwarzacze RCD i RNS wyposażone w funkcję Gala automatycznie dostosowują poziom głośności do prędkości jazdy. Płynne zwiększanie lub zmniejszanie poziomu głośności powoduje, że muzyka subiektywnie odbierana jest z tą samą głośnością. Czułość regulacji dźwięku można zmieniać w menu radioodtwarzacza.

Funkcja pamięci ustawienia foteli

Wybrane modele marki Volkswagen oferują możliwość elektrycznego ustawienia fotela w zakresie regulacji wzdłużnej, wysokości siedziska, podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa, nachylenia siedziska i oparcia oraz ustawienia lusterek zewnętrznych. W niektórych modelach Volkswagena regulacja elektryczna dotyczy również wysokości zagłówków, pasów bezpieczeństwa i ustawienia kierownicy. Już w momencie otwarcia samochodu za pomocą pilota, aktywowane są zapamiętane ustawienia siedzeń, lusterek i kierownicy. Funkcja oferuje możliwość programowania ustawień dla trzech użytkowników pojazdu i przywraca te ustawienia po naciśnięciu odpowiedniego przycisku.

GPS

Wybrane modele marki Volkswagen oferują możliwość elektrycznego ustawienia fotela w zakresie regulacji wzdłużnej, wysokości siedziska, podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa, nachylenia siedziska i oparcia oraz ustawienia lusterek zewnętrznych. W niektórych modelach Volkswagena regulacja elektryczna dotyczy również wysokości zagłówków, pasów bezpieczeństwa i ustawienia kierownicy. Już w momencie otwarcia samochodu za pomocą pilota, aktywowane są zapamiętane ustawienia siedzeń, lusterek i kierownicy. Funkcja oferuje możliwość programowania ustawień dla trzech użytkowników pojazdu i przywraca te ustawienia po naciśnięciu odpowiedniego przycisku.

GTI

Golf GTI

Dwa lata po wprowadzeniu na rynek pierwszego Golfa, w 1976 roku powstała limitowana seria specjalna Golf GTI (Grand Tourer Injection) tworząca klasę kompaktowych aut o sportowym charakterze. Duża popularność spowodowała, że Golf GTI stał się stałym elementem oferty Volkswagena. Z pojemnością skokową 1,6 l ten "pra-GTI" osiągał moc 110 KM i przyspieszał do 100km/h w ciągu 9,2 s. Sercem Golfa GTI najnowszej generacji jest silnik TSI o mocy 210 KM (155 kW), dzięki któremu auto osiąga prędkość 100 km/h w czasie 6,9 sekundy.

Gwarancja mobilności

Niezależnie od miejsca pobytu, przez 365 dni w roku i 24h na dobę, program zapewnia bezpłatną pomoc drogową i inne bezpłatne świadczenia w razie awarii, wypadku, kradzieży oraz w innych przypadkach unieruchomienia samochodu. Więcej dowiesz się tutaj.

Hak holowniczy mechanicznie wysuwany

Mechanicznie wysuwany hak holowniczy po raz pierwszy został zastosowany w modelu Tiguan. Dotychczas stosowano haki stałe lub takie, które można było wymontować. Hak wysuwany mechanicznie daje możliwość schowania kuli zaczepu w samochodzie, bez potrzeby wygospodarowania dodatkowego schowka. Kiedy hak zostanie prawidłowo zamocowany, na jego uchwycie zapala się dioda LED.

Haldex

Haldex to wielopłytkowe sprzęgło, które w przypadku stałego napędu na wszystkie koła 4MOTION, umożliwia zmienny rozdział momentu obrotowego na przednią i tylną oś. Stosuje się je do silników umieszczonych poprzecznie. Wykorzystując dane z czujników obrotu kół oraz z systemu sterującego pracą silnika, sprzęgło dysponuje wszystkimi informacjami niezbędnymi do optymalnego reagowania w każdej sytuacji. Współdziała z elektronicznymi systemami bezpieczeństwa oraz z elektroniczną blokadą dyferencjału, zapewniając szybkie działanie układu napędowego. Optymalnie rozdziela moment obrotowy i gwarantuje tym samym pewne prowadzenie i kontrolę podczas jazdy terenowej oraz szosowej - niezależnie od rodzaju nawierzchni.

HBA

HBA to hydrauliczny asystent hamowania, który pomaga kierowcy w przypadku hamowania awaryjnego. Na podstawie szybkości nacisku pedału hamulca, rozpoznaje, czy kierowca potrzebuje pełnego hamowania i automatycznie zwiększa ciśnienie hamowania, co pozwala, razem z układem ABS, znacznie skrócić drogę hamowania. System pracuje w sposób nieodczuwalny dla kierowcy.

HDA

Asystent klapy bagażnika w modelu Eos, z system kontroli parkowania Park Assist wyposażony jest w funkcję HDA. Zapobiega ona uszkodzeniu klapy bagażnika podczas otwierania zintegrowanego sztywnego dachu. Ponieważ w chwili otwierania dachu klapa bagażnika wychyla się do tyłu poza obrys samochodu, czujnik systemu kontroli parkowania, po wykryciu przeszkody zatrzymuje otwieranie dachu. Informuje o tym kierowcę sygnałem dźwiękowym i komunikatem na zestawie wskaźników.

Immobiliser elektroniczny

Immobiliser elektroniczny jest zabezpieczeniem przeciwkradzieżowym uniemożliwiającym sterowanie silnikiem. Aktywacja immobillisera następuje wraz z wyjęciem kluczyka ze stacyjki. Transponder zintegrowany ze stacyjką przy każdym uruchomieniu zapłonu przekazuje do kluczyka nowy kod dostępu. Blokada zostaje zwolniona tylko wtedy, gdy kluczyk poda prawidłowy kod identyfikacyjny. Nowoczesna technika kodowania chroni system przed nielegalnym kopiowaniem kluczyków samochodowych i opiera się na kodach zmiennych. Wszystkie modele Volkswagena są standardowo wyposażone w immobiliser.

Infotainment

Car-Net Guide & Inform

Infotainment to rozbudowany system elementów łączących informację i multimedia. Radioodtwarzacz może być uzupełniony o możliwość obsługi telefonu komórkowego, systemu nawigacji satelitarnej GPS, odtwarzacza TV lub odtwarzacza DVD. Infotainment umożliwia intuicyjną obsługę: za pośrednictwem menu wyświetlacza MFAplus, przycisków funkcyjnych radioodtwarzacza lub systemu nawigacji satelitarnej oraz elementów obsługi na kierownicy multifunkcyjnej, bardzo łatwo można wywołać i ustawiać wszystkie funkcje.

Intercooler

Intercooler to chłodnica powietrza doładowującego. W trakcie sprężania powietrza zasysanego przez turbosprężarkę dochodzi do znacznego ogrzania powietrza. Wysoka temperatura oznacza obniżenie gęstości powietrza - do cylindrów dostarczana jest mniejsza ilość powietrza, niż wymaga tego ciśnienie doładowania. W silnikach benzynowych wzrasta ponadto ryzyko powstania spalania stukowego. Przeciwdziała temu przepuszczenie powietrza przez specjalną chłodnicę. Dzięki temu ilość powietrza, które tłoczone jest do cylindrów wzrasta, a silnik wytwarza większą moc.

Isofix

Zaczepy mocowania Isofix to system mocowania fotelików dziecięcych za pomocą zintegrowanych z nadwoziem zaczepów. Zaczepy pozwalają na łatwe i stabilne mocowanie fotelików, zapewniając tym samym najlepszy poziom bezpieczeństwa. Zaczepy Isofix rozmieszczone są na skrajnych miejscach na tylnej kanapie. Wybrane modele oferują zaczepy Isofix opcjonalnie także dla fotela pasażera. Opcja ta dopuszcza dezaktywację czołowej poduszki powietrznej po stronie pasażera.

Kąt rampowy

Jest to kąt, który określa pochylenie dowolnej przeszkody terenowej, na którą może wjechać pojazd bez otarcia się o nią dolną częścią podwozia pomiędzy osiami.

Kąt natarcia

Jest to kąt nachylenia podjazdu, po którym samochód może wjechać bez ocierania się lub uderzania o podłoże elementami podwozia lub nadwozia znajdującymi się przed przednimi kołami.

Keyless access

Keyless access

Keyless Access to automatyczny system zamykania i uruchamiania samochodu Volkswagen. Jeśli kierowca znajdzie się w odległości ok. 1,5 m od samochodu, kluczyk jest identyfikowany za pośrednictwem czujników zbliżeniowych zlokalizowanych w klamkach drzwi oraz za pomocą nadajnika umiejscowionego w obudowie kluczyka. W momencie dotknięcia klamki (lub pokrywy bagażnika), drzwi automatycznie odblokowują się. Samochód można także uruchomić naciskając przycisk rozrusznika Start/Stop, bez konieczności wkładania kluczyka do stacyjki (kierowca kluczyki musi mieć przy sobie). Kluczyka można używać również w sposób standardowy. Aby zamknąć samochód, wystarczy włączyć przycisk blokady znajdujący się w klamce drzwi. Centralny zamek nie zostanie zablokowany, jeśli kluczyki pozostają w samochodzie.

Kierownica wielofunkcyjna

Kierownica wielofunkcyjna obszyta skórą

Nowoczesne kierownice wielofunkcyjne w modelach VW mogą posiadać nawet 12 przycisków funkcyjnych. Za pomocą kierownicy wielofunkcyjnej można sterować radiem lub nawigacją, telefonem, tempomatem, zmianą biegów w trybie tiptronic dla skrzyń DSG, czy wyświetlaniem funkcji komputera pokładowego. Dla modelu Phaeton oferowana jest ogrzewana kierownica wielofunkcyjna.

Kolumna kierownicy

W przypadku zderzenia czołowego, elementy bezpiecznej kolumny kierownicy zsuwają się - podobnie jak w teleskopie - zapobiegając jej przesunięciu do wnętrza pojazdu. Bezpieczne kolumny kierownicze nowej generacji absorbują energię uderzenia i zapewniają stabilność kierownicy, w której zamontowana jest poduszka powietrzna. Jest to bardzo ważny element bezpieczeństwa, w pewnym stopniu decydujący o skuteczności działania poduszek powietrznych.

Kolumna McPhersona

Kolumna resorująca McPhersona składa się z amortyzatora i sprężyny. Jej zadaniem jest tłumienie nierówności, a także przenoszenie sił z układu jezdnego na nadwozie. Zastosowanie lekkich i wytrzymałych materiałów zredukowało masę, co wpłynęło na poprawę właściwości jezdnych. Kolumna McPhersona zajmuje mało miejsca, zapewnia wysoki komfort jazdy i dobrą zwrotność. W tej chwili jest najpopularniejszym rozwiązaniem dotyczącym przedniego zawieszenia.

Lakiery wodorozpuszczalne

W trosce o środowisko naturalne, w ostatnich latach szereg wysokiej jakości lakierów wyprodukowano na bazie wody, a nie - jak dotychczas - na bazie rozpuszczalników organicznych, które mogły mieć negatywny wpływ na środowisko. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technik lakierowania, uzyskuje się odpowiednio trwałe powłoki lakiernicze. Volkswagen oferuje na nie trzyletnią gwarancję.

Lane Assist

System Lane Assist

Lane Assist to asystent toru jazdy. Działa na zasadzie sprzężenia kamery monitorującej przestrzeń przed samochodem oraz elektromechanicznego układu kierowniczego Servotronic. Asystent pracuje przy prędkości powyżej 65km/h. Kamera rozpoznaje wyznaczone pasy ruchu po obu stronach jezdni i - w przypadku opuszczenia pasa ruchu - system przekazuje sygnał do układu kierowniczego, który natychmiast reaguje, wykonując skręt korygujący. Jeżeli nie ma właściwej reakcji ze strony kierowcy lub trwa ona zbyt długo, samochód opuści pas ruchu lub prędkość spadnie poniżej 60km/h - system ostrzega kierowcę poprzez wibrację kierownicy. Kierowca musi zareagować samodzielnie, system wyłączy się automatycznie po około 9 sekundach. Lane Assist może nie działać prawidłowo w przypadku źle oznaczonej jezdni, małych promieni skrętu i bardzo niekorzystnych warunków pogodowych.

LED

Reflektory LED

Światła diodowe LED mają niewielkie rozmiary, oferują szybsze działanie, mały pobór energii i dłuższą żywotność (nawet do 100 000 h). Samochód wyposażony w światła LED jest lepiej widoczny dla innych użytkowników drogi, a wyraźna sygnalizacja zapewnia zwiększony poziom bezpieczeństwa. Spośród wszystkich aut Volkswagena, w tylne światła wykorzystujące tą technologię wyposażono m.in. Golfa Plus, Jettę, czy Passata. W największym stopniu technologia LED widoczna jest w modelu Pheaton, gdzie 100 diod pełni rolę zarówno świateł tylnych, sygnalizacji hamowania, a także świateł przeciwmgielnych. 33 podwójne diody LED świecą na czerwono - jako tylne światła, lub na żółto, kiedy włączane są kierunkowskazy.

Lusterko fotochromatyczne

Lusterko fotochromatyczne to automatycznie przyciemniane lusterko wewnętrzne, które zapobiega oślepianiu kierowcy przez światła samochodów jadących z tyłu. Zapewnia to duży komfort zwłaszcza podczas jazdy nocą, zwiększa też bezpieczeństwo. Dzięki specjalnej elektrolitycznej warstwie oraz dwóm wbudowanym fotokomórkom, w momencie, gdy światło padające z tyłu może powodować oślepienie, powierzchnia lusterka zaciemnia się. Po chwili lusterko rozjaśnia się. Zawsze odpowiednia widoczność znacznie zwiększa poziom bezpieczeństwa.

MFA

Komputer pokładowy MFA wyświetla na tablicy wskaźników przydatne parametry jazdy, np. chwilowe lub średnie zużycie paliwa, zasięg jazdy (na podstawie danych z ostatnich 50 km trasy), średnią prędkość przejazdu, czas przejazdu, temperaturę zewnętrzną, aktualny czas.

Moment obrotowy

Nowoczesne silniki Volkswagena cechują się dużą elastycznością podczas jazdy, ponieważ osiągają wysoki moment obrotowy w szerokim zakresie obrotów. Dla kierowcy oznacza to szybką reakcję na operowanie pedałem gazu, rzadką potrzebę zmiany biegów i dodatkowo pozwala obniżyć zużycie paliwa. Technologia silników z wtryskiem bezpośrednim i turbosprężarkami (TSI, TDI) pozwoliła uzyskać najwyższe wartości momentu obrotowego, dzięki którym osiągnięto kompromis pomiędzy bardzo dobrymi osiągami i ekonomiką eksploatacji.

MP3

Systemy radiowe Volkswagen, oprócz płyt CD audio, odtwarzają także skompresowane cyfrowe dane audio zapisane w formacie mp3. Przy zachowaniu prawie takiej samej jakości dźwięku, pliki MP3 zajmują zaledwie 1/10 miejsca w porównaniu z płytą audio-CD. Pliki MP3 mogą być odtwarzane z płyty CD zapisanej w formacie MP3 lub poprzez podłączenie urządzeń zewnętrznych, np. iPODa do odpowiednich gniazd umieszczonych w podłokietniku lub konsoli środkowej.

Nadwozie ocynkowane

Ocynkowane nadwozie zapewnia znacznie lepszą odporność na korozję, dzięki czemu samochody Volkswagena oferują dla aut osobowych 12-letnią gwarancję na perforację nadwozia. Dodatkowo, profile zamknięte, narażone na działanie wilgoci zabezpiecza się preparatami woskowymi.

Napęd 4MOTION

4MOTION

4MOTION to stały napęd, w którym, kiedy zajdzie taka potrzeba, moment obrotowy zostaje rozłożony na wszystkie cztery koła. Za odpowiednie rozłożenie napędu na przednią i tylną oś, w przypadku modeli z silnikiem montowanym wzdłużnie, odpowiada dyferencjał Torsena ( np. w Touaregu). Z kolei w samochodach z silnikiem montowanym poprzecznie, stosuje się sprzęgło wielopłytkowe Haldex (np. w Passacie). Napęd 4MOTION zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa aktywnego, doskonałą trakcję praktycznie na każdym podłożu oraz stałą optymalną przyczepność podczas jazdy. 4MOTION można łączyć ze wszystkimi elektronicznymi systemami bezpieczeństwa czynnego, takimi, jak: ESP, ASR, MSR, EDS, ABS.

Napęd na oś przednią

Napęd na oś przednią pozwala na pewniejsze prowadzenie i panowanie nad samochodem w porównaniu do napędu na oś tylną. Przedni napęd sprawdza się szczególnie na śliskiej nawierzchni - dzięki lepszej przyczepności - pozwala na łatwiejsze opanowanie samochodu.

Nawigacja off-road

Program jazdy Offroad

Nawigacja off-road umożliwia odnalezienie drogi nawet podczas jazdy terenowej (off road). Na ekranie wyświetla się kompas, którego strzałka określa kierunek jazdy oraz odległości do punktu docelowego, co pozwala bezpiecznie dojechać do określonego celu, nawet bez korzystania z dróg zaznaczonych na wyświetlanej mapie.

Ochrona antykorozyjna

Ochrona antykorozyjna elementów karoserii obejmuje zapobieganie powstawaniu szkód w wyniku niszczącego działania korozji. Zalicza się do nich: ocynkowanie, lakierowanie zanurzeniowe, zewnętrzną powłokę lakierniczą, a także konserwację przestrzeni zamkniętych.

Opony samouszczelniające się

Volkswagen może być wyposażony w specjalne samouszczelniające się opony. Obce ciała o średnicy do 5 mm wnikające w oponę, są otaczane masą polimerową o dużej lepkości, która uszczelnia ją i nie dopuszcza do utraty ciśnienia. W przeciwieństwie do innych opon odpornych na skutki przebicia, opona samouszczelniająca nie ma zwiększonego oporu toczenia i nie obniża komfortu jazdy.

OPS

OPS to optyczny wskaźnik odległości podczas parkowania. Czujniki parkowania ostrzegają kierowcę przed przeszkodą za pomocą sygnału dźwiękowego, a na ekranie radioodtwarzacza dodatkowo wyświetla się wizualizacja odległości od przeszkody. Prezentowany obrys samochodu otoczony jest kolorowymi obszarami zgodnymi z ilością czujników i ich rozmieszczeniem. Dzięki temu, kierowca zostaje precyzyjnie poinformowany o odległości od przeszkody, co zwiększa bezpieczeństwo podczas manewru parkowania. Po przekroczeniu prędkości 15km/h, obraz zostaje wyłączony.

Organizacja przestrzeni bagażowej

Pakiet organizacji przestrzeni bagażowej z zabezpieczającym pasem mocowanym na szynach oraz drążkiem teleskopowym, dzieli powierzchnię wzdłuż lub po przekątnej. Zabezpiecza to przed przemieszczaniem się zarówno małych przedmiotów, jak i dużych bagaży (wyposażenie dodatkowe).

Osłona płyty podwoziowej

W niektórych modelach Volkswagena zastosowano częściowe lub całkowite osłony podwozia pod silnikiem i płytą podwozia. Wykonane z wytrzymałego tworzywa, zapewniają ochronę płyty podłogowej np. przed uszkodzeniami spowodowanymi uderzeniami kamieni. Dodatkowo osłona płyty podłogowej ma korzystny wpływ na aerodynamikę karoserii i poprawia w ten sposób wartość oporu powietrza, zmniejszając zużycie paliwa.

Oświetlenie Ambiente

Oświetlenie Ambiente

Oświetlenie Ambiente to dwie diody wbudowane w panel oświetlenia wnętrza, który umieszczony jest w podsufitce. Po włączeniu, diody emitują delikatne światło, które szczególnie nocą pomaga kierowcy w orientacji, oświetlając kontury wnętrza. Oświetlenie ułatwia obsługę urządzeń na desce rozdzielczej i zwiększa bezpieczeństwo i komfort. Dla modelu Passat CC, oświetlenie Ambiente oznacza zastosowanie innego rodzaju urządzeń - są to świecące listwy, umieszczone poniżej elementów dekoracyjnych w drzwiach przednich i tylnych. Delikatnie rozświetlone wnętrze dodaje mu wyjątkowego charakteru.

Pałąki przeciwkapotażowe

New Beetle Cabriolet jest wyposażony w aktywny system pałąków przeciwkapotażowych, umieszczonych za zagłówkami tylnych siedzeń. W momencie, gdy czujniki zderzeniowe zarejestrują niebezpieczeństwo dachowania lub zderzenia (uderzenia w przód, tył lub bok pojazdu), system jest aktywowany za pośrednictwem urządzenia sterującego poduszkami powietrznymi. Składa się on z dwóch oddzielnych kaset zamocowanych za tylnymi siedzeniami i może przyjmować znacznie większe siły, niż oferują systemy dotychczas znane. System odblokowujący sprawia, że w czasie 0,25 s pałąki wysuwają się maksymalnie o 265 mm. Po osiągnięciu krańcowej pozycji, profile zostają zablokowane i - w połączeniu z ramą przedniej szyby o dużej wytrzymałości -gwarantują wszystkim pasażerom optymalną ochronę. Jeśli dach jest zamknięty, system pałąków przeciwkapotażowych wysuwa się do momentu wyczucia naprężenia powierzchni dachu. W przypadku, gdy dachowanie nie nastąpiło, można ponownie ręcznie wsunąć pałąki do kaset.

Park Assist

Asystent parkowania Park Assist

Park Assisst system wspomagający parkowanie. Jadąc samochodem z maksymalną prędkością 30 km/h, po uruchomieniu systemu Park Assist, przestrzeń z boku pojazdu jest skanowana za pomocą specjalnych czujników. Jeśli długość „luki parkingowej” jest wystarczająca, system informuje o tym kierowcę, a po zaakceptowaniu przez niego miejsca, samochód sam oblicza i pokazuje na umieszczonym na desce rozdzielczej wyświetlaczu idealną drogę do przeprowadzenia manewru. Jedynym zadaniem kierowcy jest odpowiednie ustawienie samochodu w stosunku do drogi (pozycję startową parkowania wskazuje system), włączenie wstecznego biegu i kontrola prędkości. Park Assist cały manewr wykonuje sam (przejmuje kontrolę nad układem kierowniczym). Cała operacja trwa zaledwie 15 sekund.

Pasy bezpieczeństwa

Zapięte pasy bezpieczeństwa w przypadku zderzenia zmniejszają ryzyko odniesienia obrażeń. Trójpunktowe pasy bezpieczeństwa montowane są dla wszystkich pasażerów samochodu. Dodatkowo dostępne są także pirotechniczne napinacze dla dwóch zewnętrznych miejsc na tylnej kanapie, z ogranicznikami siły napięcia. Aktywują się samodzielnie w wyniku niewielkiej siły uderzenia przodem. W przypadku większych sił oddziałujących podczas zderzenia - uruchamiają się razem z poduszkami powietrznymi. W wyniku działania ładunku pirotechnicznego, napinacze powodują ściągnięcie pasa bezpieczeństwa, eliminując luz pomiędzy ciałem, a pasem. Tym samym - wcześniej wyłapują energię przemieszczającego się do przodu ciała. Dla Volkswagenów standardem są pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa zamocowane przy przednich siedzeniach, a dla niektórych modeli, także przy dwóch zewnętrznych miejscach na tylnej kanapie.

Pedały bezpieczne

Bezpieczne pedały to takie, które w przypadku zderzenia czołowego, dzięki specjalnej konstrukcji ich mocowania, minimalizują ryzyko obrażeń stóp kierowcy. W momencie uderzenia, pedały hamulca i sprzęgła nie przemieszczają się, cały zestaw pedałów wyczepia się z mocowania.

Poduszki powietrzne

Poduszki powietrzne oraz prawidłowo zapięte pasy bezpieczeństwa znacznie zmniejszają ryzyko odniesienia obrażeń podczas kolizji. Zwłaszcza redukują prawdopodobieństwo ciężkich urazów głowy i klatki piersiowej. Podczas zderzenia, poduszki czołowe umieszczone w kierownicy lub w desce rozdzielczej po stronie pasażera wypełniają się gazem i amortyzują siłę uderzenia, rozkładając ją na możliwie dużej powierzchni. W dwustopniowych poduszkach czołowych stosowana jest najnowocześniejsza technologia. W zależności od mocy uderzenia, dwustopniowy system napełniania poduszek redukuje siłę, jaka działa na kierowcę i pasażera podczas kolizji. Oprócz czołowych poduszek powietrznych, samochody Volkswagena, zależnie od modelu i specyfikacji, wyposażone są także w boczne poduszki powietrzne (w oparciach przednich oraz tylnych siedzeń), boczne poduszki powietrzne typu Thorax (dla modeli Beetle, Beetle Cabrio, Eos), poduszkę kolanową dla kierowcy (dla modelu Golf VI) oraz podwójne kurtyny powietrzne.

Pompowtryskiwacze

Skrót TDI PD oznacza technologię wtrysku w silnikach diesla. Każdy z cylindrów silnika wysokoprężnego TDI PD, wyposażony jest w osobny pompowtryskiwacz. Wytwarza on odpowiednie ciśnienie wtrysku i dostarcza określoną dawkę paliwa bezpośrednio do komory spalania. Bardzo wysokie ciśnienie wtrysku nawet 2200 bar daje dużą moc i moment obrotowy przy niewielkim średnim zużyciu paliwa. Zastosowanie wtryskiwaczy piezoelektrycznych pozwala na wtrysk paliwa w dwóch dawkach, dzięki czemu proces spalania jest pełniejszy. W dłuższej perspektywie, brak możliwości spełnienia nowych norm emisji spalin przyczynił się do wprowadzenia w modelach Volkswagena silników zasilanych technologią Common Rail.

Przygotowanie do instalacji telefonu komórkowego Premium

Przygotowanie do instalacji telefonu komórkowego Premium zapewnia dostęp do telefonu komórkowego za pośrednictwem technologii Bluetooth – bezprzewodowego połączenia pomiędzy kompatybilnymi urządzeniami. Cechą szczególną urządzenia jest rozpoznanie dostępnego telefonu komórkowego i przejęcie wszystkich danych SIM i GSM. W tym celu system Premium przekazuje za pośrednictwem protokołu Bluetooth remote SIM Access Profile do systemu samochodu wszystkie istotne informacje. Zaletą jest to, że jedna karta SIM gwarantuje nieograniczony dostęp do menu w telefonie komórkowym. Kierowca nie musi wyjmować telefonu z kieszeni, połączenie z zewnętrzną anteną następuje automatycznie. Kłopotliwe mocowanie telefonu komórkowego na desce rozdzielczej nie jest już potrzebne, a we wnętrzu samochodu nie występują zakłócenia fal radiowych.

Rear Assist

/content/dam/vw-ngw/international-mastersite/showrooms/golf-variant/content/highlights/driving-assistance/GL4467_Rueckfahrkamera_3840x2160.jpg

Rear Assist to asystent parkowania. Opiera się na działaniu kamery cofania zintegrowanej z pokrywą bagażnika. Włączenie wstecznego biegu powoduje wyświetlenie na ekranie systemu radiowego lub radiowo-nawigacyjnego obrazu z kamery. Tryb pracy - w zależności od parkowania poprzecznego lub parkowania wzdłużnego, określa się za pomocą przycisków obsługi radia lub nawigacji. Po wyłączeniu biegu wstecznego, kamera cofania jeszcze przez 9 sekund pokazuje przestrzeń za samochodem. Asystent parkowania umożliwia wyświetlenie realnego obrazu za samochodem i pozwala na bezpieczne cofanie i precyzyjne parkowanie tyłem.

Recyrkulacja spalin

Recyrkulacja spalin to kontrolowane, ponowne wprowadzanie spalin do komory spalania. Proces ten obniża temperaturę spalania i umożliwia redukcję tlenku azotu (NOx) już w silniku.

Reflektory ksenonowe

Reflektory biksenonowe

Reflektory ksenonowe zapewniają zdecydowanie lepszą widoczność. Stosowanie tego rodzaju lamp wymaga skomplikowanego układu elektronicznego umożliwiającego wytworzenie dużego napięcia zapłonowego o wartości 18 000 do 30 000 V. Silnie skupiona wiązka emituje barwę światła zbliżoną do dziennego. Lepszy rozdział światła i szerszy zasięg, niewielkie zużycie energii, dłuższa żywotność - to główne zalety lamp ksenonowych. W niektórych modelach VW stosuje się lampy biksenonowe. Zwykłe lampy ksenonowe świecą światłem mijania, biksenony światłem mijania i drogowym. Przepisy o ruchu drogowym wymagają dla aut z lampami ksenonowymi wyposażenia w spryskiwacze reflektorów.

Regulacja podparcia odcinka lędźwiowego

Regulacja podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa zapewnia utrzymanie odpowiedniej, komfortowej pozycji siedzenia. Podparcie odcinka lędźwiowego odciąża kręgosłup i zapobiega wszelkim dolegliwościom. Z tego powodu, ten istotny z punktu widzenia zdrowia i komfortu element wyposażenia, Volkswagen oferuje we wszystkich modelach - w wyposażeniu standardowym lub opcjonalnym.

Relingi dachowe

Relingi dachowe służą do mocowania poprzeczek, uchwytów czy boksów, ułatwiających przewożenie różnego rodzaju bagażu na dachu samochodu, np. rowerów, nart lub innych większych rzeczy. Relingi dachowe mają aerodynamiczny kształt, nie powodują wzrostu hałasu wewnątrz auta. Oprócz walorów użytkowych, relingi są też atrakcyjnym elementem nadwozia, podkreślającym sportowy styl i dynamikę wielu modeli Volkswagena. W zależności od modelu, dostępne są w kolorze czarnym lub srebrnym.

RNS

RNS 850

Symbolem RNS oznaczone są systemy nawigacji satelitarnej. Niektóre modele, takie jak RNS 510, obsługiwane są za pomocą 6,5 - calowego panela dotykowego, posiadają podwójny tuner radiowy i odtwarzacz DVD, gniazdo dla kart SD i wbudowany dysk twardy o pojemności 30 GB (10 GB dla wczytania mapy nawigacji satelitarnej i 20 GB dla plików w formacie MP3, WMA).

Servotronic

Servotronic to system zapewniający elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. Oferuje komfortowe utrzymywanie jazdy na wprost, koryguje w pewnym zakresie znoszenie samochodu spowodowane bocznym wiatrem lub nierównością nawierzchni i zapewnia precyzyjny powrót do jazdy na wprost po wykonaniu skrętu (funkcja ACTIVE RUN). Razem z DCC - adaptacyjnym zawieszeniem, Servotronic pozwala na zmianę charakterystyki układu wspomagania kierowniczego - w zależności od prędkości i rodzaju nawierzchni. Układ wspomagania nie posiada elementów hydraulicznych. Dzięki zamocowaniu na ramie pomocniczej, nie przenosi drgań na koło kierownicy.

Side Assist (Side Scan)

Side Assist z Lane Assist

System Side Assist (np. w modelu Touareg), składa się z czujników umieszczonych w tylnym zderzaku, które monitorują obszar 50 m za oraz 3,6 m obok pojazdu. W ten sposób zostaje wyeliminowana tzw. martwa strefa. W sytuacji rozpoczęcia manewru zmiany pasa ruchu (konieczne jest włączenie kierunkowskazu) na pas, po którym porusza się inny pojazd, system sygnalizuje lampką ostrzegawczą umieszczoną w lusterku zewnętrznym, że pas jest zajęty. Intensywność świecenia lampki ostrzegawczej można ustawić w jednym z 5 poziomów. Dzięki temu rozwiązaniu zmniejsza się ryzyko wypadku.

Spawy laserowe

Spawanie laserowe jest najnowocześniejszą technologią łączenia metali. Ta bardzo precyzyjna metoda tworzy spaw o szerokości zaledwie 0,5 -1 mm. Jej zaletą jest większa wytrzymałość i sztywność połączenia oraz lepsza odporność na korozję. Dzięki temu, nadwozia Volkswagenów zapewniają skuteczną ochronę pasażerów i zachowują swoją jakość, nawet po upływie wielu lat. Estetykę spawania laserowego widać w miejscach łączenia dachu i bocznych elementów nadwozia (efekt braku rynienek dachowych). Dotyczy to np. modelu Polo, Golf, Passat.

Spryskiwacze reflektorów

Spryskiwacze reflektorów kierują pod wysokim ciśnieniem strumień płynu czyszczącego na przednie lampy. W niektórych modelach samochodów, reflektory są czyszczone dwuetapowo: po wysunięciu dysz spryskiwaczy, najpierw rozpuszczane są zanieczyszczenia. Następnie wszystkie zanieczyszczenia zostają spłukane. Zapewnia to wysoką skuteczność czyszczenia, a tym samym zwiększa bezpieczeństwo, zwłaszcza w przypadku opadów deszczu, śniegu lub trasy powodującej unoszenie się kurzu. Przepisy nakładają obowiązek wyposażenia w spryskiwacze pojazdy z reflektorami ksenonowymi.

Statyczne doświetlanie zakrętów

System statycznego doświetlania zakrętów wykorzystuje dodatkowe źródło światła, umieszczone w reflektorze przednim lub w reflektorze przeciwmgielnym. W przypadku skrętu kierownicą lub włączenia kierunkowskazu, dodatkowe światło oświetla strefę skrętu pojazdu / zakrętu na przestrzeni kilku metrów. Lepsza widoczność pozwala wcześniej dostrzec kontur drogi. Także piesi, którzy znajdują się obok pojazdu, zostaną szybciej zauważeni przez kierowcę.

TDI®

TDI

Silniki TDI produkowane przez koncern Volkswagen pojawiły się na rynku w 1993 roku. W 1998 roku wprowadzono tzw. pompowtryskiwacze. Wieloletnie doświadczenie w rozwijaniu technologii wtrysku bezpośredniego oleju napędowego do komory spalania i zastosowania turbosprężarki, zaowocowało stworzeniem bardzo oszczędnych silników. Oferują one wysoki moment obrotowy oraz znakomite osiągi i ponadprzeciętną trwałość. W 2007 roku wprowadzono do silników TDI bezpośredni wtrysk paliwa w technologii Common Rail.

Tempomat

Tempomat służy do utrzymania zadanej przez kierowcę stałej prędkości jazdy. Szczególnie przydaje się to np. podczas jazdy po autostradzie lub w strefie ograniczonej prędkości. System zapamiętuje i utrzymuje wybrane przez kierowcę tempo jazdy. Kierowca ustawia to za pomocą jednego przycisku, może też na krótką chwilę ręcznie zwiększyć lub zmniejszyć prędkość, a następnie – w razie potrzeby – przywrócić zapamiętaną prędkość. Tempomat wyłącza się za pomocą przycisku OFF na dźwigni kierunkowskazów, lub poprzez naciśnięcie pedału hamulca lub sprzęgła.

Testy zderzeniowe

Każdy model Volkswagena, zanim trafi do produkcji seryjnej, przechodzi liczne testy zderzeniowe. Spośród 30 różnych badań, najważniejsze są testy dotyczące zderzeń czołowych, bocznych, tylnych oraz kapotażowe. Każdą realną próbę poprzedza symulacja komputerowa, pozwalająca na wstępne wnioski dotyczące współdziałania elementów bezpieczeństwa w trakcie zderzenia. Dotyczą one sztywności nadwozia, czy dopasowania systemu ochrony pasażerów. Rezultaty testów stanowią podstawę do doskonalenia elementów bezpieczeństwa biernego oraz czynnego. W pracach uczestniczą nie tylko inżynierowie, lecz także lekarze i naukowcy, zajmujący się badaniem przyczyn, skutków i przebiegu wypadków drogowych.

Thorax

Poduszki powietrzne Thorax stosuje się jako poduszki boczne w samochodach Polo, New Beetle i Eos. Spełniają one równocześnie funkcję poduszki bocznej i poduszki kurtynowej. Mają one większą pojemność oraz kształt, który zapewnia ochronę głowy w przypadku zderzenia bocznego.

Tiptronic

Tiptronic to rodzaj automatycznej przekładni z możliwością manualnej zmiany biegów. Kierowca, oprócz możliwości jazdy w trybie automatycznym "D", ma do dyspozycji także tryb manualny, w którym zmiana biegów następuje sekwencyjnie, czyli kolejno, bez możliwości pomijania poszczególnych biegów. Przekładnia tiptronic posiada liczne zalety przekładni automatycznej, w tym dynamiczny program do jazdy sportowej, w którym zmiana biegów odbywa się przy wyższych prędkościach obrotowych silnika. 6-stopniowa automatyczna skrzynia biegów dysponuje dodatkowo większą rozpiętością przełożeń, zapewniając w efekcie niższe zużycie paliwa i niższy poziom hałasu. Zmiana biegu odbywa się płynnie, co podnosi komfort jazdy. Dzięki trybowi manualnemu, podczas zjeżdżania z góry można świadomie operować biegami i odpowiednio dobierać moment hamujący silnika. Opcjonalnie można sterować zmianą biegów za pomocą manetek przy kierownicy.

TMC

TMC (Traffic Message Channel) to funkcja dynamicznego wskazywania trasy docelowej. System nawigacji satelitarnej wykorzystuje do tego bezpłatne komunikaty wysyłane przez system dotyczące warunków drogowych. W przypadku informacji o utrudnieniach na drodze, korkach lub blokadach, system nawigacji satelitarnej sprawdza możliwość ominięcia przeszkód i wyznacza nową trasę dojazdu do celu. Funkcja dostępna jest w niektórych krajach Europy.

TSI

TSI

TSI - to najnowocześniejsze rozwiązania stosowane w pojazdach marki Volkswagen, jeśli chodzi o konstrukcje silników benzynowych. TSI oznacza zasilanie silnika poprzez bezpośredni wtrysk paliwa do komory spalania oraz zastosowanie turbosprężarki lub turbosprężarki i sprężarki mechanicznej (kompresora). Wszystkie silniki TSI charakteryzują się niskim średnim zużyciem paliwa, dużą mocą i wysokim momentem obrotowym, dostępnym już w niskim zakresie obrotów. Silnik 1,4 TSI w 2005 roku otrzymał przyznawaną przez magazyn Popular Science, w 2006 r. nagrodę Paula Pietscha i tytuł "Best New Engine of 2006" w ramach "International Engine of the Year Awards". Także w latach 2007 i 2008, jednostka TSI została wybrana silnikiem roku.

Turbocharger

Turbocharger to sposób doładowania siników TSI, polegający na zastosowaniu optymalnej wielkości turbosprężarki gwarantującej wysoki moment obrotowy przy niskim poziomie prędkości obrotowej silnika. Turbocharger zapewnia wysoką moc silnika, przy jednoczesnym umiarkowanym zużyciu paliwa.

Twincharger

Twincharger to sposób doładowania siników TSI, polegający na zastosowaniu podwójnego doładowania, czyli sprężarki mechanicznej i turbosprężarki. Sprężarka mechaniczna daje maksymalną wartość momentu obrotowego w dolnym zakresie obrotów, a turbosprężarka - w średnim i górnym zakresie obrotów. Od biegu jałowego, aż do osiągnięcia ok. 2400 obr/min pracuje kompresor, w przypadku odpowiedniego zapotrzebowania kierowcy na moc - w trybie ciągłym. W zakresie od ok. 2400 do 3500 obr/min kompresor jest załączany zależnie od potrzeb, np. podczas wyprzedzania. Ciśnienie ładowania zostaje dodatkowo zwiększone przez podłączoną rzędowo turbosprężarkę. Od ok. 3500 obr/min., za zwiększenie ciśnienia wypełnienia w cylindrze odpowiada tylko turbosprężarka. Silniki Twincharger pozwalają osiągać bardzo wysoką moc z małej pojemności silnika i gwarantują świetne osiągi, przy umiarkowanym zużyciu paliwa.

Ultradźwiękowa kontrola wnętrza

Ultradźwiękowa kontrola wnętrza może zabezpieczać pojazd przed włamaniem. Czujniki systemu alarmowego monitorują drzwi, pokrywę silnika i bagażnika, jak również radioodtwarzacz fabryczny. System rozpoznaje także wszystkie próby włamania, np. wybicie szyby. Funkcję kontroli wnętrza można wyłączyć, np. na czas pozostawienia zwierząt w samochodzie.

Wskaźnik kontroli ciśnienia w oponach

Wskaźnik kontroli ciśnienia w oponach informuje kierowcę o spadku ciśnienia za pomocą sygnału dźwiękowego i zapalenia kontrolki. W przypadku obniżenia ciśnienia w którymś z kół, zmienia się średnica opony i koło obraca się szybciej, mimo stałej prędkości pojazdu. Czujnik ABS wykrywa różnicę prędkości poszczególnych kół i sygnalizuje spadek ciśnienia. System wymaga skalibrowania, poprzez dłuższe naciśnięcie przycisku na desce rozdzielczej - aktualne ciśnienie zostaje zapamiętane jako wyjściowe.

Wspomaganie układu kierowniczego

W pojazdach marki Volkswagen stosowane są układy elektrohydrauliczne lub elektromechaniczne (Servotronic). Oba typy oszczędzają paliwo, ponieważ działają tylko wtedy, gdy są potrzebne, zużywając mniej energii, niż klasyczne układy hydrauliczne. Ponadto mają progresywną charakterystykę wspomagania, co oznacza, że podczas manewrów parkowania z małą prędkością, siła wspomagania jest największa. Zapewnia to większy komfort, a podczas szybkiej jazdy, układ kierowniczy usztywnia się, sprawiając, że samochodem można łatwiej manewrować. Dodatkowo, innowacyjny układ Servotronic oferuje komfortowe utrzymywanie jazdy na wprost, koryguje w pewnym zakresie znoszenie samochodu spowodowane bocznym wiatrem lub nierównością nawierzchni i zapewnia precyzyjny powrót do jazdy na wprost po wykonaniu skrętu (funkcja ACTIVE RUN).

Zagłówki aktywne

Aktywne zagłówki chronią pasażerów podczas uderzenia w tył pojazdu. W samochodach marki Volkswagen stosuje się dwa rodzaje aktywnych zagłówków. Pierwszy opiera się na specjalnej konstrukcji fotela: w momencie uderzenia w tył pojazdu, ciało wciskane jest w głąb fotela, a specjalna płyta umieszczona w jego oparciu, połączona z zagłówkiem, pod wpływem nacisku przesuwa zagłówek w kierunku głowy i natychmiast redukuje siłę uderzenia głową w zagłówek. Elementy fotela nie wymagają wymiany po zderzeniu. Drugi rodzaj, zastosowany np. w VW Golf VI, to zagłówki typu WOKS, których kształt został zgłoszony do opatentowania przez Volkswagena. Dzięki specjalnemu kształtowi zagłówka oraz zastosowaniu pianek o różnej twardości, uzyskano wyższy stopień ochrony niż w przypadku wielu systemów aktywnych. Niezależni eksperci stowarzyszenia Euro NCAP przyznali w 2008 roku nagrodę dla zoptymalizowanego systemu zagłówków WOKS, a w teście zderzeniowym Euro NCAP, VW Golf VI otrzymał 5 gwiazdek uzyskując 36 punktów, na 37 możliwych do zdobycia.

Zagłówki aktywne WOKS 

W aktywnych zagłówkach WOKS, dzięki specjalnym kształtom zagłówka i oparcia oraz zastosowaniu pianek o różnej twarści, uzyskano wyższy stopień ochrony, niż w przypadku wielu systemów aktywnych. Niezależni eksperci stowarzyszenia Euro NCAP przyznali w 2008 roku nagrodę dla zoptymalizowanego systemu zagłówków WOKS, a Volkswagen zgłosił je do opatentowania.

Zawieszenie pneumatyczne

Zawieszenie pneumatyczne zapewnia wyjątkowy komfort jazdy. Zamiast konwencjonalnych sprężyn, w zawieszeniu pneumatycznym stosuje się gumowe poduszki wypełnione sprężonym powietrzem. System daje możliwość regulacji wysokości nadwozia. Volkswagen oferuje zawieszenie pneumatyczne ze stałą regulacją charakterystyki amortyzatorów. Dzięki automatycznej regulacji wysokości zawieszenia, możliwe jest utrzymywanie podwozia na stałym poziomie, niezależnie od obciążenia pojazdu. Zawieszenie pneumatyczne i system amortyzacji znacznie zwiększają komfort jazdy.

Zawieszenie tylne wielowahaczowe

Zawieszenie wielowahaczowe opiera się na czterowahaczowej osi tylnej składającej się z dwóch dolnych i jednego górnego wahacza poprzecznego, jednego wahacza podłużnego oraz stabilizatora i niezależnie rozmieszczonych względem siebie sprężyn i amortyzatorów. Zaletą takiego zawieszenia jest jego odporność na zmiany obciążenia (zapobiega zmianom geometrii zawieszenia). Ponadto, takie zawieszenie gwarantuje bardzo wysoki komfort prowadzenia, pewne zachowanie się w zakrętach, a stabilizator skutecznie przeciwdziała przechylaniu się nadwozia.

Zdalna obsługa bramy garażowej

System otwierania bramy garażowej Volkswagen to wyposażony w programator pilot zdalnego sterowania, służący do sterowania napędem bramy garażowej lub bramy wjazdowej na posesję. Panel sterowania jest fabrycznie montowany we wnętrzu pojazdu i stanowi skuteczne zabezpieczenie przed kradzieżą. Programowanie systemu trwa mniej niż 60 sekund. System jest urządzeniem przyszłościowym: odpowiednie wyposażenie techniczne umożliwia sterowanie nie tylko napędem bramy garażowej, lecz na życzenie - także innymi systemami w obrębie posesji, np. oświetleniem wewnętrznym i zewnętrznym, instalacją alarmu itp.

Zdalne sterowanie pilotem centralnego zamka

Zdalne sterowanie pilotem za pomocą fal radiowych gwarantuje wygodne otwieranie i zamykanie pojazdu. Możliwe jest także zdalne otwarcie pokrywy bagażnika oraz - po przytrzymaniu przycisku otwierania drzwi - opuszczenie lub domknięcie elektrycznie sterowanych szyb i szyberdachu. Zaletą zdalnego sterowania jest także włączenie oświetlenia wnętrza po otwarciu samochodu lub w niektórych modelach - aktywacja funkcji leaving home (po naciśnięciu przycisku otwarcia na pilocie, następuje włączenie świateł mijania).

Zderzaki absorbujące energię zderzenia

Niezwykle elastyczna powłoka zewnętrzna zderzaka oraz wypełnienia piankowe zapewniają w przypadku drobnej stłuczki (do prędkości 4km/h) lub dotknięcia zderzakiem przeszkody, powrót zderzaka do poprzedniego kształtu. Naprawy lakiernicze nie zawsze są konieczne.

Zestaw naprawczy do opon (Tire Mobility System)

Tire Mobility System to zestaw naprawczy do opon, który umożliwia kierowcy szybką naprawę lekkich uszkodzeń opony. Zestaw składa się ze środka uszczelniającego i 12-woltowego kompresora. Niewielkie przebicie opony (o średnicy maks. 6 mm) powoduje wypełnienie środkiem uszczelniającym. Po użyciu TMS zaleca się wymianę opony (prędkość maks. jazdy - 80 km/h). Modele, które zostały standardowo wyposażone w zestaw naprawczy do opon, mogą być na życzenie doposażone w zapasowe koło dojazdowe.

Zmienna geometria turbiny

Turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek turbiny są bardzo efektywne, szczególnie w średnim zakresie obciążeń – zmniejszając efekt tzw. "turbodziury". Turbosprężarki znacznie zwiększają moc silnika i jego wydajność. Pozytywnie wpływają też na poziom emisji spalin. Przestawne łopatki są w stanie zapewnić w szerokim zakresie obrotów silnika odpowiednie ciśnienie doładowania, co zwiększa elastyczność i zdolność do przyspieszania.

Zmienne fazy rozrządu

Zmienne fazy rozrządu dopasowują czas otwarcia i zamknięcia zaworów, dzięki czemu zmienia się charakterystyka silnika. Zaletą jest wyższy moment obrotowy w szerszym zakresie niskich i średnich prędkości obrotowych, który wpływa na większą elastyczność przy przyspieszaniu. Większa efektywność pracy silnika oznacza obniżenie zużycia paliwa i niższą emisję spalin.