Samochód Volkswagen ID. R Pikes Peak
Elektromobilność

Wyżej, szybciej, ciszej.

Elektromobilność

Wyżej, szybciej, ciszej.

ID. R Pikes Peak. 

Co w zasadzie potrafi elektryczny supersportowy Volkswagen, który latem 2018 roku wygrał legendarny wyścig Pikes Peak? Wystarczająco dużo, by dojechać do mety na wysokości 4302 m n.p.m. w rekordowym czasie. I to wykorzystując technologie napędzające także rodzinę elektrycznych Volkswagenów ID. 

1440 metrów różnicy wysokości, 156 ciasnych zakrętów i 19,99 kilometra w 7.57,148 minuty. Po 31 latach nieobecności i ośmiu miesiącach prac rozwojowych Volkswagen osiągnął rekordowo wysoki poziom możliwości elektrycznego prototypu ID. R Pikes Peak. Wysoki jak Pikes Peak – jeden ze szczytów Gór Skalistych w Kolorado, na który prowadzi trasa najsłynniejszego wyścigu górskiego na świecie – Race to the Clouds. Zmienna pogoda, temperatury poniżej zera i niewielka ilość tlenu w powietrzu sprawiają, że jest to prawdziwy test wytrzymałości dla pojazdów.

„Optymalne warunki” – cieszy się dr Frank Welsch, członek zarządu marki odpowiedzialny za rozwój techniczny. Dla niego sukces w tym wyścigu jest także sukcesem w rozwoju technologii elektrycznych samochodów. 

Krajobraz z drogą w Górach Skalistych
Kierowca Romain Dumas ze swoimi pucharami
Pisał historię sportu motorowego: doświadczony kierowca Romain Dumas.

Na tych wysokościach silniki spalinowe zaczynają się krztusić, ale samochodom elektrycznym niewielka zawartość tlenu w powietrzu nie szkodzi. Zatem ewentualna choroba górska grozi tylko kierowcy. A kierowcą jest 40-letni Francuz Romain Dumas. Gdy w 1987 roku Volkswagen po raz ostatni uczestniczył Golfem w Pikes Peak, Dumas był jeszcze małym chłopcem z wielkim marzeniem, by zostać kierowcą Formuły 1. I to mu się udało. Został także kierowcą fabrycznym Porsche. Uczestniczy w rajdach, wyścigach oldtimerów i wygrał też osiem wyścigów 24-godzinnych, na przykład na torze Le Mans, Nürburgring i Spa-Francorchamps. W 2016 roku zaliczył trzeci najlepszy czas w 102-letniej historii Pikes Peak. Mimo to Dumas nadal czuje wielki respekt dla tej góry. „Użycie silników elektrycznych to duże wyzwanie” – uważa. Kierowca musi zmienić styl jazdy, bo samochód reaguje inaczej. Ale właśnie te emocje i ekstremalne warunki podniecają go najbardziej. Do dnia dzisiejszego wygrał wyścig Pikes Peak trzykrotnie, a puchary z Kolorado są jednymi z niewielu, jakie trzyma w swoim mieszkaniu. Pozostałe wydał. Historycznego rekordu na Pikes Peak na pewno nigdy nie zapomni.

Wnętrze samochodu ID. R Pikes Peak

A propos historii: Pikes Peak jest drugim najstarszym, rozgrywanym do dzisiaj wyścigiem w USA. Po raz pierwszy został zorganizowany w 1916 roku, trwał trzy dni i mógł w nim uczestniczyć każdy, kto posiadał nadający się do jazdy samochód lub motocykl. Doprowadziło to czasami do kuriozalnych zwycięstw w kategorii „konstrukcja własna”. Na przykład w 1922 r. zwyciężył „pojazd” skręcony z części znalezionych na złomowisku. Dzisiaj ta konstrukcja stoi w muzeum w Colorado Springs. W 1953 roku po raz pierwszy dopuszczono także auta sportowe. Samochody produkowane przez należące do Volkswagena spółki Porsche i Audi zajmowały zawsze czołowe miejsca, a w tym roku Volkswagen powrócił na trasę z własną marką, i wygrał. W 2018 roku w wyścigu wzięło udział 56 samochodów i 27 motocykli w sześciu klasach – ID. R Pikes Peak startował w kategorii „Unlimited”. Jedyny wymóg: pojazd musi mieć cztery koła. Poza tym nie ma żadnych ograniczeń dla zastosowanej techniki napędowej i silników. To idealne pole do popisu i doskonała możliwość przetestowania w ekstremalnych warunkach przyszłościowych technologii, jak napęd elektryczny.

Kibice na skraju drogi obserwują wyścig

Tego rodzaju test możliwości w sporcie motorowym jest wyjątkowo trudny. Inaczej niż w zwykłych samochodach wyścigowych, nie chodzi tutaj o maksymalną moc. Najważniejsze jest znalezienie idealnej równowagi między prędkością a zwrotnością, gęstością mocy a masą. Naturalnie samochód musi też być szybki. I jest: 500 kW czyli 680 KM przyspiesza go od zera do 100 km/h w 2,25 sekundy. Do tego moment obrotowy 650 Nm. Prawie 20 procent zużywanej energii wytwarzane jest podczas jazdy, nawet energia hamowania może zostać zamieniona częściowo w energię elektryczną i zmagazynowana w bateriach litowo-jonowych. W takim przypadku oba silniki elektryczne działają jak prądnice. 

Technika ta będzie stosowana także seryjnie. „Mamy nadzieję, że prace nad tym autem dadzą impulsy dla prac nad nowymi modelami seryjnymi” – potwierdził Welsch. Już od 2020 roku Volkswagen chce wprowadzać na rynek modele ID. – rodzinę seryjnych samochodów elektrycznych. Do 2025 roku ma pojawić się ponad dwadzieścia modeli. Sukces ID. R Pikes Peak pokazał, że możemy spodziewać się po nich wszystkiego, co najlepsze.

Zapisz się do newslettera już dziś

Bądź na bieżąco z tematami związanymi z ID.3, rodziną modeli ID. oraz przyszłością mobilności.

Może Cię również zainteresować:

Wyprzedzić przyszłość: ID. Vizzion

Przyszłość elektromobilności

Technologia przyszłości bliska: elektromobilność poddana próbie

Koncepcje zrównoważonej mobilności

Jeden moduł. Wiele modeli

Wizja elektrycznej mobilności: ID. Vizzion

Może Cię również zainteresować:

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł.