Elektryczny VW T2 na stacji ładowania
Elektryczny VW T2 na stacji ładowania
Elektryczny VW T2 na stacji ładowania
Elektryczny VW T2 na stacji ładowania

Powrót do przyszłości.

Powrót do przyszłości.

Początki elektrycznej mobilności w Volkswagenie.

Początki elektrycznej mobilności w Volkswagenie.

W codziennym życiu bardzo często mamy do czynienia z elektrycznymi samochodami, lecz niewiele wiemy o ich początkach. Dlatego spotkaliśmy się z kimś, kto już przed 50 laty wprowadził elektryczny napęd na nasze drogi: dr Adolf Kalberlah – pionier elektrycznej mobilności. 

Portret dr Adolfa Kalberlah
ADOLF KALBERLAH

Elektrochemik i specjalista z dziedziny badań nad bateriami

  • Wyposażył VW Ogórka T2 w baterię elektryczną
  • Zaprojektował pierwszego Golfa z napędem elektrycznym
  • W latach 80-tych wyprodukowana została krótka seria opracowanego przez niego Golfa I City-STROMer

Gdy w 1970 roku Volkswagen utworzył centrum prognozowania technologicznego, zadanie Kalberlaha i jego małego zespołu polegało na stworzeniu pierwszego „napędu przyszłości” dla Volkswagena. On sam jako elektrochemik i specjalista od badań nad bateriami idealnie pasował do tej pracy, w której przede wszystkim chodziło o opracowanie rozwiązań przyspieszających rozwój elektrycznej mobilności. Podczas gdy inni jeszcze prowadzili badania teoretyczne, w pracach 10-osobowej grupy pionierów z Volkswagena nastąpił przełom: zespół Kalberlaha opracował system baterii, przetestował procesory sterujące silnikami i już po dwóch latach na drogi wyjechał pierwszy VW Ogórek T2 z napędem elektrycznym.

Pewnie zastanawiacie się, dlaczego już w 1970 roku pracowano nad tak ambitnym projektem? Odpowiedź jest prosta: wtedy zakładano, że zasoby ropy naftowej skończą się jeszcze w dwudziestym wieku. Czy ktoś pamięta czasy, gdy w niektórych krajach obowiązywał zakaz poruszania się pojazdami mechanicznymi w niedziele? 

Zdjęcie rentgenowskie elektrycznego T2 Camper

Ogórek T2 z napędem elektrycznym

Prędkość maksymalna: 70 km/h

Zasięg: ok. 70 kilometrów

Masa baterii akumulatorów ołowiowych: 850 kg

Czas ładowania: 10 godzin

Masa własna elektrycznego Transportera T2 (1972): 2,2 tony

Bateria elektrycznego Transportera 850 kg
> cięższa niż Garbus

Z akumulatorem ponad: 3 tony

Sensacja: pierwszy Ogórek z napędem elektrycznym.

Ale to jeszcze nie wszystko: Kaberlah i jego zespół testowali i kombinowali dalej, gdyż wierzyli w przyszłość elektrycznych napędów. W 1976 roku rzeczywiście pojawił się pierwszy elektryczny Golf. A gdy Museum of Modern Art w Nowym Jorku w tym samym roku ogłosiło konkurs na taksówkę przyszłości, Kaberlah ze swoim CityTaxi – Elektrotransporterem z napędem hybrydowym – praktycznie w ciągu jednej nocy stał się sławny. Także w Niemczech, po powrocie z Nowego Jorku, „ojciec napędu elektrycznego” zyskał status gwiazdy: w żółtym elektrycznym Ogórku wjechał do studia nadawanej na żywo audycji telewizyjnej „Die aktuelle Schaubude”.

„Byliśmy dumni z naszego elektrycznego Transportera. Zdawał się być idealną alternatywą na krótkie trasy: dla służb komunalnych, jako samochód serwisowy czy miejski samochód dostawczy”.

Kaberlah z albumem ze zdjęciami T2
Przyjemne wspomnienia łączą Mr. e-mobility z elektrycznym Ogórkiem

Przyszłość w małej serii.

W 1981 roku do produkcji w krótkiej serii wszedł Golf I City-STROMer. Najpierw jednak w ramach testów. Kaberlah osobiście korzystał z elektrycznego Golfa prawie codziennie. Związane z nim historie, jak brak napięcia w elektrycznym napędzie hybrydowym czy brak plakietki ekologicznej na tablicy rejestracyjnej, do dzisiaj jeszcze wywołują uśmiech na jego twarzy.

Parking dla samochodów elektrycznych

Zapisz się do newslettera już dziś

Bądź na bieżąco z tematami związanymi z ID.3, rodziną modeli ID. oraz przyszłością mobilności.

Disclaimer by Volkswagen
Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. 
Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.
Dane na podstawie świadectw homologacji typu.
Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa i emisji CO2 oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.
Więcej informacji na temat WLTP na stronie: https://www.volkswagen.pl/pl/wltp.html

Podane ceny obejmują podatek VAT.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu.

Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania.

W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe.

Your browser is outdated!

Please get a decent browser here or there