Drugie życie dla używanych akumulatorów.
Drugie życie dla używanych akumulatorów.
Wymagania stawiane akumulatorom w samochodach elektrycznych są nadzwyczaj wysokie. Wymogi jakościowe Volkswagena dla tych produktów hightech są również wysokie. Dlatego prowadzone są badania nad różnymi możliwościami ponownego wykorzystywania akumulatorów wymontowanych z samochodów.
”Przedłużenie żywotności odgrywa kluczową rolę w strategii rozwoju baterii koncernu Volkswagen.”
Przyspieszanie po zmianie światła na zielone, rekuperacja przy hamowaniu, krótka przerwa w podróży na ładowanie ze stacji szybkiego ładowania lub ładowanie przez noc z Wallbox w garażu: to kilka z zadań, które stoją przed akumulatorami. Do tego dochodzą warunki zewnętrzne – od temperatur poniżej zera do 30-stopniowych letnich upałów. Akumulatory w samochodach elektrycznych pracują w ekstremalnych warunkach, jak wilgoć, oddziaływanie różnych sił mechanicznych i wstrząsy. Jednak mimo to Volkswagen daje swoim klientom, na przykład właścicielom e-up!, gwarancję, że po ośmiu latach lub 160 tysiącach kilometrów do dyspozycji będzie nadal 80 procent początkowej pojemności baterii.
Moc akumulatorów po ich wymontowaniu z pojazdów elektrycznych jest jeszcze w pełni wystarczająca do innych zastosowań. Jako tak zwane „baterie second life” otrzymują one nowe życie.
Re-use
„Obok optymalnej metody recyklingu, przedłużenie żywotności odgrywa kluczową rolę w naszej strategii rozwoju baterii. Zasadniczo baterie powinny być przede wszystkim naprawiane lub regenerowane względnie przekazane do dalszej eksploatacji w projektach „second life” – wyjaśnia Tobias Enge, strateg koncernu z zakresu elektromobilności i infrastruktury. „Dalsze wykorzystywanie w alternatywnych rozwiązaniach, na przykład w dużych stacjonarnych zasobnikach energii, jest badane w use cases i rozwijane tak, by mogło zostać zastosowane w praktyce.” W koncernie Volkswagen trwają prace nad wieloma projektami stacjonarnych magazynów energii „second life”. W projektach tych używane akumulatory samochodowe połączone w ogromne baterie są stosowane zarówno w zakładach Volkswagena, jak i w projektach prowadzonych wspólnie z dostawcami energii i gminami. Tego rodzaju zastosowanie może znacznie przedłużyć okres eksploatacji baterii.
Remanufacturing.
Obok re-use, czyli ponownego wykorzystania poza samochodem, Volkswagen stawia także na remanufacturing. W tym przypadku, poprzez wymianę poszczególnych komponentów, używane baterie są uzdatniane do ponownego użycia w pojeździe elektrycznym. Alternatywnie możliwe jest także wykorzystanie rozmontowanych na moduły baterii w stacjonarnych zasobnikach energii.
Recykling.
Akumulatory prędzej czy później będą musiały zostać poddane recyklingowi. Tak dzieje się ze wszystkimi bateriami wykorzystywanymi przez koncern. Volkswagen we współpracy z wieloma firmami specjalizującymi się w recyklingu rozbudowuje efektywną i bezpieczną procedurę recyklingu na wszystkich rynkach. „Baterie są demontowane, rozkładane na części i przetwarzane. Odzyskiwanych jest przy tym wiele surowców, jak nikiel (28Ni), miedź (29Cu) i kobalt (27Co), które mogą zostać ponownie wykorzystane, na przykład przy produkcji nowych ogniw” – wyjaśnia Tobias Enge. To ważny wkład w przyszłość zrównoważonej mobilności, gdyż efektywny recykling przyczynia się do ochrony ważnych zasobów potrzebnych do produkcji akumulatorów.”
Gdy wraz ze wzrostem liczby pojazdów elektrycznych zwiększy się także ilość baterii przeznaczonych do ponownego użytku, inteligentna strategia ponownego i dalszego wykorzystywania będzie już odpowiednio rozwinięta. Dzięki takiemu sposobowi postępowania koncern Volkswagen jest dobrze przygotowany do trwałej ochrony ważnych zasobów naturalnych. Takie ekologiczne podejście ma wpływ na poziom akceptacji pojazdów elektrycznych i wzrost zainteresowania elektrycznymi modelami Volkswagenów.
e-up! zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km: 14,4 (w cyklu mieszanym), emisja CO2 w g/km: 0 (w cyklu mieszanym); klasa efektywności: A+.