Zarządzanie mobilnością Smart city przy użyciu aplikacji
Zarządzanie mobilnością Smart city przy użyciu aplikacji
Zarządzanie mobilnością Smart city przy użyciu aplikacji
Zarządzanie mobilnością Smart city przy użyciu aplikacji
Mobility

Smart mobility: inteligentna mobilność miejska

Mobility

Smart mobility: inteligentna mobilność miejska

9 kwietnia 2019
9 kwietnia 2019

Jak przewozić coraz więcej ludzi szybko i w sposób chroniący zasoby naturalne przez wielkie miasta na całym świecie? Smart mobility to połączony w sieć system transportu miejskiego.

Dowiedz się:

  • przed jakimi wyzwaniami stoją inteligentne miasta jutra,
  • jak cyfrowe usługi i technologie zapewniają mobilność w mieście,
  • co kryje się pod pojęciami trip planning, micro mobility i ride hailing,
  • dlaczego rośnie znaczenie najmniejszych elektrycznych pojazdów,

Według prognoz ONZ w 2050 roku 70 procent mieszkańców Ziemi będzie mieszkać w wielkich aglomeracjach. Aby przewieźć te masy z punktu A do B, nie wystarczy tylko budować więcej dróg i miejsc parkingowych oraz stawiać na elektryczną mobilność. Trzeba inteligentnie transportować tych ludzi przez inteligentne miasta jutra. Infrastruktura i oferty mobilności w miastach zmienią się radykalnie. 

Dzięki różnym rozwiązaniom i ideom smart mobility, poruszanie się po mieście stanie się płynniejsze, w optymalnym przypadku będzie aranżowane przez kliknięcie. Już dzisiaj przemieszczenie się po wielu miastach ułatwia sześć cyfrowych usług i technologii: trip planning, carsharing, smart parking, carpooling, ride hailing i micro mobility.

Mobilność w mieście
1

1. Trip planning: intermodalny transport 

W dużych miastach istnieje wiele środków transportu umożliwiających indywidualną mobilność – transport publiczny, czyli metro, tramwaje, autobusy, taksówki, carsharing, rowery miejskie. Możemy wybierać i łączyć ze sobą różne środki transportu. Jeżeli zmiana jednego środka transportu na inny zachodzi w sposób sprawny i płynny, mówimy o „intermodalnej” komunikacji. Specjalne aplikacje prowadzą nas przez dżunglę ofert. Decydujące nie jest już „czym”, lecz jak szybko i efektywnie można dotrzeć do celu – publicznymi środkami transportu, samochodem lub wypożyczonym pojazdem. Klikając, wybieramy najszybszy lub najwygodniejszy wariant przejazdu jednym lub kilkoma z dostępnych środków transportu. Takie zintegrowane oferty są coraz inteligentniejsze i mają szerszy zakres: algorytmy uwzględniają aktualną sytuację na drogach w czasie rzeczywistym, podobnie jak możliwość parkowania w miejscu docelowym. Prowadzone są też prace nad zintegrowanymi systemami płatności. I tak, jak już dzisiaj aplikacje pokazują opcję najmniej szkodliwą dla środowiska naturalnego, w przyszłości będą mogły pokazywać także opcję dobrą dla zdrowia, która obejmowałaby odcinki pokonywane pieszo lub na rowerze miejskim.

2. Carsharing: własność minęła, teraz czas na dzielenie się

Carsharing w We Share Volkswagena
2
Zużycie energii elektrycznej e-Golf, kWh/100 km: w cyklu mieszanym 14,1 (17-calowe koła) - 13,2 (16-calowe koła); emisja CO₂ w cyklu mieszanym, g/km: 0; klasa efektywności: A+

Przede wszystkim pojazdy elektryczne staną się integralną częścią miejskiej mobilności i jako element floty carsharing będą uzupełniać komunikacyjny miks w inteligentynch miastach jutra. Zasada jest znana: lokalizujemy pojazd przy użyciu aplikacji, rezerwujemy, wsiadamy i jedziemy. Samochód pozostawiany jest przy stacji lub gdzieś na terenie gęsto zabudowanym. Przy dłuższych wynajmach lub na terenach bez carsharing dobrą alternatywą może być peer-to-peer-carsharing (prywatni najemcy wypożyczają swoje auto sąsiadom). Zasada jest prosta: wynajmujący ustala okresy, kiedy chce wypożyczać swój samochód, i udostępnia te informacje wraz ze zdjęciami i danymi auta na platformie internetowej. Pojazd jest tam oznaczany na mapie. Po zarezerwowaniu samochód można otworzyć i uruchomić, używając aplikacji na smartfona. Chipy i specjalne Connectivity box zastępują klasyczny kluczyk samochodowy.

3. Smart parking: koniec szukania 

Szukanie miejsca parkingowego w mieście to chroniczny problem. Rozwiązanie to współdzielenie miejsc parkingowych. Najemcy lub właściciele miejsc postojowych na prywatnych terenach i w garażach mogą je udostępniać na określony czas. Szereg aplikacji parkingowych próbuje ułatwić korzystanie z publicznych parkingów. Dzięki tym aplikacjom można z samochodu opłacić miejsce postojowe bez konieczności szukania parkometru i rozliczyć opłaty wygodnie raz na miesiąc przez Internet. Wiele start-up’ów i innych firm pracuje nad stworzeniem różnych rozwiązań dla inteligentnych miast, np. czujników radarowych montowanych na latarniach lub w jezdni, które miałyby rozpoznawać, czy dane miejsce parkingowe jest wolne, czy zajęte. Z informacji tych powstaje mapa parkingowa w czasie rzeczywistym, udostępniana kierowcom. Podobnie działa tak zwany „community based parking”: czujniki ultradźwiękowe w samochodach przez cały czas skanują otoczenie szukając luk parkingowych. Im bardziej skomunikowane są samochody, tym aktualniejsza i precyzyjniejsza jest informacja o dostępności miejsc postojowych. 

Carsharing za aplikacją Volkswagena We Park
Smartfon staje się biletem parkingowym: z aplikacją We Park zapłacisz telefonem za miejsce postojowe.

4. Carpooling: comeback autostopu 

Dzisiaj nie czeka się już godzinami z wyciągniętą ręką lub tabliczką z nazwą miejscowości przy skraju drogi, pocąc się w południowym słońcu, by złapać autostop. Carpooling zmienia prywatny samochód w publiczny środek transportu w smart city. Dzięki inteligentnym platformom i aplikacjom znalezienie odpowiednich towarzyszy podróży jest łatwe. Dotychczas oferty były najczęściej skierowane bezpośrednio do osób, które przypadkowo jechały w tym samym kierunku, natomiast w mniejszym stopniu uwzględniały przedsiębiorstwa i osoby dojeżdżające codziennie do pracy. Od pewnego czasu istnieją także carpooling communities dla przedsiębiorstw, szkół wyższych lub administracji lokalnej. Docierają one do użytkowników, którzy codziennie przemierzają tę samą trasę. W niektórych miastach, na przykład Los Angeles, już dzisiaj na drogach powstają specjalne pasy dla samochodów z większą ilością pasażerów, pozwalające szybciej pokonać korki. 

5. Ride-hailing: od drzwi do drzwi 

Smart Mobility z Moia Ride-hailing
3
Proszę wsiadać: elektryczne samochody transferowe (shuttle)  MOIA uzupełniają publiczne środki transportu.

Autobusy, tramwaje i metro są stosunkowo tanie, obsługują jednak tylko określone trasy i mają stałe rozkłady jazdy. Taksówki jeżdżą zawsze i wszędzie, ale są drogie. Lukę między nimi wypełniają nowe firmy z ofertami zwanymi ride-hailing. Jak w przypadku taksówki, można wsiąść i wysiąść w prawie każdym punkcie miasta. Jednak aby samochód transferowy był w pełni wykorzystany, podczas przejazdu mogą dosiadać się inni pasażerowie, którzy jadą w podobnym kierunku. Algorytm na podstawie danych znajdującej się w ruchu floty i zgłoszeń klientów opracowuje najlepsze trasy w czasie rzeczywistym. Pasażer otrzymuje informację na smartfona, gdzie w odległości pieszego spaceru od jego aktualnej lokalizacji znajduje się najbliższe miejsce, w którym mógłby wsiąść do samochodu transferowego. W idealnym przypadku możliwe są nawet przejazdy „od drzwi do drzwi” lub przesiadka na inny środek transportu bez konieczności oczekiwania.

Mobilność „last mile” w mieście
Za daleko, by iść pieszo, za blisko, by jechać samochodem: „ostatnią milę” w mieście najlepiej pokonać na skuterze lub rowerze.

6. Micro mobility: pokonanie ostatniej mili 

Szanghaj, Berlin czy Los Angeles: ważną kwestią w rozwoju przyszłościowych koncepcji smart mobility na terenach zurbanizowanych jest zamknięcie luki między drzwiami domu a najbliższym przystankiem, lub między miejscem pracy a przystankiem. Odcinek ten nazywany jest także „last mile”. Zamiast pokonywać go pieszo, można korzystać z najmniejszych elektrycznych pojazdów. 

Są one mniejszymi braćmi elektrycznych samochodów i mogą stać się elementem inteligentnej mobilności miejskiej: monocykle, segway’e, rowery elektryczne, rowery cargo i elektryczne hulajnogi. Najmłodsza gwardia pojazdów elektrycznych w przyszłości będzie mogła poruszać się po drogach rowerowych i chodnikach. Gdy dojedziemy na przykład do pracy, po prostu zabierzemy pojazd ze sobą do biura lub zostawimy przed budynkiem. Naturalnie także pierwsze oferty sharingu takich pojazdów już się pojawiły. Technologie i cyfrowe modele biznesowe w zakresie zrównoważonej mobilności w inteligentnych miastach zdobywają coraz większą popularność.

ID.3 1ST, widok z przodu
4
ID.3 1ST, widok z przodu
4
ID.3 1ST, widok z przodu
4

W dalszym ciągu masz szansę

Ze względu na duże zainteresowanie obecnie wszystkie ID.3 1ST są zarezerwowane. Zachowaj szansę bycia jednym z pierwszych kierowców ID.3 1ST i zapisz się na listę rezerwową. Poinformujemy Cię, jeśli rezerwacja będzie ponownie możliwa. 

Ups!!!

Twoja przeglądarka wydaje się być nieaktualna przez to nasza strona może nie wyświetlać się dobrze u Ciebie.

Zalecane przeglądarki:

  • Chrome od wersji 68 
  • Safari od wersji 11 
  • Firefox od wersji 61 
  • Edge od wersji 42 
  • Opera od wersji 55
  • Samsung IE od wersji 7.2

Zalecamy aktualizację przeglądarki internetowej!

Dziękujemy za wizytę,

Zespół Volkswagen