Ups !!

Twoja przeglądarka wydaje się być nieaktualna przez to nasza strona może nie wyświetlać się dobrze u Ciebie.

Zalecane przeglądarki:

  • Chrome od wersji 68
  • Safari od wersji 11
  • Firefox od wersji 61
  • Edge od wersji 42
  • Opera od wersji 55
  • Samsung IE od wersji 7.2

Zalecamy aktualizację przeglądarki internetowej!

Dziękujemy za wizytę,
Zespół Volkswagen

Samochód elektryczny w warsztacie
Mobility

Nigdy więcej wymiany oleju, czyli samochody elektryczne w warsztacie

Mobility

Nigdy więcej wymiany oleju, czyli samochody elektryczne w warsztacie

09.04.2019
09.04.2019

Konserwacja, przeglądy i naprawy samochodów elektrycznych różnią się od pojazdów z klasycznym silnikiem spalinowym: nie ma świec zapłonowych, układu wydechowego, skrzyni biegów; a to oznacza oszczędność czasu i pieniędzy. Mimo to regularne przeglądy nadal są niezwykle ważne.

Dowiedz się:

  • dlaczego samochody elektryczne rzadziej odwiedzają warsztat,
  • czym różni się konserwacja samochodu elektrycznego od auta z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym,
  • co możesz zrobić, aby utrzymać optymalny stan techniczny auta,
  • na co powinieneś zwrócić uwagę przy wyborze warsztatu.

Ze względu na inną technologię napędu wiele części tradycyjnych silników jest w samochodzie elektrycznym po prostu niepotrzebnych. Należą do nich na przykład: filtry powietrza, paliwa i oleju, układ chłodzenia silnika, świece, części ulegające zużyciu, takie jak układ wydechowy czy sprzęgło. Same silniki praktycznie nie wymagają konserwacji, ponieważ w samochodach elektrycznych stosowane są silniki synchroniczne prądu przemiennego, które nie mają żadnych zestyków ciernych. Ponadto w samochodach elektrycznych nie ma skrzyni biegów. Krótko mówiąc, mniej podzespołów oznacza mniejsze koszty konserwacji i napraw.

Mniej podzespołów – mniej konserwacji i napraw

Do części, które jak w innych samochodach trzeba sprawdzać i wymieniać, należą na przykład hamulce. Jednak w samochodzie elektrycznym są one mniej obciążone, dlatego mniej się zużywają. Wynika to między innymi z rekuperacji, czyli odzyskiwania energii kinetycznej przy zwalnianiu i zamianie jej w energię elektryczną. Rekuperacja działa także jako hamulec silnikowy, dzięki czemu układ hamulcowy jest mniej używany i nie zużywa się tak szybko, jak w samochodach spalinowych. Trzeba również kontrolować układ kierowniczy, klimatyzację, koła i opony. W rezultacie przeglądy muszą odbywać się z podobną częstotliwością, jak przy samochodach z silnikami spalinowymi.

Wprawdzie z listy konserwacji odpadają niektóre typowe części silnika spalinowego, dochodzą jednak inne podzespoły, specyficzne dla pojazdu elektrycznego – na przykład akumulator, który poddawany jest kontroli wzrokowej. W ramach ogólnego przeglądu i konserwacji sprawdzane są złącza do ładowania i połączenia przewodów oraz stan baterii.

Przegląd samochodu elektrycznego

Sprawdzanie akumulatora

W większości samochodów elektrycznych montowane są akumulatory litowo-jonowe. Jeżeli ktoś chce właściwie dbać o baterię swojego auta, nie powinno pozostawiać się go na dłuższy czas z baterią naładowaną do poziomu poniżej 20%. Podobnie jak w smartfonach, w których również stosowane są akumulatory litowo-jonowe, ładowania baterii przedłuża jej żywotność. Przy czym ładowanie prądem przemiennym, na przykład z gniazdka domowej instalacji elektrycznej, jest korzystniejsze niż ładowanie prądem stałym ze stacji szybkiego ładowania. Akumulator jest najdroższą częścią zamienną samochodu, dlatego opłaca się o niego dbać. 

Kolejną rzeczą, na której zużycie powinni zwracać uwagę właściciele samochodów z silnikiem elektrycznym, są opony. Samochody elektryczne przy ruszaniu rozwijają znacznie wyższy moment obrotowy niż większość innych pojazdów. Jeżeli kierowca regularnie będzie korzystał z tego wysokiego momentu obrotowego, odbije się to niekorzystnie na bieżniku opon. Opłaca się zatem ruszać spokojnie i uwzględniać specyfikę samochodu elektrycznego zarówno przy zakupie, jak i przy konserwacji opon.

Koszty przeglądów, konserwacji i napraw niższe o 35 procent niż przy silnikach spalinowych

Jak wykazały badania Instytutu Ekonomiki Samochodowej, nawet jeżeli samochody elektryczne mają częściowo inne wymagania w zakresie przeglądów niż tradycyjne samochody z silnikiem spalinowym, koszty konserwacji i napraw są łącznie o 35 procent niższe niż porównywalnego auta spalinowego. Według aktualnych badań przeprowadzonych wspólnie przez Instytutu Ekonomiki Samochodowej i DEKRA, już w 2020 roku łączne koszty samochodu elektrycznego, obejmujące zakup, energię elektryczną, regularne przeglądy i naprawy, będą o 3,2 procent niższe niż w przypadku samochodu z silnikiem spalinowym, i to bez uwzględniania premii środowiskowych lub możliwości bezpłatnego ładowania.

Samochód elektryczny można oddać zasadniczo do każdego warsztatu, który wykonuje przeglądy zgodnie z zaleceniami producenta. Jednakże prace przy systemie wysokonapięciowym mogą przeprowadzać tylko warsztaty z odpowiednim wyposażeniem i odpowiednio przeszkolonymi pracownikami. Przed rozpoczęciem prac przy samochodzie mechanik musi sprawdzić, czy w instalacji wysokonapięciowej nie ma napięcia. Zasadniczo obowiązuje zasada: jeżeli zaprowadzisz auto do warsztatu z odpowiednimi kwalifikacjami, możesz być pewien, że spełnione zostaną wszystkie wymagane kryteria.

ID.3 1ST, widok z przodu

W dalszym ciągu masz szansę

Ze względu na duże zainteresowanie obecnie wszystkie ID.3 1ST są zarezerwowane. Zachowaj szansę bycia jednym z pierwszych kierowców ID.3 1ST i zapisz się na listę rezerwową. Poinformujemy Cię, jeśli rezerwacja będzie ponownie możliwa. 
Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. 
Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.
Dane na podstawie świadectw homologacji typu.
Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa i emisji CO2 oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.
Więcej informacji na temat WLTP na stronie: https://www.volkswagen.pl/pl/wltp.html

Podane ceny obejmują podatek VAT.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu.

Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania.

W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe.