Volkswagen e-Golf przy stacji ładowania.
Volkswagen e-Golf przy stacji ładowania.
Volkswagen e-Golf przy stacji ładowania.
Volkswagen e-Golf przy stacji ładowania.

Prąd bez granic.

Prąd bez granic.

Tekst: Phillip Bittner
Zdjęcia David Fischer

Tekst: Phillip Bittner
Zdjęcia David Fischer

Volkswagen nieustannie poszukuje idei i koncepcji, które uczynią mobilność jeszcze bardziej komfortową i praktyczniejszą. Dlatego zaangażował się w startup hightech Hubject. Dzięki sieci intercharge tej berlińskiej firmy, znalezienie stacji ładowania i ładowanie samochodu elektrycznego stanie się dziecinnie proste.

Stworzona przez niemiecką firmę Hubject sieć intercharge znacznie ułatwia ładowanie samochodów elektrycznych w wielu krajach. Słowem-kluczem jest eRoaming. Podobnie jak przy telefonii komórkowej, dzięki intercharge klient będzie mógł korzystać z usług różnych operatorów na całym świecie – stacje ładowania wszystkich partnerów działają jak wielka sieć, co sprawia, że ładowanie samochodów elektrycznych staje się bardzo wygodne i nie jest ograniczone granicami państw i systemów. 

Przynosi to kierowcom samochodów elektrycznych wiele korzyści. Założona w 2012 roku firma, w którą zaangażowany jest również Volkswagen, zmieniła patchwork różnych operatorów stacji ładowania w infrastrukturę pokrywającą ogromny obszar. Jeżeli nasz operator, w przypadku Volkswagena jest to Charge & Fuel Card, jest partnerem intercharge, będziemy mieli dostęp do całej sieci używając jednego ze sposobów dostępu, na przykład aplikacji lub karty. Płatność będzie następowała tak samo wygodnie jak przedtem na podstawie faktury wystawionej przez naszego operatora, obojętnie na jakiej stacji należącej do intercharge będziemy ładować. 

Volkswagen e-Golf

Dla wszystkich posiadaczy samochodu elektrycznego bez abonamentu na ładowanie, którzy przede wszystkim korzystają z domowych przyłączy i rzadko jeżdżą na publiczne stacje, Hubject oferuje system bezpośredniej płatności intercharge direct. Na stacjach współpracujących z intercharge znajduje się kod QR, czyli łatwo rozpoznawalny symbol, który można zczytać każdym smartfonem bez dodatkowej aplikacji. Kod otwiera na telefonie stronę internetową z informacjami o kosztach ładowania. Tam też można wybrać czas trwania ładowania. Po jego zakończeniu klient płaci za usługę ładowania online w tradycyjny sposób, to znaczy przy użyciu karty kredytowej lub usług płatności online.

Hubject zbiera także najważniejsze informacje i udostępnia je partnerom. Należą do nich współrzędne geograficzne, ceny prądu, moc stacji ładowania, rodzaj wtyczek i naturalnie także informacje, czy dana stacja jest aktualnie zajęta, czy wolna. W oparciu o te dane operatorzy mogą udostępniać  swoim klientom w czasie rzeczywistym potrzebne im informacje, dzięki którym kierowcy samochodów elektrycznych zawsze szybko znajdą najbliższą stację ładowania sieci intercharge.

Volkswagen e-Golf w mieście

Czysto elektryczny napęd jest optymalnym rozwiązaniem dla mobilności szczególnie na krótkich trasach, na przykład w miastach. Jednak e-Golf umożliwia także poruszanie się poza miastem, gdyż jego zasięg w cyklu mieszanym (WLTP) wynosi 233 km.

Proces ładowania na stacji sieci intercharge można wygodnie zainicjować korzystając z normalnej opcji dostępu, jak u własnego operatora, na przykład ze smartfonu. Wszystkie stacje sieci intercharge są umieszczone na mapie, wraz z podaniem ceny prądu, mocy i rodzaju wtyczek. I naturalnie widać także, czy stacja jest w danym momencie wolna, czy zajęta.

Jak funkcjonuje Hubject.

  1. eRoaming Wszystkie stacje ładowania partnerów intercharge działają jak duża, jednolita sieć ładowania.
  2. Ładowanie Jeżeli klient jednego z partnerów intercharge chce naładować samochód na stacji innego partnera, zapytanie o możliwość ładowania jest błyskawicznie przekazywane dalej i sprawdzane w systemie uprawnień. W przypadku pozytywnej odpowiedzi otwiera się klapka stacji ładowania i można zaczynać ładowanie.
  3. Płatność Rozliczenie następuje wygodnie jak wcześniej – na podstawie faktury wystawionej przez własnego operatora, obojętnie z jakiej stacji intercharge był pobierany prąd.
Aplikacja Hubject i partnerzy kooperacyjni
Z aplikacją Hubject użytkownicy samochodów elektrycznych mogą ładować na stacjach różnych operatorów. Platforma współpracuje z 300 partnerami w Europie i ma zarejestrowanych 55 tysięcy punktów ładowania. Oferuje także wygodne opcje autoryzacji i rozliczenia. 

Jak powstaje tak ogromna sieć? Hubject opracował własny język IT, który umożliwia komunikowanie się systemów. Język ten jest wdrażany do systemu każdego partnera intercharge. Ważne jest także ujednolicenie procesów biznesowych i serwisowych, którym także zajmuje się Hubject. Klient uzyskuje zatem pewność, że wszędzie, gdzie widnieje logo intercharge, obowiązują takie same zasady. W praktyce na płaszczyźnie technicznej wygląda to następująco: jeżeli klient jednego z partnerów intercharge chce ładować na stacji innego partnera, zapytanie o możliwość ładowania przekazywane jest w ułamkach sekundy do danego partnera i sprawdzane są w systemie uprawnienia. W przypadku pozytywnej odpowiedzi otwiera się klapka na stacji ładowania i można ładować. 

Koncepcja ta przynosi korzyści nie tylko kierowcom samochodów elektrycznych. Także operatorzy stacji ładowania i dostawcy energii korzystają na intercharge: rośnie liczba potencjalnych klientów, czyli wskaźnik wykorzystania stacji. Dla operatorów i dostawców prądu jest to idealne rozwiązanie, gdyż z każdym nowym partnerem intercharge sieć się rozrasta bez konieczności zawierania z nim porozumień. Aby sieć mogła rosnąć szybciej, Hubject podpisał umowy ramowe z prawie wszystkimi liczącymi się producentami stacji ładowania i wszystkimi operatorami infrastruktury do ładowania, zgodnie z którymi nowe stacje ładowania od początku będą „Hubject ready”. 

Stacja ładowania z logo Intercharge
Stacje ładowania z logo intercharge są częścią ogromnej sieci operatorów oferujących prąd do ładowania i eliminują konieczność ograniczania się do jednego operatora. 
Hubject tworzy sieć, która przynosi korzyści każdemu - zarówno klientom, jak i należącym do niej firmom.
Wyświetlacz w Volkswagenie e-Golf
Wszystko w zasięgu wzroku.
W e-Golfie przez cały czas widoczna jest informacja, jak daleko możesz jeszcze zajechać. e-Golfa można wygodnie ładować z gniazdka domowej instalacji elektrycznej, opcjonalnego Wallbox i na stacjach szybkiego ładowania.

Intercharge łączy obecnie około 400 partnerów dostarczających hardware i software do infrastruktury do ładowania, w tym 100 dostawców prądu. Obecnie około 80 procent publicznych stacji ładowania w Niemczech należy do sieci intercharge, czyli około 8000 punktów ładowania. Po uruchomieniu w Niemczech w 2013 roku, do sieci dołączyły kolejne europejskie państwa oraz Japonia. Na całym świecie do platformy Hubject należy 70 tysięcy publicznych punktów ładowania. W najbliższym czasie dołączą do nich stacje w USA i Chinach.

Jedną z recept na sukces Hubject jest absolutna otwartość: do intercharge może dołączyć każdy, zarówno duży, jak i mały operator, co jest rzadko spotykanym zjawiskiem na rynku. Hubject tworzy w ten sposób sieć, która przynosi korzyści wszystkim zaangażowanym podmiotom.

A przede wszystkim profitują z niej właściciele samochodów elektrycznych, gdyż dzięki tego rodzaju koncepcjom i powstałej dzięki niej nim infrastrukturze do ładowania, auto elektryczne oferuje indywidualną i nieograniczoną swobodę mobilności.

Technologie przyszłości
by Volkswagen

W 2017 roku na rynek weszła druga generacja technologiczna e-Golfa. Jego zasięg (WLTP) wynosi 233 km. Statystycznie większość osób w Niemczech dojeżdżających do pracy przejeżdża dziennie mniej niż 50 km1. W e-Golfie mogą oni pokonywać swoje codzienne trasy nie generując emisji substancji szkodliwych.

1 Zgodnie z badaniem niemieckiego ministerstwa transportu i infrastruktury cyfrowej.

e-Golf zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km: 15,3 (w cyklu mieszanym), emisja CO2 w g/km: 0 (w cyklu mieszanym); klasa efektywności: A+.

e-Golf jest ładowany
Dla właścicieli elektrycznych samochodów bez abonamentu na ładowanie, którzy rzadko korzystają z publicznych stacji, Hubject oferuje alternatywę: usługę intercharge direct. Za ładowanie można wygodnie zapłacić na stronie internetowej – kartą kredytową lub płatnością online.

Ups!!!

Twoja przeglądarka wydaje się być nieaktualna przez to nasza strona może nie wyświetlać się dobrze u Ciebie.

Zalecane przeglądarki:

  • Chrome od wersji 68 
  • Safari od wersji 11 
  • Firefox od wersji 61 
  • Edge od wersji 42 
  • Opera od wersji 55
  • Samsung IE od wersji 7.2

Zalecamy aktualizację przeglądarki internetowej!

Dziękujemy za wizytę,

Zespół Volkswagen