Od powstania do recyklingu: bilans ekologiczny ID.3
Na każdym etapie cyklu życia pojazdu emitowane jest CO2. Dokładną wartość emisji określa bilans ekologiczny, czyli ocena cyklu życia. Dążąc do mobilności z neutralnym bilansem emisji CO2 zoptymalizowaliśmy proces produkcji tak, by maksymalnie zredukować emisję dwutlenku węgla.
Cykl życia samochodu i jego wpływ na środowisko
Aby umożliwić produkcję zoptymalizowaną pod względem CO2, nasi eksperci muszą możliwie jak najdokładniej określić emisję dwutlenku węgla. Pomaga w tym bilans ekologiczny (Life Cycle Assesment). Przy użyciu tej metody określonej normami ISO analizuje się po kolei każdą część pojazdu i sprawdza, w jaki sposób samochód przez cały cykl życia oddziałuje na środowisko – od etapu pozyskiwania surowców, przez produkcję, montaż, eksploatację aż po recykling materiałów. Badane są przy tym różne kategorie oddziaływania. Jedną z nich jest emisja CO2 i niewielkiej ilości innych gazów, która jest przeliczana na tak zwane ekwiwalenty CO2. Jest to jednostka pozwalająca porównać wpływ wszystkich gazów cieplarnianych na klimat.
Jak zmierzyć zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju
Dla każdego etapu wytwarzania podzespołu lub części samochodu określane są przy użyciu specjalnego oprogramowania emisje na podstawie standardowych wartości średnich. Dla szczególnie energochłonnych procesów, jak produkcja ogniw akumulatorowych, w przypadku ID.3 zamiast wartości średnich wykorzystywane są konkretne dane podane przez dostawców. Taki sposób postępowania nazywany jest także specyficznym bilansem ekologicznym. Dzięki temu dokładnie wiemy, jaki skutek wywołują podjęte przez nas działania i jaka jest rzeczywista ilość CO2, którą należy skompensować. Wyniki bilansu energetycznego są sprawdzane przez niezależną instytucję TÜV Nord, która wystawia odpowiedni certyfikat.
Jeżdżąc ID.3 masz wyraźną przewagę
Modele ID.3 i ID.4 przekazywane do swoich nabywców mają neutralny bilans emisji CO2. Abyś od początku miał lepszy bilans CO2 niż porównywalny samochód z silnikiem spalinowym, przede wszystkim redukujemy i eliminujemy CO2 w produkcji stosując różne działania opisane w artykule „Razem dla ochrony klimatu”. Należy do nich na przykład stosowanie energii ze źródeł odnawialnych zarówno przy produkcji ogniw akumulatorowych, jak i w zakładach w Zwickau, gdzie jest produkowany ID.3. Niemożliwe do uniknięcia emisje CO2 od produkcji do momentu przekazania nabywcy, określone w specyficznym bilansie ekologicznym, kompensujemy poprzez certyfikowane projekty mające na celu ochronę klimatu.
Porównanie różnych bilansów ekologicznych przez cały cykl życia produktu pokaże, że nawet bez kompensacji nieuniknionych emisji CO2 w produkcji, ID.3 pod względem emisji dwutlenku węgla wypada o wiele lepiej niż porównywalny model z silnikiem spalinowym. I to nie tylko w przypadku ładowania prądem ze źródeł odnawialnych, lecz również standardowym prądem pochodzącym z różnych źródeł.
Mobilność elektryczna daje dodatkowo duże szanse, aby zredukować emisje CO2 w fazie eksploatacji prawie do zera, wykorzystując do ładowania prąd ze źródeł odnawialnych. Zatem Ty też możesz mieć swój wkład w ochronę klimatu!
Potencjał przyszłości
Wyniki bilansu ekologicznego samochodów elektrycznych odzwierciedlają aktualną sytuację. Istnieje jeszcze dużo możliwości dalszego obniżenia emisji CO2 w całym cyklu życia – w fazie eksploatacji poprzez rozbudowę infrastruktury energii ze źródeł odnawialnych, a także w fazie produkcji. Dlatego ściśle współpracujemy z naszymi dostawcami, aby jeszcze bardziej zredukować emisję CO2 w łańcuchu dostaw poprzez stosowanie zielonej energii i materiałów pochodzących z recyklingu. Kompensację emisji przez udział w certyfikowanych projektach mających na celu ochronę klimatu traktujemy zatem jako rozwiązanie tymczasowe, dążąc stopniowo do całkowitego wyeliminowania emisji.